Ketting smering door vet

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
FrenkieNL

Ketting smering door vet

Bericht door FrenkieNL »

Smeren zonder smeren
Of je de ketting nu traditioneel met een spuitbus kettingvet smeert of met een automatisch smeersysteem, je blijft afgeslingerd kettingvet tegenkomen op het achterwiel of de swingarm. Bij het Duitse Schunk hebben ze daar nu iets op gevonden met een automatisch smeersysteem dat smeert zonder te smeren. Kan dat? Ja, dat kan. Het geheim daarvoor ligt besloten in een achter aan de swingarm gemonteerde houder, waarin een smeerblok op grafietbasis zit. Geen geknoei met vet dus, want de olie- en vetvrij gesmeerde ketting blijft mooi ‘schoon’ en er wordt ook niets afgeslingerd. Daarnaast is het systeem ook nog heel gebruiksvriendelijk, want een smeerblok moet een dikke 6.000 kilometer mee kunnen gaan, zonder afstellen. Het systeem is leverbaar voor de meest uiteenlopende motoren, van een BMW S1000RR tot bijvoorbeeld een KTM SX-F450 crosser, en kost € 149,90. Een los smeerblok kost € 34,99. Alles is te bestellen via de webshop van Schunk: www.carbonforbikes.com. Je moet voor bezorging naar Nederland alleen even € 14,95 verzendkosten bij de prijs.

Afbeelding

LINK
Ed Jonkmans

Re: Ketting smering door vet

Bericht door Ed Jonkmans »

Eerlijk is eerlijk, jij was eerst (met 1 minuut voorsprong).
Het lijkt me wel wat...
Grtz
Ed
Robert_vd_B

Re: Ketting smering door vet

Bericht door Robert_vd_B »

Ik weet het niet hoor, maar ik vind het een hoop geld. Reken even mee: 150+15 = 165 euro voor de eerste aanschaf. Voor dat geld koop je ook 11 spuitbussen kettingspray van 15 euro. Ik rijd zo'n kleine 10.000 km per jaar en verbruik in die tijd 1 a 1,5 (grote) bus kettingspray. Voor 165 euro kan ik dus bijna 10 jaar (!) mijn ketting smeren.

Aangezien het schoonmaken van de motor toch zo af en toe moet gebeuren is het verwijderen van het afgeslingerde vet met een lap met wasbenzine een kleine moeite als je toch bezig bent.

Volgens de site gaat zo'n smeerblok 6000 km mee, wat betekent dat ik ongeveer 55 euro per jaar kwijt zou zijn aan die blokken en daar komen de verzendkosten dan nog bij!!!

Ik vind het een vreselijke hoop geld om de ketting te laten glimmen... :?
Korsan

Re: Ketting smering door vet

Bericht door Korsan »

Mijn dealer gebruikt een soort vet die hij aanbrengt met een kwast. Het komt uit een rond kuipje. Vraag me af wat en welk merk dit is. Toch is vragen.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Ketting smering door vet

Bericht door RvGS »

Protex lithiumvet :!:

verkrijgbaar in vaten van 50 tot 150kg, lekker makkelijk, hoef je maar 1x in de 20 jaar te bestellen :schater:
Groet, Robert |
Korsan

Re: Ketting smering door vet

Bericht door Korsan »

Haha, wel een goed idee trouwens. Als je bv 20 kilo koopt voor 100 euro en je verkoopt weer een halve kilo pp door dan ben je gauw uit de kosten. Bv 10 euro vragen voor een halve kilo in een mooi emmertje en een kwastje erbij.......
Welke van die vetten moet je eigenlijk hebben? Er staan er zoveel. Als je nog een linkje vindt voor emmertjes (met deksel)
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Ketting smering door vet

Bericht door RvGS »

Korsan,
ik heb telefonisch contact gehad met die jongens en adviseren het volgende soort vet:
  • * EP2 Lithium, dit is voor adhesie op staal voor ExtremePressior, een verder algemeen doorsmeermiddel (=3x woordwaarde) :o)
    * verkrijgbaar in 400gr tube voor vetschaarspuit, 1kg, 18kg, 50kg en natuurlijk de 180kg drum, prijzen staan op de site en groepsinkoopkorting (4x woordwaard) is niet mogelijk aangezien dit al scherpe prijzen zijn, zei de goede man.

Kun je lekker met een kwast, van de Gamma/Karwei/Praxis/Hornbach
jipijaja jipijeee, je ketting in kwasten Afbeelding .


Ik haal wel een potje van 1kg als ik in de buurt kom (zou niet weten wanneer, wie wel :?: ) van de Leeuwenhoekstr 34 in Berkel en Rodenrijs.
Groet, Robert |
Chris

Re: Ketting smering door vet

Bericht door Chris »

Laten we gewoon centraal een vat afleveren en dan een kettingsmeermiddag (5x woordwaarde) organiseren.

Groetjes Chris :schater: :schater:
Korsan

Re: Ketting smering door vet

Bericht door Korsan »

Mijn kwastje ligt al klaar. Als de ervaringen goed zijn dan kan de winkel open :wink:

Als je 1kg hebt gekocht dan hoor ik graag wat ik moet betalen incl verzendkosten. Desnoods stuur ik tupperware op waar mijn deel in kan.

Lithiummotorkettingdoorsmeermiddelkwast (???x woordwaarde)
Plaats reactie