zwabberen met zijkoffers

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Pebeling

zwabberen met zijkoffers

Bericht door Pebeling »

In de hoop dat iemand het weet,

ik heb een verlagingsset gemonteerd waardoor mijn KLV zo'n 3 CM lager staat. Zonder zijkoffers heb ik een super wegligging, niks aan de hand geen probleem met de topkoffer. MAAR, als ik de origineele zijkoffer set monteer dan gaat mijn achterwiel bij 145KM zo'n 4 a 5 CM zwabberen. Naast dat dit erg onplezierig is worden de rijders achter mij erg nerveus hiervan en ben ik bang dat ik toch een keer een schuiver ga maken zo.

Kan dit te maken hebben met de instelling van de achterveer?, en is er iemand die dit herkent of ook heeft gehad. Ik ben ervan overtuigd dat er een hoop v-stroms zijn welke een standaard (de meegeleverde) koffersset hebben dus er moeten een hoop ervaringdeskundige zijn.

ben benieuwd.

Dank alvast

Peter
Wihameke

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Wihameke »

ik heb ook een volledige kofferset maar alles blijft stabiel tot 160 (gps)km/u.


had je dat "zwabberen" ook al voor het verlagen?
Pebeling

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Pebeling »

dat weet ik dus eigenlijk niet, want ik heb hem meteen verlaagt gekocht. OP welke veerinstelling rij je achter, want ik denk dat het daaraan ligt dus wil dit graag eens gaan uitproberen.
Wihameke

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Wihameke »

Ik men vstrom ook nog maar een paar weken en heb er momenteel een 1000 km mee gedaan maar ik zou niet weten hoe men vering nu staat :oops:

Zaterdag ga ik met duo rijden en dan gaan we de achterveer wel wat strakker zetten en zal ik ineens eens kijken hoe hij nu staat.
Dgr

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Dgr »

De eerste vragen die bij mij opkomen:
Zijn de koffers zwaar beladen?
En zoals je zelf al aangeeft, hoe staat je veervoorspanning?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Hunter6 »

Zodra ik met koffers ging rijden werd de veer achter op de een na strakste stand gedraaid. Desondanks begon hij toch zo rond de 150 á 160 km/h te zwabberen. Bij welke snelheid precies was een beetje afhankelijk hoe hard het waaide en waar de wind vandaan kwam. Ga je tegen de wind in dan begon het eerder.
Ik denk niet dat het zozeer aan de veer instelling ligt maar meer aan de vormgeving van de DL. Een stuurdemper zou nog wel eens kunnen helpen.
Pebeling

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Pebeling »

Hunter,

ik begrijp nog niet precies wat een stuurdemper nou doet met de achterkant, mijn voorwiel blijft namelijk wel redelijk recht staan, echter mijn kont gaat van links naar rechts.

en dan krijg je dit gevoel :-)}
V-instructeur

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door V-instructeur »

Heb zelf een 650 en hiermee geen problemen.
Is het gewicht over beide koffers verdeeld? Of heb je het ook bij lege koffers?
Is je bandenspanning ok?

Groet, Eric
Vstrommerd
DL1000 berijder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: meeuwen (brabant)

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Vstrommerd »

ik heb een artikel gelezen in een moto73 uit 2004 of 2005 waarin ze een vstrom 1000 met een varadero testen en in die test spraken zij ook van zwabberen van de strom met zijkoffers maar tijdens deze test waren beide motors alleen uitgerust met topkoffer en met de juiste veerafstelling... no problem!
dus het komt wel vaker voor.. is niet handig maar dan weet je in ieder geval dat het niet specifiek aan jou motor ligt...

en sommige koffer fabrikanten geven ook een max top op van 130 km!!! mischien overdreven maar niet voor niets denk.

succes en hopelijk vindt je de juiste oplossing groeten marco
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Hunter6 »

Pebeling schreef:Hunter,

ik begrijp nog niet precies wat een stuurdemper nou doet met de achterkant, mijn voorwiel blijft namelijk wel redelijk recht staan, echter mijn kont gaat van links naar rechts.

en dan krijg je dit gevoel :-)}
Het zwabberen kan echter heel goed bij de voorkant wegkomen. Ik kwam er achter dat de (turbulente) wind die op je schouders komt ook trekt aan je stuur.
Probeer maar eens om op het moment dat de motor licht begint te wiebelen om het stuur bijna los te laten. Eventuele krachten die vanuit je schouder op het stuur kunnnen werken bereiken op die manier het stuur niet. Op die manier kun je het zwabberen weer stoppen. Voorover gaan zitten kan ook werken, de wind heeft dan ook minder vat op je.
Ook het gebruik van Kloontje kan de luchtwervelingen bij je schouders dermate verminderen dat je (onbewust) minder aan het stuur trekt zodat de motor weer stabieler wordt..

Dezelfde turbulente lucht trekt ook nog aan je koffers, en helaas doen ze dat links en rechts niet tegelijk. Het gebruik van koffers kan er voor zorgen dat de motor eerder zal gaan zwabberen.
Pebeling

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Pebeling »

vandaag maar eens met de dealer gebeld, en deze had denk ik het enige echte antwoord.

De fabrikant zegt dat de koffers tot 120KM/U geschikt zijn en dat daarboven het niet goed gaat, en hij bevestigde dit dus ook. Zelf rijden zij met de standaard koffers ook niet harder dan zo'n 130.

bij een f800GS wordt de BMW kofferset gegarandeerd tot 160 en bij een 1200GS tot 180KM, kijk nu begrijp je waarom deze machines ook wat duurder zijn.

Ik zal het dus gewoon maar moeten accepteren, maar mocht iemand nog een super idee hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes

Peter
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Hunter6 »

Met mijn DL1000 en drie koffers ging het goed tot ongeveer 150 á 160 km/h.
Zou ik dan nog harder gaan zou het zeer waarschijnljk resulteren in een crash.

Het is toch vreemd dat de GS-en harder kunnen met die hoekige koffers. De koffers van de DL zijn mooi gestroomlijnd en je zou dus verwachten dat dat beter zou werken.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door RvGS »

Peter en Martin,
Vooropgesteld, een V-strom is niet gemaakt om hoge snelheden te rijden, het is een ALL-ROAD!
Indien je hoge snelheden wilt rijden neem dan een yamaha FJR , kawa GTR of een bmw RT soort machine.

Door de “slappe” vering krijg je met name het wobbele effect, en die kun je bij de V-strom niet helemaal weg krijgen, wat helpt is inderdaad de achter schok in de zwaarste stand zetten en gewicht naar voren brengen (zware tanktas helpt ook) om dit probleem zo veel mogelijk te elimineren, maar helemaal weg krijgen doe je niet. Zelf ging het met volle bepakking goed tot 145-155km/h, bij deze snelheden begon de V-strom te wiebelen, en als je een groot hart hebt geeft je gewoon gas bij en dan heb je kans dat je door het wobbele effect heen bent en gerust 170km/h met volle bepakking kunt rijden . . . (zonder koffers of wat dan ook kon ik gemakkelijk top speed rijden km/h 200++) ik adviseer dit niet maar schrijf hier mijn ervaring. :wink:

Hunter6 schreef:...Probeer maar eens om op het moment dat de motor licht begint te wiebelen om het stuur bijna los te laten. Eventuele krachten die vanuit je schouder op het stuur kunnnen werken bereiken op die manier het stuur niet. Op die manier kun je het zwabberen weer stoppen. Voorover gaan zitten kan ook werken, de wind heeft dan ook minder vat op je...
Hmm 't eerste zou ik niet gauw doen/adviseren, het klopt wel dat je het stuur niet krampachtig moet vasthouden. Wat wel helpt is inderdaad naar voren leunen, zo breng je meer gewicht op het voorwiel, en daar zit het probleem (hoge machine, met na verhouding slappe vering = veel wind = turbulentie).
Pebeling schreef:...De fabrikant zegt dat de koffers tot 120KM/U geschikt zijn en dat daarboven het niet goed gaat, en hij bevestigde dit dus ook. Zelf rijden zij met de standaard koffers ook niet harder dan zo'n 130.
Klopt! En je bent niet verzekerd indien je bij een hogere snelheid een ongeluk zou krijgen, denk daar maar eens overna :cry:
Pebeling schreef:...bij een f800GS wordt de BMW kofferset gegarandeerd tot 160 en bij een 1200GS tot 180KM, kijk nu begrijp je waarom deze machines ook wat duurder zijn....Ik zal het dus gewoon maar moeten accepteren, maar mocht iemand nog een super idee hebben dan hoor ik het graag.
Hmmm, heb het nog niet geprobeerd, Touratech geeft een lagere snelheid op (bmw koffers komen uit de zelfde Touratech fabriek :wink: ),maar een goed advies is het zeer zeker -> koop een GS :schater: :schater: :schater:
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Patrick8888 »

Sinds ik mijn kofferrek gemonteerd heb rijd ik nu al een aantal weken met mijn volledige kofferset om eens te "oefenen". Tot op heden heb ik met en zonder belading geen problemen gehad met zwabberen. Mijn veerspanning achter staat bijna maximaal en voor heb ik mijn veerpoten 2 cm door de kroonplaat gestoken. De balans is zeer goed. Echter vind ik snelheden boven de 140 km/h met een kofferset aan de hoge kant, maar dat is persoonlijk. Wellicht wordt het zwabberen hierdoor veroorzaakt.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Pebeling

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Pebeling »

Hoi Blackstrom,

ik ben bang dat ik je voorbeeld toch in de komende maanden moet gaan volgen. Zelf ben ik al vanaf okt. 2009 aan het kijken naar een 800GS maar deze kosten in de Heimat toch nog zo'n 8 a 9.000,- euries. Voor mijn KLV krijg ik zo'n 5 terug dus moeten er nog een kleine 4 bij. En in deze tijden waar de bonus erg onder druk staat is dat veel geld voor een speeltje.

Dus heb ik besloten in ieder geval nog dit seizoen door te rijden, ik heb dus een 24K beurt gegeven, nieuwe voorband dus hij loopt weer als een zonnetje. Maar ik ben er zeker van dat die eruit gaat. Net als jij heb ik al een keuze gemaakt, alhoewel ik nog ff heb getweifeld over een 690KTM.

Maar ja duitse degelijkheid overtuigd. Ben benieuwd hoe je nieuwe snorfiets bevalt.

groetjews

Peter :-)}
Erik Hofstee

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door Erik Hofstee »

Duitse degelijkheid? :?
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: zwabberen met zijkoffers

Bericht door RvGS »

Pebeling schreef:...ik ben bang dat ik je voorbeeld toch in de komende maanden moet gaan volgen...
O:-)
Pebeling schreef:Zelf ben ik al vanaf okt. 2009 aan het kijken naar een 800GS maar deze kosten in de Heimat toch nog zo'n 8 a 9.000,- euries. Voor mijn KLV krijg ik zo'n 5 terug dus moeten er nog een kleine 4 bij. En in deze tijden waar de bonus erg onder druk staat is dat veel geld voor een speeltje
Peter, ik was het eigenlijk ook niet zo snel van plan, om de GS nu al te kopen, maar indien goed aanbod ... Ik zeg doen!
Ondanks dat het in NL nog duurder is dan in DE, dus eigenlijk kom jij er goedkoop vanaf :mrgreen: alles billiger in die Heimat :frusty:

Pebeling schreef:...alhoewel ik nog ff heb getweifeld over een 690KTM...
Ik ook :o) maar dan de 990SMT, is net zo duur als de kleine GS, maar duurder in het onderhoud :|

Moet zeggen, V-strom of F800GS, dit zijn twee verschillende werelden en niet te vergelijken.
Ik ben tot op heden, 952km verder in de eerste week, nog steeds zeer tevreden, metname het lagere gewicht speelt in het voordeel en wat te denken van het benzineverbruik, vandaag een route van +250km gereden met een verbuik van 4ltr op 100km en onderhoudsbeurt om de 10K km ipv 6K km bij Suzuki -> ik zeg Ketjing

Maar heb je inmiddels de mozzatube's al gemonteerd :?: , passen ook op de GS (...)
:bye:
Groet, Robert |
Plaats reactie