Levensduur kettingset

Frame, vering, ketting etc
Pale Rider

Levensduur kettingset

Bericht door Pale Rider »

Bij het ophalen van m'n Strom na de 12.000 km beurt werd mij door de receptioniste vrolijk lachend medegedeeld dat de staat van mijn Strom's kettingset 'matig' was. Met andere woorden: bij de volgende beurt is het kassa :!:

Nu verkeer(de) ik in de veronderstelling dat een ketting onder normale omstandigheden toch wel zo'n 30.000 km mee zou moeten kunnen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Tom
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Lijkt mij ook, of je moet continue over zandpaden rijden.

Niet laten intimideren maar zelf controleren. Kettingslijtage kun je o.a. controleren door meting van de afstand van de schakels en de daarbij behorende standaardmaten. Info moet je van de leverancier hebben. (Of van internet) Als die afstand per X schakels de limiet overschrijdt is de ketting uitgerekt en aan vervanging toe. (afgezien van andere slijtages aan de ketting en sluitringen) Daarnaast is er de slijtage van de kettingwielen en dat uit zich in de vorm van "haaientanden". Die kun je helemaal makkelijk zelfs controleren en constateren. Zijn die niet "haakvormig" dan is er nog niks aan de hand en wordt je wederom een beentje gelicht indien men je wel een nieuwe set wil aanpraten.

Ik ben ook maar een leek hoor........... 8) :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Nou de 30 heeft mijn K2 niet gehaald met zijn kettingset maar bij 23500 was het einde daar............. en moest mijn Strom aan een nieuwe set.

Door een wat langere veerweg dan bij de "normale" motoren, is mij verteld dat er extra slijtage is voor ketting en tandwielen.
Daarbij is onderhoud en rijstijl natuurlijk ook van invloed.

Afwachten wat de K4 gaat doen...........
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Bandit

Bericht door Bandit »

Dan zou ik de "achterveer"nog maar een tandje strakker zetten (LOL) 8)
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Stroompje schreef:
Daarbij is onderhoud ........ natuurlijk ook van invloed.

Hier zouden de jongens met de exotische smeersysteempjes (OSCO, Scott e.d.) dus hun investering terug moeten gaan verdienen. Zijn hier al harde gegevens uit de praktijk over te melden?

Tom.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

De eerste ketting op mijn DL650 was na 17500 kilometers op...
Laatst gewijzigd door Ferdo op zo 23-01-2005, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
adro

Bericht door adro »

Onderhoud, rijstijl en belasting zijn belangrijk voor de levensduur van de ketting.
Ik heb op de TDM een scotoiler gehad. Ik heb de TDM te kort gehad om te zien wat voor een effect dit heeft op het slijtage proces. Je zag wel dat de ketting altijd mooi schoon en geolied was. Dit verlengd de levensduur natuurlijk aanzienlijk
Strommie

Bericht door Strommie »

Natuurlijk helpen die 'smeer-systemen', om de boel 'glimmend' te houden, wat volgens mij ook wel de levensduur (enigzins) verlengd.

Mijn tip is: Smeer de ketting iedere keer, ná elke (serieuze) rit, maar zéker ná iedere 300 km.
Met (nog) langere ritten, bijv. op vakantie, neem dan een (klein) spuitbusje kettingspray mee, en doe het dan ook (gelijk, is het best omdat de ketting dan nog 'warm' is, en het er dan goed intrekt) aan het eind van iedere dag.

Ikzelf doe dat altijd met een 'wit-ketting-vet' (...wordt vanzelf zwart, ha, ha...) en een kwast.
Het merk kettingvet weet ik zo ff niet, maar het zit in een blauwe pot.

Zo ga ik mijn DL 650, vanaf nieuw behandelen (...moet hem nog krijgen, vandaar...) maar zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Overigens heb ik ook altijd gehoord, dat een 'off/all-road' altijd wat minder lang met een kettingset zal doen, dan een 'normale' motor, i.v.m. de langere veerweg, en daar bij zal de ketting bij de échte óff-roaders' ook wel viezer (lees: zanderig) worden, en dat bevordert de levensduur uiteraard niet.

Nog een schoonmaaktip voor de ketting (te doen vóór het smeren!):
Maak de ketting schoon, met een doek- of kwast 'gedrenkt' met diesel-olie.
Werkt goed, en is goedkoper dan allerlei duurbetaalde schoonmaakmiddelen uit de motor-shop. :idea:

p.s.: Ik heb mijzelf de laatste jaren al niet meer met bovenstaand 'geneuzel' bezig gehouden, omdat ik motoren had, zoals mijn laatste (een Honda Pan Eur. ST 1100) mét cardan, maar ik ga er weer vrijwillig aan beginnen, omdat de V-Strom zo'n positieve indruk op mij had achtergelaten, tijdens de proefrit!

Met 'voet-noot': Ik hoop dat ze in Japan al zijn begonnen om een V-Strom mét cardan te ontwikkelen. (....en ABS...) :roll:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Strommie schreef:'wit-ketting-vet'
Bij Safe verkopen ze dat spul ook, dan heet het dacht ik White Grease (hoe is het mogelijk he), maar dan zou ik nu naar de schuur moeten lopen en ik ga eerst een bakkie doen. Zit ook nog e.o.a. toevoeging in.
Strommie schreef:Met 'voet-noot': Ik hoop dat ze in Japan al zijn begonnen om een V-Strom mét cardan te ontwikkelen. (....en ABS...)
Optimist, dat laatste denk ik niet want die bestaat al bij mijn weten. Als ik het goed heb rijdt die ergens in Australie rond. Het eerste past niet echt bij het soort fiets, alhoewel het wel veel schoner blijft natuurlijk. Maar wie weet, hoop doet leven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Kettingvet is er in verschillende soorten en vormen. De meest gebruikte vorm is een spuitbus. Het kwasten is een beetje uit de mode geraakt.

In een spuitbus zit een soort hechtmiddel wat er voor zorgt dat het vet niet gelijk door de middelpunt vliedende kracht tegen de velg gesmeten wordt. Dit spul werkt echter pas goed als het verwarmd wordt, dus inderdaad de ketting smeren na een rit. Om de 300 km is een goed uitgangspunt, halveer deze afstand echter bij het rijden in de regen.

Spuit op de goede kant van de ketting. Anders heeft het geen zin.
Dit is dus op de binnenkant van de onderste rij schakels.
Het vet hoeft niet echt in de O ringen gespoten te worden. Deze O ringen zorgen er namelijk voor dat het vet wat er al inzit op zijn plaats blijft.

Mijn ervaringen met spuitbussen is dat Motul en BelRay het goed voor elkaar hebben. Smeert goed en blijft op de ketting zitten.
Biker

Bericht door Biker »

Protef oil van Procar is ook een perfecte teflon spray die ook echt goed werkt!
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ik ben nu aan het expirimenteren met HKS kettingsmeermiddelen. http://www.hks-czech.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb gekozen voor de grote voorraadbus met een kleine druppelaar. ik vond dat je met die spuitbussen altijd net zoveel vet op de grond lag als op je ketting. tot nu toe bevalt het goed. het spul wordt na een grondige reiniging van je ketting niet meer afgeslingerd.het enige naadeel is dat je bij de dealer de mensen daar er even op moet wijzen dat ze erg geen ander kettingvet op spuiten, want dan kun je de HKS er niet meer opbrengen (hij hecht dan niet goed meer). op de site meer info.

groeten Erik
Strommie

Bericht door Strommie »

....heb ff gekeken in mijn schuur; het merk kettingvet is: Duckhams Grease Keenol, om precies te zijn.

Inderdaad is kettingsmeren met de kwast nog van 'vroegah' :) (in MIJN ogen dus al hélemáál achterhaald/ouderwets), maar ze verkopen het nog steeds, dus blijf ik het lekker doen. (....alleen in vakanties niet....)
Als je het zeer geregeld doet, en/dus NIET TE DIK er op smeert, dan valt het reuze mee met 'er-af-slingeren'. :roll:

Nog meer 'vroegah', vóór de intrede van 'o-ring-kettingen', moest je er nog véél meer werk voor doen, om je ketting ketting MAXIMAAL 8 á 10-duizend km. te laten meegaan.
De ketting moest door middel van een schakel los te maken, van de motor af, en worden 'uitgekookt' in een blik kettingvet, dat stond te dampen op het fornuis. (....stinken....! :cry: )

Gelukkig heb ik dát maar een paar jaar meegemaakt, volgens mij van mijn 'beginjaar' 1975 tot 1977, hét jaar dat de 'O-ring-ketting' kwam :!:

p.s.-je voor 'das Eisern Pferd' 8) : "Cardan past niet bij zulk soort motoren?"
Daar ben ik het totaal niet mee eens, want als ik het geld had gehad, dán kocht ik subbiet een BMW R1200 GS........mét cardan!......en zeker géén 'verkeerde motor', dacht ik zo.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

mwah BMW. ik heb zelf 1 jaar en 35000km op een bmwr1150gs rond gereden. maar voor mij echt geen BMW meer.
Strommie

Bericht door Strommie »

De BMW R1200GS schijnt toch weer beter (...en lichter) te zijn, dan de 1150GS.

Die laatste, de 1150 GS dus, heb ik een paar jaar geleden mogen 'testen' met het blad MOTOR.
Toen hebben 3 lezers-, een redacteur (Mink Bijlsma), en ik, de Honda Varadero, de Triumph Tiger, de Cagiva Navigator én de BMW R1150 GS utgebreidt 3 dagen kunnen testen in Luxemburg.

Voor mij kwam toen de BMW er van die vier als beste uit.

Maarruh........; we hadden het over 'kettingen' :?: :!: :P
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik zei ook niet dat ze niet bestaan. :wink: Het is ook een kwestie van kosten. Een cardan kost even iets meer dan een ketting en 2 kettingwielen. De aanschafprijs zou daarmee weer drastisch verhoogd worden. Dat je dat tijdens de levensduur wel weer terugverdient omdat je dan op je kettingsets bespaard is iets dat je pas later merkt als je afrekent voor je beurten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
W-Strom

Bericht door W-Strom »

Of dan toch zo'n systeem als Toontje aanschaffen, denk dat je daar wat minder slijtage hebt :arrow: eigenlijk alleen die aandrijfriem denk ik. Maar daar zal Toontje niet blij mee zijn, is die van hem minder uniek :wink: .

Wesley
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

En die is ook behoorlijk aan de prijs. Kun je geloof ik 3~4 kettingsets voor verslijten, dus moet je, zoals hij, wel veel rijden. Ernorm groot voordeel is natuurlijk het nooit meer hoeven smeren. Ik vind het een mooie oplossing, maar als ik dan toch een hoop geld uit ga geven dan denk ik dat ik het maar aan een GPS spendeer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
xlrider

Bericht door xlrider »

Mijn eerste kettingset vervangen na 18.000 km.
Niet omdat deze volledig op was, maar de kans bestond dat ik een grote rit ging maken, en daarom preventief vervangen.
Men verwachtte dat ie normaal rond de 22.000 km 'op' zou zijn geweest.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De ketting van de Strom is versleten/uitgerekt wanneer de onderstaande maat/meting wordt overschreden. Uiteraard afgezien van alle andere mogelijke oorzaken en gevolgen van slijtage.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry

Bericht door Harry »

Vraagje,

Als je de ketting gaat vervangen bij bovenstaande limiet, kun je dan de tandwielen zo laten of moet je die dan toch vervangen ??

Mijn ervaring met motorkettingen is nihil, maar met fietskettingen op mijn ATB ben ik inmiddels expert.... :lol:
Daar heb ik alle combinaties al kunnen proberen, maar uiteindelijk is de beste oplossing om ketting en ( bij de ATB) achtertandwielen gelijktijdig te wisselen.


Harry
Strommie

Bericht door Strommie »

Hallo Harry,

Dat geldt dus óók voor de (helaas dure :!: ) ketting van de motor.
Ketting en tandwielen, zijn in de loop van de tijd op elkaar ingesleten, dus vervang je het één wel- en het ander niet, dan 'vergalt' het overgebleven 'oude' onderdeel (bijv. je voorste tandwiel) het nieuwe.....bijv. de ketting :!:

Dus resumerend: Écht de complete ketting-set (laten) vernieuwen :idea:

Rinus

(voor de :lol: : Je gaat toch ook niet, met je oude zweterige-stinksokken, je splinternieuwe schoenen in :wink: )
Harry

Bericht door Harry »

Dat dacht ik eigenlijk al. :wink:

Dus heeft dat nameten van de exacte slijtage van je ketting weinig zin.
Als je toch alles moet gaan vervangen kun je nog een behoorlijke tijd doorrijden........... :idea:

Natuurlijk niet zover dat je een zaagblad hebt in plaats van een tandwiel, maar toch. :?:
Het meten van je ketting heeft alleen echt zin als je daardoor TIJDIG je ketting zou kunnen vervangen, voordat de slijtage zover is dat de combinatie van nieuwe ketting en oud tandwiel niet goed meer zou werken.

Maar die truc werkt bij mijn ATB ook al niet ( zelfs niet met twee kettingen die je om de paar weken wisselt )

Harry
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Harry schreef:Dus heeft dat nameten van de exacte slijtage van je ketting weinig zin.
Als je toch alles moet gaan vervangen kun je nog een behoorlijke tijd doorrijden...........
Dat kan natuurlijk wel, maar dat is vergelijkbaar met het blijven doorrijden op (te) gladde banden. Het kan wel, maar of het verstandig is, is een andere vraag. Dus heeft het nameten denk ik net zoveel zin als het nameten van je profieldiepte.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

met scottoiler

Bericht door Gerrit »

De eerste ketting was na 18.000 km op. Daarna een scottoiler gemonteerd. De tweede zit er nu 30.000 km op. Als ik de slijtage beoordeel moet hij nog minstens 10.000 km door kunnen gaan. Dat merk ik over een half jaar dan wel.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Zo'n scottoiler is dus wel de moeite waard. Binnenkort ook maar eens zoiets bestellen, alleen word het dan waarschijnlijk een pro-oiler.
Harry

Bericht door Harry »

@IH

Een wat versleten ketting en tandwielen vergelijken met gladde banden......lijkt me iets te ver gaan.

Natuurlijk moet je niet doorblazen tot er geen tanden meer opzitten, maar gevaarlijk lijkt mij dat niet

Harry
Strommie

Bericht door Strommie »

Hier ga ik het even opnemen voor 'Iron Horse', die een héél wijze raad gaf :!:

......wel eens een gebroken ketting op je rug gehad, bij het optrekken? (Stoplicht-sprintje :oops: )

Ik heb dat écht zien gebeuren bij een vriend van mij, die dacht dat het nog wel ff kon!

Hij had 'donders' véél geluk dat hij een héél degelijke motor-jas aan had, en had zodoende 'alleen' een pimpelpaarse 'streep' op zijn rug, die geleidelijk weer weg ging, en op z'n jas een blijvend zwarte! (....als 'pijnlijke' herinnering, hoe het niét moest :roll: )

Dus ga a.u.b. niet té lang door met je ketting :idea:
Harry

Bericht door Harry »

Tja , daar heb een een punt :oops:

Weer wat wijzer :lol:

Harry
V-dad

Bericht door V-dad »

Nou heb ik me niet verdiept in de werking van de verschillende "oilers".
Onlangs meegeholpen een pro-oiler op een Tuono te plaatsen. Wat me daarbij opviel: Zeer uitgebreide instructies, electrische aansturing met een aantal in te stellen parameters om de juiste hoeveelheid te bepalen, werkt met een precisiepomp en heeft geen last van verschillende viscositeit door bv temperatuur, hoeveelheid afhankelijk van aantal omwentelingen achterwiel, aan en uitzetten dus niet nodig, goede uitleg over de werking bij verschillende oliesoorten In zijn totaal een heel goede indruk.
Wat mijn DL650 betreft. Aanvankelijk de ketting volgens voorschrift gesteld. Deze rekte dan weer erg gauw iets uit. Nu laat ik de ketting wat losser en bemerk nauwelijks nog rek. Bijtijds de spuitbus erop en bij regen extra aandacht. Na 12.000 km nog erg weinig slijtage. Indien de ketting nog niet al te veel versleten is kan het meestal geen kwaad bij een nieuwe ketting het grote kettingwiel te laten zitten en alleen het kleine te vervangen. (Mijn DL heeft tandwielen alleen in de versnellingsbak :twisted: )
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

En dat is het voordeel van het forum, we delen onze ervaringen en leren daardoor nog elke dag. Het leren gaat op deze manier alleen een beetje sneller.

Gelukkig heb ik zo'n ervaring met die ketting nooit meegemaakt. Maar dat ze onverantwoord ver versleten waren heb ik wel gezien.

Het "probleem" met dit soort metingen is altijd dat als je, als voorbeeld de profieldiepte neemt, je op het punt dat als uiterste wordt gehanteerd je nog duidelijk een "acceptabele" groef ziet en je dan denkt dat het nog wel kan. In werkelijkheid ben je dan bezig je kansen op een ongeval te vergroten. Het zal ook wel aan onze zuinigheid liggen want wie wil er nou iets wegdoen wanneer het nog goed lijkt te zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

En dan hier een link http://www.bikebytes.com/Articles/detai ... 19&TP_ID=5" onclick="window.open(this.href);return false; , voor als je álles (en dan onderbouwd door techneuten) wil weten over KETTING & TANDWIELEN :!:

Het is even 'doorkauwen', maar zeer nuttig (om zéker) te weten :wink:
V-dad

Bericht door V-dad »

Ja, dat met die tandwielen en kettingwielen wordt nogal eens verwisseld :D In de praktijk geeft dat ook geen problemen. Op de voornoemde link hebben de specialisten het overigens over kettingwielen. Zeer interessant artikel trouwens.
Strommie

Bericht door Strommie »

:oops: ...... 'oeps', nú vergiste ik mij weer, sorry...... je hebt gelijk..... we hebben het vanaf nu alleen nog over KETTINGWIELEN. :wink:

Wél een goed artikel hé :!:
V-dad

Bericht door V-dad »

Nu ben ik nog van de tijd "2 kettingen en regelmatig uitkoken"
Indertijd was de O-ring ketting al een grote verbetering.
In het begin werd gedacht dat smeren niet meer nodig was
In het artikel wordt echter ook duidelijk gemaakt waarom smeren nog steeds nodig is. Alleen het binnenste deel is continu gesmeerd.
Nu wacht ik nog even af hoe de pro-oiler op de Tuono van zoontje in de praktijk bevalt. Men beweert dat de ketting schoon blijft en geen reinigen meer nodig heeft en dat alleen vind ik al een groot pluspunt.
margaretha

ketting en tandwielen

Bericht door margaretha »

Ik heb hoog opgegeven over de scotoiler (en doe ik nog steeds). Mijn ketting heb ik vanochtend na 32.000 kilometer laten vervangen. Ketting had nog even meegekund, maar de tandwielen niet :shock: Omdat ik de komende maand veel kilometers ga maken 8) heb ik er toch maar voor gekozen om de volledige kettingset te vervangen.
Tsja..........

Groetjes,

Gerrit (onder het pseudoniem van mijn wederhelft)
Yippy

Bericht door Yippy »

Strommie schreef:Ik hoop dat ze in Japan al zijn begonnen om een V-Strom mét cardan te ontwikkelen. (....en ABS...) :roll:
Daar wacht ik nou ook al een tijdje op !!!!
En het is natuurlijk een persoonlijk iets, maar een beetje frisse kleur (zoals dat prachtige geel van even terug) zou mij ook geen kwaad doen....

Groetjes,

Yippy
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

bij mijn 650 is de ketting nu ook versleten. zo'n 20.000km erop gereden. ik vind het spijtig weinig...maar zo schijnt suzuki de nieuwprijs te drukken door slechtere tandwielen en kettingen te monteren. nu komt er over een week een DID kettingset + tandwielen op.
Scottie

Bericht door Scottie »

Erik Hofstee schreef:bij mijn 650 is de ketting nu ook versleten. zo'n 20.000km erop gereden. ik vind het spijtig weinig...maar zo schijnt suzuki de nieuwprijs te drukken door slechtere tandwielen en kettingen te monteren. nu komt er over een week een DID kettingset + tandwielen op.
Waarschijnlijk ligt het aantal kilometers wat je kan rijden aan een aantal zaken:
- Hoe hard ga trek je op?
- Belading/gewicht
- Onderhoud (smering van de ketting)
- 2 of 4 cilinder. (2 cilinder geeft meer rukken aan de ketting, vanwege het koppel)

Ik betwijfel of een DID langer mee zal gaan.
Persoonlijk zou ik gaan voor RK
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

de nieuwe set is al in bestelling bij de dealert....ik weet nog niet precies welk merk hij heeft besteld, maar ik hoorde iets van DID.

met een DID ketting deed ik bij mijn XRV750 toch meer dan 35000km.
Yippy

Bericht door Yippy »

Ik heb er nu dik 20.000 op staan en de ketting is zwaar naar zijn grootje.
De fiets heeft ernstig last van onregelmatige voortstuwing en er is een dikke trilling waarneembaar. "Grappig" is dat de ketting onregelmatig uitgerekt is. Als ik hem span en daarna met de hand het wiel ronddraai, dan zit op het ene moment de ketting aardig slap en op het andere moment is er nauwelijks beweging in te krijgen.
Ook merk ik (met nieuw geleerd kunstje van de dealer (dit is mijn eerste kettingfiets)) dat als ik met de hand de 'onderste' ketting omhoog druk en dus de ketting volkomen rond het achter tandwiel oh nee kettingwiel heen ligt, ik de ketting dus op het meest 'rechter' punt (lees : achterste maximale kettingpunt) ik de ketting van het kettingwiel los kan halen voor enkele milimeters. Ook hier geldt weer dat dat dus niet overal even ver kan als ik het wiel verdraai. Voorts passen niet alle schakels meer tussen de tanden en zie je enig wrikken en hoor je soms getik door het op zijn plek vallen bij handmatige verdraaiingen.
Kortom, dik knudde. Maar ook dat verbaast mij, want men verteld mij dat het langer zou moeten duren voordat dit zover was.

1) Maar eh, wat kost me dit geintje - dus inclusief montage van ketting en nieuwe kettingwielen ????????

2) Hoe gevaarlijk is 2000 km doorrijden ?????
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Hi Yippy,

Ik kan je een kleine indicatie geven:
Op mijn vorige K2 heb ik een kettingset à 215,39 Euroos gemonteerd gekregen.
Er is toen ook een nw koppelingshandel en handkap en (eeeh...) slumdop (die aan 't eind van je stuur) gemonteerd, vanwege het iets onhandig wegrijden/neerleggen/en dus afstappen van mijn Strom in bocht 7 van de Alpe Huez :oops: :oops: :oops:
Totale arbeidstijd was 1 uur en 15 min. kwam daar uiteraard nog bij...+nw onderdelen:handel, kap en dop......

Mijn K2 had er toen zo'n 23000km opzitten.
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gast

Bericht door Gast »

Gisteren tijdens een behoorlijke acceleratie 8) hoor ik opeens het geluid van schurende tandwielen :shock: Schrikken
Blijkt het voortandwiel bijna rond te zijn :?

Ketting en achtertandwiel waren nog redelijk en zouden eigenlijk pas bij de volgende beurt vervangen worden. Nu dus bij 31.700 km een nieuwe kettingset (RK) à € 255,-

Kan er dus weer dik 30.000 km tegen :P

Groeten,
Eric
MaxZeiler

kettingklem en gele veteraan

Bericht door MaxZeiler »

Opeens lag 'ie eraf!

Vanmiddag nog even een blokkie om- (nadat de paasaanhanger met @Pink beklonken was- senks @Pink-Paul!) -bij de Woudenbergseweg in Zeist stak ik de weg over - blokkeerde opeens mijn achterwiel! Reed net 20- of 30km maar toch.

Mijn achterkant bleef nog half op de weg staan. Geen lekker punt waar auto's menen de korste binnenbocht te moeten nemen en opeens een aangeschoten DL1000-hert int vizier krijgen.

Had notabene net nog tegen @Pink gezegd "Goh- heb jij al eens een eerder een ketting gespannen?" want ik voelde me als oud cardannist behoorlijk onzeker om solo dat klusje te klaren. "Nou"- zei @Pink niet geheel overtuigend, "al wel één keer"... waarop ik hardop dacht -"ach, het kan ook vast nog wel een stukkie door"-

Nog geen 6 kilometer later was het raak dus. Maar goed. Ketting hartstikke klem tussen het tandwiel en het achterframe. Niet gebroken- maar wel gekrast en ook de boutjes van de tandwielbevestiging hadden duidelijk een tik gehad. Eerst nog even wat therapeutisch op en neer gehobbeld om de motor veilig echt naast te weg te krijgen. Wat een sukkels zijn die automobilioos dan ook hè - stom toeteren alsof het iemands favoriete tijdsbesteding is om met een motor aan de hand half in de berm te joggen.

Eenmaal toch stil aan de kant van de weg belde ik maar eens met die gele rakkers (nee niet die met schuim er op) aan wie menigeen al de helft van zijn mensenleven trouw contributie betaalt. Intussen het zadel er al af en het nog steriele boordgereedschap breeduit op de zonnige klinkers verspreid.

Waar te beginnen? Een stoet motorrijders schakelde in de bocht voorbij. Vergeefs blikte ik nog omhoog maar zij volgden elkaar- om toch maar niet uit de sliert te geraken. Okee, de achteras los en kettingspanners ook losser. Dat zou ruimte moeten geven. Sleutel 24 past op de achteras. Geen beweging in te krijgen. Oh wacht, er zit een verlengertje bij. Er op staan. Shit... is dit wel de goede kant waar ik naar toe draai? Nee de andere kant op. Beweegt ook niet. Toch de eerste gedachte. En jawel, de achteras kwam los. Geen lekker gevoel als je alleen een jiffy hebt. Telkens als ik op de sleutel stond met mijn hele gewicht vermoedde ik dat de motor los zou komen en de jonge Fehling kussentjes getest zouden worden. Maar nee. Het vallen viel mee.

Na al aardig vieze handen gemaakt te hebben en toch twee stops van barmhartige Samaritanen te hebben uitgelokt (een motorrijder en een setje in een bestelautootje) ..."nee hoor-alles onder controle, hulp is onderweg"... stopte er aarzelend een bekendgeel Golfje. "Hallo, ik ben Rinus"... een breedlachende korpulente 65-plusser in reflectiejack stak mij een vet vieze hand toe. Dat moest een veteraan uit het ANWB leger zijn.

Tot mijn verrassing :o begreep ik dat ik op de goede weg was met het losdraaien van het een en ander. Hij met een bandenlichter van 80 centimeter de ketting uit de knoop aan het halen en ik de motor recht op houden. Stukkie naar voor- stukkie naar achter. Jawel, los! Even later er weer omheen. Tandje korter afgesteld en prima de luxe. "Wel kalmpies an rijden hoor..." Er volgden twee rampverhalen die ik plichtmatig aanhoorde. Losgeslagen kettingen- die de ene keer n gebroken voortandwiel tot gevolg had plus lekkend carter, n tweede keer een tragischer incident op de snelweg inleidde waar Rinus makkelijk 8 minuten over uitweidde... (vreemd toch dat ze altijd later komen dan je hoopt).

Banger dan ik eerder was hervatte ik mijn blokkie om. Het spul zit er nog onder jongens. Tussen de 10.489 km en de 10.513 km gebeurde er verder niets en ze staat inmiddels weer lekker te leunen op die ene jif in mijn beter-dan-buiten-garage.

Denk dat de dealer uit Barneveld nog maar eens een oordeel over de versletenheid mag geven - volgens mij ziet de ketting er nog lekker uit op dat ene schrammetje na dan- zal Rob's meetmethode van eerder uit dit topic er nog eens tegen aan houden. Mijn Scott-oiler doet het nog prima, ketting is allesbehalve droog, maar aan een kant natter dan de andere. (zal er voor de goede smeerharmonie een twin-smeerstuk opzetten ipv een solodruppelaar).

Alle andere tips nog welkom, voor nu uw kettingcorrespondent -

Joop.
Leipo

Bericht door Leipo »

@ MaxZeiler:

daar ben je dus nog goed vanaf gekomen :)

ik heb zelf een pro-oiler en heb zelf toch al 2 maal mijn ketting moeten stellen omdat de ketting anders de onderkant van de achterbrug kon raken (en ookal zit daar een plastic beschermplaatje: tis toch niet goed als de ketting het kan raken ;) )

zit nu bijna 13.000km op mijn DL650 en de tandwielen zien er nog uit als nieuw en de ketting heeft ook nog geen noemenswaardige speling :)
Crazychris

Bericht door Crazychris »

24.963 km
denk dat ik maar eens wat nieuw ijzer er onder gaat laten zetten
en gelijk n stalenremleidingset erop
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Daar heb je veel mazzel gehad Joop !!! :D :D :D


Mijn originele ketting was bij 18.000 km versleten.
Ketting en tandwielen zelf vervangen door DID X-ring.

kettingset besteld bij: http://www.motoronderdelen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Kosten: EUR 129,95+verzendkosten.
Montage: +/- 1,5 uur.
Leuke klus en stukken goedkoper dan bij de dealer :wink:

gr.
Richard
MaxZeiler

chainchainchain...

Bericht door MaxZeiler »

Vond deze op de site onder tabblad 15 van kettingen. (Niet handig gerubriceerd daar). Inderdaad voor € 129,95

quote
DID kettingset Suzuki DL 1000 V-Strom 02-03 (mijne is type 04 ==> staat er niet apart bij maar zal wel hetzelfde zijn)

Type ketting: 525VM
Kwaliteit: X-ring zwaar versterkt
Aantal schakels: 112
Voortandwiel: 17
Achtertandwiel: 41

De ketting in deze set wordt geleverd met een klinksluiting. Voor het klinken van de ketting heeft u het juiste gereedschap nodig. Een ketting gereedschapset kunt u ook bij ons verkrijgen.

De DID kettingsets zijn de meest gerenommeerde sets in de motorwereld!
unquote

Of dat laatste waar is - mij onbekend. Maar misschien is die ketting toch nog wel in orde. Ben ik alleen slordig omgegaan met het tijdig spannen van een en ander. Het is trouwens echt niet moeilijk of zwaar om dat even te doen. Maar dat is vaker zo met dingen waar je eerst tegen aan kijkt.

Moet je trouwens niet altijd ook gelijktijdig je tandwielen vervangen bij een chain-change?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het kan zijn dat je tandwielen nog okay zijn terwijl je ketting is uitgerekt. Of je tandwielen voldoende zijn versleten om ze meteen mee te vervangen zie je snel genoeg. (in meerdere of mindere mate haaientanden vertonen) Wil je helemaal op safe gaan dan is alles in 1 keer vervangen wel zo mooi.

Het gebruik van geniete kettingen wordt trouwens in de handleiding ten zeerste afgeraden. Zelf heb ik wel zoiets van dat als je de pen met het juiste gereedschap (50 Euro) "niet" hij net zo goed is als een doorlopende ketting. Maar vergeet dan vooral niet de O-X-Z ringen (wat van toepassing is) op de juiste manier te plaatsten. Het vervangen van een doorlopende ketting is wel even wat meer werk omdat je achterbrug dan los moet. En daar zit niet iedereen op te wachten. Pas op dat je nooit een ketting monteert met een clipmontage. Deze zijn absoluut ongeschikt voor zwaardere motoren (> 500 ccm / > 50 PK) . Zeker als de clip verkeerd om wordt gemonteerd rij je op een zelfmoordprojectiel.

Wil je een gebruiksaanwijzing hoe je de kettingset bij een monoveersysteem met doorlopende ketting verwisselt kijk dan eens bij Louis.de op deze plek. (subframe!) Totaal 8 pagina's met foto's.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Ik heb niet het idee dat een ketting die gemonteerd wordt met een
kettingpons minder is dan een doorlopende ketting.

goed gemonteerd en geponst moet de ketting net zo sterk zijn als een
doorlopende ketting (het principe is bij beide kettingen zowiezo hetzefde).

bij de DID ketting krijg je trouwens een clip bijgeleverd (mocht je geen
kettingpons hebben) om hiermee naar een dealer te rijden, die de ketting
dan kan ponzen. Vermeld wordt er door de fabrikant dat je dan niet
harden dan 80 km/uur mag etc etc.
Ik denk niet dat je dealer vrolijk wordt als je alleen even langs komt om
de zelf gemonteerde ketting te ponzen.

Ik vraag me trouwens af of de dealer een doorlopende ketting
monteert bij vervanging van de kettingset. Heeft iemand hier ervaring mee??

De zelf gemonteerde ketting gaat inmiddels alweer 3000 km zonder
problemen mee

gr.
Richard
Plaats reactie