Corrosie...algemeen..

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
LeChef

Corrosie...algemeen..

Bericht door LeChef »

Ik weet het, ik ben erg verwend door mijn vorige motor, een BMW K75. Corrosie oftewel roest was minimaal. Ook van pekelschade was weinig van te merken. Wel in de winter regelmatig met WD40 gewerkt. In de jaren 50-60 werd WD40 bij de RAF voor de helicopters gebruikt om het aluminium na een vlucht over zee weer te beschermen [verhaal van een oud-collega die bij de RAF heeft gezeten]. Zelf heb ik goede ervaringen mee. Wel weten waar je het opspuit! Thuis heb ik een jerrycan ervan staan [=goedkoper dan al die spuitbussen]

Wie heeft er meer problemen met corrosie op zijn V-strom? Tips zijn natuurlijk welkom.

Groet,

Gabby 8)
DL650

Bericht door DL650 »

Gabby,

Ik heb al een nieuwe tank onder garantie laten vervangen. Maar tot mijn teleurstelling gaat deze ook weer roesten het probleem doet zich voor bij de puntlassen van de bevestigings punten. Hij staat binnen naast de motor van mijn zoon een sv650 .Deze heeft nergens last van .De schuur is kurk droog dus daar ligt het ook niet aan . Ik ga nu maar eens in de pen een briefje naar Nimag, wat ze hier aan gaan doen .Ik vraag mij af is dit alleen bij de grijze 650 of is het bij de zwarte of blauwe ook het geval. :( :(
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik zou ook nog eens kijken naar die tank, maar ben daar nog steeds niet toe gekomen. De mijne staat noodgedwongen buiten en het is niet te voorkomen dat er op diverse plekken de beginselen van roest verschijnen. Enige remedie lijkt waar mogelijke een laag blanke lak (waar je het niet ziet dus) of inspuiten met weet ik welk onderhoudsmiddel. Ook de uitlaat zie ik wat plekken, maar ik zou weer eens een blik moeten werpen. Heb de laatste maand er niet echt zo dichtbij meer gestaan. :cry:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
LeChef

Bericht door LeChef »

Bedankt beiden,

Zal dit weekend de mijne op de genoemde punten eens inspecteren, Ik was toch al van plan de WD40 te gaan gerbuiken.

Gabby :?
Corre

wd 40

Bericht door Corre »

hey lechef (gabby)
wat is dat voor iets wd40 en waar kunnen we dat vinden
LeChef

WD40

Bericht door LeChef »

WD40 is een 1001 dingen spray voor te smeren, te beschermen etc. Pas wel op met kunststoffen, die kunnen opgelost worden. Te verkrijgen in alle mogelijke spuitbussen in bouwmarkten, ijzerwarenhandels, autoshops etc. of via de betere groothandel voor een 5L jerrycan met WD40 bestendige spuitfles. Kijk ook maar eens op de site http://www.wd40.com

Succes....

Gabby 8)
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Ik gebruik het ook altijd.
Beschermt de metalen delen perfect.

Pas alleen wel erg goed op dat je niet in de buurt van je remschijven spuit want dan kan je de komende tijd een goede remwerking wel vergeten.

Groeten van Jan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb het al vaak zien staan en gebruik al wel allerhande andere vettige onderhoudsmiddeltjes, maar hoe wordt die WD40 erop gedaan?

Het voordeel is namelijk bij het meeste spul dat het roestvorming tegengaat. Daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld. Maar nadeel is weer dat het vaak een soort van olie blijft die weer veel vuil aantrekt. Is dat met WD40 ook het geval of is dat nu net het ei van Columbus en geeft dat een mooie droge beschermende laag die geen vuil aantrekt?

Verras me eens, want die oliezooi vind ik maar niks.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
LeChef

WD40..het vervolg

Bericht door LeChef »

Aanbrengen met de spuitbus of handsproeier. WD40 laat een dunne laag achter en trekt haast geen vuil aan. Dat wil zeggen wel stof, maar niet allerlei zandklodders etc [zoals bij mijn S-100 kettingspray voordat ik op een OSCO ben overgestapt].
Ikzelf heb WD40 altijd op mijn BMW K75 voor de winter gebruikt. Een nadeel kan de geur zijn als de WD40 warm wordt op het motorblok en uitdampt. Het lijkt dan of je motor foute rook produceerd, maar at gaat na 1 rit weer weg. Achter blijft een beschemende laag. Mijn ervaring met de K was dat er minimale pekelschade opgetreden is. Na een wasbeurt weer opnieuw aanbrengen. Zoals al geschreven is NIET op de remmen en uitkijken met sommige kunststoffen.

WD40 werkt ook goed als contactspray of vochtverdrijver. Op de USA site staan een heleboel tips & tricks over WD40.

Groet,

Gabby 8)
LeChef

Aanvulling WD40..

Bericht door LeChef »

Ter info meer over WD-40...de site in NL
http://www.wd40.nl
Ook staat er het nodige van veiligheid, reactie op kunststoffen, o-ringen etc etc...

Groet,

Gabby 8)
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

nou de zwarte hebben ook last van roest aan de ophangpunten aan de voorkant van de tank. en ook op het stukje frame waar de koplampen aan vast zitten roest ie ook al. en dat na een maand!!!!! meteen morgenvroeg maar ff de dealer bellen.
V-dad

Bericht door V-dad »

Zal niet aan de kleur liggen! Bij mij blauwe roest aan een van de ophangpunten. Daar had ik al WD40 opgespoten voordat ik nu op dit forum lees, dat dit zo goed is. De mijne heeft overigens wel al wat zout gezien aan het begin van dit jaar. dacht al dat het daar aan lag.
Vynka

Klusje

Bericht door Vynka »

Ik ben blij om dit allemaal te lezen nou kan ik preventief de nodige zaken gaan inspuiten. Was me er niet van bewust dat een nieuw ros ook zo snel kan roesten.

Thx All !

Dave
spyball

Re: Corrosie...algemeen..

Bericht door spyball »

LeChef schreef:Ik weet het, ik ben erg verwend door mijn vorige motor, een BMW K75. Corrosie oftewel roest was minimaal. Ook van pekelschade was weinig van te merken. Wel in de winter regelmatig met WD40 gewerkt. In de jaren 50-60 werd WD40 bij de RAF voor de helicopters gebruikt om het aluminium na een vlucht over zee weer te beschermen [verhaal van een oud-collega die bij de RAF heeft gezeten]. Zelf heb ik goede ervaringen mee. Wel weten waar je het opspuit! Thuis heb ik een jerrycan ervan staan [=goedkoper dan al die spuitbussen]

Wie heeft er meer problemen met corrosie op zijn V-strom? Tips zijn natuurlijk welkom.

Groet,

Gabby 8)

Gabby, ik ben sinds 22 januari 2005 de bezitter van een gloednieuwe Strom DL1000 GT. Ik heb de maand januari doorgereden (als er geen ijzel lag) en na de tweede schhonmaakbeurt (ik spuit hem altijd na gebruik helemaal met lauwwater af om de pekel geen kans te geven) zag ik tot mijn verbijstering roest uit de holle achteras komen. Ook kwam er roest uit de holle as waar de swingarm mee in het frame hangt. Ook het subframe waar onze kuip aan gemonteerd is liet roestsporen zien. en de voorremschijven beginnen nu ook al. Ik vind dit nogal teleurstellend voor een kwaliteitsprodukt. Het enige verweer dat de dealer hierop heeft is de opmerking dat tegen pekel geen enkele motorfiets bestand is. :evil: Mijn vorige motor een Honda ST1100 had hiervan echter geen last.
Ik ben in de weer geweest met ML en heb de holle assen en het subframe inmiddels behandeld. Met roest op de remschijven kun je weinig en zul je mee moeten leren leven.
Ik ben niet van plan om mijn plezier op en met de VStrom hierdoor te laten vergallen maar ik ben wel blij dat het niet alleen bij mijn exemplaar voorkomt.
:roll:
Spyball
vstrompower

ROEST ZO HIER EN DAAR MAAR OP TEVEEL PLAATSEN.

Bericht door vstrompower »

Hoi, heb met veel instemmend ja geknik alle roestpunten op de V-strom kunnen benadrukken... Ik heb na een jaar de 1000 gereden te hebben nu een DL650GT van maart dit jaar, met nu 2000 km.. en hier dan even een opsomming van de welbekende pijnpunten :

1. ophangpunten van de tank, zowel aan de voorzijde (binnenkanten), als de opgelaste gaten om de zwarte zijkappen te monteren ;

2. de bouten van de duo voetsteunen ;

3. de boutgaten van het originele topkofferrek ;

4. het geschilderde deel van de schijven ;

Als ik daarbij optel dat ik een tweede hands kuipframe gekocht heb van de DL650 uit begin 2004, 100 % recht, maar op zeer veel plaatsen geroest, dan zakt mijn broek een beetje heel ver af... en ben ik toch een beetje bang voor de toekomst van deze fiets bij mij, maar ook bij de andere rijders...

Toevallig gisteren nog even aan de telefoon gehad die vroeg welke v-strom hij moest kopen, de 1000 of de 650 ! Na het gesprek met mij is dit een verloren klant voor de V Strom, want mijn verhalen schrikten hem toch erg af...

Misschien moeten we eens vragen of er op de volgende V-strom meeting in Nederland iemand van nimag tekst en uitleg zou kunnen geven over Suzuki's plannen om het een en ander te verbeteren !

Foto's van mijn roestpuntjes zijn opvraagbaar.
Plaats reactie