Wiellagers

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Wiellagers

Bericht door Gerrit »

De problemen blijven elkaar in ras tempo opvolgen :cry: . Eerst mijn schijfrem stuk, daarna de keerring van de hydrolische koppeling. En nu zijn na 50.000 km de achterwiellagers aan vervanging toe.
Mijn eigen dealer wilde mij tot volgende week donderdag stilzetten. Maar daar was ik het niet mee eens. Gelukkig kon ik meteen terecht bij SAFE in Amsterdam. Moet alleen wel een keer terugkomen omdat de lager van het kettingwiel niet op voorraad is.

Jammer dat ik tot de eerste lichting behoor en toch veel kilometers draai. De standaard slijtage onderdelen die bij een oud model motor op voorraad liggen zijn bij de v-strom in lang alle gevallen niet in het magazijn voorradig. Schijfrem: 2,5 week (moest uit Japan komen), keerring (2 dagen). Kogellager zal morgen wel beschikbaar zijn, maar moet er wel weer een extra rit voor maken. Als het weer blijft zoals het nu is........dan is dat ook weer geen ramp 8)

Overigens......met twee nieuwe lagers in het achterwiel stuurt de machine weer als vanouds in de bochten. Dat een beetje speling zo'n groot effect heeft op het weggedrag van de motor. Ik begon al een beetje aan mijzelf te twijfelen.
Scottie

Bericht door Scottie »

Wiellagers sneuvelen bij veel motoren.
Bij mijn Cagiva Navigator waren ze bij 20.000 km al aan het einde.
Slechte afdichting was hier het probleem. Ook de slechte smering af fabriek speelde een rol.
Om maar eens aan te geven: De balhoofdlagers waren nagenoeg droog gemonteerd!!!

Bij een lagerboer kosten ze trouwens in verhouding tot bij een dealer geen drol. Hier in Eindhoven zit een lager groothandel. Je noemt het nummer wat op het lager staat, zij geven aan of het opvoorraad is en wat de prijs is. (vaak richting 50% van wat de dealer er voor vraagt)

Een lekke keerring kan altijd gebeuren. Een defecte schijfrem lijkt me een fabricage fout.
Harry

Bericht door Harry »

denk ook aan het afspuiten van je motor...
Een stevige waterstraal op de as ( keerring) en er gaan wat druppeltjes naar binnen.....dan is het snel over.

Met een hogedruk reiniger is het natuurlijk direct prijs!!
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

23.500 km gereden en achterwiellagers kapot.

het vet uit het rechterlager is er inmiddels uitgeslingerd en zit op de velg,
zijkant van de achterband en op de achterremschijf (gelukkig gebruik ik
de achterrem nooit!!)


Vanmiddag even nieuwe lagers halen bij de groothandel
(niet bij de dealer, die rekent inderdaad de hoofdprijs :evil: )
en morgen even een uurtje sleutelen.

Ik vind het overigens wel erg vroeg voor een wiellagervervanging.
Normaal moeten de lagers toch wel 50.000/75.000 km meegaan.
Aan de V-strom gaat wel meer iets eerder kapot dan je zou mogen
verwachten (Aan de andere kant heb ik nog nooit een motorfiets
gehad waar ik zoveel rijplezier aan beleefde :-)} ).

gr.
Richard
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Bij mij vertoont het kettingwiellager iets teveel speling. Nu heb ik mijn service bus wel een redelijke voorraad lagers maar deze ontbrak.
Het lager staat zelfs zelfs niet in het 856 pagina's tellende FAG lager handboek.
Blijkt het om een aparte maat te gaan die veel in de automobiel industrie gebruikt werd. De afmetingen van het lager zijn: 32mm binnen, 65mm buiten, 17mm breed.
Het orgineel van Suzuki heeft geen afdichting en is daardoor afhankelijk van de keerring (die het vaak laat afweten). Ik heb het vevangen door een tweezijdige rubberen afdichting.

Het type nummer van dit lager is: 62/32DDU en kost bij de groothandel bruto €31,-
In het wiel zelf zitten ook twee lagers, echter dit zijn wel standaard lagers : 6204DDU
Bob de Bouwer

Re: Wiellagers

Bericht door Bob de Bouwer »

Hoi,

ik heb sinds kort last van spelling op mijn voorwiel, ik kwam daar achter toen ik mijn motor aan het wassen was. Ik las dat jij ook problemen had maar dan met het achterwiel. Heb jij enig idee of daar dezelfde lager in zitten en waar ik die kan kopen?

Bob de Bouwer
Bob de Bouwer

Re: Wiellagers

Bericht door Bob de Bouwer »

dinsdag de motor toch maar naar motoport gebracht, ik vertrouwde het niet meer. De kosten voor de reparatie is 113 euro, valt mij nog mee. Ik heb 2 dagen een leen motor gehad, daar zijn geen kosten voor gerekend.


Bob de Bouwer schreef:Hoi,

ik heb sinds kort last van spelling op mijn voorwiel, ik kwam daar achter toen ik mijn motor aan het wassen was. Ik las dat jij ook problemen had maar dan met het achterwiel. Heb jij enig idee of daar dezelfde lager in zitten en waar ik die kan kopen?

Bob de Bouwer
Plaats reactie