Ketting en tandwielset
Ketting en tandwielset
Door de ellendige pekelzooi van de afgelopen maanden en ondanks het goed vet houden van de ketting zitten er nu toch een paar schakels in mijn ketting zo muurvast dat ik ze met geen mogelijkheid meer los krijg, de ketting gaat nu ook een hoop herrie maken, en je voelt het ook tijdens het rijden. Ik heb de ketting gereinigt, ingespoten met WD40, in de olie gezet niets helpt het blijft vast zitten. Ik denk dat ik toch maar een nieuwe set ga laten monteren ondanks de lage km stand van nog net geen 16.000 Km. De diverse dealers die ik heb gecontact geven een prijsopgave van rond de €260- is dit een herkenbare prijs of weet er iemand een adres in de buurt van Pijnacker waar dit veel goedkoper kan, of is er iemand die nog een andere oplossing weet ???
Groeten
Marcel
Groeten
Marcel
Re: Ketting en tandwielset
De prijs is inclusief montage? dan is het vrij normaal lijkt me.
wd-40 is niet goed voor je ketting overigens. Het is een kruipolie dat andere ook vetten oplost, daarmee ook het vet wat in je ketting zit. Je lost het vet op wat achter de o-ringen zit, waardoor je ketting helemaal droog loopt van binnen.
groeten
Erik
wd-40 is niet goed voor je ketting overigens. Het is een kruipolie dat andere ook vetten oplost, daarmee ook het vet wat in je ketting zit. Je lost het vet op wat achter de o-ringen zit, waardoor je ketting helemaal droog loopt van binnen.
groeten
Erik
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ketting en tandwielset
Ik neem aan dat die prijs inclusief montage is. Er zijn verschillende soorten en kwaliteiten, maar ook verschillende bevestigingsmethoden. Meestal zal men bij een werkplaats kiezen voor een nietbare uitvoering. De eindeloze is abeidsintensiever te monteren omdat daarvoor de achterbrug los moet. Het (de)monteren van de tandwielen valt wel mee. De voorste kan eventueel een probleem geven doordat die weleens erg vast kan blijken te zitten. De achterste kan afhankelijk van hoeveel die voor hun kiezen hebben gehad ook nieuwe rubbers nodig hebben, al is de kilometerstand daarvoor wel erg laag. Die rubbers zitten in het wiel en vangen de stoten op van het aantrekken van de ketting. Je tandwiel zit dus als het ware los in je achterwiel.
Als je puur naar de prijs van een kettingset voor een DL650 kijkt dan heb je die voor een prijs van tussen de 140 en 170 Euro exclusief montage. Tel daar het werkplaatstarief bij op en je weet het. Uitgaande van jouw opgave is men er dus kennelijk meer dan 2 uur mee bezig gezien het huidige werkplaatstarief ergens rond de 50 Euro per ligt. Misschien even onderhandelen. Ik weet niet bij wie je het nu hebt gevraagd, maar er zitten natuurlijk wel een redelijk aantal mogelijkheden binnen een straal van 15~20 kilometer rond Pijnacker. Misschien dat je een betere prijs kunt krijgen bij een kleiner bedrijf. Probeer H&N motoren eens in Delft http://www.hn-motoren.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je puur naar de prijs van een kettingset voor een DL650 kijkt dan heb je die voor een prijs van tussen de 140 en 170 Euro exclusief montage. Tel daar het werkplaatstarief bij op en je weet het. Uitgaande van jouw opgave is men er dus kennelijk meer dan 2 uur mee bezig gezien het huidige werkplaatstarief ergens rond de 50 Euro per ligt. Misschien even onderhandelen. Ik weet niet bij wie je het nu hebt gevraagd, maar er zitten natuurlijk wel een redelijk aantal mogelijkheden binnen een straal van 15~20 kilometer rond Pijnacker. Misschien dat je een betere prijs kunt krijgen bij een kleiner bedrijf. Probeer H&N motoren eens in Delft http://www.hn-motoren.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Ketting en tandwielset
Inderdaad niet erg veel kilometers......
Voor 150 euro en minder koop je een tandwielset. Bij Jos Smit bijvoorbeeld!
* ikke dus
Voor 150 euro en minder koop je een tandwielset. Bij Jos Smit bijvoorbeeld!
Als je het aandurft om naar Texel te hobbelen mag je hem onder leiding van een specialist* zelf komen monteren!!! Het nodige gereedschap en de kettingpons heb ik hier in mijn schuurtje!!!
kettingset DL650 V-STROM '04-'07
€ 105,50
voortandwiel : 15 tands
achtertandwiel : 47 tands
ketting : 525, 116 schakels
!
* ikke dus
Laatst gewijzigd door Gast op vr 27-02-2009, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
weinig kilometers?
van mijn Dl650 K4 was de ketting met 15000km ook kompleet verrot.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Ketting en tandwielset
jullie rijden toch niet in de regen, heren????
maar gek hoor, die van mij is met 20 K nog echt ontzettend strak, geen licht tussen tandwiel en ketting bij het eraan trekken, dus dat is helemaal goed.
meer smeren hoor!
maar gek hoor, die van mij is met 20 K nog echt ontzettend strak, geen licht tussen tandwiel en ketting bij het eraan trekken, dus dat is helemaal goed.
meer smeren hoor!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Re: Ketting en tandwielset
Peterzeeland schreef:jullie rijden toch niet in de regen, heren????
maar gek hoor, die van mij is met 20 K nog echt ontzettend strak, geen licht tussen tandwiel en ketting bij het eraan trekken, dus dat is helemaal goed.
meer smeren hoor!
Ik rij altijd, zomer en winter, pekel en zonnetje en ik heb 24.000 km met de eerste ketting gedaan.
Re: Ketting en tandwielset
Mijn ketting is ook nog niet versleten, hij ligt nog strak om de tandwielen, alleen zijn er een paar schakels die vastzitten en niet meer los willen. Verder hebik de WD40 alleen gebruikt om de schakels die vastzitten te reinigen en eventueel los te weken. Mijn ketting smeer ik zeer regelmatig met Xeramic white kettingspray, dan zie ik waar ik gesmeerd heb en sla zo geen stukken over, en je ziet ook wanneer je weer moet smeren, maar ik ga in de toekomst nog vaker smeren.
En inderdaad, ik rij in alle weersomstandigheden in alle seizoenen behalve als het echt heel glad is of bij zeer zware stormen, dan vindt ik het te gevaarlijk.
Texel is me net even te ver maar toch bedankt voor het aanbod.
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties ik heb er zeker iets aan !!!
Groeten
Marcel
En inderdaad, ik rij in alle weersomstandigheden in alle seizoenen behalve als het echt heel glad is of bij zeer zware stormen, dan vindt ik het te gevaarlijk.
Texel is me net even te ver maar toch bedankt voor het aanbod.
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties ik heb er zeker iets aan !!!
Groeten
Marcel
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo 18-02-2009, 21:06
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000T L8
Re: Ketting en tandwielset
Gewoon even rondbellen bijv. Hans van Wijk in Zoetermeer of Motoport Wateringen.
succes.
succes.
Re: Ketting en tandwielset
Als je op de werkuren wil besparen, dan doe je hetvolgende:
Koop een nieuw kettingwielset + ketting bij een goede dealer. Rij ermee naar huis.
Plaats zelf de twee kettingwielen. Achterwiel daarvoor eruit halen.
Leg de oude ketting dan erweer over.
Rij voorzichtig naar de dealer.
Die kan de oude ketting dan doorslijpen en de nieuwe erop leggen en klinken.
Groeten,
Patrick
Koop een nieuw kettingwielset + ketting bij een goede dealer. Rij ermee naar huis.
Plaats zelf de twee kettingwielen. Achterwiel daarvoor eruit halen.
Leg de oude ketting dan erweer over.
Rij voorzichtig naar de dealer.
Die kan de oude ketting dan doorslijpen en de nieuwe erop leggen en klinken.
Groeten,
Patrick
Re: Ketting en tandwielset
En hoeveel bespaar je daar uiteindelijk mee dan?Declerck schreef:Als je op de werkuren wil besparen, dan doe je hetvolgende:
Koop een nieuw kettingwielset + ketting bij een goede dealer. Rij ermee naar huis.
Plaats zelf de twee kettingwielen. Achterwiel daarvoor eruit halen.
Leg de oude ketting dan erweer over.
Rij voorzichtig naar de dealer.
Die kan de oude ketting dan doorslijpen en de nieuwe erop leggen en klinken.
Groeten,
Patrick
Lijkt mij een hoop gedoe voor een paar eurotjes.
Re: Ketting en tandwielset
Erik Hofstee schreef:En hoeveel bespaar je daar uiteindelijk mee dan?Declerck schreef:Als je op de werkuren wil besparen, dan doe je hetvolgende:
Koop een nieuw kettingwielset + ketting bij een goede dealer. Rij ermee naar huis.
Plaats zelf de twee kettingwielen. Achterwiel daarvoor eruit halen.
Leg de oude ketting dan erweer over.
Rij voorzichtig naar de dealer.
Die kan de oude ketting dan doorslijpen en de nieuwe erop leggen en klinken.
Groeten,
Patrick
Lijkt mij een hoop gedoe voor een paar eurotjes.
Ik denk een half werkplaatsuur = 25 € of een volle tank + ik werk graag zelf aan de motor.