Doodziek...... roest en nog eens roest.

Frame, vering, ketting etc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Doodziek...... roest en nog eens roest.

Bericht door Iron Horse »

Ik benijd eenieder die zijn Strom lekker in de schuur of garage kan stallen. Met nog geen jaar jong sterft het op diverse plekken al van de roest, Bij de tank, het stuur, voorzijde ophangframe voor de kuip en op nog veel meer plaatsen. Het chroom van de voorpoten! Dat is al dusdanig aangetast dat er pitten inzitten die geheid de keerringen van mijn vering om zeep gaan helpen. Hij staat weliswaar buiten, maar een motor is ook bedoeld voor gebruik buiten. Dat hij meer te lijden heeft dan een binnen gestalde fiets is logisch, maar dit gaat me wel wat erg ver. Toch heb ik vooraf nog op diverse plaatsen rijkelijk met de WD40 gespoten, maar dat heeft maar gedeeltelijk geholpen. Bij de Bandit was me ook al opgevallen dat die erg gevoelig was voor roesten. Zo moeilijk hoeft het tegenwoordig toch niet te zijn om ergens op een goede manier een beschermende (lak)laag op aan te brengen? Mijn auto roest ook niet in een jaar onder mijn kont vandaan.

Nog meer mensen met deze ervaring?

Laatste update: 27 april 2005:

Verdere updates gestaakt.

De ervaringen op een rijtje voor latere evaluatie en mogelijke claims.
  1. LeChef (met al eerder geopend topic over roest in het algemeen)
  2. Iron Horse
  3. Spyball
  4. Willem
  5. MarB
  6. crazy chris
  7. Ruben
  8. Abo
  9. Prof
  10. Yippy

Tot nu toe 5% van de forumgebruikers met gemelde ROESTproblemen. Dus volgens mij iets om wel bij stil te staan, bekijk ook de laatste berichtgeving!
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 14-09-2005, 01:52, 27 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
spyball

Bericht door spyball »

Ja, en een volmondig ja ook nog! Ik ben al met een bus tectyl in de weer geweest om het subframe van de voorkuip te behandelen en ik heb de holle assen van de swing-arm en het achterwiel behandeld omdat daar van de winter roest uit kwam zetten! :evil:
Verweer van de dealer: een motor kan niet tegen pekel. Nee dat wist ik @*&!!#$ zelf ook wel en daarom spoot ik hem na thuiskomst trouw (en ondanks de kawwe klawwe) helemaal af.
Ik vind het voor een kwaliteitsproduct waar je toch een aardig bedrag voor neertelt huilen met de pet!!!
Maar goed ik laat me er maar niet al te veel door beinvloeden en hou het plezier van het rijden met de Strom er desondanks in. Misschien overweeg ik toch nog de aanschaf van een pekelfiets ergens in november.
Groetjes, Spyball
Laatst gewijzigd door spyball op di 22-03-2005, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Sterker nog, ik heb niet 1 kilometer met pekel of kort daarna gereden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ik heb wel dwars door de pekel en zooi gereden, wel met wd-40 ingespoten. nu weer helemaal schoon. ik heb tijdens de wasbeurt eigenlijk niet ergens roest kunnen ontdekken. maar roest op de voorvork? dat is wel heel erg kwalijk. lijkt mij gewoon een garantie geval. ik zal vannacht tijdens mijn werk nog eens speciaal naar mijn voorvork kijken.

succes!!!!
spyball

Bericht door spyball »

Erik, wat spuit je dan met WD40 in? Ik heb op andere sites ervaringen gelezen van rijders die ook (misschien overmatig?) met WD40 aan de gang zijn geweest en nu ontdekken dat rubber en WD40 niet echt goed samengaan. WD40 bevat namelijk detergent (een oplosmiddel) wordt er gezegd. Er was een rijder die bij wijze van proef een rubber ring in WD40 heeft gelegd en na enige tijd ontdekte dat het rubber een soort van kauwgum was geworden. Jouw ervaringen???
Spyball
LeChef

WD 40 en andere materialen...

Bericht door LeChef »

Ik zelf gebruik regelmatig WD 40 voor het behoud van mijn diva.
Op de site van WD40.nl staan wat gegevens over het gebruik van WD40 en andere materialen: http://www.wd40.nl/marken_wd40_faq_nl.php

Ik zal de O-ring proef eens doen het komend weekend...

Groet,

Gabby 8)
P2U

Re: WD 40 en andere materialen...

Bericht door P2U »

LeChef schreef:Ik zal de O-ring proef eens doen het komend weekend...

Groet,

Gabby 8)
Gabby,
naar het schijnt is WD40 inderdaad niet zo O-ringvriendelijk. Op andere fora heb ik al gelezen dat een ketting bijvoorbeeld, die behandeld werd met WD40, binnen de kortste keren stuk gaat. De ringen worden opgevreten en houden geen olie meer. Resultaat: de ketting loopt droog en gaat stuk.
HTH
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

wd40

Bericht door Gerrit »

Ik spuit veel in met de wd 40. De ketting het ik heel vel in de scotoiler staan. Vooralsnog geen problemen......hoewel, de keerring van de koppeling was naar z'n grootje. Maar of dit door de WD-40 komt weet ik niet, want dit was al de tweede keer dat hij stuk was. Er zijn ook medeforummers die dit euvel hebben gehad. Lijkt me eerder een DL-1000 probleem.
Prof

Bericht door Prof »

Valt roest niet onder de garantie? Zit toch twee jaar op een nieuwe motor? Ook al rij je door de pekel. Het moet niet nodig zijn dat een nieuwe motor binnen een jaar onder de roest zit. Zelf zie ik roest op diverse bouten, schijven (binnenzijde), bok, standaard en kofferrek. Met deze zaken ga ik zeker nog terug naar de dealer. De bok houdt, als deze zo doorroest, het zeker geen jaar meer.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik ga ook zeker reclameren, maar moet er even de tijd voor hebben. Ik mag er van uitgaan dat zeker zoiets als de voorpoten en een aantal andere zaken niet als normaal kunnen worden beschouwd. Ik ben nu ook erg blij met de gedachte dat ik vorig jaar een rechtsbijstandverzekering heb afgesloten. Dus mocht het problemen opleveren dan zal ik die zeker aanspreken. Maar ik wacht nog even met hoog van de toren te blazen. Ze moeten uiteraard wel de kans krijgen er op gepaste wijze op te reageren. Voor het zelfde geld wordt het vanaf het begin keurig opgelost. Toen ik bij mijn Bandit roest in de tank had werd dat (weliswaar bij een andere dealer) ook keurig opgelost. Dus ik heb ondanks mijn balen vanwege die roest nog een gerust gevoel.

I'll keep you informed.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
LeChef

Roest

Bericht door LeChef »

Hoi,

Bij de grote lente poetsbeurt heb ik ook roestplekken aan de bovenzijde van de voorpoten geconstateerd. Wordt ook een belletje naar de dealer. Ook de uitlaat ziet er niet uit. Ik moet zeggen dat ik met mijn BMW K75 verwend was met een RVS uitlaat, degelijk aluminium en gecadmeerd [oppervlakte behandeling] stalen frame [als de lak er af was ging het staal eronder niet gelijk roesten] Voor de rest valt de corrosie wel mee, ondanks het doorrijden in de winter. Desondanks zal ik alles meer in de gaten moeten houden.

Groet,

Gabby 8)
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Bericht door Willem »

Ook ik heb, na slechts 2000 km, al roest op de bovenkant van de vorkpoten. Tevens zaten er al kleine pitjes, waarschijnlijk als gevolg van steenslag. Ik ben nu voor de zekerheid op zoek naar passende voorvorkrubbers.
groet, Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
MacB

Bericht door MacB »

Bij mij hetzelfde verhaal, de bevestiging aan de tank links en rechts, en het motordeksel begint aan de rechterzijde ook. De lak is gewoon aan het lossen. Dit wordt vervangen volgende week onder garantie.
Voor zoveel geld zou deze machine wel wat meer antiroest mogen zijn :!:


Groeten MacB
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

[off-topic modus]
Die digitale versnellingsaanduiding koop je voor ca. 100 Euro en kun je in je cockpit monteren. Werkt op de pulsen van je snelheidsmeter in combinatie met de toerenteller.
[/off-topic modus]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
P2U

Bericht door P2U »

Wel, dat moet lukken: ik ben zo'n ding aan't monteren (digital gear indicator van Datatool). Heb er gisteren de hele kuip afgehaald en vandaag de bedrading eens bestudeerd. Eerste opmerking: de kleuren van de bedrading stemmen niet overeen met het schema in de Srevice Manual. Balen dus. Maar ik kom er wel uit. Ik laat jullie iets weten hoe het afloopt.
En terwijl het ding nu toch open ligt heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de handvatverwarming definitief te monteren. Voor de winter had ik voor een tijdelijke oplossing gekozen.
Als ik er aan denk zal ik foto's maken 8)
V-dad

Bericht door V-dad »

P2U het zou heel fijn zijn als jij de bedrading voor de indicator uitzoekt :D Ik heb ook zo'n ding liggen en ga hem er op zetten als het even iets minder druk met m'n werk is.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Hai mensen, het onderwerp is roest......... :roll: :wink: On topic please.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Crazychris

Bericht door Crazychris »

heb ook veel last van roest :cry:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Als blijkt dat dit een algemeen verschijnsel is, moeten we dat misschien eens inventariseren en dat bij Nimag neerleggen. Nu gebeurt dat voor mij sowieso, want ik heb al afgesproken met mijn Strom bij de dealer langs te komen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ruben

Bericht door Ruben »

ben dus niet de enige die niet te spreken is over de kwaliteit van de fiets in termen van roest en verweringsbestendigheid. Ik heb roestplekken op m'n voorvorkpoten (bovenin), bij de tank (die plakken die op de tank zitten die in de rubers vallen aan de voorkant) en ook op het rechter kant van het blok, net voor de olievulopening is de lak gaan bobbelen en met het wassen is het zelfs losgekomen. Uit de binnenkant van m'n assen komt roestwater, de beugels van de koffers roesten, de uitlaten roesten, Ik heb een '03 met ruim 20.000 km. Met al mijn fietsjes heb ik altijd doorgereden in de winter maar dit is de eerste keer dat er eentje zo gehavend uit de winter komt en dat voor een tamelijk nieuwe fiets!
Tijd voor een inspectie door de dealer lijkt me, ben benieuwd of er iets aan wordt gedaan.

Maarreh, ze rijdt wel lekker :wink:
MacB

Bericht door MacB »

Ruben schreef:ben dus niet de enige die niet te spreken is over de ook op het rechter kant van het blok, net voor de olievulopening is de lak gaan bobbelen
Ik heb op identiek dezelfde plaats hetzelfde probleem.
Raar :?: :?:

Groeten :wink:
LeChef

roest..etc

Bericht door LeChef »

Was vandaag bij de dealer om naar het roesten van de diva te laten kijken. Men kon er niets aan doen, Suzuki NL gooit het waarschijnlijk op het doorrijden in de winter [ondanks maatregelen].....ook een manier om van klachten af te komen. Ik vind de kwaliteit van afwerking bagger (net als het gereedschapsetje, dat hebben ze in Japan al zo'n 24 niet onder de knie)...lak laat los, uitlaat is totaal verkleurd en ziet er niet meer uit...
toch maar weer een BMW??
Wel een gratis bus S100 conserveringsspray gehad...en dus de V-strom maar op corrosie blijven controleren.

groet,

Gabby 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Wat een gel*l. Met m´n auto kan ik ook gewoon blijven doorrijden zonder dat ie onder mijn kont wegroest. En ik heb niet eens gereden met pekel of direct erna. Ik ben nog niet geweest, maar ik ben benieuwd wat de reactie zal zijn. En roest aan de bovenkant van de voorpoten in een geparkeerde positie en meestal onder een hoes, dat gaat mij toch wel erg ver. En zoals de reacties laten zien, zijn we niet de enigen.

Wordt vervolgd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MacB

Bericht door MacB »

Hallo Iron,

Bij u zal de commentaar zijn "dat ie onder een hoes staat."
Zon erop , condens, blablabla.
Jambo
DL650 berijder
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 02-02-2005, 22:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Adventure oktober 2014
Woonplaats: Wieringerwerf

Roest

Bericht door Jambo »

"Roestige" motortoertocht,

Ik ga er vanuit dat de importeur deze site heeft opgemerkt en er eventueel zijn voordeel mee zal doen.
Misschien is het echter verstandig om NIMAG op te nemen als koffieplaats bij een eerstvolgende toertocht en middels publiciteit (ingezonden artikel motorblad) aandacht te vragen voor de kwaliteit van de DL.

Het is voor Suzuki een verkoopsucces dus erg veel negatieve publiciteit zitten zij niet op te wachten.

Een betere kwaliteit van materialen zal niet gaan, maar misschien wel een effectieve anti-roest behandeling voor de gedupeerden.

Wordt vervolgd?

Groet,

Hans
Hakuna Matata
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
spyball

Bericht door spyball »

Hoi Rob,

Het lijkt er wel op dat jij alle ellende die je op een motorfiets qua roestvorming kan overkomen (inclusief de witte uitslag van jouw velgen) op je nek hebt. Ben verdomd nieuwsgierig hoe NIMAG hierop reageert. Ik heb na de reactie van mijn dealer niet echt veel hoop.
Het is wel wat anders maar ik merk nu ook dat de lak er ook niet bepaald ruim bemeten op aangebracht is. Ik heb al bij moeten werken op het achterframe (waar de buddy op zit) en waar de laarzen het frame (kunnen) raken.
Groetjes, Spyball
Bandit

Bericht door Bandit »

Ik leef natuurlijk met jullie mee, maar gelukkig kan ik na een grondige inspectie mee delen dat mijn 1000 diva nog geen (roest) kuren vertoond na 11.000 km (van de winter wel doorgereden maar alleen onder droge omstandigheden).
De voorbenen van mijn liefje doe ik wel na iedere wasbeurt (vierkeer in 11.000 km of 10 maanden) netjes droogwrijven en van haar enkels tot in de lies inspuiten met WD 40.
WD 40 gebruik ik ook voor het reinigen van de ketting en andere blanke metaaldelen maar daarbij spuit ik het goedje alleen op een schonelap waarmee ik de zaak inwrijf (overdaad schaad) (en kost nog centjes ook).

Ik blijf dit topic natuurlijk wel volgen.
Toon 8)
LeChef

Oproep...

Bericht door LeChef »

:arrow: :!: Oproep aan alle roestlijders... :!:

Het begint mij teveel op te vallen dat er meerdere V-strommers zijn met roestproblemen. Ik stel voor de gevallen te inventariseren en te kijken of we er wat gemeenschappelijk aan kunnen doen.??

Groet,

Gabby 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

@ LeChef,

Ik zal dan maar beginnen "het starttopic blz. 1" aan te passen voor inventarisatie. :wink:

Kom regelmatig terug voor actualisering en we stellen eigen inbreng qua ervaring zeker op prijs. En zoeken naar het roestprobleem mag! Is het er niet dan even zo goed. Maar is het er wel meldt het dan!!!!Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

@ IH: Tip: zorg dat je bij het neerleggen van een klacht bij nimag goed voorbereid bent. Het is handig dat een ieder die roest heeft een inventarisatielijst/formulier invult met daarop gegevens over de motor (bouwjaar e.d.) en omstandigheden waarin gereden en gestald wordt, gevolgd door de omvang van roest. Wellicht heeft het zin dat lijstje ook met de dealer te bespreken (dus op het formulier ook een kopje: reactie dealer). Uiteraard is het ook handig foto's toe te voegen.

Verder is het wellicht ook handig op buitenlandse fora te informeren of daar contact is geweest met importeurs?

over te ondernemen acties: indien dit gebeurd uit naam van het forum wil ik daarover eerst even overleg. Voorkomt verrassingen...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Stephan bedankt voor de tips.

In eerste instantie ga ik binnenkort voor mijn eigen Strom voor een eerste inspectie bij de dealer langs. Ik wacht hun reactie af, want ze hebben daarvoor nog geen enkele gelegenheid gehad. Het is goed mogelijk dat net als een vorige ervaring bij een andere dealer, dat het correct opgelost wordt. In dat opzicht ga ik nog niet hoog van de toren blazen voordat ze een uitspraak hebben gedaan. Ik heb nog wel een beetje vertrouwen in de mensheid. Als het voor mij goed wordt opgelost heb ik in principe geen reden om er verder enig vervolg aan te geven. Voor andere rijders met hetzelfde probleem kan een goed opgeloste zaak ook weer een referentie zijn om hun dealer "onder druk" te zetten indien men zelf niet tevreden is.

Pas als blijkt dat het niet naar tevredenheid wordt opgelost komen er verdere acties. Voorlopig is de inventarisatie dus ook nog maar bedoeld om een duidelijker inzicht te krijgen en om hoeveel bekende gevallen het gaat en wat ze gemeen hebben.

Zonder overleg zal ik nimmer iets uit naam van het forum doen. Hooguit enkele opsommingen als refentie gebruiken dat er meer gevallen zijn, maar dat kan men zelf hier ook lezen.

Ik hou het verloop hier wel bij en hoop dat de anderen dat ook doen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

Iron Horse schreef:
Zonder overleg zal ik nimmer iets uit naam van het forum doen. Hooguit enkele opsommingen als refentie gebruiken dat er meer gevallen zijn, maar dat kan men zelf hier ook lezen.
'sgoed! opmerking was overigens algemeen (dus niet specifiek voor jou) bedoeld.
LeChef

Roestige voorpoten....

Bericht door LeChef »

Hallo allemaal,

Vandaag nog in keer in conclaaf gegaan met mijn motorhandelaar. Door de drukte afgelopen zaterdag waren er wat communicatiestoringen ontstaan over wat te doen met de roestplekken aan de bovenkant van de voorpoten. Overleg met Suzuki NL heeft als resultaat dat de binnenpoten onder garantie worden vervangen. Bij de aankomende servicebeurt wordt dat gedaan. Ik denk er wel over om een stel balgen te laten monteren. Dit had ik op mijn oude K ook. Zien er klassiek uit en de voorpoten blijven schoon.

Wat wel blijft is het wat grondiger preventief onderhoud tegen corrosie van de Diva.

Groet,

Gabby 8)
Bandit

Bericht door Bandit »

Dit lijkt mij trouwens een ernstige zaak, waar Suzuki (via Nimag) zeker goed aandacht aan mag gaan besteden. Zijn dit trouwens klachten van de 03 en 04 machienes of hebben de 02 exemplaren daar ook last van? Ik hoop dan natuurlijk wel dat zeker de 05 motoren beter zijn behandeld, met het zwart gecoate frame. Als dat los gaat laten of bladderen dan zijn de rapen echt gaar :oops:
Ik hou het voorlopig dan maar even op de 2004 machien, het is tenslotte zo, dat wat er niet op zit, kan er ook niet afvallen :?

Sterkte jonges (en meisjes natuurlijk) 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Roestige voorpoten....

Bericht door Iron Horse »

LeChef schreef:Hallo allemaal,

Vandaag nog in keer in conclaaf gegaan met mijn motorhandelaar. Door de drukte afgelopen zaterdag waren er wat communicatiestoringen ontstaan over wat te doen met de roestplekken aan de bovenkant van de voorpoten. Overleg met Suzuki NL heeft als resultaat dat de binnenpoten onder garantie worden vervangen. Bij de aankomende servicebeurt wordt dat gedaan. Ik denk er wel over om een stel balgen te laten monteren. Dit had ik op mijn oude K ook. Zien er klassiek uit en de voorpoten blijven schoon.

Wat wel blijft is het wat grondiger preventief onderhoud tegen corrosie van de Diva.

Groet,

Gabby 8)
Dat klinkt al een stuk positiever. Aan die voorpoten kun je zelf niets meer doen. Als het moet aan bepaalde lakschade nog wel. Als ik de boel loshaal kan ik de lak nog repareren indien het niet te erg is, maar de poten opnieuw laten verchromen omdat ze binnen een jaar roesten is voor de gemiddelde gebruiker wel een erg ingrijpende zaak. Ik ben blij te horen dat Nimag daar dus coulant mee omgaat. En het is voor mij/ons wel een teken dat er continue en nog meer met beschermende middelen gewerkt zal moeten worden. Dan maar een paar vette voorpoten als hij stilstaat. Als dat helpt heb ik dat er wel voor over.

Hou ons op de hoogte!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Bericht door ABo »

Vanmorgen heeft mijn 650 een 6000 beurt gehad, ze is nu bijna 10 maanden oud.
Op het chroom van de voorpoten zitten ook spikkels, maar wat mij meer opviel was dat de grote moer onder het balhoofd (?) ook aan het roesten was. :evil:
De monteur heeft er stevig met staalwol over geschuurd en in de blanke tectyl gezet. De verklaring was, ook hier, zeker mee doorgereden en pekel. :?
Nu staat zij wel buiten en ik heb met enige regelmaat van de winter gereden en eerlijk gesproken ben ik niet zo fanatieke poetser, :oops: maar dat dit soort bouten / moeren zo snel met roest bedeeld worden vind ik toch niet zo lekker. :cry:
Verder heb ik niet serieus verder gekeken maar dat ga ik volgene week zeker doen
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Graag, want we willen zoveel mogelijk inventariseren. Dat houdt niet per definitie een collectieve actie in. Maar het geeft in ieder geval een beter inzicht in de problematiek. En zolang Nimag zich coulant opstelt denk ik dat het verder goed geregeld is. Zij zullen dat ook weer moeten terugkoppelen naar Japan. Kennelijk regent het daar nooit. :? Kan het me niet voorstellen, maar je weet maar nooit.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MacB

Bericht door MacB »

Bij mij is het "kleppen?"deksel, aan de kant van de oliestop, vandaag vervangen in garantie. Ben ik blij, ik hoop wel dat dit niet elke 2 jaar nodig is :?

Groeten :wink:
Strommie

Bericht door Strommie »

Dat hoop ik óók niet voor jou (en voor ons), want over twee jaar kan je het hoogstwaarschijnlijk gewoon zélf betalen :shock:
LeChef

Bericht door LeChef »

Op het chroom van de voorpoten zitten ook spikkels, maar wat mij meer opviel was dat de grote moer onder het balhoofd (?) ook aan het roesten was. Evil or Very Mad
De monteur heeft er stevig met staalwol over geschuurd en in de blanke tectyl gezet. De verklaring was, ook hier, zeker mee doorgereden en pekel. Confused
Die moer onder het balhoofd roeste al voor de winter...

Gabby 8)
Prof

Bericht door Prof »

Naast de eerder geconstateerde zaken zie ik in ieder geval ook roest spikkels op de voorpoten. Die moer op het balhoofd lijkt ook te gaan roesten.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Vanmorgen even bij Safe Zoetermeer langsgeweest om er naar te laten kijken. Antwoord was: duidelijk een geval van pekelrijden :evil: , niet dus. "Nee, mensen denken vaak dat ze niet met pekel hebben gereden, maar dan was het weldegelijk zo." Even met een collega ernaar gekeken in de werkplaats. Antwoord: "ja, duidelijk invloeden van langdurige vochtinwerking". Ja dat weet ik ook wel, het zal niet komen van te droge lucht. Toen maar even mijn vorige fiets laten zien die nog bij ze in de showroom staat. Die staat er glimmend bij. En hoe is het mogelijk :shock: daar vindt hij ook soortgelijke sporen van vochtinvloeden. Ik zie ze niet maar hij wel.

Maar ik oordeel nog niet. Men gaat volgende week in overleg met Nimag en ik krijg in de loop van de volgende week bericht. Dus ik ben benieuwd. Voor mij zijn de voorpoten het belangrijkste item. De rest is natuurlijk ook belachelijk snel, maar daar kan ik uiteindelijk als ik de boel uit elkaar haal zelf nog iets aan verbeteren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het vervolg:

Vandaag van Safe Zoetermeer een telefoontje gekregen met de mededeling dat Nimag alle verantwoordelijkheid afwijst en dat het komt door niet goed conserveren. Over de tank zegt hij dat Nimag verteld zou hebben dat het hier gaat om het niet hechten van de lak op de lassen en dat er dus geen sprake is van roest. Heb je ooit zo'n vaag verhaal gehoord? Geen lakbescherming en dus geen roest? Maar goed hij is slechts de boodschapper dus misschien is het verkeerd vertaald? Zij ondernemen alleen iets wanneer ze daar van Nimag toestemming voor krijgen. (Men is echter niet bereid dit even schriftelijk te bevestigen.)

En daar zit weer een probleempje want Nimag doet geen zaken met Safe Zoetermeer omdat ernaast al een officieel Suzukidealer (Hans van Wijk) zit. Dus dat maakt het weer ingewikkelder en zullen ze dat dus via een andere Safevestiging moeten laten lopen. (Maar dit even terzijde, het bemoeilijk helaas alleen wel de procedure)

Nog net op de valreep Nimag kunnen bellen.
Daar doe ik mijn verhaal. Maar men heeft naar eigen zeggen nog helemaal geen enkele klacht m.b.t. roest gehad voor de V-Strom. Er zou ook nog nooit een tank zijn uitgewisseld omreden van roestproblemen of een claim. Laat staan de voorpoten, want die zijn hardverchroomd en daarvan hadden ze al helemaal nog nooit iets onder garantie vervangen. Als ik over het forum begin is het antwoord dat men daar in principe niet heen surft en iets leest omdat daar verschrikkelijk veel onzin zou staan geschreven en dus heel veel niet waar is. Dan zou ik toch maar eens met beide benen op de grond komen staan meneer J. K. want waar anders dan op een forum als dit, zijn zoveel (in eerste instantie) enthousiaste en positief gestemde zielen die deze motor als hobby hebben of op een andere manier een warm hart toedelen. Alhoewel mijn mening over de motor hoe langer hoe minder positief begint te worden. Dit hangt uiteraard ook af van de (verdere) klachtenafhandeling. Wanneer ik hem vertel dat de V-Strom en met name de DL650 langzamerhand het imago "roestbak" begint te krijgen, vindt hij dit maar erg vreemd want dit is de eerste keer dat hij hier van hoort.

Ik krijg als advies dat ik door de dealer digitale foto's laat maken en dat Nimag die dan naar de fabriek opstuurt om afhankelijk van de reacties van Suzuki Japan verdere uitspraken te doen. Tot zover blijft de klacht dus door Nimag afgewezen. Voor het laten maken van de foto moet ik eerst weer een geschikt moment zien te vinden.

Voor de duidelijkheid heb ik meneer J. K. er op gewezen dat er van het hele verdere traject en de opvolging van deze claim verslag wordt gedaan op dit forum zodat de wereld mee kan lezen wat een Suzuki V-Strom DL650 nu in het echt waard is. En (in)direct daarmee ook Nimag en Suzuki Japan. Dat daarbij een paar honderd potentiële V-Strom-kopers meeleest maakte verder geen indruk op hem. (Het is ook manier van marketing.)

Ik krijg trouwens ook te horen dat de voorpoten alleen kunnen beschadigen door directe steenslag of door overmatig en intensief inwerken van vocht. Op die plekken waar het zit is steenslag bijna onmogelijk en zeker niet in die hoeveelheden en met de weinige kilometers die ik er op heb zitten. Ook wordt de regenjas ter zeerste afgeraden vanwege condensvorming. Dit was mij reeds bekend en daarom heeft de hoes er duidelijk heel selectief opgezeten. Dus niet in het zonnetje condens staan broeien. Het gebruik van de hoes is ook maar heel kort geweest want die heb ik ook nog niet zo lang.

Gezien het grote aantal zaken waar iets aan mankeert en het wellis-nietes of er sprake is van wel of geen pekel, houd ik het in eerste instantie alleen op de voorpoten en de tank. Die 2 hebben absoluut niet met pekel te maken.

Bij deze dus nogmaals een oproep aan eenieder die roestproblemen ervaart en dat hier nog niet gemeld heeft dit alsnog te doen. Het ziet ernaar uit dat dit een ernstige zaak gaat worden en daarom is een grootschalige inventarisatie niet overbodig en willen we die graag voortzetten zoals diein het eerste bericht ook al van start is gegaan. Ook als je nog geen lid bent van dit forum en je dit bericht leest en je je hierin herkent, wordt dan desnoods alleen voor deze ene mededeling lid om hier je steun te kunnen betuigen en je verhaal te doen. Vroeg of laat wordt het bij jouw V-Strom nog erger en zul je ook willen weten waar je aan toe bent.

Wordt vervolgd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

tja. in het begin had ik ook roest (zo leek het tenminste) bij de ophangpunten van de tank aan de voorkant. maar die heb ik een paar keer met wd-40 ingespoten en na de winter schoongemaakt met S-100 totaal reiniger. en sindsdien zie ik geen roest daar. wel heb ik met mijn dealer erover gesproken. die maakte zich er niet druk om en zei als dat verder gaat roesten, heb je gewoon garantie. op mijn vorkpoten dacht ik ook wat te zien, maar dat was uiteindelijk geen roest, maar rotzooi. alleen roest de balhoofdbuis aan de onderkant en die 2 stomme moeren onder de kroonplaat. en dat na 1 winter vol pekelrijden.......ik vind het allemaal nog wel meevallen.......maar die tank laat ik bij elke beurt altijd even extra controleren.
Laatst gewijzigd door Erik Hofstee op di 05-04-2005, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Yippy

Bericht door Yippy »

IH, je kunt mij ook noteren !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Yippy schreef:IH, je kunt mij ook noteren !
Bij deze. :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

En omdat er weer een nieuwe pagina geopend is wil ik toch graag de aandacht erbij houden. Dus nog even een herhaling van voorgaande:

Bij deze dus nogmaals een oproep aan eenieder die roestproblemen ervaart en dat hier nog niet gemeld heeft dit alsnog te doen. Het ziet ernaar uit dat dit een ernstige zaak gaat worden en daarom is een grootschalige inventarisatie niet overbodig en willen we die graag voortzetten zoals die in het eerste bericht ook al van start is gegaan. Ook als je nog geen lid bent van dit forum en je dit bericht leest en je je hierin herkent, wordt dan desnoods alleen voor deze ene mededeling lid om hier je steun te kunnen betuigen en je verhaal te doen. (het aanmelden is gratis!) Vroeg of laat wordt het bij jouw V-Strom nog erger en zul je ook willen weten waar je aan toe bent.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie