gevoel van zwieberen /KLV1000

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Pebeling

gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Pebeling »

Ik heb bij zo'n 150 km/uur het gevoel dat de achterkant wat "losser" wordt. dit geeft het idee dat je minder wegcontact hebt. Nu denk ik dat dit met name te maken heeft met de veerinstelling aan d achterkant.

Wie heeft er welke ervaring met de veerinstelling van de achterveer. Ik rij vnl. alleen en ben 76KG zwaar, dus vraag ik mij af wat de beste instelling van de demping is.

ik hoor graag van de ervarings deskundigen

groetjes Peter
KL Voranje

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door KL Voranje »

Ik rij ook KLV, weeg 82 schoon, met pak ergens tegen de 90
Solo geen last, uitgaande demping 3/4 slag uit max
Ring zichtbaar op verstelling achterschokbreker, de tweede
Voorveervoorspanning 2 ringen zichtbaar.
Voorvork 10 mm door kroonplaat gestoken.
Ruit in de hoogste stand, met eigen modificatie verder achterover gekanteld.
Geen gezwabber te merken.
PS Bridgestone BT020, voor 2,5 bar, achter 2,9 bar SOLO en DUO idem, geen topkoffer.

Heb nu de veren vervangen door Hyperpro, de eerste ervaring is stugger maar comfortabel, 4 cm minder totaal invering voor. onder belasting, ref de snelheidshobbels in Dordrecht er met 60 overheen.
Moet nog high speed run maken op 15 mei in Duitsland.
Garoetn
Roland
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Hunter6 »

Het gevoel van zwabberen aan de achterkant heeft toch vaak een oorzaak aan de voorkant.
Meestal wordt dit veroorzaakt doordat de rijwing begint te trekken aan je schouders.
Probeer de volgende keer eens om tijdens het zwabberen het stuur dermate losjes vast te houden dat er nagenoeg geen gewicht meer op rust. Je gewichtverdeling moet dan zo zijn dat je eigenlijk zo het stuur los kunt laten (maar niet doen hé) terwijl je zitpositie niet veranderd.
Op die manier is de beweging van je lichaam losgekoppeld van het stuur.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Hunter6 »

Vering in dit geval trouwens gewoon standaard laten. De meeste mensen hebben meer baat bij een verbeterde rijstijl dan met een dure set vervangings veren.
Remko

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Remko »

Hunter6 schreef:Vering in dit geval trouwens gewoon standaard laten. De meeste mensen hebben meer baat bij een verbeterde rijstijl dan met een dure set vervangings veren.


Nou.......


Ik geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben.

Maar dat is slechts een mening!!
KL Voranje

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door KL Voranje »

Ben het er helemaal mee eens, de rijstijl
Maar ben heeeeeeeeeeeeel erg content met mijn Hyperpro's en de support van die club.
Je zou daar eens langs moeten gaan om te praten over het gezwabber. verplicht absoluut niet tot kopen.
Garoetn
Roland
Flipsen

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Flipsen »

Remko schreef:
Hunter6 schreef:Vering in dit geval trouwens gewoon standaard laten. De meeste mensen hebben meer baat bij een verbeterde rijstijl dan met een dure set vervangings veren.


Nou.......


Ik geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben.

Maar dat is slechts een mening!!
En ik geloof dat ik het daar mee eens ben. Maar dat is slechts de mening van mij en Remko.
Pebeling

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Pebeling »

Nou rij ik wel eens maet losse handjes, maar dit is meestal als ik het gas los heb en min of meer uitrij naar een stoplicht. Ik ben het helemaal met jullie eens dat de voorkant direct op de achterkant werkt. Ik heb mijn voorvork zo'n 1 cm doorgestoken en de achterkant verlaagt met een verlagingsset. nou heb ik dit niet altijd dus ben er nog niet helemaal uit.

ben wel benieuwd wat nou de beste veerinstelling zou zijn.

groet

Peter
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Hunter6 »

Remko schreef:
Nou.......


Ik geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben.

Maar dat is slechts een mening!!
Ik zat er al op te wachten :lol: :lol: :lol:

Het zwabberen wat sommige motoren af en toe doet heeft altijd een oorzaak, en deze is (bij rechtdoor rijden) vrijwel nooit te vinden in de vering. De vering kan alleen een verticale beweging maken en kan bij normaal rechtdoor rijden normaliter geen slingerende motor teweegbrengen.
Het is natuurlijk anders als je motor in bochten onstabiel wordt. Hier kan een verkeerd afgestelde vering de motor compleet uit balans brengen. Dit kan omdat je motor dan niet meer rechtop staat, zodra de voorkant meer of minder veert dan de achter kant, veranderd ook de hoek waaronder de voorvork ten opzicht van het wegdek staat. En zo krijg je bij elke veerslag een ander stuurkarakter.

Daarbij blijf ik erbij dat de meesten toch echt beter zullen gaan rijden door veel ervaring op te doen (eventueel door cursussen) dan door technische aanpassingen aan de motor aan te brengen.
Ook wordt het effect van de juiste band, en nog belangrijker, de juiste banden spanning vaak onderschat.

Het zal de eerste keer niet zijn dat ik iemand tref die zijn motorbanden werkelijk vervloekt terwijl hij met een bandenspanning van resp 2.1/1.8 voor/achter rond rijdt op de openbare weg.
:frusty:
DL650

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door DL650 »

Peter,
Rij je met een topkoffer, als dit zo is kan dat ook een oorzaak zijn.
Vfan

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Vfan »

Peter,
Rij je met een topkoffer, als dit zo is kan dat ook een oorzaak zijn.
Vertellllllll, hoe kan dit?? Zwaartepunt??
Ik heb dit zelf nl meegemaakt. :?
Is dit te verhelpen door de achtervering stugger te zetten?

Groet, Gerard
Remko

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Remko »

Vfan schreef:
Vertellllllll, hoe kan dit??

Groet, Gerard

Turbulentie kan behoorlijk invloed hebben op het rijgedrag van een brommer!!

8)
Pebeling

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Pebeling »

zit ik net een mega reactie te schrijven ben ik die kwijt :oops:

Ik heb altijd de topkoffer erop en af en toe de zijkoffers. Afgelopen weekend met top en zijkoffers naar de MFMM gegaan (wat een spektakel).

Ik woon over de grens dus mag je gas geven. Op de heenweg 170Km/u en niks aan de hand, op de terugweg was het weer anders en slingeren als een dronken lor. Hier wordt je niet echt vrolijk van.

Ik ga morgen eens een bandenspanningsmeter (mooi scrabble woord trouwens) kopen en kijken wat de actuele spanning is. Ik kan mij niet voorstellen dat dit het slingeren veroorzaakt op die snelheid, maar de juiste spaning is altijd goed.

ik blijf gewoon verder gaan en al proberend komt de oplossing.

:-)}
Peter
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Hunter6 »

Leden van de ANWB kunnen nu voor maar 2 euro een digitale bandenspanningsmeter ophalen bij alle ANWB kantoren.
Wel even eerst de bon uit de kampioen invullen en meenemen.
Derzwede

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Derzwede »

Rij ook een klv en met de top koffer heb ik last van zwabberen boven de 160, ik schrok had hem net en dacht dat het een miskoop was maar zonder topkoffer rustig 200+ geen probleem.
de afstelling van de veren heb ik bij Roelof thijs laten doen, en rijd weer als een zonnetje, en natuurlijk je bandenspanning is heel belangrijk.
Pebeling

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Pebeling »

Kijk dit is nou weer opbeurende info, zonder topkoffer no problemos. Maar die topkoffer is zo handig, want daar kun je nou juist makkelijk je helm en broek in kwijt.

Is dit dan een typisch KLV probleem of is dit een V-Strom breed probleem, of is dit iets van een KLV met de standaard bijgeleverde Top en Zijkoffers?.

wie het weet mag het ......
Paul

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Paul »

De ervaring is (bij mij in ieder geval met andere motoren) dat, zeker een volle, topkoffer voor het eerder geschreven gedrag zorgt.

Dit is op zich niet vreemd en komt doordat de koffer hoog en achter de achteras zit. Zou je het zelfde hewicht in een tanktas doen heb je hier bijna geen last van omdat deze ten eerste niet door de wind gevangen word en omdat het gewicht richt boven de motor zit.

Ik heb de ervaring op Zowel een Varadero als een Transalp dat een volle topkoffer voor een verschrikkelijk rijgedrag kan zorgen. (Deze koffers zaten vol met electronica en wogen zeker 20-25 kilo.
De met name op de Transalp was het een ramp. Mede omdat het subframe "zacht" was. Bij 50 kon ik al niet meer met losse handen rijden)

(Zet de KLV maar eens op de middenbok, ga achter je motor staan en pak de koffer vast. druk nu maar eens naar links en recht ops de koffer. Je zal zien dat je de gehel motor kan bewegen. Dit is dus was er gebeurd bij snelheden als 150+. Vergis je niet in de hoeveelheid wind die de koffer vangt en de bijbehorende krachten die daar bij komen kijken.)

En voor de beeldvorming een Varadero uit 2007 doet het zelfde als wat jij op de KLV voelt.
Remko

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Remko »

Paul schreef: En voor de beeldvorming een Varadero uit 2007 doet het zelfde als wat jij op de KLV voelt.

En dan is een Varadero nog een heel stuk zwaarder/stabieler dan een Dl/KLV.

Scheelt een kilo of 50, zo uit het blote hoofd....
Paul

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Paul »

Remko schreef:
Paul schreef: En voor de beeldvorming een Varadero uit 2007 doet het zelfde als wat jij op de KLV voelt.

En dan is een Varadero nog een heel stuk zwaarder/stabieler dan een Dl/KLV.

Scheelt een kilo of 50, zo uit het blote hoofd....
Zwaarder geloof ik meteen, stabieler...........

Ik vind de Varadero maar een zwabberfiets, zeker niet stabieler van een DL1000, integendeel.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Hunter6 »

Remko schreef:
Paul schreef: En voor de beeldvorming een Varadero uit 2007 doet het zelfde als wat jij op de KLV voelt.

En dan is een Varadero nog een heel stuk zwaarder/stabieler dan een Dl/KLV.

Scheelt een kilo of 50, zo uit het blote hoofd....
Niet overdrijven hoor, een DL1000 is maar 9 kilo lichter dan de Varadero. :wink:
Suzuki weegt leeg 229 kg
Honda weegt leeg 238 kg
Remko

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Remko »

Hunter6 schreef:
Niet overdrijven hoor, een DL1000 is maar 9 kilo lichter dan de Varadero. :wink:
Suzuki weegt leeg 229 kg
Honda weegt leeg 238 kg

Hmmm, toch mijn blote hoofd maar eens leeghalen dan!! Als de aanwezige data niet meer kloppen....

Ik dacht toch echt dat een rijklare Varadero richting de 270 kg. ging....



:frusty:
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Joskestiller »

Remko schreef:
Hunter6 schreef:
Niet overdrijven hoor, een DL1000 is maar 9 kilo lichter dan de Varadero. :wink:
Suzuki weegt leeg 229 kg
Honda weegt leeg 238 kg

Hmmm, toch mijn blote hoofd maar eens leeghalen dan!! Als de aanwezige data niet meer kloppen....

Ik dacht toch echt dat een rijklare Varadero richting de 270 kg. ging....
:frusty:
Volgens de handleiding weegt mijne DL1000 208Kg leeg. Ik ga er niet aan heffen om het te controleren maar ik denk dat ze bij Suzuki wel een weegschaal gebruikt hebben! :lol:

Een rijklare Varadero zit inderdaad aan 276kg. Maar om geen konijnen met olifanten te vergelijken houden we het op een leeggewicht van 238 kg.
Honi soit qui mal y pense!!
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Hunter6 »

Euhhh, mijn kenteken zegt dat mijn DL1000 229 kg is (was), vandaar.

En bij Honda zijn ze blijkbaar de weegschaal ook kwijt, ik heb bij de RDW eens 3 kentekens opgevraagd wat de gewichten zijn van resp een 2002, 2004 en een 2006 model.
Deze wegen resp 231 kg, 253 kg en 265 kg.
Dus Remko heeft ook gelijk :lol: :lol:
Big V

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Big V »

Om nog ff on-topic te blijven, ik herken het probleem van zwieberen, wat ook wel "weaven" wordt genoemd.
Afhankelijk van de windrichting, en de kracht van de wind, treedt het weaven soms al bij een snelheid van 130km op :frusty: !!
Ff wat details: DL1000, kloontje in hoogste stand, nwe Trailattack op de juiste spanning, vering goed afgesteld, en altijd rijdend met een originele 48ltr topkoffer.
En in het laatste zit dus waarschijnlijk het probleem. Net ff de (gevulde) koffer gewogen, 11,4kg. (gereedschap, regenpak, ltr olie, res. handschoenen, drinken)
Waarschijnlijk, weet het wel zeker, is die te zwaar. Natuurlijk al geprobeerd om zonder koffer te rijden, NO PROBLEMS.
Maar de aerodynamica speelt ook een grote rol, vandaar mijn volgende vraag, zijn er mensen die met een kleinere type koffer rijden, zo ja welk type en hoeveel liter, en herkennen jullie dit probleem ook ???? Anders wil ik overwegen om een andere type koffer te kopen, want ik heb gewoon (afsluitbare) laadruimte nodig
Spocky

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Spocky »

Terugrijdend afgelopen donderdag vanuit de Eifel, stevige wind, volledig kofferset erop had ik ook veel last van het zwabberen van de motor bij een snelheid van ca. 140 km/h. Normaal zonder koffers geen last van. Mijn conclusie is dat de koffers wel degelijk van invloedt zijn op het rijgedrag.
Erik Hofstee

Re: gevoel van zwieberen /KLV1000

Bericht door Erik Hofstee »

Hecpo&Becker geeft aan dat je de max. snelheid met koffers 130km/u is. Dit zou zijn vanwege de turbulentie die de koffers maken en die kan de stabiliteit negatief beinvloeden.
Tevens geven ze een max. belading van 5kg voor de topkoffer en 10kg per zijkoffer......als je de topkoffer zwaar beladen hebt, krijg je veel gewicht achterop wat ook nog eens hoog zit, dit kan niet goed zijn voor de stabiliteit.

Met mijn Dl650 met de 50 liter journey topkoffer en de 37liter gobi zijkofferset eigenlijk weinig last van wiebelen tot ten minste 140km/u. Wel moet het motortje er ineens zwaar voor werken... :o)
Het beste is het gewicht zoveel mogelijk te verdelen en zoveel mogelijk zware spullen laag en in het midden van de motor te plaatsen.

groeten
Erik
Plaats reactie