Voorste kettingwiel losmaken

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Stromstorm

Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Stromstorm »

Hey strommers

Allemaal goed hoor , kettingwieltje losmaken ! Maar hoe ?? Zit een lipborgplaatje achter , hoe krijg je die los ( ombuigen of wat ? )

Heb al eens geprobeerd om lipje om te buigen met scherpe schroevendraaier , klop het beetje plat vooraan maar buigen doet ie lekker niet !

Erg klein lipje zelfs , moeilijk om er een moment op uit te oefenen of bestaat hiervoor een gereedschap ? :idea:

Alles al gedemonteerd : ketting , achterste kettingwiel , achterwiel , maar dat dekkelse moertje van 32 niet los te krijgen ! :frusty:

Greets from strommer gert.
Paul

Re: Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Paul »

Met geweld neuk je een ezel!

Met andere woorden, dat plaatje MOET weggebogen worden, begin met een heel fijn schroevendraaiertje om minimale ruimte te maken, vervolgens een iets grotere enz. enz.

Ik ben begonnen met een schroevendraaier uit de modelbouw, met een dikte van 0.5 mm. Dussssssss............
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Iron Horse »

Gewoon (voorzichtig) een houtbeitel er tussen (want die is goed scherp en taps genoeg) voor de eerste klap en dan is het verder een fluitje van een cent. En wanneer je het goed doet monteer je natuurlijk wel een nieuwe borgplaat en gebruik je niet de oude!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Supermoto

Re: Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Supermoto »

Het plaatje ombuigen lukt vaak wel maar de moer los krijgen is een ander verhaal.Er zit namelijk een borgmiddel tussen de schroefdraad.Bij mijn Dl650 lukte dit zelfs niet met een luchthamer.
Warm maken is geen optie omdat er een olie keerring vlak achter zit.Ik heb met een dun boortje de moer doorboort zodat deze "'open"' ging.Was erg veel werk. Succes.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Iron Horse »

Bekend verhaal, ze zitten met Loktite gezekerd. In die gevallen werkt meestal zorgen voor een flinke arm dus een pijp op de ringsleutel en een flinke hamer om er een korte maar fikse klap op te geven. Het is juist dat schrikeffect dat de "breuk" van de Loctite veroorzaakt. Uitboren is een omslachtige manier en geeft grote kans op onnodige beschadiging van de as(schroefdraad). Je kunt ook een moerenbreker gebruiken. Zitten soms in een set samen met linkse taps om afgebroken schroeven/bouten te verwijderen. Maar eigenlijk zou dat niet nodig hoeven zijn, zeker niet bij een relatief niewe fiets.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Stromstorm

Re: Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Stromstorm »

Dankjewel !

Het is me gelukt !

Lipborgplaatje omgebogen met een scherpe houtbeitel , met een goede sleutelset van sencys de 32 mm moer met een korte ruk probleemloos losgekregen !

Voorheen zat er een DID kettingset op en was het voorste kettingwiel aan beide zijden voorzien van rubberen randen ? Nu zit er een RK set op maar die heeft

op het voorste kettingwiel geen rubberen ringen ! Welk nut hebben die rubberen randen bij een DID set ?

Zou ik een schroefdraadborging van loctite ( loctite 243 ) aanbrengen op de voorste as bij montage van het kettingwiel of is dat overbodig ?

Greets from stRomstoRm
Paul

Re: Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Paul »

Stromstorm schreef:Dankjewel !

Het is me gelukt !

Lipborgplaatje omgebogen met een scherpe houtbeitel , met een goede sleutelset van sencys de 32 mm moer met een korte ruk probleemloos losgekregen !

Voorheen zat er een DID kettingset op en was het voorste kettingwiel aan beide zijden voorzien van rubberen randen ? Nu zit er een RK set op maar die heeft

op het voorste kettingwiel geen rubberen ringen ! Welk nut hebben die rubberen randen bij een DID set ?

Zou ik een schroefdraadborging van loctite ( loctite 243 ) aanbrengen op de voorste as bij montage van het kettingwiel of is dat overbodig ?

Greets from stRomstoRm

# geen idee wat die rubber ringen doen. (origineel ziten ze er ook op)

# Het beste is om een nieuw lipborgplaatje te gebruiken en wat locktite van het Juiste type. (welke dat is weet ik even niet, ik zou voor een "gemiddelde" kiezen)
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Voorste kettingwiel losmaken

Bericht door Hunter6 »

Normaliter hoef je geen Loctite te gebruiken, het plaatje is je borging. Het voortse tandwiel heeft een vertanding op de as waardoor deze de moer niet kan verdraaien.
Daarbij is het een rechtse draad waardoor deze (mocht het tandwiel toch de moer verdraaien) vaster gaat zitten.
Wil je toch Loctite gebruiken neem dan idd 243. Die kan later probleemloos losgedraaid worden.
Plaats reactie