zwabberen met zijkoffers
zwabberen met zijkoffers
In de hoop dat iemand het weet,
ik heb een verlagingsset gemonteerd waardoor mijn KLV zo'n 3 CM lager staat. Zonder zijkoffers heb ik een super wegligging, niks aan de hand geen probleem met de topkoffer. MAAR, als ik de origineele zijkoffer set monteer dan gaat mijn achterwiel bij 145KM zo'n 4 a 5 CM zwabberen. Naast dat dit erg onplezierig is worden de rijders achter mij erg nerveus hiervan en ben ik bang dat ik toch een keer een schuiver ga maken zo.
Kan dit te maken hebben met de instelling van de achterveer?, en is er iemand die dit herkent of ook heeft gehad. Ik ben ervan overtuigd dat er een hoop v-stroms zijn welke een standaard (de meegeleverde) koffersset hebben dus er moeten een hoop ervaringdeskundige zijn.
ben benieuwd.
Dank alvast
Peter
ik heb een verlagingsset gemonteerd waardoor mijn KLV zo'n 3 CM lager staat. Zonder zijkoffers heb ik een super wegligging, niks aan de hand geen probleem met de topkoffer. MAAR, als ik de origineele zijkoffer set monteer dan gaat mijn achterwiel bij 145KM zo'n 4 a 5 CM zwabberen. Naast dat dit erg onplezierig is worden de rijders achter mij erg nerveus hiervan en ben ik bang dat ik toch een keer een schuiver ga maken zo.
Kan dit te maken hebben met de instelling van de achterveer?, en is er iemand die dit herkent of ook heeft gehad. Ik ben ervan overtuigd dat er een hoop v-stroms zijn welke een standaard (de meegeleverde) koffersset hebben dus er moeten een hoop ervaringdeskundige zijn.
ben benieuwd.
Dank alvast
Peter
Re: zwabberen met zijkoffers
ik heb ook een volledige kofferset maar alles blijft stabiel tot 160 (gps)km/u.
had je dat "zwabberen" ook al voor het verlagen?
had je dat "zwabberen" ook al voor het verlagen?
Re: zwabberen met zijkoffers
dat weet ik dus eigenlijk niet, want ik heb hem meteen verlaagt gekocht. OP welke veerinstelling rij je achter, want ik denk dat het daaraan ligt dus wil dit graag eens gaan uitproberen.
Re: zwabberen met zijkoffers
Ik men vstrom ook nog maar een paar weken en heb er momenteel een 1000 km mee gedaan maar ik zou niet weten hoe men vering nu staat
Zaterdag ga ik met duo rijden en dan gaan we de achterveer wel wat strakker zetten en zal ik ineens eens kijken hoe hij nu staat.
Zaterdag ga ik met duo rijden en dan gaan we de achterveer wel wat strakker zetten en zal ik ineens eens kijken hoe hij nu staat.
Re: zwabberen met zijkoffers
De eerste vragen die bij mij opkomen:
Zijn de koffers zwaar beladen?
En zoals je zelf al aangeeft, hoe staat je veervoorspanning?
Zijn de koffers zwaar beladen?
En zoals je zelf al aangeeft, hoe staat je veervoorspanning?
Re: zwabberen met zijkoffers
Zodra ik met koffers ging rijden werd de veer achter op de een na strakste stand gedraaid. Desondanks begon hij toch zo rond de 150 á 160 km/h te zwabberen. Bij welke snelheid precies was een beetje afhankelijk hoe hard het waaide en waar de wind vandaan kwam. Ga je tegen de wind in dan begon het eerder.
Ik denk niet dat het zozeer aan de veer instelling ligt maar meer aan de vormgeving van de DL. Een stuurdemper zou nog wel eens kunnen helpen.
Ik denk niet dat het zozeer aan de veer instelling ligt maar meer aan de vormgeving van de DL. Een stuurdemper zou nog wel eens kunnen helpen.
Re: zwabberen met zijkoffers
Hunter,
ik begrijp nog niet precies wat een stuurdemper nou doet met de achterkant, mijn voorwiel blijft namelijk wel redelijk recht staan, echter mijn kont gaat van links naar rechts.
en dan krijg je dit gevoel
ik begrijp nog niet precies wat een stuurdemper nou doet met de achterkant, mijn voorwiel blijft namelijk wel redelijk recht staan, echter mijn kont gaat van links naar rechts.
en dan krijg je dit gevoel
Re: zwabberen met zijkoffers
Heb zelf een 650 en hiermee geen problemen.
Is het gewicht over beide koffers verdeeld? Of heb je het ook bij lege koffers?
Is je bandenspanning ok?
Groet, Eric
Is het gewicht over beide koffers verdeeld? Of heb je het ook bij lege koffers?
Is je bandenspanning ok?
Groet, Eric
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 63
- Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: meeuwen (brabant)
Re: zwabberen met zijkoffers
ik heb een artikel gelezen in een moto73 uit 2004 of 2005 waarin ze een vstrom 1000 met een varadero testen en in die test spraken zij ook van zwabberen van de strom met zijkoffers maar tijdens deze test waren beide motors alleen uitgerust met topkoffer en met de juiste veerafstelling... no problem!
dus het komt wel vaker voor.. is niet handig maar dan weet je in ieder geval dat het niet specifiek aan jou motor ligt...
en sommige koffer fabrikanten geven ook een max top op van 130 km!!! mischien overdreven maar niet voor niets denk.
succes en hopelijk vindt je de juiste oplossing groeten marco
dus het komt wel vaker voor.. is niet handig maar dan weet je in ieder geval dat het niet specifiek aan jou motor ligt...
en sommige koffer fabrikanten geven ook een max top op van 130 km!!! mischien overdreven maar niet voor niets denk.
succes en hopelijk vindt je de juiste oplossing groeten marco
Re: zwabberen met zijkoffers
Het zwabberen kan echter heel goed bij de voorkant wegkomen. Ik kwam er achter dat de (turbulente) wind die op je schouders komt ook trekt aan je stuur.Pebeling schreef:Hunter,
ik begrijp nog niet precies wat een stuurdemper nou doet met de achterkant, mijn voorwiel blijft namelijk wel redelijk recht staan, echter mijn kont gaat van links naar rechts.
en dan krijg je dit gevoel
Probeer maar eens om op het moment dat de motor licht begint te wiebelen om het stuur bijna los te laten. Eventuele krachten die vanuit je schouder op het stuur kunnnen werken bereiken op die manier het stuur niet. Op die manier kun je het zwabberen weer stoppen. Voorover gaan zitten kan ook werken, de wind heeft dan ook minder vat op je.
Ook het gebruik van Kloontje kan de luchtwervelingen bij je schouders dermate verminderen dat je (onbewust) minder aan het stuur trekt zodat de motor weer stabieler wordt..
Dezelfde turbulente lucht trekt ook nog aan je koffers, en helaas doen ze dat links en rechts niet tegelijk. Het gebruik van koffers kan er voor zorgen dat de motor eerder zal gaan zwabberen.
Re: zwabberen met zijkoffers
vandaag maar eens met de dealer gebeld, en deze had denk ik het enige echte antwoord.
De fabrikant zegt dat de koffers tot 120KM/U geschikt zijn en dat daarboven het niet goed gaat, en hij bevestigde dit dus ook. Zelf rijden zij met de standaard koffers ook niet harder dan zo'n 130.
bij een f800GS wordt de BMW kofferset gegarandeerd tot 160 en bij een 1200GS tot 180KM, kijk nu begrijp je waarom deze machines ook wat duurder zijn.
Ik zal het dus gewoon maar moeten accepteren, maar mocht iemand nog een super idee hebben dan hoor ik het graag.
Groetjes
Peter
De fabrikant zegt dat de koffers tot 120KM/U geschikt zijn en dat daarboven het niet goed gaat, en hij bevestigde dit dus ook. Zelf rijden zij met de standaard koffers ook niet harder dan zo'n 130.
bij een f800GS wordt de BMW kofferset gegarandeerd tot 160 en bij een 1200GS tot 180KM, kijk nu begrijp je waarom deze machines ook wat duurder zijn.
Ik zal het dus gewoon maar moeten accepteren, maar mocht iemand nog een super idee hebben dan hoor ik het graag.
Groetjes
Peter
Re: zwabberen met zijkoffers
Met mijn DL1000 en drie koffers ging het goed tot ongeveer 150 á 160 km/h.
Zou ik dan nog harder gaan zou het zeer waarschijnljk resulteren in een crash.
Het is toch vreemd dat de GS-en harder kunnen met die hoekige koffers. De koffers van de DL zijn mooi gestroomlijnd en je zou dus verwachten dat dat beter zou werken.
Zou ik dan nog harder gaan zou het zeer waarschijnljk resulteren in een crash.
Het is toch vreemd dat de GS-en harder kunnen met die hoekige koffers. De koffers van de DL zijn mooi gestroomlijnd en je zou dus verwachten dat dat beter zou werken.
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: zwabberen met zijkoffers
Peter en Martin,
Vooropgesteld, een V-strom is niet gemaakt om hoge snelheden te rijden, het is een ALL-ROAD!
Indien je hoge snelheden wilt rijden neem dan een yamaha FJR , kawa GTR of een bmw RT soort machine.
Door de “slappe” vering krijg je met name het wobbele effect, en die kun je bij de V-strom niet helemaal weg krijgen, wat helpt is inderdaad de achter schok in de zwaarste stand zetten en gewicht naar voren brengen (zware tanktas helpt ook) om dit probleem zo veel mogelijk te elimineren, maar helemaal weg krijgen doe je niet. Zelf ging het met volle bepakking goed tot 145-155km/h, bij deze snelheden begon de V-strom te wiebelen, en als je een groot hart hebt geeft je gewoon gas bij en dan heb je kans dat je door het wobbele effect heen bent en gerust 170km/h met volle bepakking kunt rijden . . . (zonder koffers of wat dan ook kon ik gemakkelijk top speed rijden km/h 200++) ik adviseer dit niet maar schrijf hier mijn ervaring.
Vooropgesteld, een V-strom is niet gemaakt om hoge snelheden te rijden, het is een ALL-ROAD!
Indien je hoge snelheden wilt rijden neem dan een yamaha FJR , kawa GTR of een bmw RT soort machine.
Door de “slappe” vering krijg je met name het wobbele effect, en die kun je bij de V-strom niet helemaal weg krijgen, wat helpt is inderdaad de achter schok in de zwaarste stand zetten en gewicht naar voren brengen (zware tanktas helpt ook) om dit probleem zo veel mogelijk te elimineren, maar helemaal weg krijgen doe je niet. Zelf ging het met volle bepakking goed tot 145-155km/h, bij deze snelheden begon de V-strom te wiebelen, en als je een groot hart hebt geeft je gewoon gas bij en dan heb je kans dat je door het wobbele effect heen bent en gerust 170km/h met volle bepakking kunt rijden . . . (zonder koffers of wat dan ook kon ik gemakkelijk top speed rijden km/h 200++) ik adviseer dit niet maar schrijf hier mijn ervaring.
Hmm 't eerste zou ik niet gauw doen/adviseren, het klopt wel dat je het stuur niet krampachtig moet vasthouden. Wat wel helpt is inderdaad naar voren leunen, zo breng je meer gewicht op het voorwiel, en daar zit het probleem (hoge machine, met na verhouding slappe vering = veel wind = turbulentie).Hunter6 schreef:...Probeer maar eens om op het moment dat de motor licht begint te wiebelen om het stuur bijna los te laten. Eventuele krachten die vanuit je schouder op het stuur kunnnen werken bereiken op die manier het stuur niet. Op die manier kun je het zwabberen weer stoppen. Voorover gaan zitten kan ook werken, de wind heeft dan ook minder vat op je...
Klopt! En je bent niet verzekerd indien je bij een hogere snelheid een ongeluk zou krijgen, denk daar maar eens overnaPebeling schreef:...De fabrikant zegt dat de koffers tot 120KM/U geschikt zijn en dat daarboven het niet goed gaat, en hij bevestigde dit dus ook. Zelf rijden zij met de standaard koffers ook niet harder dan zo'n 130.
Hmmm, heb het nog niet geprobeerd, Touratech geeft een lagere snelheid op (bmw koffers komen uit de zelfde Touratech fabriek ),maar een goed advies is het zeer zeker -> koop een GSPebeling schreef:...bij een f800GS wordt de BMW kofferset gegarandeerd tot 160 en bij een 1200GS tot 180KM, kijk nu begrijp je waarom deze machines ook wat duurder zijn....Ik zal het dus gewoon maar moeten accepteren, maar mocht iemand nog een super idee hebben dan hoor ik het graag.
Groet, Robert |
- Patrick8888
- Berichten: 200
- Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
- Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
- Woonplaats: Sint Annaland
Re: zwabberen met zijkoffers
Sinds ik mijn kofferrek gemonteerd heb rijd ik nu al een aantal weken met mijn volledige kofferset om eens te "oefenen". Tot op heden heb ik met en zonder belading geen problemen gehad met zwabberen. Mijn veerspanning achter staat bijna maximaal en voor heb ik mijn veerpoten 2 cm door de kroonplaat gestoken. De balans is zeer goed. Echter vind ik snelheden boven de 140 km/h met een kofferset aan de hoge kant, maar dat is persoonlijk. Wellicht wordt het zwabberen hierdoor veroorzaakt.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Re: zwabberen met zijkoffers
Hoi Blackstrom,
ik ben bang dat ik je voorbeeld toch in de komende maanden moet gaan volgen. Zelf ben ik al vanaf okt. 2009 aan het kijken naar een 800GS maar deze kosten in de Heimat toch nog zo'n 8 a 9.000,- euries. Voor mijn KLV krijg ik zo'n 5 terug dus moeten er nog een kleine 4 bij. En in deze tijden waar de bonus erg onder druk staat is dat veel geld voor een speeltje.
Dus heb ik besloten in ieder geval nog dit seizoen door te rijden, ik heb dus een 24K beurt gegeven, nieuwe voorband dus hij loopt weer als een zonnetje. Maar ik ben er zeker van dat die eruit gaat. Net als jij heb ik al een keuze gemaakt, alhoewel ik nog ff heb getweifeld over een 690KTM.
Maar ja duitse degelijkheid overtuigd. Ben benieuwd hoe je nieuwe snorfiets bevalt.
groetjews
Peter
ik ben bang dat ik je voorbeeld toch in de komende maanden moet gaan volgen. Zelf ben ik al vanaf okt. 2009 aan het kijken naar een 800GS maar deze kosten in de Heimat toch nog zo'n 8 a 9.000,- euries. Voor mijn KLV krijg ik zo'n 5 terug dus moeten er nog een kleine 4 bij. En in deze tijden waar de bonus erg onder druk staat is dat veel geld voor een speeltje.
Dus heb ik besloten in ieder geval nog dit seizoen door te rijden, ik heb dus een 24K beurt gegeven, nieuwe voorband dus hij loopt weer als een zonnetje. Maar ik ben er zeker van dat die eruit gaat. Net als jij heb ik al een keuze gemaakt, alhoewel ik nog ff heb getweifeld over een 690KTM.
Maar ja duitse degelijkheid overtuigd. Ben benieuwd hoe je nieuwe snorfiets bevalt.
groetjews
Peter
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: zwabberen met zijkoffers
Pebeling schreef:...ik ben bang dat ik je voorbeeld toch in de komende maanden moet gaan volgen...
Peter, ik was het eigenlijk ook niet zo snel van plan, om de GS nu al te kopen, maar indien goed aanbod ... Ik zeg doen!Pebeling schreef:Zelf ben ik al vanaf okt. 2009 aan het kijken naar een 800GS maar deze kosten in de Heimat toch nog zo'n 8 a 9.000,- euries. Voor mijn KLV krijg ik zo'n 5 terug dus moeten er nog een kleine 4 bij. En in deze tijden waar de bonus erg onder druk staat is dat veel geld voor een speeltje
Ondanks dat het in NL nog duurder is dan in DE, dus eigenlijk kom jij er goedkoop vanaf alles billiger in die Heimat
Ik ook maar dan de 990SMT, is net zo duur als de kleine GS, maar duurder in het onderhoudPebeling schreef:...alhoewel ik nog ff heb getweifeld over een 690KTM...
Moet zeggen, V-strom of F800GS, dit zijn twee verschillende werelden en niet te vergelijken.
Ik ben tot op heden, 952km verder in de eerste week, nog steeds zeer tevreden, metname het lagere gewicht speelt in het voordeel en wat te denken van het benzineverbruik, vandaag een route van +250km gereden met een verbuik van 4ltr op 100km en onderhoudsbeurt om de 10K km ipv 6K km bij Suzuki -> ik zeg Ketjing
Maar heb je inmiddels de mozzatube's al gemonteerd , passen ook op de GS (...)
Groet, Robert |