Toch maar weer die ketting

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Crashdummy13

Toch maar weer die ketting

Bericht door Crashdummy13 »

Ik heb de andere berichten al doorgelezen, maar niet kunnen vinden wat ik zoek. Misschien kan iemand mij helpen met het antwoord op mijn vraag.

Bij de 1000 km beurt heeft de monteur bij mijn dealer laten zien hoe ik zelf de spanning van de ketting bij kan stellen. Nou doet zo'n man dat natuurlijk regelmatig dus leek het eigenlijk een heel eenvoudig werkje..
Ik heb op het internet een serviceboek gevonden waarin staat dat de ketting na de eerste 1000 km moet worden nagezien, en daarna om de 6000 km.
Ik heb er nu bijna 2500 km opzitten en kon het niet laten om eens te kijken hoe het met de spanning van de ketting is gesteld. Tot mijn schrik meet ik een bewegingsruimte van meer dan 5 cm als ik de ketting in het midden tussen voor- en achtertandwiel op en neer beweeg. In de handleiding staat een maximale uitslag van 3 cm! :shock:
Nu heb ik nog niets gemerkt tijdens het rijden, geen schokken, geen lawaai of geklapper maar vertrouwen doe ik het toch niet (Ik heb de speling gemeten met de motor op de middenbok).
Ik heb 4 keer gemeten, waarbij ik telkens het achterwiel een kwartslag verder draaide. Het resultaat bleef echter hetzelfde...
Is het normaal dat de ketting (hij is dus bij de 1000 km nog nagekeken) bij 2500 km al zo ruim is geworden? Ik heb de ketting volgens het boekje behandeld. Netjes op tijd gesmeerd en elke dag even gekeken of de ketting niet droog liep. Ik denk dat ik hem meer olie heb gegeven dan noodzakelijk is maar dat lijkt me geen probleem.
Naast die speling zie ik er ook niets vreemds aan. Ook de tandwielen zien er nog gewoon goed uit.
Doe ik iets helemaal verkeerd bij het meten? Ik maak me toch wel wat zorgen om er nog mee te gaan rijden. Ik heb geprobeerd om een antwoord te vinden, maar zie in de vele berichten even door de bomen het bos niet meer.
Mocht het antwoord dus elders op het forum staan, dan mijn excuses :oops: maar kan er dan toch iemand mij vertellen of dit wel vaker voorkomt en wat ik het beste kan doen?

Voor de duidelijkheid: Ik weet wel hoe ik de ketting moet aanspannen, maar vertrouw dus mijn meting niet..
Remko

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Remko »

Kom maar eens langs, dan geef ik je heel rustig een cursus...



:bye:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Peterzeeland »

naahhhh.... 5 cm lijkt me niet veel te veel. en als je geen geruk voelt wanneer je van gas-los weer gas geeft, zou ik me geen zorgen maken.
mijne laat ik alleen bij de beurten om de 6.000 km stellen, en smeren elke 3-500 km, en na 20.000 km nog als nieuw!!!
de monteur heeft zo'n handig laserlichtje waarmee het achterwiel goed recht gesteld wordt. lekker makkelijk hoor!
trouwens, een cm te weinig is veel slechter voor je motor dan een cm te veel.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Stroom2 »

Er 'kan' verschil zitten in de meting als je de motor op de middenbok hebt staan of juist met beide wielen op de grond (enigszins belast) op de zij-standaard.
3 cm en dan op de middenbok lijkt mij (en is)te weinig. Ik hou (ruim) 4 cm aan en dan "belast" gemeten, dus de motor op de zijstandaard plaatsen en meten.
Plaats je de motor vervolgens weer op de middenbok dan weet je ook wel ongeveer hoe 'strak' dan de ketting staat. Op de middenbok is het namelijk wat makkelijker stellen. Zo wie zo gaat de keting strakker staan als je er op gaat zitten al dan niet met duo.
Een monteur heeft mij al eens uitgelegd (getracht) dat bij All-road motoren in zijn algemeenheid wat meer spelling op de ketting staat dan bij de sportmotoren. Dit heeft dan weer te maken met de kortere en langere veerweg van de swing-arm en de stugheid van het veer-systeem. Heb daar wel beelden bij, maar dat wordt mij al te technisch.
Groeten Barry/Stroom2.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Peterzeeland »

ik zie het als een driehoek, die wordt bepaald door de as van het voorste kettingwiel, de as van het achterwiel, en de as van de swingarm. Zeg maar A-B-C.

je kunt je voorstellen dat de hoogte van driehoek groter wordt als de veeruitslag groter is. Wat bij allroads het geval is.
Dus de afstand tussen A en C varieert dan veel meer, waardoor je de 'rust' -speling groter moet houden, zodat -wanneer A, B en C in een lijn liggen (=maximale afstand tussen A en C), de ketting niet te strak wordt getrokken.
en dan wordt het opeens heel logisch dat BMW met zijn gs450 de as van het voorste kettingwiel gelijk laat lopen met de as van de swingarm, want dan varieert de afstand A-C niet meer. Bimota deed dat vroeger ook, meen ik me te herinneren.
Want hoe minder speling, hoe minder verlies door wrijving van het op en neer slaan, strakkere overbrenging enzovoorts.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Crashdummy13

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Crashdummy13 »

'T is me zo allemaal een stuk duidelijker geworden. Bedankt voor jullie uitleg! :worship:

Ik begrijp dat ik me niet zoveel zorgen hoef te maken (ik heb gemeten met de de motor op de middenstandaard). Ga het dit weekend nog eens rustig nameten op de zijstandaard en misschien ook nog met "gewicht" op de motor. Lukt het me misschien toch nog eens om m'n vrouw achter op de motor te krijgen (al had ik daar iets anders bij in gedachten). O:-)
Crashdummy13

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Crashdummy13 »

Ben vanmiddag bij de dealer langsgegaan. De ketting kon wel wat strakker, maar niet zoveel als ik verwachtte. De monteur deed het heel eenvoudig: de ketting moet de onderkant van de achterbrug ter hoogte van de vering nog net kunnen raken als de motor op de middenbok staat.. :idea:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Peterzeeland »

das mooi makkelijk te onthouden :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Ed Jonkmans

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Ed Jonkmans »

Kijk hier 'ns. Woord en beeld verklaren veel.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY[/youtube]

Grtz
Ed
Crashdummy13

Re: Toch maar weer die ketting

Bericht door Crashdummy13 »

Ed Jonkmans schreef:Kijk hier 'ns. Woord en beeld verklaren veel.
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt Ed! :D Prima informatie!
In het filmpje is heel duidelijk te zien hoe alles werkt. 'T was me al redelijk duidelijk geworden, maar dit filmpje is een goede geheugensteun als je het even niet meer precies weet..
Heb hem aan mijn favorieten toegevoegd!
Plaats reactie