Ketting schoonmaken/smeren.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ketting schoonmaken/smeren.
Het is een van de klusjes waar ik het minst op zit te wachten. Het schoonmaken van een ketting op de bike gemonteerd.
Er zijn allerlei hulpmiddelen voor. Maar wat is nou de gemakkelijkste en schoonste manier? Ik kocht vlak voor mijn (geplande) vakantie nog bij Louis een bus kettingreiniger die een schuim zou moeten vormen en je er met een stevige straal water af zou moeten kunnen spuiten.
Naderhand zat ik wel even met de gedachten of dat nu wel zo milieuvriendelijk is. Gemakkelijk misschien wel, maar waar gaat die troep dan heen.
Meestal blijft het dus maar bij wat gepruts. Als je een uitgekiende werkplaats hebt zoals een enkeling onder ons is het natuurlijk erg gemakkelijk (lijkt me), maar ik ga ff van de situatie in mijn achtertuin uit. Hoe kan ik het dan prettig schoonmaken?
En dan natuurlijk de volgende stap. De smering. Daar heb ik ook al diverse dingen voor gehad. White Grease bijvoorbeeld. Met de kwast wel te verstaan, niet dat spul uit een spuitbus. Nadeel is dat het niet gemakkelijk opbrengt en er ook afslingert. Siliconenspray heb ik het gevoel bij dat ik eigenlijk elke dag moet sprayen omdat die laag wel erg dun en onzichtbaar is. En verder wil je de O, X of welke ringen dan ook, niet beschadigen.
Wie heeft er welke tips?
Er zijn allerlei hulpmiddelen voor. Maar wat is nou de gemakkelijkste en schoonste manier? Ik kocht vlak voor mijn (geplande) vakantie nog bij Louis een bus kettingreiniger die een schuim zou moeten vormen en je er met een stevige straal water af zou moeten kunnen spuiten.
Naderhand zat ik wel even met de gedachten of dat nu wel zo milieuvriendelijk is. Gemakkelijk misschien wel, maar waar gaat die troep dan heen.
Meestal blijft het dus maar bij wat gepruts. Als je een uitgekiende werkplaats hebt zoals een enkeling onder ons is het natuurlijk erg gemakkelijk (lijkt me), maar ik ga ff van de situatie in mijn achtertuin uit. Hoe kan ik het dan prettig schoonmaken?
En dan natuurlijk de volgende stap. De smering. Daar heb ik ook al diverse dingen voor gehad. White Grease bijvoorbeeld. Met de kwast wel te verstaan, niet dat spul uit een spuitbus. Nadeel is dat het niet gemakkelijk opbrengt en er ook afslingert. Siliconenspray heb ik het gevoel bij dat ik eigenlijk elke dag moet sprayen omdat die laag wel erg dun en onzichtbaar is. En verder wil je de O, X of welke ringen dan ook, niet beschadigen.
Wie heeft er welke tips?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
ik gebruik al jaren S100 kettingspray en als ie schoon moet S100 kettingreiniger. de kettingspray is erg goed en blijft erg goed op de ketting zitten. zelfs met regen en wassen. die kettinreiniger zal ook wel niet zo goed zijn voor het milieu. je zou een opvangbak kunnen maken die onder je ketting kan leggen tijden het schoonspuiten. ik spuit de ketting 1 keer per week in met de kettingspray. dit is ongeveer om de 500km. en schoonmaken van de ketting doe ik niet zo vaak. misschien 4 keer per jaar??
Ik maak de ketting nooit schoon. Heb dat ook nog nooit gedaan. Sonde van mijn tijd. Die dingen gaat 25K mee. Om de 300 a 500 Km smeren, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Bij het vernieuwen van de set blinkt alles weer. (rondom de ketting en tandwielen)
Smeren doe ik met Motul kettingspray of met BelRay. Iets anders komt er bij mij niet op.
In de 16 jaar dat ik nu motor rij, heb ik meerdere merken gehad, maar de bovenstaande blijven goed op de ketting, smeren goed en geven geen rotzooi.
Smeren uiteraard na de rit, zodat de warme ketting de wax doet smelten en het vet lekker op de plaats komt waar het moet zitten.
Ik vermeld 25K omdat dat toch wel de minimale waarde is, als het minder is, dan heb je te weinig onderhoud gedaan. (of aso gereden)
Soms gaat een ketting 35K mee. Ook zonder een Scott/Pro oiler.
Gezien dit soort kilometerstanden hoef ik weinig kettingen te vervangen, de motor is meestal wel eerder verkocht.
En schoonmaken op een brug is inderdaad makkelijker, maar het blijft een pest karwei. (vandaar dat ik het alleen doe bij het vervangen van de ketting en tandwielen)
Motul zit in spuitbussen va 400cc, kost rond de 12 Euro.
Belray zit in spuitbussen van 575cc en kost ook rond de 12 Euro.
Zo'n bus gaat best lang mee.
Bij het vernieuwen van de set blinkt alles weer. (rondom de ketting en tandwielen)
Smeren doe ik met Motul kettingspray of met BelRay. Iets anders komt er bij mij niet op.
In de 16 jaar dat ik nu motor rij, heb ik meerdere merken gehad, maar de bovenstaande blijven goed op de ketting, smeren goed en geven geen rotzooi.
Smeren uiteraard na de rit, zodat de warme ketting de wax doet smelten en het vet lekker op de plaats komt waar het moet zitten.
Ik vermeld 25K omdat dat toch wel de minimale waarde is, als het minder is, dan heb je te weinig onderhoud gedaan. (of aso gereden)
Soms gaat een ketting 35K mee. Ook zonder een Scott/Pro oiler.
Gezien dit soort kilometerstanden hoef ik weinig kettingen te vervangen, de motor is meestal wel eerder verkocht.
En schoonmaken op een brug is inderdaad makkelijker, maar het blijft een pest karwei. (vandaar dat ik het alleen doe bij het vervangen van de ketting en tandwielen)
Motul zit in spuitbussen va 400cc, kost rond de 12 Euro.
Belray zit in spuitbussen van 575cc en kost ook rond de 12 Euro.
Zo'n bus gaat best lang mee.
Ik rijd pas een paar weken op de Vstrom, hiervoor altijd Diversion gereden
een cardan motor en dus onderhoudsvrij.
De ketting maak ik schoon zoals ik dat ook voor de race en ATB fiets doe gewoon met diesel olie.
Pak een oude tandenborstel en poets je ketting met diesel olie.
Pak een doek en wrijf de ketting droog goed droog.
Dieselolie is vettig en goedkoop, de ketting wordt nooit schraal.
Smeren doe ik ook met Motul, dit heb van de dealer meegekregen en bevalt zoals Scottie als schreef heel goed. Nadeel is dat het transparant is, je ziet
dus niet waar je bent gebleven maar een kniesoor die daar op let.
Vstromruud
een cardan motor en dus onderhoudsvrij.
De ketting maak ik schoon zoals ik dat ook voor de race en ATB fiets doe gewoon met diesel olie.
Pak een oude tandenborstel en poets je ketting met diesel olie.
Pak een doek en wrijf de ketting droog goed droog.
Dieselolie is vettig en goedkoop, de ketting wordt nooit schraal.
Smeren doe ik ook met Motul, dit heb van de dealer meegekregen en bevalt zoals Scottie als schreef heel goed. Nadeel is dat het transparant is, je ziet
dus niet waar je bent gebleven maar een kniesoor die daar op let.
Vstromruud
Na 10 jaar alleen cardan motoren gereden te hebben, moet ik nu iets doen met kettingvet. Ik vet de ketting na iedere 500 Km in met S100 kettingvet. Voor het schoonmaken van de ketting ( iedere 5000Km heb ik een "kettenmax" aangeschaft, bij Polo voor 29,95. Ik moet zeggen eigenlijk een miskoop, want ik dacht nu kan ik de ketting reinigen zonder zelf helemaal vet te worden. Niets is minder waar, maar eenmaal op z'n plaats en gevuld met de juiste kettingreiniger werkt het wel goed. De ketting ziet er na een behandeling weer als nieuw uit. Daarna weer invetten en gaan met die banaan.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Dan ben ik blij dat ik die niet heb aangeschaft. Ik stond er bij Louis mee in m'n hand. (39,95 !!) maar had er op de een of andere manier toch niet het vertrouwen in. Ook als je op de website http://www.kettenmax.de" onclick="window.open(this.href);return false; naar het filmpje kijkt raak ik niet echt overtuigd. Maar misschien is het een kwestie van de techniek onder de knie krijgen Mij leek het handig omdat het lijkt of alles wordt opgevangen. Maar over die geheel schone werkwijze had ik mijn meeste twijfels.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Nou, ik heb nog nooit een ketting echt schoongemaakt en ik haalde toch altijd de 40000 km. Wel een keer het voortandwiel vervangen bij 15-18000 km. En smeren met S100, gewoon als het chroom van de busjes in zicht begint te komen. Spuit het vet op een warme ketting — dus direkt na het rijden — zodat het oplosmiddel zo snel mogelijk verdampt en het vet zich goed kan hechten.
Gesmeerd...
Na 10 jaar cardan weer een ketting [niet de eerste keer, ik denk nog met weemoed aan de tijd van het ketting uitkoken....]. Zoals ik al eens gepost heb. Ketting met bokkepoot en petroleum schoon maken, drogen laten en met een OSCO smeren. S100 heb ik geprobeerd maar met dat spul bleef er teveel rotzooi aan hangen. Nu ziet de ketting er schoon en gesmeerd uit......nu maar de KM stand ot vervanging afwachten...
Groet,
Gabby
Groet,
Gabby
Re: Gesmeerd...
Wat is een OSCO Een Scott oiler?LeChef schreef:.................. en met een OSCO smeren............
Gebruik zelf S100 vet uit een spuitbus. Werkt op zich goed, maar er blijft inderdaad nogal wat rommel aan plakken.
Tom.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Gesmeerd...
Kijk maar eens op http://www.osco.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een smeersysteem dat je met de hand moet bedienen en vast op je motor zit. kost zo'n 139 eurootjes maar je hoeft nooit meer met spuitbussen te klungelen.
Aan het eind van de rit even rustig (stapvoets) rijden en aan de knop trekken, dan komt er 2 cc olie uit, en je ketting is gesmeerd voor 300/400 km. Best handig
Het is een smeersysteem dat je met de hand moet bedienen en vast op je motor zit. kost zo'n 139 eurootjes maar je hoeft nooit meer met spuitbussen te klungelen.
Aan het eind van de rit even rustig (stapvoets) rijden en aan de knop trekken, dan komt er 2 cc olie uit, en je ketting is gesmeerd voor 300/400 km. Best handig
Laatst gewijzigd door M-Strom op ma 13-09-2004, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Gesmeerd...
Jouw link werkt niet omdat er een punt achter nl staat. In mijn berichtje erboven verwijst "hier" ook direkt naar diezelfde website.M-Strom schreef:Kijk maar eens op http://www.osco.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. (De link werkt niet, zelf intypen!)Het is een smeersysteem dat je met de hand moet bedienen en vast op je motor zit. kost zo'n 139 eurootjes maar je hoeft nooit meer met spuitbussen te klungelen.
Aan het eind van de rit even rustig (stapvoets) rijden en aan de knop trekken, dan komt er 2 cc olie uit, en je ketting is gesmeerd voor 300/400 km. Best handig
[Is dus reeds hersteld zie ik.]
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 30-09-2004, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Gerrit
- DL1000 berijder
- Berichten: 190
- Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
- Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)
scottoiler
Ik rij nu 24000 km met een scottoiler, de touringversie.........groot reservoir achter de kentekenplaat, hierbij gooi ik één keer per jaar een volle bus olie in leeg en hoef een jaar lang niet aan de smering van mijn ketting te denken.
Mijn ketting zit er nu ook 24000 km erop, en ik heb 'm net afgelopen week voor de tweede keer opgespannen. Enige nadeel van de scottoiler is dat het spuitmondje zijn eigen weg kan gaan. Hiervoor heb ik ook weer een oplossing..........vlak voor de wielbout zit er een bus waar je een schroef in kunt draaien. Stukje ijzerdraad eraan bevestigen en het spuitmondje zit altijd op de juiste plek.
Ook een tip, niet te zuinig met de afstelling. Je moet maar zo denken overal waar vet zit kan geen roest komen. Zeker als je in de winter doorrijdt is dit een prettige gedachte.
Gerrit
Mijn ketting zit er nu ook 24000 km erop, en ik heb 'm net afgelopen week voor de tweede keer opgespannen. Enige nadeel van de scottoiler is dat het spuitmondje zijn eigen weg kan gaan. Hiervoor heb ik ook weer een oplossing..........vlak voor de wielbout zit er een bus waar je een schroef in kunt draaien. Stukje ijzerdraad eraan bevestigen en het spuitmondje zit altijd op de juiste plek.
Ook een tip, niet te zuinig met de afstelling. Je moet maar zo denken overal waar vet zit kan geen roest komen. Zeker als je in de winter doorrijdt is dit een prettige gedachte.
Gerrit
kettenoeler
Een alternatief op de scottoiler:
http://www.kettenoeler.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat ook een test over in Motorrad maart 2004. Het verschil met de scottoiler is dat de kettenoeler elektrisch geschakeld is in plaats van de vacuumschakeling. Daardoor is de installatie makkelijker en wordt er geen lucht van de motor gevraagd. Tevens is hij goedkoper. Nog steeds niet zo efficient en intelligent als een pro-oiler, maar zeker een goed alternatief. Sowieso een stuk beter voor de ketting dan handmatig smeren in ieder geval.
Het is mogelijk online te bestellen, onder rembours. Net als met scottoiler ook mogelijk een touring reservoir te bestellen.
http://www.kettenoeler.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat ook een test over in Motorrad maart 2004. Het verschil met de scottoiler is dat de kettenoeler elektrisch geschakeld is in plaats van de vacuumschakeling. Daardoor is de installatie makkelijker en wordt er geen lucht van de motor gevraagd. Tevens is hij goedkoper. Nog steeds niet zo efficient en intelligent als een pro-oiler, maar zeker een goed alternatief. Sowieso een stuk beter voor de ketting dan handmatig smeren in ieder geval.
Het is mogelijk online te bestellen, onder rembours. Net als met scottoiler ook mogelijk een touring reservoir te bestellen.
Re: scottoiler
Dus ook geen roestend achterwiel, spatbord, voortandwielkast, middenbok, achterveer, achterbrug en achterkant van de kentekenplaatgerrit schreef:Ook een tip, niet te zuinig met de afstelling. Je moet maar zo denken overal waar vet zit kan geen roest komen. Zeker als je in de winter doorrijdt is dit een prettige gedachte.
Ik heb al vele manieren geprobeerd en vindt het gemakkelijkst om de ketting met een kwast / bokkepoot met diesel schoon te borstelen (5 min.) afspoelen met water en inspuiten met teflon spray. Het beste kun je hem inspuiten als de ketting nog warm is van het rijden en ook erna een stukje rijden zodat de spray zich goed kan verdelen. Gebruik geen siliconenspray, deze trekt vuil aan en dat is niet goed.
Laatst gewijzigd door Gast op do 31-08-2006, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
En waar laat je die zooi dan? Toch niet in het eerste-het-beste putje hè?biker schreef:Ik heb al vele manieren geprobeerd en vindt het gemakkelijkst om de ketting met een kwast / bokkepoot met petroleum schoon te borstelen (5 min.) afspoelen met water en inspuiten met teflon spray. Het beste kun je hem inspuiten als de ketting nog warm is van het rijden en ook erna een stukje rijden zodat de spray zich goed kan verdelen. Gebruik geen siliconenspray, deze trekt vuil aan en dat is niet goed.
Dus: Teflon spray,dit werkt perfect. Een goede teflon spray smeert goed trekt weinig vuil aan en blijft lang zitten (pijltje voor Heleen)Pale Rider schreef:Siliconenspray trekt aanzienlijk minder vuil aan dan olie. Belangrijk nadeel is echter dat het makkelijk van de ketting afspoelt tijdens een buitje. Minder geschikt dus.biker schreef:Gebruik geen siliconenspray, deze trekt vuil aan en dat is niet goed.
Tom.