"spelen" met de veervoorspanning

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

"spelen" met de veervoorspanning

Bericht door V-Stoom »

Nu had ik tot nu toe de behoefte nooit zo gevoeld, omdat ik vind dat de motor wel strak stuurt, maar toch leek het mij wel eens interessant te ervaren wat het effect zou zijn als ik er mee ga "rommelen". Gisteren heb ik zowel voor als achter de veervoorspanning wat strakker gezet. Achter een volle slag en vóór één streep. Het resultaat verrastte mij. Ik heb het gevoel dat de motor duidelijk strakker stuurt. Ik ga hier dus zeker verder mee expirimenteren.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door TT-Strom »

V-Stoom schreef:Nu had ik tot nu toe de behoefte nooit zo gevoeld, omdat ik vind dat de motor wel strak stuurt, maar toch leek het mij wel eens interessant te ervaren wat het effect zou zijn als ik er mee ga "rommelen". Gisteren heb ik zowel voor als achter de veervoorspanning wat strakker gezet. Achter een volle slag en vóór één streep. Het resultaat verrastte mij. Ik heb het gevoel dat de motor duidelijk strakker stuurt. Ik ga hier dus zeker verder mee expirimenteren.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Groet, Allard.
Heb hier ook wel eens over nagedacht, nog niet gedaan.

Als je zegt " strakker gezet" bedoel je dan ingedraait (zodat er minder streepjes zichtbaar zijn) of uitgedraait (zodat er meer streepjes zichtbaar zijn)?
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Dgr

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Dgr »

Ingedraaid neem ik aan, omdat hij het over "strakker" heeft.

Achter rij ik met de voorspanning maximaal (met 85kg) en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door V-Stoom »

V-Stoom schreef:Als je zegt " strakker gezet" bedoel je dan ingedraait (zodat er minder streepjes zichtbaar zijn) of uitgedraait (zodat er meer streepjes zichtbaar zijn)?
Ja, minder streepjes dus. de vering wordt dan iets stugger.
Dgr schreef:Achter rij ik met de voorspanning maximaal (met 85kg) en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Hier ben ik wel nieusgierig naar. Wat voor resultaat geeft dat in het weg/stuurgedrag?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door TT-Strom »

Voor zover ik het altijd begrepen heb, regel je met die veervoorspanning niet de stugheid van de vering, maar de standaard hoogte.

Je kan je fiets hoger zetten als je iemand achterop hebt bv., zodat je wegligging hetzelfde blijft en niet je koplampen ver omhoog stralen en je achterwiel heel diep ligt. Maar de stugheid etc. blijft dan hetzelfde.

Heb ik het dan altijd verkeerd begrepen? :?:
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door V-Stoom »

BerkRod schreef:Voor zover ik het altijd begrepen heb, regel je met die veervoorspanning niet de stugheid van de vering, maar de standaard hoogte.

Je kan je fiets hoger zetten als je iemand achterop hebt bv., zodat je wegligging hetzelfde blijft en niet je koplampen ver omhoog stralen en je achterwiel heel diep ligt. Maar de stugheid etc. blijft dan hetzelfde.

Heb ik het dan altijd verkeerd begrepen?
Mmmmm, daar kon je nog wel eens gelijk aan kunnen hebben. Ik ben eerlijk gezegd ook een leek op dat gebied en heb aan wat "knopjes" zitten draaien en daar kwam gevoelsmatig een ander weggedrag als resultaat uit. Ik bedenk nu dat het ook nog wel eens zou kunnen zijn dat het verschil wordt uitgemaakt doordat je de stand van de motor zelf veranderd. Als vóór bijvoorbeeld lager komt te staan ten opzichte van achter, dan komt de voorvork rechterop te staan. Dat móét resulteren in een ander weggedrag lijkt mij. Maar wellicht kan iemand die hier meer verstand van heeft wat meer zinnigheid in brengen.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door TT-Strom »

Precies, volgens mij is het zoals jij het omschrijft.
Omdat je fiets hoger of lager komt te staan, veranderd het weggedrag. Maar de stugheid van de vering verandert niet!

Daarom laten veel rijders Hyperpro veren inbouwen.

Tenminste, dit is zoals ik het altijd begrepen heb!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Remko

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Remko »

Toch grappig dat deze discussie iedere maap maanden weer van voor af aan begint...



O:-)
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Frank »

Remko schreef:Toch grappig dat deze discussie iedere maap maanden weer van voor af aan begint...



O:-)
Joske zou zeggen: BerkRod snapt het nu ook en anders vraagt ie het volgende maand wel nog een keer.... :mrgreen:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Dgr

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Dgr »

V-Stoom schreef:
V-Stoom schreef:Als je zegt " strakker gezet" bedoel je dan ingedraait (zodat er minder streepjes zichtbaar zijn) of uitgedraait (zodat er meer streepjes zichtbaar zijn)?
Ja, minder streepjes dus. de vering wordt dan iets stugger.
Dgr schreef:Achter rij ik met de voorspanning maximaal (met 85kg) en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Hier ben ik wel nieusgierig naar. Wat voor resultaat geeft dat in het weg/stuurgedrag?

Groet, Allard.
Ik ben er heel tevreden mee, maar mijn voorvork is ook niet origineel meer waardoor het lastig is om te vergelijken.
( http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=4371 )
Wel heb ik 't idee dat de DL650 relatief weinig druk op het voorwiel heeft, omdat je als bestuurder wat meer naar achteren zit met het gewicht.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Joskestiller »

Frank schreef:
Remko schreef:Toch grappig dat deze discussie iedere maap maanden weer van voor af aan begint...



O:-)
Joske zou zeggen: BerkRod snapt het nu ook en anders vraagt ie het volgende maand wel nog een keer.... :mrgreen:
Lap! Zelfs de mod's gebruiken (lees: misbruiken) mijn 'goede' naam om elkaar te stangen!! :oops:
Honi soit qui mal y pense!!
Robert_vd_B

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Robert_vd_B »

Dgr schreef:...en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Hoeveel mm heb jij van de spacers afgehaald bij de installatie van de Intiminators? Als je de spacers minder inkort dan de Intiminator dik is, dan zul je de stelschroef wel uit moeten draaien om de veervoorspanning weer op het oude niveau te krijgen.....
Dgr

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Dgr »

Weet 't niet meer precies :oops: 15 of 20mm... had er een mooi rond getal van gemaakt in ieder geval :lol:

Met zo'n spacertje kan je altijd nog een beetje spelen eventueel, ze zijn namelijk makkelijk te vervangen door een PVC buisje die je naar eigen wens op maat maakt.

Ik moet zeggen dat ik al wel m'n handen vol had met 't dichtdraaien van de "forkcaps". (je moet hem stevig indrukken en tegelijkertijd de eerste paar slagen schroefdraad zien te pakken) Dat wordt alleen maar lastiger naarmate je er meer preload op zet.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Framomile »

V-Stoom schreef:Nu had ik tot nu toe de behoefte nooit zo gevoeld, omdat ik vind dat de motor wel strak stuurt, maar toch leek het mij wel eens interessant te ervaren wat het effect zou zijn als ik er mee ga "rommelen". Gisteren heb ik zowel voor als achter de veervoorspanning wat strakker gezet. Achter een volle slag en vóór één streep. Het resultaat verrastte mij. Ik heb het gevoel dat de motor duidelijk strakker stuurt. Ik ga hier dus zeker verder mee expirimenteren.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Groet, Allard.
Hoi Allard,
Ook mijn interesse gaat onder andere uit naar vering afstellen. Zo doende kwam ik op dit topic terecht. Toen ik zag dat jij uit Heereveen kwam, dacht ik aan nog een andere oplossing. Ik heb hier een foldertje van Motorhuislangezwaag (zie ook http://www.motorhuislangezwaag" onclick="window.open(this.href);return false;) en zij geven om de 4 weken een vering afstel cursus van 10-15:00u voor ongeveer 6 personen. Er zijn wel kosten aan verbonden (ongeveer50euro)maar het lijkt mij wel interessant. Voor mij is het 1.5uur rijden maar voor jou is het om de hoek ! Misschien kan je daar eens langs rijden en wat info inwinnen.
Ik wil zelf ook wel misschien kunnen we samen???

Kiek maar even of je er wat mee kan en wil, groet Franc
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door V-Stoom »

Ik was zo nog eens aan het rommelen tussen de "oude" berichten en onderwerpen, kwam ik een oude reactie tegen van Frank op een door mij geplaatste reactie. Ik heb hierop nooit gereageerd. Op de een of andere manier is het mij ontgaan. Sorry Frank. Ik heb nog eens gekeken en ze geven de cursus nog steeds en voor dezelfde prijs. Ik ben van plan om er eens te gaan kijken of het iets is (zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze jongens?). Ik zal vertellen wat mijn bevindingen zijn. Wellicht is het mogelijk om er eens een V-Strom dagje van te maken. Ze hebben een nieuwe site:

http://www.motorhuislangezwaag.nl/index ... 1&Itemid=2

Als het echt iets is kan ik er een nieuw onderwerp van maken en dan kunnen we eens kijken wie er belang heeft.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Leville

Re: "spelen" met de veervoorspanning

Bericht door Leville »

Dgr schreef:...
Ik moet zeggen dat ik al wel m'n handen vol had met 't dichtdraaien van de "forkcaps". (je moet hem stevig indrukken en tegelijkertijd de eerste paar slagen schroefdraad zien te pakken) Dat wordt alleen maar lastiger naarmate je er meer preload op zet. ...
Forkcaps dichtdraaien met pre-load op minimum en pas nadien terug preload instellen. Eenvoudiger en minder kans op schade aan de schroefdraad ;)
Plaats reactie