Merktekens ketting
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Merktekens ketting
Ik heb voor het spannen van de ketting altijd de merktekens op de achterbrug gebruikt. Eigenlijk zonder nadenken en zonder te controleren of de ketting nu wel wel echt recht lag.
Gisteren controleerde ik dit wel en het blijkt dat, om de ketting goed recht te krijgen, er een vol merkteken verschil zit tussen links en rechts. Het wiel draait nu veel stiller rond, en er zijn minder trillingen tijdens acceleratie.
Gisteren controleerde ik dit wel en het blijkt dat, om de ketting goed recht te krijgen, er een vol merkteken verschil zit tussen links en rechts. Het wiel draait nu veel stiller rond, en er zijn minder trillingen tijdens acceleratie.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Merktekens ketting
Dit is een goede tip voor een ieder die zijn eigen ketting gaat opspannen / stellen.
Zo zie je maar dat je niet blind van de merktekens kunt uitgaan.
Ik denk wel om het goed te kunnen zien dat je dan de kettingbeschermer moet verwijderen.
Zo zie je maar dat je niet blind van de merktekens kunt uitgaan.
Ik denk wel om het goed te kunnen zien dat je dan de kettingbeschermer moet verwijderen.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Merktekens ketting
De kettingbeschermer hoeft niet weg. De motor in een versnelling zetten en de ketting strak trekken door het wiel naar achter te draaien.
Je ziet dan heel simpel of de ketting in een rechte lijn ligt.
Je ziet dan heel simpel of de ketting in een rechte lijn ligt.
Re: Merktekens ketting
Nog nooit wat van geMERKT!
Maar ik zal d'r toch eens naar kijken....
Maar ik zal d'r toch eens naar kijken....
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Merktekens ketting
Fijn om te weten maar praktisch, HOE zie je of het wiel/de ketting exact recht staat. Ik heb begrepen dat ze bij de motorzaak hiervoor special gereedschap gebruiken.
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Merktekens ketting
Duimstok
Meet de afstand randvelg tot achterbrug, beide zijde (natuurlijk op de zelfde hoogte) -> Links en Rechts.
Net zo lang klooie dat beide zijde gelijke afstand hebben
Dit 'speciale' stukje meet-gereedschap kost ongeveer, € 5,-. Je kan het ook voor andere doeleinden gebruiken
Meet de afstand randvelg tot achterbrug, beide zijde (natuurlijk op de zelfde hoogte) -> Links en Rechts.
Net zo lang klooie dat beide zijde gelijke afstand hebben
Dit 'speciale' stukje meet-gereedschap kost ongeveer, € 5,-. Je kan het ook voor andere doeleinden gebruiken
Groet, Robert |
Re: Merktekens ketting
Blackstrom, hoe doe je dat precies dan?
want de achterbrug van de DL1000 is aan beide zijden verschillend.
ik bedoel dat hij niet symetrisch is.
want de achterbrug van de DL1000 is aan beide zijden verschillend.
ik bedoel dat hij niet symetrisch is.
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Merktekens ketting
Erik,
Samen in combinatie met de markeringsindicatie, zorg dat die aan beide zijde (ongeveer, mm verschil) gelijk is en meet dan ook de afstand tussen rand vd velg en de binnezijde-achterbrug.
Ik heb dit 6 jaar lang gedaan en pas bij 35000km ketting en tandwielen moeten wisselen, ik neem aan dat indien het wiel er scheef in heeft gestaan het onmogelijk is dusdanig aantal km te maken met ketting-tanwielen set. Slijtage van het loopvlak vd achterband is over die periode ook normaal geweest, ook zijn er geen vreemde geluiden in de aandrijflijn te horen geweest
Kijk eens in de Service Manual -> Chassis -> Rear Swingarm Contruction -> section 6-47, hier staat een plaatje van de swing.
Ik heb nog geen motorzaak meegemaakt die het middels lazer o.i.d. doet, die gebruiken allemaal netjes de markeringen op de achterbrug en kijk verder nergens naar.
Hoe kom je erbij dat de achterbrug asemetrisch is? én hoe zou het volgens jou dan moeten gebeuren . . . ?
Uitleg met plaatje of een CATtekening (zou helemaal mooi zijn) met meet waardes zou uitsluitsel geven . . . . . . ben nogal benieuwd . . .
Samen in combinatie met de markeringsindicatie, zorg dat die aan beide zijde (ongeveer, mm verschil) gelijk is en meet dan ook de afstand tussen rand vd velg en de binnezijde-achterbrug.
Ik heb dit 6 jaar lang gedaan en pas bij 35000km ketting en tandwielen moeten wisselen, ik neem aan dat indien het wiel er scheef in heeft gestaan het onmogelijk is dusdanig aantal km te maken met ketting-tanwielen set. Slijtage van het loopvlak vd achterband is over die periode ook normaal geweest, ook zijn er geen vreemde geluiden in de aandrijflijn te horen geweest
Kijk eens in de Service Manual -> Chassis -> Rear Swingarm Contruction -> section 6-47, hier staat een plaatje van de swing.
Ik heb nog geen motorzaak meegemaakt die het middels lazer o.i.d. doet, die gebruiken allemaal netjes de markeringen op de achterbrug en kijk verder nergens naar.
Hoe kom je erbij dat de achterbrug asemetrisch is? én hoe zou het volgens jou dan moeten gebeuren . . . ?
Uitleg met plaatje of een CATtekening (zou helemaal mooi zijn) met meet waardes zou uitsluitsel geven . . . . . . ben nogal benieuwd . . .
Groet, Robert |
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Merktekens ketting
Een oud recept wat echt voor 100% garandeert dat de wielen in 1 lijn staan. (als het mogelijk is)
Neem 1 of 2 touwtjes en hou die langs de achterband en helemaal langs de voor band.
Op het moment dat het touwtje de achterband 2x raakt kun je de afstand meten tov de voorband. Dit aan 2 zijden en je hebt wel of geen verschil.
Merk dan zo je wilt je achtervork opnieuw.
Mooier kan het niet worden.
gr. Martin
Neem 1 of 2 touwtjes en hou die langs de achterband en helemaal langs de voor band.
Op het moment dat het touwtje de achterband 2x raakt kun je de afstand meten tov de voorband. Dit aan 2 zijden en je hebt wel of geen verschil.
Merk dan zo je wilt je achtervork opnieuw.
Mooier kan het niet worden.
gr. Martin
Re: Merktekens ketting
Een heel mooi hulpmiddel voor het controleren van je achterwiel stand vind je bij Louis.
http://www.louis.de/_406330e6c88c789046 ... &anzeige=0
http://www.louis.de/_406330e6c88c789046 ... &anzeige=0
Laatst gewijzigd door Frank op di 02-03-2010, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link hersteld (NB: Zet externe links tussen de [url] en [/url] code!!!)
Reden: Link hersteld (NB: Zet externe links tussen de [url] en [/url] code!!!)
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Merktekens ketting
Link werkt niet en kost geld
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Merktekens ketting
Denk dat Hunter6 deze bedoeld
Kost geld, ja, maar is nu wel in de aanbieding 39,95 (49,95)
Kost geld, ja, maar is nu wel in de aanbieding 39,95 (49,95)
Louisde schreef:PROFI - LASER C.A.T. Kettenfluchttester mit Punktlaser:
Mit diesem Gerät können Sie mühelos Ketten- und Zahnriemenflucht Ihrer Maschine überprüfen; für eine 100% korrekte Kettenflucht und einen optimalen Geradeauslauf des Hinterrades. Gleichzeitig werden Radachse und Hinterrad lasergenau eingestellt. Exakte Messergebnisse stehen in wenigen Sekunden zur Verfügung. Die geniale Handhabung wird durch viele Tests der internationalen Fachpresse bestätigt.
Weitere Vorteile:
■Optimales Fahrverhalten
■Weniger Verschleiß
■Mehr Sicherheit
■Erhöhter Fahrspaß
Groet, Robert |
Re: Merktekens ketting
Heeft de motor in het verleden een keer een klapper gemaakt zodat één en ander krom is ???Martien_1000 schreef:Ik heb voor het spannen van de ketting altijd de merktekens op de achterbrug gebruikt. Eigenlijk zonder nadenken en zonder te controleren of de ketting nu wel wel echt recht lag.
Gisteren controleerde ik dit wel en het blijkt dat, om de ketting goed recht te krijgen, er een vol merkteken verschil zit tussen links en rechts. Het wiel draait nu veel stiller rond, en er zijn minder trillingen tijdens acceleratie.
Re: Merktekens ketting
Die bedoelde ik idd, bedankt
Wel vreemd dat de link niet meer werkt. Normaal is knippen en plakken voldoende. Het toevoegen van het "URL' tussen haakjes is nog nooit nodig geweest.
Volgende link is ook zo geplaatst.
http://www.v-strom.nl
Vreemd!
Re: Merktekens ketting
de linker en de rechterkant van de swingarm lijken mij niet gelijk van vorm. Ik heb even geen betere foto kunnen vinden dan deze.BlackstromNL <--> RvGS schreef:Erik,
Samen in combinatie met de markeringsindicatie, zorg dat die aan beide zijde (ongeveer, mm verschil) gelijk is en meet dan ook de afstand tussen rand vd velg en de binnezijde-achterbrug.
Ik heb dit 6 jaar lang gedaan en pas bij 35000km ketting en tandwielen moeten wisselen, ik neem aan dat indien het wiel er scheef in heeft gestaan het onmogelijk is dusdanig aantal km te maken met ketting-tanwielen set. Slijtage van het loopvlak vd achterband is over die periode ook normaal geweest, ook zijn er geen vreemde geluiden in de aandrijflijn te horen geweest
Kijk eens in de Service Manual -> Chassis -> Rear Swingarm Contruction -> section 6-47, hier staat een plaatje van de swing.
Ik heb nog geen motorzaak meegemaakt die het middels lazer o.i.d. doet, die gebruiken allemaal netjes de markeringen op de achterbrug en kijk verder nergens naar.
Hoe kom je erbij dat de achterbrug asemetrisch is? én hoe zou het volgens jou dan moeten gebeuren . . . ?
Uitleg met plaatje of een CATtekening (zou helemaal mooi zijn) met meet waardes zou uitsluitsel geven . . . . . . ben nogal benieuwd . . .
Ik vroeg me gewoon af hoe je kunt meten of het wiel er recht in zit, als de achterbrug niet gelijk van vorm is.
Want ik heb mij dat ook wel eens afgevraagd. En ik heb ook wel eens met een duimstok op de achtervork geprobeerd zo te kijken of alles in het midden stond. besefte toen dat het zo niet kon ivm met de ongelijke vorm van de achtervork. De kant waar de ketting loopt loopt wat verder naar buiten dan de andere kant.
groeten
Erik
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Merktekens ketting
Als ik zo naar de foto kijk hebt je een punt Erik Als je redelijk dicht bij de as meet
Wat jij bedoeld, waar de 'knik' zit kun je niet de velgrand meten, die 'knik' zit te ver naar het midden van het wiel . . .
Punt van meten ligt nagenoeg daar waar de dwars verbinding van de achterbrug zit, ongeveer ter hooogte van het voorste oog voor de bevestiging van de ketting beschermer. Kiek maar eens goed.
Wat jij bedoeld, waar de 'knik' zit kun je niet de velgrand meten, die 'knik' zit te ver naar het midden van het wiel . . .
Punt van meten ligt nagenoeg daar waar de dwars verbinding van de achterbrug zit, ongeveer ter hooogte van het voorste oog voor de bevestiging van de ketting beschermer. Kiek maar eens goed.
Groet, Robert |
Re: Merktekens ketting
Ik kiek me er scheel op....
In mijn schele ogen is het in ieder geval geen exacte (meet) wetenschap.
Dan meet ik liever de afstand tussen de as en de plek in de swingarm waar de stelboutjes uit de swingarm komen.
Zo deed ik dat bij mijn SV1000. (Die heeft dezelfde achtervork als de Dl1000)
Maar ook dat zal wel een beste afwijking hebben. Dan is zo'n Laser best wel handig als je het echt recht uitgelijnd wil hebben tegenover je voorste tandwiel......maar dan ga ik me vast druk maken of het motorblok wel echt recht in het frame zit. ...moet ik daar weer een meetinstrument voor kopen.
Bij mijn VFR hoef ik me niet druk te maken of het wel recht zit, met het ketting spannen. dat kun je met goed fatsoen niet scheef krijgen.
En bij de GS....tja vraag me af wat daar eigenlijk wel recht aan is, als het maar redelijk recht lijkt
In mijn schele ogen is het in ieder geval geen exacte (meet) wetenschap.
Dan meet ik liever de afstand tussen de as en de plek in de swingarm waar de stelboutjes uit de swingarm komen.
Zo deed ik dat bij mijn SV1000. (Die heeft dezelfde achtervork als de Dl1000)
Maar ook dat zal wel een beste afwijking hebben. Dan is zo'n Laser best wel handig als je het echt recht uitgelijnd wil hebben tegenover je voorste tandwiel......maar dan ga ik me vast druk maken of het motorblok wel echt recht in het frame zit. ...moet ik daar weer een meetinstrument voor kopen.
Bij mijn VFR hoef ik me niet druk te maken of het wel recht zit, met het ketting spannen. dat kun je met goed fatsoen niet scheef krijgen.
En bij de GS....tja vraag me af wat daar eigenlijk wel recht aan is, als het maar redelijk recht lijkt
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Merktekens ketting
Probeer nu maar eerst 2 touwtjes en laat dan eens horen hoe dat is afgelopen.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Re: Merktekens ketting
Kun je de houtje touwtje methode eens nader toelichten. Snap het niet helemaal geloof ik.
Danke schon.
Danke schon.
DL650A-SE
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Merktekens ketting
Probeer nu maar eerst 2 touwtjes en laat dan eens horen hoe dat is afgelopen.
- Stroompje
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5101
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
- Woonplaats: Lunteren.
Re: Merktekens ketting
Greetings, Heleen. Smiling all the way
Re: Merktekens ketting
De eerder door mij geplaatste link werkt waarschijnlijk niet omdat het getoonde artikel niet meer leverbaar is.
Hij is opgevolgd door deze: http://www.louis.de/_4038c8ed20c18ff95e ... =5&cmd.y=4
Hij is opgevolgd door deze: http://www.louis.de/_4038c8ed20c18ff95e ... =5&cmd.y=4
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Merktekens ketting
Als ik het zo bekijk, moet een goede laserpasser (niet die van de Blokker, da's rommel) uit de bouwmarkt ook werken. Kun je ook nog voor andere doeleinden gebruiken
Groet, Allard.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Re: Merktekens ketting
V-Stoom schreef:Als ik het zo bekijk, moet een goede laserpasser (niet die van de Blokker, da's rommel) uit de bouwmarkt ook werken. Kun je ook nog voor andere doeleinden gebruiken
Groet, Allard.
Volgens mijn bescheiden mening maakt het helemaal niet uit wat voor gereedschap je gebruikt.
Het enige wat van belang is is dat je wiel recht en en in lijn met het voorwiel staat.
Of je dat nu met een touwtje, een houtje of een laser doet, het gaat er alleen maar om dat je een beetje nauwkeurig werkt.
En als je niet weet hoe je met een laser, een touwtje of een houtje moet werken, of wat je ook als rei wil gebruiken, dan heeft het ook geen zin er eentje te kopen!
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Merktekens ketting
och,erm
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 63
- Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: meeuwen (brabant)
Re: Merktekens ketting
ik snap het verhaal van die assymetrische brug niet helemaal want de uiteinde's zijn toch gelijk..? en zelf meet ik ook voor controle met een duimstok de afstand van het nokje en het uiteinde van de brug en kloppen de merktekens wel.. ??!!
Re: Merktekens ketting
dit hele verhaal is erom begonnen dat als je met een Laser je achtertandwiel op je voortandwiel uitlijnd, de merktekens niet gelijk zouden staan op de achteras.Vstrommerd schreef:ik snap het verhaal van die assymetrische brug niet helemaal want de uiteinde's zijn toch gelijk..? en zelf meet ik ook voor controle met een duimstok de afstand van het nokje en het uiteinde van de brug en kloppen de merktekens wel.. ??!!
de achterbrug is (zie fototje) links en rechts niet gelijk van vorm. maar hij is wel ongeveer even lang. dus als je die merktekens gewoon gebruikt zit je achterwiel ook ongeveer recht erin. voor mij is dat genoeg, maar sommigen willen het perfect, en dat kan dus met zo'n laser.
hoop dat het zo wat duidelijker is......ik ga even mijn ommelet opeten
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Merktekens ketting
Hallo Erik.
Je stelt dat de achterbrug aan beide zijden niet gelijk is volgens de foto.
Dit is absoluut juist en dat geld voor de meeste kettingfietsen.
Aan de zijde van het kettingwiel is de vork meestal breder gemaakt en dus anders van vorm, dit is ook hier duidelijk te zien op de foto.
Ketting wel of niet uitlijnen t.o.v. de beide tandwielen is een technische aangelegenheid en heeft te maken met kettingslijtage. Maar om dit zuiver gelijk te krijgen kan alleen door het wiel of voortandwiel zijdelings te verplaatsen met vulringen of speciale aanpassing. (kostbare)
Wielen uitlijnen heeft betrekking op bandenslijtage en het recht rijden van de motor, (losse handen)
Bij een cardan aangedreven BMW staan de wielennooit recht achter elkaar, er kan wel 4 mm verschil zijn. De fabriek geeft hier een zeer ruime tolerantie voor aan.
Eenzijdig schuine slijtage van banden heeft dit aan het licht gebracht, evenals het met losse handen rijden problemen kan geven.
Op al mijn motoren zijn de wielen absoluut goed uitgelijnd geweest. De ketting heeft de fabriek gedaan en wordt door mij niet gecontroleerd zolang er geen reden voor is.
gr. Martin
Je stelt dat de achterbrug aan beide zijden niet gelijk is volgens de foto.
Dit is absoluut juist en dat geld voor de meeste kettingfietsen.
Aan de zijde van het kettingwiel is de vork meestal breder gemaakt en dus anders van vorm, dit is ook hier duidelijk te zien op de foto.
Ketting wel of niet uitlijnen t.o.v. de beide tandwielen is een technische aangelegenheid en heeft te maken met kettingslijtage. Maar om dit zuiver gelijk te krijgen kan alleen door het wiel of voortandwiel zijdelings te verplaatsen met vulringen of speciale aanpassing. (kostbare)
Wielen uitlijnen heeft betrekking op bandenslijtage en het recht rijden van de motor, (losse handen)
Bij een cardan aangedreven BMW staan de wielennooit recht achter elkaar, er kan wel 4 mm verschil zijn. De fabriek geeft hier een zeer ruime tolerantie voor aan.
Eenzijdig schuine slijtage van banden heeft dit aan het licht gebracht, evenals het met losse handen rijden problemen kan geven.
Op al mijn motoren zijn de wielen absoluut goed uitgelijnd geweest. De ketting heeft de fabriek gedaan en wordt door mij niet gecontroleerd zolang er geen reden voor is.
gr. Martin
Laatst gewijzigd door Redhead op zo 07-03-2010, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Merktekens ketting
White-Rhino Redhead schreef:Je stelt dat de achterbrug aan beide zijden gelijk is volgens de foto.
Dit is absoluut onjuist en dat geld voor de meeste kettingfietsen.
Volgens mij is dit ook wat Erik schrijft!!
Misschien iets te snel gelezen?Erik Hofstee schreef:de achterbrug is (zie fototje) links en rechts niet gelijk van vorm
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Merktekens ketting
Sorry, aangepast. gr. Martin
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Merktekens ketting
Geloof dat éénieder nu wel weet hoe het wel en/óf hoe het juist niet moet . . dank voor de info
Maar nu even iets belangrijkers:
Maar nu even iets belangrijkers:
En Erik, hoe was tieErik Hofstee schreef:......ik ga even mijn ommelet opeten . . .
Groet, Robert |