ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ...

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Nicolas

ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ...

Bericht door Nicolas »

Collega's,

Ik vertrek op 13 Augustus voor een 10-tal dagen naar Feichten (Kaunertal), Landeck, Aut.
Dit wordt mijn allereerste buitenlandse trip (heb mijn rijbewijs enkele maanden en 4050km op de teller), en dus ook de eerste keer Alpen.

Nu werd ik gisteren bij het ketting smeren wat ongerust de ketting beweegt nogal lateraal heen en weer tussen het blok en de beschermer als ik hem laat draaien in eerste op de bok. Nu ben ik een motor-dummy en dus bezorgd. Is dit het "normale" onevenwicht van een V-twin? Spring ik toch beter effe binnen bij mijn garage?

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar op de snelweg hoor ik een "rare" lichte zoem die weg is zo snel ik het gas los. De zoem klinkt als iets metaal snel draaiend, je zou zeggen dat iets een beetje wrijft of droog draait, maar bij gas lossen of minder dan 100/kmh hoor ik niks.

Alvast bedankt voor de raad en/of pointers er naar toe.
Nicolas
Dgr

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Dgr »

Met een kilometerstand van 4000km zou ik me nergens druk over maken. Als je zo'n ketting onbelast laat draaien is ie altijd vrij beweeglijk.

De zoem klinkt ook als het standaard DL650 geluid, de motor heeft een vrij typisch aandrijflijn geluid.

Tip: koop een sportdemper en/of oordoppen. Sinds ik al die mechanische geluidjes niet meer hoor rij ik veel meer op m'n gemak :)
Nicolas

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Nicolas »

Bedankt voor de geruststelling!

ik kan je volgen, net dit weekend oordoppen van Alpine gekocht... reuze voor comfort, bijna zo stil als een auto :-)
Dit had ik echt eerder moeten doen!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Soesko »

Bij een kilometerstand van 4050 km zou ik me zeker nog geen zorgen gaan maken over de ketting. De eerste montage Suzuki-kettingen zijn kwalitatief niet heel goed, maar gaan (veel) langer mee dan 4000km. Ik zou wel de kettingspanning even controleren of laten controleren. Een nieuwe ketting wil nogal eens wat oprekken tijdens de eerste paar duizend kilometer. Eigenlijk doet een ketting dat altijd wel, maar de eerste kilometers vaak wat meer.
Ik heb inmiddels zo'n 15.000 km's gereden op de V-strom en constateer dat de motor wel wat meer bijgeluiden maakt. Niets om je zorgen over te maken, want de techniek is gewoon goed. Ik heb inmiddels zo'n 250.000 km op Suzuki's gereden en het is nu eenmaal mechanisch niet het stilste merk, ook de andere types niet. Voor mij is dat reden om Suzuki te rijden, want het leeft ten minste. De betrouwbaarheid is ondanks alle 'bijgeluiden' wel gewoon goed. Ten minste ik ben altijd nog thuis kunnen komen met mijn Soezen, ook bij hogere kilometerstanden.
Laat even je kettingspanning controleren en ga lekker genieten van je trip. Ik ben nu enkele weken terug van het passen rijden in Oostenrijk en Italië en kan uit eigen ervaring zeggen dat de V-strom goed is in de bergen.
Strombo

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Strombo »

Over het kettingsmeren met motor aan in de 1e versnelling op de bok zou ik me meer zorgen maken. Wees verstandig en doe de motor uit in de vrij en draai het wiel gewoon met de hand.
:D
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Wullebolle »

Strombo schreef:Over het kettingsmeren met motor aan in de 1e versnelling op de bok zou ik me meer zorgen maken. Wees verstandig en doe de motor uit in de vrij en draai het wiel gewoon met de hand.
:D

Absolutely !!!!
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Redhead »

Het ketting smeren op de standaard met draaiende motor en de 1e versn. ingeschakeld is absoluut veilig als je het vet met een spuitbus achter tegen de ketting spuit.
Uiteraard direct bij thuiskomst is de ketting nog op temperatuur. :mrgreen:

Al jaren.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Wullebolle »

Redhead schreef:Het ketting smeren op de standaard met draaiende motor en de 1e versn. ingeschakeld is absoluut veilig als je het vet met een spuitbus achter tegen de ketting spuit.
Uiteraard direct bij thuiskomst is de ketting nog op temperatuur. :mrgreen:

Al jaren.
Ook dat is waar.
Maar je zal maar diegene zijn die dat al 10 keer gedaan heeft zo, en de 11de keer besluit om terwijl ie toch draait ff een diesel vod ertegen te houden om de ketting eerst te kuisen.
Het risico is heel klein, maar de gevolgen kunnen zo ernstig zijn dat je het beter toch niet doet als het anders kan.
Spooky Action At A Distance !
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Silverstorm »

Ik zie niet in waarom je de motor laat draaien om de ketting te smeren,met je hand het wiel verdraaien gaat net zo goed en zo kan er nooit iets gebeuren.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door Redhead »

In de tijd dat we nog geen helm hoefden op te hebben, moesten we de ketting warm stoken in een blik kettingvet. :evil:

Maar daarna heb ik nog nimmer een ketting gepoetst :mrgreen: laat staan een doek tegen een draaiend deel houden. :bye:
Maar ik heb alle vingers dan ook nog steeds en onbeschadigd. :-)}
FastLoe

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door FastLoe »

Redhead schreef:In de tijd dat we nog geen helm hoefden op te hebben, moesten we de ketting warm stoken in een blik kettingvet.

Maar daarna heb ik nog nimmer een ketting gepoetst laat staan een doek tegen een draaiend deel houden
Voor m'n fiets (ATB) kettingen doe ik dat nog steeds, heb er speciaal een frituurpan voor in de schuur staan (en niet meer in de keuken :schater: ). Maar das dan ook geen ketting met "O" ringen o.i.d. Oppoetsen doen we ook niet, ff en staalborstel erover om de roest en het zand weg te krijgen, is meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door John007 »

FastLoe schreef:
Redhead schreef:In de tijd dat we nog geen helm hoefden op te hebben, moesten we de ketting warm stoken in een blik kettingvet.

Maar daarna heb ik nog nimmer een ketting gepoetst laat staan een doek tegen een draaiend deel houden
Voor m'n fiets (ATB) kettingen doe ik dat nog steeds, heb er speciaal een frituurpan voor in de schuur staan (en niet meer in de keuken :schater: ). Maar das dan ook geen ketting met "O" ringen o.i.d. Oppoetsen doen we ook niet, ff en staalborstel erover om de roest en het zand weg te krijgen, is meer dan genoeg.
Wat voor vet of olie gebruik je daar dan voor ???
Ik heb nu nog steeds een oud blik staan van vroeger waar ik nog mijn fietskettingen in uitkook en beter is er gewoon niet!!!!!
Ik heb gehoord dat het "ouderwetste" uitkoken niet meer mag en ongezond is vanwege de dampen die vrijkomen dus de blikken kun je niet meer kopen.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
FastLoe

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door FastLoe »

Ik gebruik gewoon kogellager vet. Dat kan je in van die grote kartonnen flacons? kopen, een kilootje per stuk en daar doe ik jaren mee. Frituurpan aan, wachten tot het goed vloeibaar is geowrden, frituurpan uit, ketting erin.
Op het moment dat zich een vliesje aan het oppervlak gaat vormen, ketting er weer uithalen en goed droogwrijven met een lap.

Op zich, begrijp ik van het smeren van een ketting met b.v. "O" ringen al helemaal niks, je spuit de buitenkant van de keting in met vet, het komt nooit bij de rollen, want die zijn afgedicht en vervolgens blijft er allemaal vuil, zand en stof aan je ketting kleven, waardoor deze gaat kraken en je er nog meer troep opspuit.

Hoe veel lange gaat een "O" ring ketting mee, die regelmatig op deze manier onderhouden wordt, t.o.v. een ketting die alleen maar schoongeborsteld wordt? Ik denk dat er nagenoeg gen verschil in zit.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: ketting beweegt lateraal heen en weer tussen het blok ..

Bericht door John007 »

FastLoe schreef:Ik gebruik gewoon kogellager vet. Dat kan je in van die grote kartonnen flacons? kopen, een kilootje per stuk en daar doe ik jaren mee. Frituurpan aan, wachten tot het goed vloeibaar is geowrden, frituurpan uit, ketting erin.
Op het moment dat zich een vliesje aan het oppervlak gaat vormen, ketting er weer uithalen en goed droogwrijven met een lap.

Op zich, begrijp ik van het smeren van een ketting met b.v. "O" ringen al helemaal niks, je spuit de buitenkant van de keting in met vet, het komt nooit bij de rollen, want die zijn afgedicht en vervolgens blijft er allemaal vuil, zand en stof aan je ketting kleven, waardoor deze gaat kraken en je er nog meer troep opspuit.

Hoe veel lange gaat een "O" ring ketting mee, die regelmatig op deze manier onderhouden wordt, t.o.v. een ketting die alleen maar schoongeborsteld wordt? Ik denk dat er nagenoeg gen verschil in zit.
Dankje, als mijn blik leeg is ga ik dat proberen.

Ik spuit trouwens altijd de binnenkant van mijn ketting in.
Door het draaien etc. komt het vanzelf wel naar buiten toe.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Plaats reactie