Achterkant komt los.

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
SWR

Achterkant komt los.

Bericht door SWR »

Hoi,

Ik heb vandaag een stuk gereden op mijn Dl650 en ik heb gemerkt dat de achterkant lost komt van de grond bij sommige drempels.
Is er een manier dat ik dit kan corrigeren met de achtervering?

Ik heb net het handboek en forum door gespit maar ik werd er niet zo veel wijzer uit :oops: .

Groeten,

SWR
Remko

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Remko »

SWR schreef:Hoi,


Is er een manier dat ik dit kan corrigeren met de achtervering?
Zo zonder verdere gegevens is het lastig om advies te geven!
Is de vering nog origineel?
Hoe staat de preload voor en achter ingesteld?
Hoe zwaar/licht is je motor beladen?
Hoe stijl is de drempel en over welke snelheid hebben we het??


Je zou eens aan het schroefje van de demping kunnen draaien, maar dan is het wel handig als je ongeveer weet wat aan het doen bent!!!


:D
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Peterzeeland »

Zwaardere uitgaande demping achter (schroefje) zorgt voor trager uitveren, en moet in balans zijn met de veervoorspanning. Zet je die strakker, moet je de demping ook strakker zetten.
Ga je flink over de drempel en veert hij niet snel genoeg uit (te zware demping) dan moet je die gewoon wat losser zetten, naar links meen ik.
tenminste, zo zie ik het maar als leek.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
SWR

Re: Achterkant komt los.

Bericht door SWR »

Remko schreef:
SWR schreef:Hoi,


Is er een manier dat ik dit kan corrigeren met de achtervering?
Zo zonder verdere gegevens is het lastig om advies te geven!
Is de vering nog origineel?
Hoe staat de preload voor en achter ingesteld?
Hoe zwaar/licht is je motor beladen?
Hoe stijl is de drempel en over welke snelheid hebben we het??


Je zou eens aan het schroefje van de demping kunnen draaien, maar dan is het wel handig als je ongeveer weet wat aan het doen bent!!!


:D
Vering is nog orgineel en alles staat nog steeds op fabriek standaard afgesteld.
De belading van mijn motor is alleen mijzelf, licht dus :P en de drempels zijn je standaard 60 drempels waar ik met 80 overheen ga.
Nero

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Nero »

De standaard achtervering is redelijk goed op een DL als die goed is afgesteld (beter dan de voorvering).
Ik rij nu met Hyperpro progressieve vering voor en achter, dat maakt natuurlijk ook weer een extra een verschil bij het nemen van drempels.
Remko

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Remko »

SWR schreef: Vering is nog orgineel en alles staat nog steeds op fabriek standaard afgesteld.
De belading van mijn motor is alleen mijzelf, licht dus :P en de drempels zijn je standaard 60 drempels waar ik met 80 overheen ga.

Bij de achtervering kan je, vanaf de linkerkant, aan de onderzijde een schroefje zien zitten.
Met dit schroefje stel je de demping (snelheid van in en uitveren) in.
Draai dit schroefje, met de klok mee, helemaal dicht. Niet stijf dicht, maar gewoon dicht.
Als je het aantal slagen telt wat je nodig hebt om het dicht te draaien, zal dat ongeveer 2,5 zijn.
Nu ga je hem weer opendraaien en ga je hem ongeveer 2.75 slagen opendraaien.
Kijk hoe het dan gaat met drempels en dergelijke.
Blijf klooien met 1/4 slagen, tot je het gewenste resultaat hebt.

Dat helemaal dichtdraaien doe je om te weten wat je begin positie is.
In principe ga je altijd uit van de zelfde begin positie!!

Succes!!

8)
Fred

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Fred »

bij mij komt de voor en achterkant los op een vluchtheuvel O:-)
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Peterzeeland »

Bij mij altijd die voorkant.... net ook weer
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Spocky

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Spocky »

Peterzeeland schreef:Bij mij altijd die voorkant.... net ook weer

Heb ik ook altijd last van, vooral als ik flink gas geef bij het oprijden van de drempel
Dgr

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Dgr »

Weet je heel zeker dat ie loskomt? Misschien voelt het alleen zo, omdat ie heel anders reageert dan je SV?
Ik zit gewoon even hardop te denken, maar met 80 over een 60 drempel klinkt niet echt als een extreme situatie. Je moet volgens mij best gek doen om het achterwiel van zo'n zware motor los van de grond te krijgen.

Je kan eens iemand laten kijken, terwijl jij over die drempel vliegt? :idea:
SWR

Re: Achterkant komt los.

Bericht door SWR »

Remko schreef:
SWR schreef: Vering is nog orgineel en alles staat nog steeds op fabriek standaard afgesteld.
De belading van mijn motor is alleen mijzelf, licht dus :P en de drempels zijn je standaard 60 drempels waar ik met 80 overheen ga.

Bij de achtervering kan je, vanaf de linkerkant, aan de onderzijde een schroefje zien zitten.
Met dit schroefje stel je de demping (snelheid van in en uitveren) in.
Draai dit schroefje, met de klok mee, helemaal dicht. Niet stijf dicht, maar gewoon dicht.
Als je het aantal slagen telt wat je nodig hebt om het dicht te draaien, zal dat ongeveer 2,5 zijn.
Nu ga je hem weer opendraaien en ga je hem ongeveer 2.75 slagen opendraaien.
Kijk hoe het dan gaat met drempels en dergelijke.
Blijf klooien met 1/4 slagen, tot je het gewenste resultaat hebt.

Dat helemaal dichtdraaien doe je om te weten wat je begin positie is.
In principe ga je altijd uit van de zelfde begin positie!!

Succes!!

8)
bedankt, ik zal het binnenkort even uitproberen
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Pierpower »

Schroefje regelt alleen de uitgaande demping, dus de snelheid van het uitveren...

Off road nagenoeg open zetten, op circuit nagenoeg dicht. Richtlijnen.

Ik ga nu weer verder mijn bike klaar maken voor morgen: week door de Alpen knallen . :)

Greets,

Pier
DL650A-SE
SWR

Re: Achterkant komt los.

Bericht door SWR »

Dgr schreef:Weet je heel zeker dat ie loskomt? Misschien voelt het alleen zo, omdat ie heel anders reageert dan je SV?
Ik zit gewoon even hardop te denken, maar met 80 over een 60 drempel klinkt niet echt als een extreme situatie. Je moet volgens mij best gek doen om het achterwiel van zo'n zware motor los van de grond te krijgen.

Je kan eens iemand laten kijken, terwijl jij over die drempel vliegt? :idea:
Trust me richting Veenendaal binnendoor heb je heerlijke drempels.
Ik 100 procent zeker dat hij achter lost kwam omdat ik redelijk vaak off-road en weet hoe dit voelt.
Dat en de ik voelde hem echt wel neerkomen :) .

En een zware motor zou ik de DL650 nog niet noemen, wel vergeleken met de SV.
SWR

Re: Achterkant komt los.

Bericht door SWR »

SWR schreef:
Dgr schreef:Weet je heel zeker dat ie loskomt? Misschien voelt het alleen zo, omdat ie heel anders reageert dan je SV?
Ik zit gewoon even hardop te denken, maar met 80 over een 60 drempel klinkt niet echt als een extreme situatie. Je moet volgens mij best gek doen om het achterwiel van zo'n zware motor los van de grond te krijgen.

Je kan eens iemand laten kijken, terwijl jij over die drempel vliegt? :idea:
Trust me richting Veenendaal binnendoor heb je heerlijke drempels.
Ik 100 procent zeker dat hij achter lost kwam omdat ik redelijk vaak off-road en weet hoe dit voelt.
Dat en de ik voelde hem echt wel neerkomen :) .

En een zware motor zou ik de DL650 nog niet noemen, wel vergeleken met de SV.
update:
De pre-load kon ik maar 1 slag naar rechts draaien.
verklaart iets.
Remko

Re: Achterkant komt los.

Bericht door Remko »

SWR schreef: update:
De pre-load kon ik maar 1 slag naar rechts draaien.
verklaart iets.
Draai hem richting de 2,5 a 2.75 open.
Ik denk dat het dan beter gaat!!

8)
SWR

Re: Achterkant komt los.

Bericht door SWR »

Remko schreef:
SWR schreef: update:
De pre-load kon ik maar 1 slag naar rechts draaien.
verklaart iets.
Draai hem richting de 2,5 a 2.75 open.
Ik denk dat het dan beter gaat!!

8)
heb em op 2 staan en het voelt goed.
Als ie lost komt dan komen ze bijde los ;)
Plaats reactie