Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
V-Strom Jopie

Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

Weet iemand of heeft iemand ervaring met het loshalen van de reflector en het koplampglas ? (DL650 K7)

Ik heb het WPH er op nagekeken maar hier niet duidelijk in beschreven gevonden.

(zelf heb ik nog niet eerder de tellerunit e.d. uit elkaar gehaald dus voordat ik m'n fiets bijna geheel uitgekleed heb en tot de ontdekking kom dat de reflector bijvoorbeeld in het glas gelijmd zit o.i.d eerst even deze vraag aan de forumleden.)

Reacties welkom.

Gr Johan
Dgr

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Dgr »

Ga er maar vanuit dat deze gekit zit, net als bij koplampen van auto's.

In de autowereld leggen sommige mensen de lamp in de oven op 60 graden, om zo de kit zacht te maken en hem los te kunnen snijden.
De lamp van een DL zou me alleen iets te kostbaar zijn om daarmee te gaan experimenteren.

Mag ik vragen wat je van plan bent?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Iron Horse »

Let op dat het geen glas maar kunststof is voor je gaat experimenteren met een oven. Waarom zou je het überhaupt willen scheiden?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remko

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Remko »

Reflector en koplamp glas zijn 2 separate delen.

Vrij duidelijk zichtbaar en ook vrij logisch!!
Bij het stellen van het dimlicht beweeg je immers alleen de reflector en niet de buitenzijde van je stroomlijntje.

8)
V-Strom Jopie

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

HHHhhhmmmm, daar zit wat in Remko, :oops: maar weet je dan ook hoe die twee van elkaar te scheiden zijn ?


(Of moet ik "gewoon" de stelschroef voor hoog/laag zo ver doordraaien dat de reflector 90 graden gedraaid staat ??? :mrgreen: )

Komend weekend toch eens de zaak uit elkaar gaan schroeven....

(en voor de nieuwschierigen onder jullie die willen weten waarom ?? Even geduld fotoos volgen zodra deze chirurgische ingreep voltooid is :schater: )
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Xavier »

Ik ben gek op quizjes, dus bij deze een gok: je wil lestrips inbouwen, welbekend van de (Audi)vierwielers? Wel een stunt als het lukt, volgens mij ben je dan uniek met je Strom!
GSA1200
V-Strom Jopie

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

Xavier, jij mag NOOIT meer raden :lol:

Maar nog niet teveel ruchtbaarheid aan geven, het moet eerst lukken....

Kan wel heel mooi zijn natuurlijk !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Iron Horse »

Hoe zit het met de toelating m.b.t. ledstrips? Zou me niets verbazen als er in Nederland weer één of ander wetsregeltje is die dat zonder de juiste keuring verbiedt. Hoewel ze het in Duitsland nog bonter maken, daar heeft bijna elk onderdeel een toelatingscertifikaat nodig, ook de after market parts. Bij de Audi dimmen ze trouwens wanneer de clignoteur wordt ingeschakeld.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Xavier »

Sorry hoor Johan! :? Ik ben ook altijd in voor leuke snuisterijen op de Strom en had al eens met de gedachten gespeeld van een ledstrip. Echter had ik al slechte ervaringen met het proberen te demonteren van mijn autokoplamp (had een reserve liggen), die zat zo ongelooflijk goed vastgelijmd dat ik het niet loskreeg. Ben echter benieuwd naar je resultaten, en ik denk meerdere onder ons!

Wat betreft xenongedoe: het lijkt me haast ondoenlijk om iedereen die nu rijdt met aftersales xenon te gaan wijzen op het verwijderen van deze lampen. Ik heb tot nog toe van niemand gehoord dat die zijn xenon eruit kon halen. Misschien iemand op het forum al ervaring? Ik vind de wetgever ook wat stug, de xenonlampen die je koopt hebben volgens mij hetzelfde brandpunt als de halogeenlampen, dus denk ik als leek dat het enige verschil meer lichtopbrengst is.....
GSA1200
V-Strom Jopie

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

@Iron Horse: Ja, ja ik begrijp wel dat er vast weer een regeltje is die e.e.a verbiedt, maar is er ooit iemand aangehouden omdat z'n stadslichtjes uit waren ?
LED is natuurlijk een stuk fraaier en vergroot waarschijnlijk de zichtbaarheid aanzienlijk... dus...

@Xavier: Ja, zoals ik aangaf nog niet teveel ruchtbaarheid aan geven, het duurt nog wel even voordat ik met dit avontuur klaar ben... (als het al lukt)

Keep you posted :-)}
Pink

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Pink »

Xavier schreef:....... Wat betreft xenongedoe: het lijkt me haast ondoenlijk om iedereen die nu rijdt met aftersales xenon te gaan wijzen op het verwijderen van deze lampen. Ik heb tot nog toe van niemand gehoord dat die zijn xenon eruit kon halen......
De eerste bekeuringen zijn al uitgedeeld. :?
V-Strom Jopie

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

Nog even wachten op de LED's.

De strip die ik op het oog had is niet sterk genoeg. Heb nu een andere op het oog die al onder een hoek ingebouwd is in een glazen behuizing, maar wel 10X zo veel aan investering... Wel errug mooi, maar even verder zoeken naar een alternatief !

En ondertussen wel :-)} natuurlijk !!

Johan
Graafie68

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Graafie68 »

zo en dan nu ff een oude koe uit de sloot halen.

zonder al te veel ruchtbaarheid aan het pimp project te geven.

EN ?????????? O:-)

of zijn LED in handkappen het IPV project geworden.??
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Patrick8888 »

I.p.v. je glas van je refector te scheiden, is het ook mogelijk om ledstrips te kopen die je op/onder je koplamp plak. Dat scheelt je een hoop werk en het risico dat je lekkage krijgt. Mocht je het perse willen dan heb ik hier een mooi verhaal waarin staat hoe je je glas van de reflector haalt.

Om te beginnen haal je alle roosters uit je oven en verwarm je deze voor op 150 graden celcius.

Het is uiteraard van belang dat de koplampunit los gaat, demonteer dus de voorkant van je motor en haal de behuizing eruit, en leg deze even opzij...

Het is handig om nu eerst even te gaan kijken wat je gaat doen met de aansluiting, dit omdat je dan tussendoor makkelijk kan testen of de boel werkt.

Als dit allemaal is voorbereid, gaan we terug naar de koplamp behuizing, ondertussen is de oven allang op temperatuur en komt het spannende gedeelte...

Pak het rooster wat je uit de oven hebt gehaald (en wat dus nog koud is) en leg hier je koplamp behuizing op. Het is misschien verstandig om eerst even alumium folie over het rooster te leggen i.v.m. de warmtegeleiding. Schuif het rooster met koplampbehuizing in de oven, let hierbij op dat de behuizing niet tegen de wanden van de oven aan ligt!
Laat de behuizing voor 5min even bakken.

Dit klinkt heel eng allemaal, maar zolang je ervoor zorgt dat de behuizing niet tegen de wanden aan ligt en het rooster niet in de voorverwarmde oven ligt, kan er vrij weinig mis gaan. De eerste keer is even je hart vasthouden, maar je gooit hem daarna steeds makkelijker de oven in....

Terwijl de koplamp behuizing in de oven ligt, kun je even een platte schroevendraaier pakken, die je nodig hebt om zo de lens(en) van de behuizing af te halen...

Haal na 5 minuten het rooster met behuizing uit de oven, LET OP!! Zowel rooster al koplampbehuizing zijn heel warm!! Ik raad aan om een handdoekje of theedoek o.i.d. te pakken zodat je de behuizing wel goed vast kunt houden.

Ga nu met de schroevendraaier de clipjes langs die rondom de lens(en) zit(ten), en wip deze los en wrik met de schroevendraaier van de behuizing los.
Je zult zien dat dit vrij gemakkelijk gaat omdat de kit die ertussen zit goed warm is, laat echter de lens niet terug vallen, want de afgekoelde kit hecht direct weer aan elkaar en is lastig om los te krijgen als het afgekoeld is.

Als je de lens(en) helemaal los hebt, leg je deze even opzij. Nu kan je je led strips erin vastzetten. Hoe dit precies moet, zo niet, zul je zelf even moeten kijken hoe je deze moet bevestigen.

Let er overigens wel op, dat bij alles wat je doet, je de lens(en) aan de binnenkant schoon houdt!!

Als je de ledstrips hebt gemonteerd, is dit het perfecte moment even naar je motor te lopen met de behuizing en even de leds te testen, dit omdat tijdens het monteren het een en ander fout kan gaan.
Doe dus altijd wel heel voorzichtig tijdens het monteren, maar testen voor de zekerheid kan nooit kwaad!

Als alles werkt pak je de lens(en) er weer bij en druk je deze rustig op de behuizing, ga dit niet forceren, want het gaat je i.v.m. de koude kit toch niet lukken om dit in een keer goed te krijgen, druk het een beetje aan, zodat de lens(en) niet eraf vallen.
Je raad het dus al, het zooitje moet weer even de oven in, leg de behuizing weer op het rooster, en schuif het rooster weer in de oven, let weer op dat de behuizing niks raakt in de oven en laat het er ongeveer 3-4 minuten in liggen.

Haal het rooster eruit, pak de hand-/ theedoek er weer even bij en duw nu de lens(en) weer op de plek waar deze hoort. Druk het geheeld even stevig aan, en kijk of alle clipjes goed in elkaar klemmen.

Laat nu de behuizing even goed afkoelen, dus schenk wat te drinken in en geniet alvast even van het resultaat.
Als de behuizing goed is afgekoeld (hij hoeft niet ijskoud te zijn, maar let er in ieder geval op dat de ijzeren schroefbevestigingen niet al te heet meer zijn) kun je de behuizing weer gaan monteren en het zooitje gaan aansluiten.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
V-Strom Jopie

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

@Graafie68,

Ja het LED projectje lag even in de koelkast (niet de oven dus...)

Eerst mn voorste knippers vervangen door spiegels met LED RAW's. Fotoos staan onder het topic marktplaats.
De dagrijverlichting moest dus even wachten.

Nu ik het verhaal van Patrick zo lees over het bakken van je halve V-Strom heb ik zoiets van.... jaaaa.. jaaa.... dus voorlopig even niet.

Dan kijken of er mooie dagleds te krijgen zijn die ook nog op een acceptabele manier "aangebouwd" kunnen worden ipv "ingebouwd"...

Twordt snel weer winter dus dan is het even binnenspelen en knutselen.

Gr Johan
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Patrick8888 »

@ V-Strom Jopie,

Ik heb ook richtingaanwijzers in mijn spiegels zitten. In de originele knippers heb ik nu witte leds zitten, met wit glaasje ervoor, die nu functioneren als "dagrijverlichting". Misschien een ideetje voor je?

Foto's van achterlicht en voorkant heb ik al, alleen krijg ik de foto's niet uit dat @!#$*&^% toestel :evil: :evil:
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
V-Strom Jopie

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

Ha, we wachten met spanning op je fotoos :wink:

Die orignele knippers vind ik eerlijk gezegd misstaan op de V-S, ze steken te veel uit en ook de vorm vind ik niet om te juichen....
Dus heb ik de originele knippers verwijderd.
Wel moet ik nog iets met de gaten in de kuip gaan doen. Waarschijnlijk een stel extra's "verkleidungsblinker" (heb er nog geen goed NL woord voor gevonden) die de gaten als het ware afdekken, maar niet echt uitsteken. Maar een idee om op die gaten een soort dagrijlichten te monteren vind ik ook niet gek...

Afijn nog eens even internet afzoeken naar wat mogelijkheden.

Ben benieuwd welke "knipperende" spiegels je hebt gemonteerd...

Gr Johan
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Patrick8888 »

Zo ziet mijn voorkant eruit. Oranje glaasjes vervangen voor witte en de gloeibollen vervangen voor witte leds. Dit aangesloten op de stadsverlichting. In mijn spiegels zitten led knippers en deze zitten op het stekkertje van de knippers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Dgr

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Dgr »

Dat ziet er goed uit! :worship:

Wat voor LED's heb je hiervoor gebruikt?
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door Patrick8888 »

Hier heb ik geschreven waar ik de leds gekocht heb en welke ik gebruik heb. http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=4520#p59326" onclick="window.open(this.href);return false; Ik hoop dat deze link werkt......
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
V-Strom Jopie

Re: Koplampglas en reflector uit elkaar te halen ?

Bericht door V-Strom Jopie »

Ik vind de door jou geknutselde dagrijverlichting in je oude knippers inderdaad wel mooi staan.
Zo te zien aan het randje van de spiegels die je nog net op de foto kan zien, heb je dezelfde gemonteerd als ik ook gedaan heb.
Ik vind de spiegelknippers goed zichtbaar m.n in het donker, maar overdag is de lichtopbrengst mager....
ik denk er dus aan om op de plaats van de originele knippers een paar led knippers bij te plaatsen....

(Eerst maar eens kijken wat goed in/over het gat in de kuip past zonder te ver uit te steken...)

Johan
Plaats reactie