Ketting en tandwielset

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
MarcelB

Ketting en tandwielset

Bericht door MarcelB »

Door de ellendige pekelzooi van de afgelopen maanden en ondanks het goed vet houden van de ketting zitten er nu toch een paar schakels in mijn ketting zo muurvast dat ik ze met geen mogelijkheid meer los krijg, de ketting gaat nu ook een hoop herrie maken, en je voelt het ook tijdens het rijden. Ik heb de ketting gereinigt, ingespoten met WD40, in de olie gezet niets helpt het blijft vast zitten. Ik denk dat ik toch maar een nieuwe set ga laten monteren ondanks de lage km stand van nog net geen 16.000 Km. De diverse dealers die ik heb gecontact geven een prijsopgave van rond de €260- is dit een herkenbare prijs of weet er iemand een adres in de buurt van Pijnacker waar dit veel goedkoper kan, of is er iemand die nog een andere oplossing weet ???
Groeten
:-)}
Marcel
Erik Hofstee

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Erik Hofstee »

De prijs is inclusief montage? dan is het vrij normaal lijkt me.

wd-40 is niet goed voor je ketting overigens. Het is een kruipolie dat andere ook vetten oplost, daarmee ook het vet wat in je ketting zit. Je lost het vet op wat achter de o-ringen zit, waardoor je ketting helemaal droog loopt van binnen.

groeten
Erik
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Iron Horse »

Ik neem aan dat die prijs inclusief montage is. Er zijn verschillende soorten en kwaliteiten, maar ook verschillende bevestigingsmethoden. Meestal zal men bij een werkplaats kiezen voor een nietbare uitvoering. De eindeloze is abeidsintensiever te monteren omdat daarvoor de achterbrug los moet. Het (de)monteren van de tandwielen valt wel mee. De voorste kan eventueel een probleem geven doordat die weleens erg vast kan blijken te zitten. De achterste kan afhankelijk van hoeveel die voor hun kiezen hebben gehad ook nieuwe rubbers nodig hebben, al is de kilometerstand daarvoor wel erg laag. Die rubbers zitten in het wiel en vangen de stoten op van het aantrekken van de ketting. Je tandwiel zit dus als het ware los in je achterwiel.

Als je puur naar de prijs van een kettingset voor een DL650 kijkt dan heb je die voor een prijs van tussen de 140 en 170 Euro exclusief montage. Tel daar het werkplaatstarief bij op en je weet het. Uitgaande van jouw opgave is men er dus kennelijk meer dan 2 uur mee bezig gezien het huidige werkplaatstarief ergens rond de 50 Euro per ligt. Misschien even onderhandelen. Ik weet niet bij wie je het nu hebt gevraagd, maar er zitten natuurlijk wel een redelijk aantal mogelijkheden binnen een straal van 15~20 kilometer rond Pijnacker. Misschien dat je een betere prijs kunt krijgen bij een kleiner bedrijf. Probeer H&N motoren eens in Delft http://www.hn-motoren.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remko

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Remko »

Inderdaad niet erg veel kilometers......



Voor 150 euro en minder koop je een tandwielset. Bij Jos Smit bijvoorbeeld!
!

kettingset DL650 V-STROM '04-'07

€ 105,50

voortandwiel : 15 tands
achtertandwiel : 47 tands
ketting : 525, 116 schakels
!
Als je het aandurft om naar Texel te hobbelen mag je hem onder leiding van een specialist* zelf komen monteren!!! Het nodige gereedschap en de kettingpons heb ik hier in mijn schuurtje!!


:D :D


* ikke dus
Laatst gewijzigd door Gast op vr 27-02-2009, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Hofstee

weinig kilometers?

Bericht door Erik Hofstee »

van mijn Dl650 K4 was de ketting met 15000km ook kompleet verrot.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Peterzeeland »

jullie rijden toch niet in de regen, heren???? :lol:

maar gek hoor, die van mij is met 20 K nog echt ontzettend strak, geen licht tussen tandwiel en ketting bij het eraan trekken, dus dat is helemaal goed.
meer smeren hoor!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Remko

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Remko »

Peterzeeland schreef:jullie rijden toch niet in de regen, heren???? :lol:

maar gek hoor, die van mij is met 20 K nog echt ontzettend strak, geen licht tussen tandwiel en ketting bij het eraan trekken, dus dat is helemaal goed.
meer smeren hoor!


Ik rij altijd, zomer en winter, pekel en zonnetje en ik heb 24.000 km met de eerste ketting gedaan.
MarcelB

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door MarcelB »

Mijn ketting is ook nog niet versleten, hij ligt nog strak om de tandwielen, alleen zijn er een paar schakels die vastzitten en niet meer los willen. Verder hebik de WD40 alleen gebruikt om de schakels die vastzitten te reinigen en eventueel los te weken. Mijn ketting smeer ik zeer regelmatig met Xeramic white kettingspray, dan zie ik waar ik gesmeerd heb en sla zo geen stukken over, en je ziet ook wanneer je weer moet smeren, maar ik ga in de toekomst nog vaker smeren.
En inderdaad, ik rij in alle weersomstandigheden in alle seizoenen behalve als het echt heel glad is of bij zeer zware stormen, dan vindt ik het te gevaarlijk.
Texel is me net even te ver maar toch bedankt voor het aanbod.
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties ik heb er zeker iets aan !!!
Groeten
:-)}
Marcel
Tampert
DL1000 berijder
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 18-02-2009, 21:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000T L8

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Tampert »

Gewoon even rondbellen bijv. Hans van Wijk in Zoetermeer of Motoport Wateringen.
succes.
Declerck

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Declerck »

Als je op de werkuren wil besparen, dan doe je hetvolgende:
Koop een nieuw kettingwielset + ketting bij een goede dealer. Rij ermee naar huis.
Plaats zelf de twee kettingwielen. Achterwiel daarvoor eruit halen.
Leg de oude ketting dan erweer over.
Rij voorzichtig naar de dealer.
Die kan de oude ketting dan doorslijpen en de nieuwe erop leggen en klinken.

Groeten,

Patrick
Erik Hofstee

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Erik Hofstee »

Declerck schreef:Als je op de werkuren wil besparen, dan doe je hetvolgende:
Koop een nieuw kettingwielset + ketting bij een goede dealer. Rij ermee naar huis.
Plaats zelf de twee kettingwielen. Achterwiel daarvoor eruit halen.
Leg de oude ketting dan erweer over.
Rij voorzichtig naar de dealer.
Die kan de oude ketting dan doorslijpen en de nieuwe erop leggen en klinken.

Groeten,

Patrick
En hoeveel bespaar je daar uiteindelijk mee dan?
Lijkt mij een hoop gedoe voor een paar eurotjes.
Declerck

Re: Ketting en tandwielset

Bericht door Declerck »

Erik Hofstee schreef:
Declerck schreef:Als je op de werkuren wil besparen, dan doe je hetvolgende:
Koop een nieuw kettingwielset + ketting bij een goede dealer. Rij ermee naar huis.
Plaats zelf de twee kettingwielen. Achterwiel daarvoor eruit halen.
Leg de oude ketting dan erweer over.
Rij voorzichtig naar de dealer.
Die kan de oude ketting dan doorslijpen en de nieuwe erop leggen en klinken.

Groeten,

Patrick
En hoeveel bespaar je daar uiteindelijk mee dan?
Lijkt mij een hoop gedoe voor een paar eurotjes.



Ik denk een half werkplaatsuur = 25 € of een volle tank + ik werk graag zelf aan de motor.
Plaats reactie