Gaatjes boren in de swingarm

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Crashdummy13

Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Crashdummy13 »

Hallo mede-stromrijders,

Ik heb onlangs een pro oiler set aangeschaft voor montage op mijn motor. Eerst maar even de handleiding op mijn gemak doorgenomen. Daar staat in dat het spruitstuk dat de olie net voor de ketting op het tandwiel deponeert, met twee boutjes wordt vastgezet op de swingarm. Hiervoor moeten twee m4 gaatjes onder in de swingarm worden geboord. :shock:

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het idee dat dit geen noemenswaardige invloed zal hebben op de sterkte van de swingarm, maar een bevestiging van iemand met ervaring geeft me wat meer vertrouwen..

Bij voobaat bedankt voor jullie reactie :!:
Erik Hofstee

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Erik Hofstee »

Ik zou niet zomaar gaten boren in je swingarm. Er zat volgens mij ook een sticker op de v-strom toen ik hem kocht dat je geen gaten mocht boren in je frame en zo....zou slecht zijn voor de sterkte ervan.

Kun je die dingen met schroefdraad die onder de swingarm zitten niet gebruiken? (zie plaatje)
Waar je die "bobbins" in kunt schroeven om hem om te bokken op zo'n standaard wanneer je geen middenbok hebt.
Eventueel een stukje aluminium gebruiken om de afstand goed te krijgen......lijkt mij altijd nog beter dan gaten boren in je swingarm....

Afbeelding

succes

Erik
Flipsen

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Flipsen »

Ik zou ook niet gaan boren in je swingarm. Probeer anders eerst een beugeltje op te hangen met dubbelzijdige tape (speciaal voor buiten, extra sterk, verkrijgbaar bij halfords) en Tie-wraps. Zo heb ik ook mijn stebel mooi weten te monteren (slakkenhuis dan tenminste).

Succes
Remko

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Remko »

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om die 2 gaatjes in de Swingarm te boren.

In de sterkteleer krijg je ook mee dat een rond gat niet perse een verzwakking is!!!

:D :D :D

En? Beetje blij met deze mening??

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Iron Horse »

Zelfde mening als Remko. Zeker het formaat van 4 mm zal geen verzwakking opleveren. Daarbij zitten ze ook nogeens aan de onderzijde in het smalle deel. Gewoon doen, kan geen kwaad.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Paul

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Paul »

Met bovenstaande 2 antwoorden eens. Daarnaast worden de gaten weer opgevuld!
Black Rhino

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Black Rhino »

Iron Horse schreef:Zelfde mening als Remko. Zeker het formaat van 4 mm zal geen verzwakking opleveren. Daarbij zitten ze ook nogeens aan de onderzijde in het smalle deel. Gewoon doen, kan geen kwaad.
Wil je helemaal op zeker gaan dan lijm je het beugeltje toch gewoon vast.
De afstand tussen beugel en tandwiel zal nooit veranderen volgens mij, tenminste zoals ik op de foto kan zien.
Crashdummy13

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Crashdummy13 »

Bedankt voor al jullie reacties! :D

Was een tijdje ziek, vandaar dit late antwoord.

Waarschijnlijk maakt het niets uit als er twee van die kleine gaatjes onder in de swingarm worden geboord, maar lijmen is inderdaad ook een hele goede optie. Als je een goede lijm gebruikt hoef je meteen ook geen zorgen meer te maken over los gaan zitten of oxidatie op de verbinding. Ik denk dat ik nog even wacht tot het iets warmer is, en dan de beugel vast ga zetten met een twee-componenten lijm.
Zet dan wel even een fotootje op het forum, handig voor toekomstige pro-oiler gebruikers.
Remko

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Remko »

Crashdummy13 schreef:Bedankt voor al jullie reacties! :D

Was een tijdje ziek, vandaar dit late antwoord.

Waarschijnlijk maakt het niets uit als er twee van die kleine gaatjes onder in de swingarm worden geboord, maar lijmen is inderdaad ook een hele goede optie. Als je een goede lijm gebruikt hoef je meteen ook geen zorgen meer te maken over los gaan zitten of oxidatie op de verbinding. Ik denk dat ik nog even wacht tot het iets warmer is, en dan de beugel vast ga zetten met een twee-componenten lijm.
Zet dan wel even een fotootje op het forum, handig voor toekomstige pro-oiler gebruikers.


Araldite levert de beste lijm voor dat klusje!!!!

zelluf checke mag ook natuurlijk!!

http://www.huntsman.com/advanced_materi ... ageID=5901" onclick="window.open(this.href);return false;



De te lijmen onderdelen naar een graadje of 18 a 20 brengen en de lijm ook niet te koud gebruiken.
Vet en corrosie vrij spreken uiteraard voor zich!!
Goed vastklemmen en niet stiekum de boel heel erg af laten koelen.
Is daarna nagenoeg niet meer los te krijgen!!
Eventueel na uitharden de kiertjes afkitten en je hebt een vuil en vorst bestendige verbinding!



:D
Remko

Re: Gaatjes boren in de swingarm

Bericht door Remko »

Bijgaand een link naar een PDF.


http://www.griffon.nl/upload/60e1280102 ... 3032c9.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie