"spelen" met de veervoorspanning
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
"spelen" met de veervoorspanning
Nu had ik tot nu toe de behoefte nooit zo gevoeld, omdat ik vind dat de motor wel strak stuurt, maar toch leek het mij wel eens interessant te ervaren wat het effect zou zijn als ik er mee ga "rommelen". Gisteren heb ik zowel voor als achter de veervoorspanning wat strakker gezet. Achter een volle slag en vóór één streep. Het resultaat verrastte mij. Ik heb het gevoel dat de motor duidelijk strakker stuurt. Ik ga hier dus zeker verder mee expirimenteren.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Groet, Allard.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Heb hier ook wel eens over nagedacht, nog niet gedaan.V-Stoom schreef:Nu had ik tot nu toe de behoefte nooit zo gevoeld, omdat ik vind dat de motor wel strak stuurt, maar toch leek het mij wel eens interessant te ervaren wat het effect zou zijn als ik er mee ga "rommelen". Gisteren heb ik zowel voor als achter de veervoorspanning wat strakker gezet. Achter een volle slag en vóór één streep. Het resultaat verrastte mij. Ik heb het gevoel dat de motor duidelijk strakker stuurt. Ik ga hier dus zeker verder mee expirimenteren.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Groet, Allard.
Als je zegt " strakker gezet" bedoel je dan ingedraait (zodat er minder streepjes zichtbaar zijn) of uitgedraait (zodat er meer streepjes zichtbaar zijn)?
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Ingedraaid neem ik aan, omdat hij het over "strakker" heeft.
Achter rij ik met de voorspanning maximaal (met 85kg) en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Achter rij ik met de voorspanning maximaal (met 85kg) en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Ja, minder streepjes dus. de vering wordt dan iets stugger.V-Stoom schreef:Als je zegt " strakker gezet" bedoel je dan ingedraait (zodat er minder streepjes zichtbaar zijn) of uitgedraait (zodat er meer streepjes zichtbaar zijn)?
Hier ben ik wel nieusgierig naar. Wat voor resultaat geeft dat in het weg/stuurgedrag?Dgr schreef:Achter rij ik met de voorspanning maximaal (met 85kg) en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Voor zover ik het altijd begrepen heb, regel je met die veervoorspanning niet de stugheid van de vering, maar de standaard hoogte.
Je kan je fiets hoger zetten als je iemand achterop hebt bv., zodat je wegligging hetzelfde blijft en niet je koplampen ver omhoog stralen en je achterwiel heel diep ligt. Maar de stugheid etc. blijft dan hetzelfde.
Heb ik het dan altijd verkeerd begrepen?
Je kan je fiets hoger zetten als je iemand achterop hebt bv., zodat je wegligging hetzelfde blijft en niet je koplampen ver omhoog stralen en je achterwiel heel diep ligt. Maar de stugheid etc. blijft dan hetzelfde.
Heb ik het dan altijd verkeerd begrepen?
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Mmmmm, daar kon je nog wel eens gelijk aan kunnen hebben. Ik ben eerlijk gezegd ook een leek op dat gebied en heb aan wat "knopjes" zitten draaien en daar kwam gevoelsmatig een ander weggedrag als resultaat uit. Ik bedenk nu dat het ook nog wel eens zou kunnen zijn dat het verschil wordt uitgemaakt doordat je de stand van de motor zelf veranderd. Als vóór bijvoorbeeld lager komt te staan ten opzichte van achter, dan komt de voorvork rechterop te staan. Dat móét resulteren in een ander weggedrag lijkt mij. Maar wellicht kan iemand die hier meer verstand van heeft wat meer zinnigheid in brengen.BerkRod schreef:Voor zover ik het altijd begrepen heb, regel je met die veervoorspanning niet de stugheid van de vering, maar de standaard hoogte.
Je kan je fiets hoger zetten als je iemand achterop hebt bv., zodat je wegligging hetzelfde blijft en niet je koplampen ver omhoog stralen en je achterwiel heel diep ligt. Maar de stugheid etc. blijft dan hetzelfde.
Heb ik het dan altijd verkeerd begrepen?
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Precies, volgens mij is het zoals jij het omschrijft.
Omdat je fiets hoger of lager komt te staan, veranderd het weggedrag. Maar de stugheid van de vering verandert niet!
Daarom laten veel rijders Hyperpro veren inbouwen.
Tenminste, dit is zoals ik het altijd begrepen heb!
Omdat je fiets hoger of lager komt te staan, veranderd het weggedrag. Maar de stugheid van de vering verandert niet!
Daarom laten veel rijders Hyperpro veren inbouwen.
Tenminste, dit is zoals ik het altijd begrepen heb!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Toch grappig dat deze discussie iedere maap maanden weer van voor af aan begint...
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4211
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Joske zou zeggen: BerkRod snapt het nu ook en anders vraagt ie het volgende maand wel nog een keer....Remko schreef:Toch grappig dat deze discussie iedere maap maanden weer van voor af aan begint...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Ik ben er heel tevreden mee, maar mijn voorvork is ook niet origineel meer waardoor het lastig is om te vergelijken.V-Stoom schreef:Ja, minder streepjes dus. de vering wordt dan iets stugger.V-Stoom schreef:Als je zegt " strakker gezet" bedoel je dan ingedraait (zodat er minder streepjes zichtbaar zijn) of uitgedraait (zodat er meer streepjes zichtbaar zijn)?
Hier ben ik wel nieusgierig naar. Wat voor resultaat geeft dat in het weg/stuurgedrag?Dgr schreef:Achter rij ik met de voorspanning maximaal (met 85kg) en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Groet, Allard.
( http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=4371 )
Wel heb ik 't idee dat de DL650 relatief weinig druk op het voorwiel heeft, omdat je als bestuurder wat meer naar achteren zit met het gewicht.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Lap! Zelfs de mod's gebruiken (lees: misbruiken) mijn 'goede' naam om elkaar te stangen!!Frank schreef:Joske zou zeggen: BerkRod snapt het nu ook en anders vraagt ie het volgende maand wel nog een keer....Remko schreef:Toch grappig dat deze discussie iedere maap maanden weer van voor af aan begint...
Honi soit qui mal y pense!!
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Hoeveel mm heb jij van de spacers afgehaald bij de installatie van de Intiminators? Als je de spacers minder inkort dan de Intiminator dik is, dan zul je de stelschroef wel uit moeten draaien om de veervoorspanning weer op het oude niveau te krijgen.....Dgr schreef:...en vooraan heb ik 'm juist weer op z'n minimum staan (alle ringen zichtbaar)
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Weet 't niet meer precies 15 of 20mm... had er een mooi rond getal van gemaakt in ieder geval
Met zo'n spacertje kan je altijd nog een beetje spelen eventueel, ze zijn namelijk makkelijk te vervangen door een PVC buisje die je naar eigen wens op maat maakt.
Ik moet zeggen dat ik al wel m'n handen vol had met 't dichtdraaien van de "forkcaps". (je moet hem stevig indrukken en tegelijkertijd de eerste paar slagen schroefdraad zien te pakken) Dat wordt alleen maar lastiger naarmate je er meer preload op zet.
Met zo'n spacertje kan je altijd nog een beetje spelen eventueel, ze zijn namelijk makkelijk te vervangen door een PVC buisje die je naar eigen wens op maat maakt.
Ik moet zeggen dat ik al wel m'n handen vol had met 't dichtdraaien van de "forkcaps". (je moet hem stevig indrukken en tegelijkertijd de eerste paar slagen schroefdraad zien te pakken) Dat wordt alleen maar lastiger naarmate je er meer preload op zet.
- Framomile
- DL1000 berijder
- Berichten: 926
- Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
- Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
- Woonplaats: Purmerend
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Hoi Allard,V-Stoom schreef:Nu had ik tot nu toe de behoefte nooit zo gevoeld, omdat ik vind dat de motor wel strak stuurt, maar toch leek het mij wel eens interessant te ervaren wat het effect zou zijn als ik er mee ga "rommelen". Gisteren heb ik zowel voor als achter de veervoorspanning wat strakker gezet. Achter een volle slag en vóór één streep. Het resultaat verrastte mij. Ik heb het gevoel dat de motor duidelijk strakker stuurt. Ik ga hier dus zeker verder mee expirimenteren.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Groet, Allard.
Ook mijn interesse gaat onder andere uit naar vering afstellen. Zo doende kwam ik op dit topic terecht. Toen ik zag dat jij uit Heereveen kwam, dacht ik aan nog een andere oplossing. Ik heb hier een foldertje van Motorhuislangezwaag (zie ook http://www.motorhuislangezwaag" onclick="window.open(this.href);return false;) en zij geven om de 4 weken een vering afstel cursus van 10-15:00u voor ongeveer 6 personen. Er zijn wel kosten aan verbonden (ongeveer50euro)maar het lijkt mij wel interessant. Voor mij is het 1.5uur rijden maar voor jou is het om de hoek ! Misschien kan je daar eens langs rijden en wat info inwinnen.
Ik wil zelf ook wel misschien kunnen we samen???
Kiek maar even of je er wat mee kan en wil, groet Franc
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Ik was zo nog eens aan het rommelen tussen de "oude" berichten en onderwerpen, kwam ik een oude reactie tegen van Frank op een door mij geplaatste reactie. Ik heb hierop nooit gereageerd. Op de een of andere manier is het mij ontgaan. Sorry Frank. Ik heb nog eens gekeken en ze geven de cursus nog steeds en voor dezelfde prijs. Ik ben van plan om er eens te gaan kijken of het iets is (zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze jongens?). Ik zal vertellen wat mijn bevindingen zijn. Wellicht is het mogelijk om er eens een V-Strom dagje van te maken. Ze hebben een nieuwe site:
http://www.motorhuislangezwaag.nl/index ... 1&Itemid=2
Als het echt iets is kan ik er een nieuw onderwerp van maken en dan kunnen we eens kijken wie er belang heeft.
Groet, Allard.
http://www.motorhuislangezwaag.nl/index ... 1&Itemid=2
Als het echt iets is kan ik er een nieuw onderwerp van maken en dan kunnen we eens kijken wie er belang heeft.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Re: "spelen" met de veervoorspanning
Forkcaps dichtdraaien met pre-load op minimum en pas nadien terug preload instellen. Eenvoudiger en minder kans op schade aan de schroefdraadDgr schreef:...
Ik moet zeggen dat ik al wel m'n handen vol had met 't dichtdraaien van de "forkcaps". (je moet hem stevig indrukken en tegelijkertijd de eerste paar slagen schroefdraad zien te pakken) Dat wordt alleen maar lastiger naarmate je er meer preload op zet. ...