Doodziek...... roest en nog eens roest.

Frame, vering, ketting etc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bedankt voor de steunbetuiging.

Het is echter niet de bedoeling om mensen die momenteel erg tevreden zijn met hun fiets die vreugde af te nemen. Niet iedereen zal met het probleem worden geconfronteerd. Zeker niet wanneer je alleen maar een mooiweerrijder bent en hem in een (verwarmde) garage kunt stallen.

Dus ik zou maar lekker van jouw fiets genieten en de solidariteit niet te ver doorvoeren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Ik heb de mijne afgelopen weekend eens goed bekeken.

De buis die door de kroonplaat en het t-stuk loopt is aan de onderzijde voorzien van roest.

Eerder is al genoemd dat de remschijven op de randen roesten, daar zit bij die van mij ook wel wat.

(geen spikkels of wat dan ook op de voorpoten)
Wel hebben een aantal bouten last van de werking van pekel. Maar dit is nauwelijks te voorkomen, want pas na een aantal regelbuien is alle pekel van de weg. Ben gewoon te vroeg weer gaan rijden.
DL650

Bericht door DL650 »

Na montage van een nieuwe tank (de oude roeste bij de ophangpunten)
Roeste deze nieuwe tank vrij snel op de zelfde plaatsen. Een brief gestuurd naar nimag met deze klacht .IK werd een paar weken later gebeld dat voor dit probleem niet werd weg gelopen.Maar hij adviseerde mij om de naden vol te laten lopen met tectyl. Ik moet zeggen dat het zichtbare roesten is gestopt. Ik weet niet hoe het met het inwendige van de naden is .Maar dit hou ik goed in de gaten. Mocht het roesten zich voort zetten dan meld ik dit zowel bij nimag als op het forum.

De buis waar Scottie het over heeft roest bij motor ook.

P.S Ik ben voor de rest dik tevreden over de motor.

Peter,
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Als ik dit dan lees dan vraag ik me af waarom men bij Nimag (bij mij) dan doet alsof men nog nooit een claim i.v.m. roest heeft gehad en dat er nog nooit een tank is uitgewisseld. Maar we zijn er ook nog niet klaar mee. Trouwens wel een vreemde zaak dat je als gebruiker op een voor de doorsnee gebruiker onbereikbare plek tectyl moet gaan aanbrengen om een tekortkoming door de fabrikant op te lossen. Uiteindelijk wil je dat de problemen opgelost worden ook al moet je daar zelf bepaalde actie voor ondernemen, maar echt gebruikersvriendelijk is het niet. Ze zouden dat als een handeling tijdens een servicebeurt moeten laten verrichten. En dan wel zonder meerkosten, want daar weten sommige dealers ook wel raad mee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Bij mij ook roest(water)sporen op de ophangbeugels van de tank (te zien via de opening bij het balhoofd)
IK heb deze beugels ingespoten met WD40. Dit gaf wel verbetering.

Verder roest de ring aan de onderzijde van de onderste kroonplaat en het hart van de remschijven.
Ook constateerde ik in een vroeg stadium wat roest op de vorkpoten, maar deze heb ik kunnen wegpoetsen.

De bekende plekken zou ik zeggen.

IK rij de gehele winter door. Er is deze winter flink gepekeld, maar dat mag volgens mij geen probleem zijn. Ik spuit alles regelmatig in met WD40 etc. Het ligt denk ik meer aan de kwaliteit van de onderdelen.

Groeten van Jan
V-rider

Bericht door V-rider »

Ik ben een van de gelukkigen die nog geen grote problemen heeft met roest. Kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat ik hem gelukkig ook binnen kan zetten om te rusten en dat de vorige eigenaar hem ook binnen had staan.
Alleen bij mijn koppelingshendel is roest te vinden en voor de rest nog geen plekken gezien (gelukkig).

Ik moet wel zeggen dat de verhalen mij enigszins beangstigen. Het gaat mij iets te ver om mijn rijplezier daardoor te laten verpesten, maar vaker schoonmaken, afdrogen na het rijden in de regen en vaker klein onderhoud zal ik zeker doen.

Het vaak genoemde WD 40 zal ik zeer binnenkort gaan aanschaffen om alvast voorzorgsmaatregelen te nemen.

Hopelijk blijft de mijne roestvrij, maar mijn steunbetuiging heb je alvast.
Dirk(s)trom

Bericht door Dirk(s)trom »

Ik ben nav dit onderwerp mijn motorfiets eens wat beter gaan bekijken. Ik poets af en toe een keer maar dan voor al de 'buitenzijde".
Ik constateerde dat in niet zo veel roestplekken kan vinden. Alleen op de plekken die al genoemd zijn;
- remschijven, voor en achter (veel roest m.i.)
- bovenste gedeelte voorpoten (roestspikkels)
- Diverse bouten
- Witte uitslag koppelings- en remhendel
- roest uitslag enkele plaatsen op het (standaard) kofferrek
- de uitlaatpijpen

Maar meteen alles ingespoten met WD40, behalve de uitlaat.
Moet ik wel zeggen dat mijn motort onder een afdak staat, wel beschut tegen de regen maar niet tegen het vocht in de lucht.

Zal de komende tijd de zaken goed in de gaten houden

Dirk.
DL650

Bericht door DL650 »

Rob ,

Ik weet niet wat nimag tegen jou gezegd zou hebben over het niet uit wisselen van een roestige tank of andere claims,maar ik heb foto,s gestuurd naar motoport rotterdam en een aantal weken later heb ik een andere tank gekregen. En de rest weet je met de nieuwe tank.


Peter,
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ze zullen nog wel in de ontkenningsfase zitten t.o.v. mij. Hoe minder ze hoeven te vergoeden hoe beter natuurlijk. En dan nogeens via een niet erkende dealer..... kat in het bakkie voor Nimag. Gewoon ontkennen en geen service.

Maar we zijn hier al aardig wat info aan het verzamelen waar naar ik hoop iedereen zijn voordeel mee kan doen. Zowel de bestaande eigenaren alsook de potentiele kopers. Zoals ik het nu zie zou ik als potentiele koper niet vrolijk worden van alle berichten. Maar dat ligt denk ik ook voor een groot deel aan de reacties m.b.t. opvolging van de klachten. Het is een prima motor maar als de aftersales het laat afweten dan storten ze voor ze het weten met deze populaire fiets zomaar naar de minst verkochte. Ik heb daar geen baat bij en niemand die een V-Strom heeft. Ik wil alleen erkenning van het door velen geconstateerde probleem en uiteraard een redelijke oplossing.

Zo te zien is er nog een lange weg te gaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
adro

Bericht door adro »

Aan mij heb je niks. Kon alleen wat ontdekken op de uitlaat aan de binnenkant bij het achterwiel (wat haast niet te zien is) en op de splitsing naar de twee pijpen, wat plekjes op de remschijven en op een beugeltje bij de oliekoeler. En dat voor een K2 :lol: :lol: .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik ben eens wat meer informatie gaan inwinnen bij andere dealers waaronder een exclusief dealer met alleen maar Suzuki.

Resultaat is dat men eigenlijk zegt dat de garantie voor een motorfiets die buiten gestald staat zich beperkt tot de mechanische zaken en geen betrekking heeft op alles wat door invloeden van buitenaf zou kunnen worden aangetast. M.a.w. een defecte versnelling of een hydraulisch systeem valt gewoon onder de garantie, maar lak- en andere beschadigingen worden altijd in de schoenen van de gebruiker geschoven.

Het ligt aan de "kracht" van de dealer in hoeverre hij druk bij Nimag kan uitoefenen om e.e.a. binnen een coulanceregeling of zelfs toch onder garantie op te lossen. Maar hij zegt daar dan bij dat dat alleen maar is omdat men een goede Suzukidealer is met goede omzetten en het dus niet echt onder garantie valt.

Dus als je je fiets buiten moeten stallen stelt die garantie maar deels iets voor. Vervelende is dat daar met geen woord over gerept wordt en men dit ook niet schriftelijk wil bevestigen. Suzuki/Nimag beroept zich dan op de opmerking in hun handleiding m.b.t. het (preventieve) onderhoud zoals (bij de DL650) beschreven staat op blz. 84 onder het hoofdstuk stalling.

Bij navraag blijkt dat dit juridisch gezien een heel lange weg wordt waar geen jurist op zit te wachten. En in mijn geval gaat het ook nogeens om een niet erkende dealer waar Nimag geen zaken mee wenst te doen, wat het geheel nog moeilijker maakt. Dus tel uit je winst.

Dus een ding is zeker. Weet waar je aan begint als je alleen maar buiten kunt stallen. Een V-Strom is synoniem voor een roestbak. Na 1 jaar al zoveel schade vind ik echt belachelijk, maar dat schijnt dus heel normaal gevonden te worden.

Helaas gaat het mij om motorrijden en niet om juridische touwtrekkerij. Ik had gehoopt dat men dit op een coulante wijze had willen oplossen, maar men neemt liever ontrevreden klanten voor lief. Dat geldt zowel voor Safe, die alle verantwoordelijkheid bij Nimag op het bord legt en zelf alleen maar als (niet geaccepteerde) tussenschakel wil fungeren, als voor Nimag zelf.

Ik ben erg teleurgesteld in Nimag en vind dit niet bepaald een goede reclame. Het voorstel van het maken van een paar foto's om die dan vervolgens op te sturen naar Japan voor beoordeling ga ik maar niet eens meer op in aangezien dit alleen maar een zoethoudertje is. Hetgeen al heel duidelijk naar voren kwam uit de manier waarop de woordvoerder bij Nimag mij dit voorstelde.

Mijn volgende motor is in ieder geval geen V-Strom en naar alle waarschijnlijkheid ook geen Suzuki meer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remakil

Bericht door Remakil »

Zomaar een opmerking...

Heb je wel eens gedacht aan een programma als Radar? Daar komen regelmatig dergelijke gevallen voor, o.a. eens iets bij Fiat. Lijkt me dat als jij met meerdere mensen aankomt, die hetzelfde probleem hebben en die ook dezelfde ervaring hebben, aangaande het niet willen oplossen van dit probleem. Men bij Radar wel eens interesse kan hebben hier wat mee te doen.

Voordeel is dat Nimag absoluut niet op deze negatieve reclame zit te wachten. Zeker niet als er op tv wordt gevraagd naar de garantievoorwaarden...

Ik neem aan dat Nimag die garantievoorwaarden op schrift heeft, lijkt me dat ze dat verplicht zijn en dat deze opvraagbaar dienen te zijn...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb daar wel aan gedacht, maar heb eigenlijk geen zin in dergelijke toestanden. Ik hoef persoonlijk niet zo in de publicitiet te staan.

Verder lijkt men zich legaal te kunnen verschuilen achter de "stallingsvoorschriften" zoals die in de gebruikershandleiding staan. Ze zullen daar best goed over nagedacht hebben. Ze zullen wel door schade en schande wijs geworden zijn. En dat het slechte reclame voor ze is, daar hebben ze kennelijk maling aan. Ook de vermelding dat het hele verloop hier op het forum zou worden geventileerd maakte geen enkele indruk. Ik denk dat het ze gewoon te goed gaat. De vraag naar motoren is nog steeds stijgende.

Als ik een keer langer de tijd heb haal ik de boel maar uit elkaar en impregneer het dan goed. En zodra ik ergens anders tegen aanloop dat me bevalt dan is de Strom verledentijd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remakil

Bericht door Remakil »

Iron Horse schreef: En zodra ik ergens anders tegen aanloop dat me bevalt dan is de Strom verledentijd.
Dit geeft dus direct de gevolgen aan van het huidige beleid, zoals ik het lees.

Zelf heb ik m'n Strom net besteld, mocht ik eenzelfde probleem tegenkomen, dan ben ik ook niet bepaald blij. Kan dus zomaar wezen dat de Strom, ondanks zijn geweldige rijeigenschappen het veld moet ruimen. En dat is iets waar men uiteindelijk niet op zit te wachten, men speelt dus nu met de continuïteit...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Remakil,

Jij bent in ieder geval voorbereid op wat zou kunnen gebeuren. Dus vanaf het begin heel vaak controleren en impregneren zal je waarschijnlijk voor dergelijke ellende behoeden.

Zoals al eerder gezegd heb ik niet de bedoeling anderen die deze ervaring niet delen de stuipen op het lijf te jagen en hen het rijplezier van de Strom te ontnemen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. En het blijkt uit eerdere verhalen dat ik (helaas) niet de enige ben met die ervaringen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Dutchchef

roest

Bericht door Dutchchef »

Mijn vorige Suzuki GS 500E had ook wel last van roest, (oa op de lasnaden) maar zolang het geen kwaad kan met de veiligheid, werking ect van de motor wordt er niks aan gedaan door Suzuki. :cry:
De afgelopen winter door gereden weinig gedaan aan afspoelen en WD40 spuiten. dan zie je je motor zonder bescherming erg hard achter uitgaan. Dus gewoon blijven onderhouden de motor(of koop een auto)

En ik las dat WD40 niet goed zou zijn voor de voorvork?
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat als je WD40 er op spuit even er met een doekje langs mee moet gaan om het overtallige WD40 weg te halen . :idea:
Kermit

Bericht door Kermit »

:mrgreen:
voor wat betreft de inventarisatie:
petra heeft haar dl650 nu een jaar. intussen is er heel wat regen over ons heen gekomen. en we rijden zeker 'swinters door, vermits er geen pekel op de loer ligt.
er is geen roest van betekenis te ontdekken. alleen de binnenkant van de achterremschijf glimt niet meer, maar daar stoor ik me niet aan.
ik moet hierbij wel zeggen dat we een droge garage hebben, wat hier in het noorden gelukkig nog enigszins betaalbaar is. naast de mooie weggetjes, de rust, het lage aantal snelheidscontroles in vergelijking met de randstad van nederland een reden temeer om je vstrom hier een thuishaven te geven.
harrie.
Yippy

Bericht door Yippy »

Ik wil toch even toevoegen dat die van mij bijna altijd binnen staat en goed geventileerd. Natuurlijk vang ik veel nattigheid en rijd ik ook in de winter - weer of geen weer - door. Het stallingsprobleem is dus niet de enige oorzaak....
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nimag/Suzuki ziet het ook niet als een stallingsprobleem, maar als een gebrek aan preventief onderhoud ter bestijding van corrosie. En zo kun je natuurlijk alles er onder laten vallen zolang je je fiets niet hebt voorzien van een laag beschermende teflon/siliconen/pvc of weet ik wat. Zolang ie maar druipt van de waterafstotende middelen zit je wel goed gedurende de natte en winterperiode. Althans zo lijkt het te moeten zijn om geen roest te laten vormen. Het is zoveel gemakkelijker een fiets bij productie een betere bescherming mee te geven ook al kost dat dan een paar centen meer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Yippy

Bericht door Yippy »

Iron Horse schreef:Nimag/Suzuki ziet het ook niet als een stallingsprobleem, maar als een gebrek aan preventief onderhoud ter bestijding van corrosie.
De roest zit bij mij met name op de uitlaten (onder het fake gedeelte zeg maar; je moet er voor met je achterhoofd op de grond liggen om het te kunnen zien, maar dan schrik je je ook wild). Ik ken geen anti roest middel dat houdt op een gloeiende pijp. Voor zover ik weet brandt alles er af. Maar misschien weet een van jullie wel raad ?
Is die roest ook makkelijk ergens mee weg te krijgen, of moet ik mijn pijpen er af schroeven en die in de cola leggen :lol: :oops: ?
Scottie

Bericht door Scottie »

Yippy schreef:
Iron Horse schreef:Nimag/Suzuki ziet het ook niet als een stallingsprobleem, maar als een gebrek aan preventief onderhoud ter bestijding van corrosie.
De roest zit bij mij met name op de uitlaten (onder het fake gedeelte zeg maar; je moet er voor met je achterhoofd op de grond liggen om het te kunnen zien, maar dan schrik je je ook wild). Ik ken geen anti roest middel dat houdt op een gloeiende pijp. Voor zover ik weet brandt alles er af. Maar misschien weet een van jullie wel raad ?
Is die roest ook makkelijk ergens mee weg te krijgen, of moet ik mijn pijpen er af schroeven en die in de cola leggen :lol: :oops: ?
Hitte bestendige lak, speciaal voor uitlaten enz...
Dit spul heb ik ooit gespoten op bochten van een uitlaat. Daarna de motor laten lopen, stinkt wel een beetje. Vervolgens gepoetst met een dunne olie. Daarna gereden, stonk wederom (beetje roken ook trouwens). Daarna was de laklaag netjes en heeft er lang opgezeten zonder omkijken.

Ik lees ook vaak dat mensen kachelpoets gebruiken.

Tectyl zal niet werken, dat spul verbrand op een uitlaat. Blanke tectyl erop en je verkloot alles, dat ziet er niet uit.
(ik vind die blanke tectyl zowieso rommel)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Kijk ook maar eens naar die van Dutch "Black is beautiful".

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Iron Horse schreef:Mijn volgende motor is in ieder geval geen V-Strom en naar alle waarschijnlijkheid ook geen Suzuki meer.
Wat een topic zeg... 5 pagina's met vooral slechte ervaringen en de top-poster die verkondigt nooit meer Suzuki te kopen. Dat lijkt toch wel wat te zeggen.

Voordat ik mijn huidige Sprint ST aanbieding tegenkwam was ik serieus aan het kijken naar de V-Strom als potentiele opvolger van de T-max. Er was 1 ding waar ik mee zat en dat was de algemene mening dat Suzuki's gevoelig waren voor corrosie, zeker ook omdat de V-Strom duidelijk veel exposed metaal heeft. Op de maxiscooter yahoogroup kreeg ik ook al de indruk dat de Burgmannen erg snel (ondanks het tupperware) gingen roesten en dan vooral het uitlaatgedeelte. Maar goed, als het alleen maar de uitlaat is kan je natuurlijk makkelijk het hele systeem vervangen voor iets van RVS. Toch was het zo erg dat 1 Burgman 650 eigenaar er een oude T-max naast hield om in de winter mee door te rijden! Begin dit jaar kon ik eigenlijk niets significant vinden op dit forum over roestige V-stroms, maar ik krijg nu een andere indruk. Dat Nimag niet graag meewerkt aan garantie begreep ik al van een vriend van me die probeerde zijn kromme remschijven op z'n Bandit 1200 te vervangen.

Het meest trieste (alhoewel ik niet weet hoe dat zit met andere merken) vind ik wel de melding dat Suzuki in de garantie ervan uitgaat dat de motor kennelijk een hobby voertuig is, een speelgoedje dat tussendoor in de garage moet en niet met slecht weer mag rijden. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor hun auto's ook een garage verplicht stellen. Zeker als je bedenkt dat toch zeker wel 80% van de auto's buiten staat is het vreemd dat van een motor (diefstal verzekering ook vaak trouwens) verwacht wordt dat ie binnen staat en niet gebruikt wordt voor normaal vervoer. Wat dat betreft zou een rechtszaak die deze veronderstelling aan de kaak stelt toch best interresant zijn, al is het maar voor alle rijders die hun motor niet alleen als speelgoed gebruiken. De betreffende advocaat zal blij zijn met alle harde zaken van de gebruikers op dit forum, dat weet ik nu al. Dan kan je een echte case maken. Moet je eens voorstellen hoe belachelijk dit corrosie issue zou zijn als het om een auto gaat! Beetje media attention kan je makkelijk krijgen denk ik... maar wie durft eraan te beginnen? Veel te verliezen valt er niet lijkt mij, groots kan het wel worden.

Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik mijn huidige 2001 overgebleven nieuwe Triumph Sprint ST tegenkwam. Het lijkt wel alsof die Engelsen veel bewuster de motor ontworpen hebben met de gedachte dat het ook daadwerkelijk een vervoersmiddel is voor in elk weer. Dat er een volle kuip op zit is duidelijk. Maar ook standaard een middenbok, optionele koffers (die ik niet aanraadt, Givi is veel beter en goedkoper), standaard een 12V plug, kuip die handen uit de wind houdt, alle metalen delen die nog exposed zijn hebben ze geverfd, een voorwielventieel dat 90 graden opzij staat en een achterventiel dat uit het lood staat zodat je er makkelijk bij kan en een benzinetank geheel uit plastic. De lange 10.000 km intervals ben ik ook blij mee, de kuip is er zeer makkelijk af te halen met alle schroeven zichtbaar aan de buitenkant. Wat me wel opvalt is dat er een redelijke laag roest op de remschijven ligt na een avondje buiten staan in de regen, maar dat is er na een keer remmen weer helemaal af. Vreemd dus, maar eigenlijk geen probleem.

Afbeelding

Ik vraag me af of de corrosiegevoeligheid iets is van Japanse motoren of specifiek Suzuki. M'n ST1100 (die wel veel km had) had ook een compleet nieuw uitlaatstelsel nodig en na 120.000 km waren gedeeltes van de lekkende radiator letterlijk alluminium-poeder (heb deze vervangen door een veel goedkopere maar betere koperen versie). Ik kon de fan er zo vanaf trekken zonder de schroeven los te maken, echt poeder dus. De rest zat onder het tupperware, inclusief de tank onder het zadel. Overigens had m'n GS ook wel zwakke plekken. Ik had daar nooit wat aan gedaan betreffende pekel bescherming. Het blok hield zich prima, maar de vorkpoten (niet het chromen gedeelte) waren opgevreten en sommige boutjes (rond injectie) roestten vrij snel. Ook de spiegelpoten waren, ondanks het feit dat ze geverfd waren, zeer snel roestig. Maar de rest was, ook na 90.000 km, redelijk goed nog. Niet zo snel in ieder geval als wat ik hier lees en verder gehoord heb.

Ik vraag me ook af of WD40 wel de beste bescherming biedt. Volgens mij loopt het er veels te snel af en is tecktyl spray veel beter (of de S100 equivalent) wat dat betreft.

Natuurlijk heeft elke motor wel iets aan te merken (Sprint ST niet uitgesloten), maar dit vind ik toch serieus genoeg klinken om Suzuki nog even niet op mijn lijstje van eventuele toekomstige motoren te hebben. Met 40.000 km per jaar in elk weer en met weinig poetsen wil ik toch een motor die vooral rijdt in plaats van roest. Wel jammer, want de V-Strom heeft voor de rest toch heel veel value, veel waar voor het geld. Ik heb ook genoten van die paar keer op Ben's DL1000, maar ik vraag me af of wellicht de goedkope prijs te verklaren is met de keuze van materialen?

Zijn er mensen die de roest traditie ook bij andere Suzuki's gezien hebben? En mensen die dit van andere merken ook wellicht kennen (ook Japans wellicht)?
The V

Bericht door The V »

Ik heb mijn 650 uit april 2004 in december 2004 gekocht. Bij de vorige eigenaar heeft 'ie altijd binnen gestaan. Vanaf december 2004 tot heden heeft 'ie bij mij alleen maar onder een hoes buiten gestaan. Tot op heden alleen maar een beetje roest aan de buitenste randen van de remschijven. Maar na deze verhalen te hebben gehoord ben ik blij dat ik over twee maanden ga verhuizen en dat ik dan een eigen garage heb!
Remakil

Bericht door Remakil »

Zijn er mensen die de roest traditie ook bij andere Suzuki's gezien hebben? En mensen die dit van andere merken ook wellicht kennen (ook Japans wellicht)?
Voordat ik mijn DL650 heb besteld, had ik een nieuw model SV650N, bouwjaar 2003.

Deze kreeg binnen een maand of 8 blaasvorming op de voorpoten, op een paar plekken op het blok en roest bij de chromen koplamprand. Tevens nog onder het balhoofd.

Verklaring van de dealer was in eerste instantie, je hebt van de winter doorgereden, dus pekel! Antwoord van mijn kant: hij is 2 x buiten geweest deze winter, bij 100% droog weer en staat in een verwarmde schuur (wegens ziekte had ik nauwelijks op gereden). Uiteindelijk hebben ze de voorpoten en het blok opnieuw gespoten, uit coulance zoals dat dan ineens heet.

Ik hou m'n hart vast aangaande mijn V-strom, heb em nog niet, maar ga het allemaal goed in de gaten houden... :wink:
M-Strom

Bericht door M-Strom »

:shock: Het is om triest van te worden als je alle reacties leest in dit onderwerp.

Maar jongens, het komt echt niet alleen bij Suzuki voor. Ik had een Honda 750 en die stond ook altijd buiten en daar heb ik ook weleens 's winters mee gereden. Nou je raad het al, overal roestvorming.

Een collega van mij heeft zijn V-Strom net zo lang als ik (sept 2004) en heeft afgelopen winter doorgereden.
Veel delen, vooral de blank metalen delen en schroeven waren aangestast door de pekel.
Hij is zelf naar Nimag gegaan en alle aangetaste delen zijn vernieuwd.

Ik gebruik mijn V-Strom vooral als het droog is, en heb wel roest onder de pijp van het balhoofd.

Hoe staat het met andere modellen van Suzuki ???

Is de 650 gevoeliger dan de 1000 of staat dit gelijk?
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

Ik heb alleen een beetje roest aan de onderzijde van het balhoofd, net als M-stroom en wat corrosie aan de bouten en moeren aan de onderzijde. Ik heb de winter gewoon doorgereden en de motor 1x in de 2weken afgespoten. Ik ben niet zo´n poetser :oops: Wat me wel tegenvalt is de kwatiteit van de lak. Ik heb een keer brandstof geknoeid op de tank en dit niet meteen afgeveegd, waardoor er een doffe plek ontstaan is, die ik niet weggepoetst krijg. Iemand een idee? :?:
V-rider

Bericht door V-rider »

Eerder heb ik gemeld dat ik weinig roest kan ontdekken, maar ik kom tot dezelfde constatering als Yippy. Mijn hele uitlaat heeft een andere kleur gekregen. Ook ik kwam daar pas liggend op mijn rug achter.
Kan er niet echt van schrikken, maar vind het wel erg typisch.

M-Strom,
ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar de reden waarom het bij die collega wel vervangen wordt.
Als ik de andere geluiden hoor, lijkt het alsof Nimag er niets mee te maken wil hebben en het volledig afschuift op de gebruiker.

Groet,
Peter
Biker

Bericht door Biker »

Gelukkig kunnen ze wel goed tegen de zon :!: :!: Het wordt boven de 20 graden het weekend!!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Yippy schreef:
Iron Horse schreef:Nimag/Suzuki ziet het ook niet als een stallingsprobleem, maar als een gebrek aan preventief onderhoud ter bestijding van corrosie.
De roest zit bij mij met name op de uitlaten (onder het fake gedeelte zeg maar; je moet er voor met je achterhoofd op de grond liggen om het te kunnen zien, maar dan schrik je je ook wild). Ik ken geen anti roest middel dat houdt op een gloeiende pijp. Voor zover ik weet brandt alles er af. Maar misschien weet een van jullie wel raad ?
Is die roest ook makkelijk ergens mee weg te krijgen, of moet ik mijn pijpen er af schroeven en die in de cola leggen :lol: :oops: ?
Je kunt voor de uitlaat o.a. Hammerite vuurbestendige zwarte lak kopen. Die is bestand tegen temperaturen van 600 graden Celsius.
Zie ook hun documentatie.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ik vrees dat 600 graden toch een beetje te weinig is..........er is volgens mij ook verf die het nog iets warmer kan hebben was geloof ik 850 graden, weet het alleen niet meer zeker.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Heb je de temperatuur van de uitlaat en met name de demper al eens gemeten? Ik niet, maar meten is weten. Dus dat zal ik de volgende keer eens doen. 600 graden voor de demper is erg heet hoor. RVS wordt normatiter tot ca. 650 graden ingezet en dat is waar de bochten van zijn gemaakt. Daarna wordt het alleen maar kouder. Ik denk dat het wel meevalt, maar we zullen zien. Er bestaat ook spuitaluminium en spuitzink in spuitbussen. Beide zijn ook tot 600 graden inzetbaar en kortstondig tot 900 graden. Maar dat is niet zwart.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Er bestaan spuitbussen met hittebestendige lak. Die gaat tot 1800 graden.
Ik meen dat ik deze ooit gekocht heb bij een autozaak.
Merk zou dan Motip kunnen zijn. Maar daar ben ik niet meer zeker van.

Er zijn een drietal kleuren:
Zwart
Grijs
Blank
(nouja, kleuren....)
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ik was vanmiddag bij Motoport Leek, de dealer waar ik mijn DL650 ruim een jaar geleden heb gekocht. Over een paar honderd kilometer is de 24.000 km beurt aan de beurt en ik wilde alvast de nieuwe tourances bestellen die er dan ook gelijk onder moeten.

Ook wees ik eerst een medewerker en later een hogere baas op de blaasjes en afbladerende lak op de bovenkant en voorkant van de linker motor/carterafdekking. Ja, ook mijn DL650 heeft last van corrosie. Eigenlijk op alle plaatsen die in deze topic genoemd worden. Mijn DL650 staat altijd binnen in een onverwarmd schuurtje. Ben van de winter wel eens met nat weer gereden dus enige pekelinwerking zou best plaatsgevonden kunnen hebben. Ik spoelde hem wel steeds af. Maar ik rij ook vaak over natte wegen die bedekt zijn met een laagje Groningse klei. Dat geeft dan zo'n lichtgrijze laag waar de spetters terecht zijn gekomen.

De hogere baas zag de restanten daarvan op de remklauwen zitten en riep gelijk 'pekelrijden'. Nu ja, dat kleilaagje kon er dus gelukkig makkelijk afgekrapt worden. Maar tot mijn verbazing hoefde ik verder nauwelijks aan te dringen om van hem de toezegging te krijgen dat de motorafdekking onder garantie door een nieuwe vervangen zal worden tijdens de aanstaande beurt.

Wel moest ik zelf maar met staalwol de roest van de voorste remschijven halen.

Kennelijk is er toch wel iets te regelen mbt corrosie bij de dealers, al werd me wel een paar keer erg duidelijk verteld dat de kwaliteit van motoren in het algemeen er de laatste 10 zwaar op achteruit is gegaan.

Daar moeten we het dan maar mee doen!
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

wat een gelul over dat zogenaamde pekelrijden......ik kan nergens vinden in de gebruiksaanwijzing dat je niet in de winter mag rijden....is gewoon een kutsmoes om onder de garantie uit te komen.
Bananadaan

Bericht door Bananadaan »

Mmmm..... jullie maken mij wel een beetje aan het schrikken. Ik ben echt niet een goede poetster :oops: en heb de ervaring van mijn Bandit 1200 die wel vrij snel roestplekken vertoonde, maar mijn Bandit 600 daarintegen niet. Heb alleen nog geen antwoord gezien op de vraag of het meer een 650 of een 1000 probleem is. Wie weet dit?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik praat vanuit de 650, maar het is niet een typeafhankelijkprobleem zoals uit de reacties blijkt. Het betreft zowel de 650 als de 1000. Het resultaat lijkt idd af te hangen van hoeveel je poetst. Een beetje logisch, maar niet geheel, want het is wel een apparaat dat normaal voor buitengebruik bedoeld is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Kermit

Bericht door Kermit »

Iron Horse schreef:Ik praat vanuit de 650, maar het is niet een typeafhankelijkprobleem zoals uit de reacties blijkt. Het betreft zowel de 650 als de 1000. Het resultaat lijkt idd af te hangen van hoeveel je poetst. Een beetje logisch, maar niet geheel, want het is wel een apparaat dat normaal voor buitengebruik bedoeld is.
wat bedoel je Rob , met afhankelijk van poetsen? is vaker poetsen beter of juist niet? of gaat het om de waslaag daarna?
Harrie. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ja, met poetsen bedoel ik niet alleen vuil verwijderen en laten glimmen, maar ook voorzien van een beschermende (impregnerende) laag. Anders heb je nog steeds een, weliswaar schoon ogend, maar niet beschermd oppervlak. En dat kost veel tijd. en het is best goed mogelijk een betere bescherming af fabriek te verzorgen die echt niet zoveel kostenverhogend hoeft te werken. Het zou het imago er ook beter op maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

We kunnen kennelijk niet genoeg WD40 gebruiken. (WD40 betekent water displacement, 40ste poging).
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Las net deze thread:
http://www.sv1000.zyns.com/forums/showt ... ge=1&pp=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je de plaatjes niet kunt zien kijk dan naar deze:
http://11109.rapidforum.com/topic=101078474180" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan zie je dat ze het hebben over dezelfde motorafdekking die ik nu net krijg vervangen vanwege corrosie.

Als dit de normale reactie is waarop het metaal op onze motor reageert op zoutwater en vocht dan twijfel ik toch sterk aan de kwaliteit van die materialen!
Dutchchef

Bericht door Dutchchef »

Blijven spuiten met WD 40, ook als er geen pekel op de weg is. :idea:
Ruben

Bericht door Ruben »

Ruben schreef:ben dus niet de enige die niet te spreken is over de kwaliteit van de fiets in termen van roest en verweringsbestendigheid. Ik heb roestplekken op m'n voorvorkpoten (bovenin), bij de tank (die plakken die op de tank zitten die in de rubers vallen aan de voorkant) en ook op het rechter kant van het blok, net voor de olievulopening is de lak gaan bobbelen en met het wassen is het zelfs losgekomen. Uit de binnenkant van m'n assen komt roestwater, de beugels van de koffers roesten, de uitlaten roesten, Ik heb een '03 met ruim 20.000 km. Met al mijn fietsjes heb ik altijd doorgereden in de winter maar dit is de eerste keer dat er eentje zo gehavend uit de winter komt en dat voor een tamelijk nieuwe fiets!
Tijd voor een inspectie door de dealer lijkt me, ben benieuwd of er iets aan wordt gedaan.

Maarreh, ze rijdt wel lekker :wink:
nou, ben inmiddels bij de dealer geweest met als resultaat dat de tank en de rechterkant carter door Suzuki worden vervangen.

Eerder was al onder garantie mijn koppelingshuis en cilinder vervangen. Op de kwaliteit van de Soes valt wellicht e.e.a. af te dingen maar wat mij betreft is de service van Suzuki prima in orde.
Hobbyhakkie

Bericht door Hobbyhakkie »

Ben ik nou gek of lijkt het maar zo, dat het meer de wil, of juist de onwil, van de dealer is of de roestproblematiek onder garantie aangepakt wordt. Ik lees namelijk ook veel berichten, zoals de laatste, dat verroeste onderdelen gewoon vervangen worden. Nou was ik voor mezelf helemaal overtuigd van het feit dat de DL650 het voor mij helemaal was. Na twee proefritten ben ik, voor wat betreft het rijden, helemaal om. Totdat ik las over de roestproblemen. Dat kan het algehele genot van motorrijden toch behoorlijk bederven. Ik bedoel het oog wil ook wat. We vinden met z´n allen de V-strom ook erg mooi om te zien, toch? Welnu, ze zeggen wel eens, iets is zo sterk als de zwakste schakel. Bij de V-strom zou dat kunnen betekenen, dat hoe goed ie ook rijdt, het rijgenot kan zomaar verpest worden door roestplekken en een niet welwillende dealer. Om even Iron Horse te citeren: mijn volgende motor wordt geen Suzuki meer. Dat zeg je toch ook niet zo maar.
Ik ga in ieder geval wel de dealers expliciet vragen hoe zij tegen het roestprobleem kijken en wat zij er, als het bij mijn fiets voorkomt, aan kunnen cq. willen doen.
Ben ook heel benieuwd hoe het 2005 model behandeld is met betrekking tot roest. Ervaringen van jullie zijn er natuurlijk nog (bijna) niet. Daarvoor rijdt ie nog te kort rond.

Met vriendelijke groet,
René
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Er lijkt zeker een heel stuk willekeur bij te komen kijken. Ik heb de pech ook nogeens bij een niet erkende Suzukidealer te hebben gekocht en daarin stelt Nimag zich nogal star op. Het zal best kunnen dat wanneer ik een heleboel stennis ga lopen maken en er maar voldoende tijd insteek ik uiteindelijk mijn zin krijg. Maar dan ben ik meer daarmee bezig dan met het onbezorgd motorrijden. Mijn dealer zei alleen wat te kunnen (? Ik lees 'willen') doen wanneer Suzuki (Lees Nimag) wat toezegt. En Nimag doet alsof er nog nooit problemen gemeld zijn en zegt ook tegelijkertijd met die dealer geen zaken te (willen) doen. Veel hangt dus inderdaad af van de bereidwilligheid en de inzet van de dealer. Maakt hij zich hard voor jouw zaak dan zit je meestal wel goed en anders kun je er naar fluiten. In mijn geval zijn voor mijn gevoel beide partijen de veranwoordelijkheid lekker aan het afschuiven. Dat komt me een behoorlijk mijn keel uit en heeft dus niet zozeer met Suzuki als motor te maken. Wat niet wil zeggen dat ik de afwerking van de gelakte delen en ook de verchoomde voorpoten beneden alle peil vind. De vraag is echter of een ander merk dat wel goed (genoeg) voor elkaar heeft. Voorlopig ontbreken mij de middelen om een andere aan te schaffen en voor wat betreft de motor zelf hoeft dat ook niet zozeer, dus het zal nog wel even duren. En misschien dat ik er tegen die tijd anders tegenaan kijk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
DL650

Roest

Bericht door DL650 »

Rob als ik zo vrij mag zijn bij welke dealer heb jij de DL gekocht ?

Peter,
Hobbyhakkie

Bericht door Hobbyhakkie »

Ja Rob, dat zou ik nou ook wel willen weten. Als die dealer jou een Suzuki geleverd heeft, waar heeft hij die dan vandaan. M.a.w. dat kan haast niet anders dan bij de importeur. Hoe kan Nimag niets met jouw dealer te maken willen hebben, als Nimag hem wel een motorfiets geleverd heeft. Of denk ik nou heel raar? Nee toch.

Ik heb zelf een winkel en verbeter me als het niet zo is, maar jij als klant hebt te maken met de winkelier, niet met een importeur. De winkelier is voor de klant in ieder geval verantwoordelijk voor de artikelen die hij verkoopt.

Ga voor een gericht advies in dit geval naar bijv. een rechtswinkel en laat je daar eens informeren over jouw rechten en zijn plichten. Je hebt namelijk meer rechten dan je denkt.

Suc6

Groeten, René
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb hem bij Safe Zoetermeer gekocht. Maar omdat op 200 meter ernaast Hans van Wijk zit en die al sinds jaar en dag officieel dealer is mag Safe Zoetermeer dat niet zijn. Zij kopen dus via Safe centraal of Rotterdam bijvoorbeeld in. Dus het moet allemaal via via lopen. En een rechtszaak heb ik overwogen. Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Maar zoals enige pagina's hiervoor al gemeld heeft het niet zoveel kans van slagen omdat Nimag zich kan beroepen op een aantal alinea's in hun meegeleverde handleiding. Het ligt er maar aan hoe goed gezind ze je willen zijn. Mijne staat noodgedwongen buiten geparkeerd. Dat is voor Nimag al meteen uit den boze en dan wordt meteen die alinea erbij gehaald en is het dus de schuld van slecht of geen preventief onderhoud van de eigenaar. Dat daarmee binnen een jaar het chroom van je voorpoten rot is voor hen een uitgemaakte zaak. En vertel je er dan nog bij dat hij ook weleens onder een hoes geparkeerd heeft gestaan dan zijn de rapen helemaal gaar. Want dat is helemaal vragen om ellende. Damp, condensatie, overmatige vochtige omstandigheden. Ze hebben alle argumenten al klaar liggen. Of ik daar ook rekening mee heb gehouden doet niet ter zake, het is meteen weer een paar minpunten gescoord. Natuurlijk is er best een kans dat ik het (deels) win. Maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om een maandenlange procedure te moeten voeren. Dat ze zichzelf er schade mee aanrichten omdat deze informatie naar buiten komt interesseert ze geen moer. De uitspraak van de heer xx bij Nimag was dat er op forums als deze alleen maar onzin en andere onwaarheden worden geschreven en dat men zich daarmee niet inlaat.

Dus heeft Nimag het voor mij goed verpest en dat terwijl ze ook hun goede kant weleens hebben laten zien. Dit in bijvoorbeeld het geval van het verhoogde zadel.

Ik heb geenszins de bedoeling anderen hun rijplezier met de V-Strom te vergallen, maar iedere potentiele nieuwe berijder mag zich er terdege van bewust zijn dat de V-Strom bepaalde zwakke kanten heeft en dat Nimag die in dit geval ook duidelijk heeft. Hier verwacht je juist dat zij hun sterke kant laten zien en de problemen daadkrachtig oplossen in plaats van het op slecht onderhoud te gooien.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ruben

Bericht door Ruben »

@ Rob
het kan wellicht de moeite zijn met de soes naar een andere Suzuki dealer te gaan. Ik heb in 2003 m'n dl1000 gekocht aan de andere kant van het land (Rijssen) omdat ze daar net de kleur nog hadden die ik mooi vond en een mooie prijs kreeg voor m'n inruiler.

Toen het koppelingshuis en cilinder begonnen op te spelen heb ik eerst Safe Amsterdam gebeld om te vragen of ik eventuele garantiezaken bij hen kon laten afhandelen en dat bleek geen probleem. Ik was erg blij hiermee aangezien ik weinig zin had om voor elk wissewasje 150 km te moeten rijden.

Succes, ik hoop dat je er uitkomt met Nimag of een dealer.
Fop

Roest

Bericht door Fop »

Ook mijn 650 (mei 2004) heeft last van roest, tot nu toe alleen op de harten van de remschjiven en op de recht vooruitstekende buis van het kuipframe. Gaat volgende week naar de dealer om de schijven onder garantie te laten vervangen en het kuipframe bij te werken. Zal ook de andere genoemde punten nog eens controleren. Ik ben geen winterrijder en de Strom heeft overwinterd in een verwarmde garage. Vreemd toch dat een Sport Adventure Tourer of All Road, het is maar hoe je hem of haar noemen wilt, zo snel roest. Je mag toch van een dergelijk soort motor verwachten dat die bestand is tegen een wat vochtig weertype. Het is te hopen dat Nimag/Suzuki hier ook buiten de garantietermijn een beetje soepel mee omgaat. Gelukkig biedt het Nieuw Burgerlijk Wetboek hier wel wat bescherming voor de consument. Een zaak of product, in ons geval de Strom, dient te voldoen aan de verwachtingen die je er van mag hebben. Van een type motor als de onze mag je verwachten dat deze ook in een wat minder weertype gebruikt kan worden en dus geen last zou moeten hebben van het in aanraking komen met vocht.
Plaats reactie