DID ketting

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

DID ketting

Bericht door PvdBogaard »

Wil voordat ik weg ga naar de Harz mijn ketting vervangen. Huidige is nog niet aan zijn eind maar de variatie in slapte is aardig groot aan t worden. (bijna 24000) Een DID X-ring variant moet goed zijn.

Bij motozoom.nl staat de 525 VM (112schakels, 17tands, 42 tands) voor €140. Met 10tje verzendkosten. €150. Bel even de dealer en dat verschil is slikken zeg.

Meerderen hebben een tandje minder voor. Het lijkt mij nu juist beter om 2 a 3 tandjes erbij te doen aan de achterkant. Had altijd het idee van hoe kleiner het voortandwiel, hoe groter de krachten. En dus de slijtage... Zijn er problemen met de kettinggeleider als je een iets groter tandwiel achter plaatst? Of wordt het "gewoon" duurder, omdat de ketting zelf een paar schakeltjes meer moet krijgen?

Weet iemand wat de code is voor een DID setje met dat grotere achtertandwiel?

--Paul
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: DID ketting

Bericht door Hunter6 »

Zelfde ketting en tandwielen bij Louis Duitsland: €129.95 + 7,95 verzendkosten. Motozoom is eigenlijk de nederlandse leverancier van de Louis producten.
De tandwiel combinatie levert geen probleem op, je snelheidsmeter gaat wel een klein beetje meer afwijken.

Let wel op: de ketting is een zogenaamde "eindloze" uitvoering. Je zult bij deze ketting dus je achterbrug uit moeten bouwen, en dat kan ik je niet aanbevelen.
Het beste bestel je er dus een verbindingsschakel bij. Hiervoor heb je echter weer een aparte klinkset nodig die speciaal voor DID kettingen werkt, kost ook weer tussen de 30 en 50 eurie's.
Maar,,, er zijn meerdere forummers die er zo een thuis hebben, waaronder ik.

Als je besluit om deze DID ketting te gaan bestellen, informeer dan hier ff of iemand je kan helpen met het klinken van de ketting. Gaat vast lukken :lol: :lol: :lol:
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: DID ketting

Bericht door Martien_1000 »

Bij Jos Smit motoren kun je een kettingset bestellen en daarbij een kettingpons tegen gereduceerd tarief.
Werkt goed.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: DID ketting

Bericht door PvdBogaard »

Zowel de "bij de dealer aanschaffen" als de "elders aanschaffen" zijn de bedragen exclusief montage. De montage wil de dealer doen tegen normaal werkplaatstarief. Klein uurtje werk.
Dus hierin zit geen probleem.

Als ik het stromtrooper forum lees, dan zijn daar aardig wat mensen die geen 525 variant (geloof dat het de breedte van de ketting is) maar een 530-er op hun strom zetten. Met grote voordeel dat deze sterker zouden zijn en dus lachen om de "geringe" kracht van een DL :roll:
Meer gangbaar formaat hetgeen de prijs drukt, plus een veel langere levensduur. Mmmm klinkt natuurlijk interessant. Kent iemand een maar aan dit verhaal?

Enne de vorige vraag ging niet over het plaatsen van de ketting, maar om andere tandwielverhoudingen. Waarom kiest men hier vaak voor een kleiner voortandwiel ipv een groter achter tandwiel?
Monsterman

Re: DID ketting

Bericht door Monsterman »

PvdBogaard schreef:Waarom kiest men hier vaak voor een kleiner voortandwiel ipv een groter achter tandwiel?
Je kan een kleiner voortandwiel steken zonder dat je een nieuwe ketting moet steken. Als je achteraan een groter tandwiel steekt dan moet je eigenlijk ook een langere ketting steken om dat anders je ketting te kort is.

Ik heb bij mijn DL650 een kleiner voortandwiel laten steken bij het onderhoud van 6000km.
Plaats reactie