Ander stuur

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Flipsen

Ander stuur

Bericht door Flipsen »

Afgelopen weekend rondgereden in de Eifel op een Honda CBF600A. Erg fijne motor, maar te klein voor mij.

Rijdend naar mijn werk kom ik er achter dat het stuur van de V-strom meer naar binnen staat dan die op de Honda.

Heeft iemand ervaring met een ander stuur, waarvan de stuurhelften iets minder onder een hoek staan?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

heb een Lucas superbike stuur erop: lager en breed uit. voor mijn geringe lengte van 1.76 m was het origineel te hoog voor mij. daardoor te veel chopper gevoel, met name bij het gassen :twisted:
nu een actieve houding, wel als nadeel dat ik er spiegelverbreders op heb moeten zetten (erg mooi, erg duur, van SW-Motech).

ander nadeel is de geringe binnendiameter, die niet passen bij de originele bevestiging van de stuurproppen. immers een aluminium stuur is dikker dan een stalen stuur, qua wanddikte.
simpele oplossing: benzineslag past prima om de bout, die je aantrekt, en voila, het propt aardig op en zet zo je proppen vast. (expander, net als bij oude fietssturen).

mooie is dat met dit stuur de handkappen -ondanks lagere stand- de kuip net niet raken! scheelt echt maar 1 cm, maar dat is genoeg.
ik had er zelf niet van tevoren aan gedacht, maar een beetje mazzel heb je nodig af en toe.

je hebt zeker al geexperimenteerd met de stand van het stuur veranderen?

denk ook eens over laten verbuigen van het stuur. een constructiebedrijf kan dat en weet ook wel of het nog veilig is!
mocht het mislukken: ik heb nog wel een origineel stuur voor je.

succes!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Ik denk dat als ik het stuur ga buigen, de lak er vanaf knapt. Ik kan idd eens beginnen met het verdraaien van het stuur naar een meer verticale positie.

Ik zal ook eens bij mijn motorpooier kijken, wat hij heeft.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

nog effe oude stuur gepakt: in hoogte is het maar 1 cm, maar de hoek van de uiteinden in minder geknikt, daardoor minder vermoeiend en actiever, want meer naar voren gericht. echt, wat een paar centimeter uitmaakt hierbij!!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

kijk hier eens...voorbeelden zat lijkt mij.

http://11109.rapidforum.com/topic=111077920557" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik B

Re: Ander stuur

Bericht door Erik B »

Zo effe een oud topic omhoog halen. Na een klein ongelukje (van achter aangereden) was mijn stuur niet meer helemaal wat het geweest was. Ik heb er eerst nog mee rondgereden, maar het ging toch irriteren. Een collega van me zei gekscherend dat hij nog wel een crossmotor stuur had liggen. Dit Renthal stuur is veel rechter en iets lager. Al met al dus een veel actievere zit (is wel even wennen). Eerst twijfelde ik of dit wel de goeie oplossing was, tot ik de eerste bocht maakte. Dit stuurt echt veel directer en nauwkeuriger als het standaard stuur. Op de lange ritten is het misschien wat minder comfortabel, maar voor het lekkere stuurwerk absoluut een aanrader. :mrgreen:
FastLoe

Re: Ander stuur

Bericht door FastLoe »

Erik B schreef:Dit stuurt echt veel directer en nauwkeuriger als het standaard stuur. Op de lange ritten is het misschien wat minder comfortabel, maar voor het lekkere stuurwerk absoluut een aanrader.
Een rechter stuur stuurt inderdaad veel directer, zeker als het ook nog ietsje lager is.
Op lange afstanden heb ik het zelfs als veel comfortabeler gevonden dan het originele stuur. Door de kromming naar achteren, bij het origineel waren mijn polsen altijd ietsje te ver geknikt, daardoor altijd last van tintelende vingers, na een uurtje of 2 zelfs gevoelloos.
Met dit stuur totaal geen probleem meer.
Afbeelding
Erik B

Re: Ander stuur

Bericht door Erik B »

Volgens mij heb ik hetzelfde stuur erop (op de kleur na). Maar volgens mij heb jij er verhogers op, waarom heb je die erop gezet?
FastLoe

Re: Ander stuur

Bericht door FastLoe »

Ik heb andere handkappen, die komen wél tegen de kuip. Da's lastig manouvreren
Ed Jonkmans

Re: Ander stuur

Bericht door Ed Jonkmans »

Ik denk dat de vorm van een stuur vaak een persoonlijke voorkeur is. Ik heb op die van mij een recht Fatbar stuur gehad: na een paar lange ritten vond ik het niet fijn rijden.
Anderen vinden het zeer aangenaam om mee te rijden, zoals bvb.Joskestiller., bij hem had ik zo'n stuur gezien en hij was er enthousiast over.
Helaas, voor mij was het niks. Ik heb er sindsdien een superbikestuur van LSL opgezet en dat past voor mij als gegoten: het is iets minder recht, iets meer kromming naar de bestuurder toe,
maw. voor mij perfect.
Grtz
Ed
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ander stuur

Bericht door Joskestiller »

Ed Jonkmans schreef:Anderen vinden het zeer aangenaam om mee te rijden, zoals bvb.Joskestiller., bij hem had ik zo'n stuur gezien en hij was er enthousiast over.
Grtz
Ed
Ik ben er nog steeds enthousiast over, Ed! 8)

groetjes,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Ed Jonkmans

Re: Ander stuur

Bericht door Ed Jonkmans »

Fijn te horen, Joske!
En dat met dit mooie motorweer....
Mijn LSL superbike-stuur gaat vanaf maandag richting Normandië voor een weekje.
(wanneer er paaseitjes in onze tuin liggen hopen we terug thuis te zijn)
We gaan de landing in ons eentje overdoen ...
Grtz
Ed
Leville

Re: Ander stuur

Bericht door Leville »

Algemene tip: spelen met de hellingshoek van het stuur kan de zaak beduidend comfortabeler maken. :)
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Ander stuur

Bericht door V-TWim »

Ik heb net het stuur van een Transalp van -ik dacht bj 2000- gemonteerd. Dat voelt al een stuk beter aan qua knik. Hij is iets breder en staat iets minder ingebogen. Ik heb er nog niet mee gereden maar ik verwacht minder problemen met zere polsen.
Only dead fish go with the flow.
Ed Jonkmans

Re: Ander stuur

Bericht door Ed Jonkmans »

Veel stuurgenot! Voor mij deed een wat rechter stuur wonderen!
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Ander stuur

Bericht door V-TWim »

Ja, ik herinnerde mij dat ik op mijn Transalpjes nooit zere polsen had. Ik heb hetzelfde geintje een keer gedaan met een Super Ténéré en dat was ook een flinke verbetering. Moet goed komen, zou je zeggen.
Only dead fish go with the flow.
Leville

Re: Ander stuur

Bericht door Leville »

Hoi,

Kan iemand mij wat info geven over hoe je een stuur vervangt?

- wat doe je met de uitstulpingen aan de controls? Sommigen zeggen "afvijlen", anderen zeggen "zeker behouden"...
- hoe zet je de handvatten terug vast? Moet daar lijm tussen (linker handvat)
Ed Jonkmans

Re: Ander stuur

Bericht door Ed Jonkmans »

De "uitstulpingen" zou ik zeker niet wegvijlen. Een gaatje boren in een stuur is zo gepiept.
Mijn oudste zoon heeft bij de vervanging van z'n stuur ook de uitstulpingen weggevijld. De uitstulping die in het gaatje van het stuur moet , belet dat je control gaat verdraaien. En bij mijn zoon (SV-1000) gebeurde dit regelmatig. Het gaatje en de uitstulping zijn er niet voor niets, die Jappen gaan dat niet zo maar doen hoor. (Ook al weet ik dat sommigen de uitstulping wegvijlden en toch achteraf geen enkel probleem ondervonden.)
Aan het linkerhandvat zal je inderdaad wat lijm moeten doen.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Ander stuur

Bericht door PDvD »

Uhh uitstulpingen??? Pics please... ik moet ook mijn stuur onder handen nemen binnenkort... een van de gewichten zit los door een valpartijtje tegen een muur aan...
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Ander stuur

Bericht door V-TWim »

Ik heb ze gewoon afgevijld, maar heb net genoeg laten staan zodat ze nog wel klemden. Zoveel kracht komt er niet op, tenzij de de startknop in de unit wilt drukken....
Only dead fish go with the flow.
MacReal

Re: Ander stuur

Bericht door MacReal »

Iedereen heeft het hier over iets lager en rechter, maar ik wil het stuur juist ietsje rechter en hoger. Dit maakt het staan een stuk makkelijker. Had op mijn KLE ook een hoger stuur, wat me erg beviel.
Een rechter stuur is niet zo'n probleem heb ik al gezien, maar iets hoger dus wel lijkt het?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Ander stuur

Bericht door Peterzeeland »

risers
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
MacReal

Re: Ander stuur

Bericht door MacReal »

Risers lijken inderdaad de oplossing, maar dan zit ik nog met het probleem dat de meeste rechtere sturen lager zijn dat het standaard stuur, dus ik waarschijnlijk met een recht stuur op precies dezelfde hoogte zit...
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Ander stuur

Bericht door V-TWim »

Het Transalp stuur wat ik heb gemonteerd is ook hoger. Dat merk ik vooral wanneer ik op de motor sta, dan kan ik mijn rug iets rechter houden. Ook is het stuur iets rechter waardoor je polsen minder belast worden. Een aanrader wat mij betreft.
Only dead fish go with the flow.
Leville

Re: Ander stuur

Bericht door Leville »

PDvD schreef:Uhh uitstulpingen??? Pics please... ik moet ook mijn stuur onder handen nemen binnenkort... een van de gewichten zit los door een valpartijtje tegen een muur aan...

Aan de onderzijde van het stuur zitten 2 gaatjes, aan elke kant van het stuur 1. Daarin past een klein "tandje" onderaan de controls. Diameter van de gaten is 6mm, dacht ik. Met een boormachine en wat geduld kan je die in het nieuwe stuur maken.

Los daarvan: van de week dus een ander stuur gemonteerd. Een LSL L02: een stalen versie, zodat ik mijn stuurgewichten kon hergebruiken. De stalen versie kost ook wat minder dan de alu versie. Het nieuwe stuur is ongeveer even breed als het originele stuur, maar heeft wat minder "backsweep": het plooit dus iets minder naar je toe. Of is dus rechter, zo je wil. Het stuur komt ook iets lager, wat niet slecht is voor kleinere mensen zoals ik.

Gisterenavond eindelijk het weer en de tijd gehad voor een eerste korte test. Gevoel meer controle te hebben. Echt het gevoel meer een hefboom te hebben om mee te werken. De zitpositie is ook actiever, zonder aanvallend te zijn. Ik heb wel de indruk dat de complete toeristenhouding, die je met het originele stuur kan aannemen, hierdoor niet meer mogelijk is. De nieuwe positie vraagt meer om te gaan sturen, om meer speelsheid. Dus ik zou dit stuur niet direct aanraden aan zij die het liefst gewoon relaxed flaneren.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Ander stuur

Bericht door Peterzeeland »

ik kreeg met originele stuur echt last van die knik naar binnen.
Het Lucas stuur is ook rechter en ietsiepietsie lager, zodanig dat de controles nét het zwarte plastic raken maar niet te erg.
Staal is wel slim ivm de stuurproppen!
Overigens onderschrijf ik volledig jouw ervaringen qua stuurgevoel met de motor: -)
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Ander stuur

Bericht door V-TWim »

Leville schreef:
PDvD schreef:Uhh uitstulpingen??? Pics please... ik moet ook mijn stuur onder handen nemen binnenkort... een van de gewichten zit los door een valpartijtje tegen een muur aan...

Aan de onderzijde van het stuur zitten 2 gaatjes, aan elke kant van het stuur 1. Daarin past een klein "tandje" onderaan de controls. Diameter van de gaten is 6mm, dacht ik. Met een boormachine en wat geduld kan je die in het nieuwe stuur maken.

Los daarvan: van de week dus een ander stuur gemonteerd. Een LSL L02: een stalen versie, zodat ik mijn stuurgewichten kon hergebruiken. De stalen versie kost ook wat minder dan de alu versie. Het nieuwe stuur is ongeveer even breed als het originele stuur, maar heeft wat minder "backsweep": het plooit dus iets minder naar je toe. Of is dus rechter, zo je wil. Het stuur komt ook iets lager, wat niet slecht is voor kleinere mensen zoals ik.

Gisterenavond eindelijk het weer en de tijd gehad voor een eerste korte test. Gevoel meer controle te hebben. Echt het gevoel meer een hefboom te hebben om mee te werken. De zitpositie is ook actiever, zonder aanvallend te zijn. Ik heb wel de indruk dat de complete toeristenhouding, die je met het originele stuur kan aannemen, hierdoor niet meer mogelijk is. De nieuwe positie vraagt meer om te gaan sturen, om meer speelsheid. Dus ik zou dit stuur niet direct aanraden aan zij die het liefst gewoon relaxed flaneren.
En dat wil met het Transalp stuur dan weer wel. Ik heb overigens eentje van een '00 model Transalp.
Only dead fish go with the flow.
Leville

Re: Ander stuur

Bericht door Leville »

Wat een stuur dus al niet kan doen.

BTW, kleine tip gekregen van een mecanicien om het linker handvat vast te zetten: beetje lakverf in de grip spuiten.
Leville

Re: Ander stuur

Bericht door Leville »

Iets rechter stuur helpt ook enorm bij het rechtstaan. Gaat veel gemakkelijker :D
MacReal

Re: Ander stuur

Bericht door MacReal »

Zelf een renthal gekocht, stukken beter. Ook lekker dik, dus buigen zal die niet snel meer doen :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Ander stuur

Bericht door The DanMan »

Mooi stuurtje, kan die ook gebruikt worden zonder stabilistatiestang?
Viel de montage een beetje mee?
MacReal

Re: Ander stuur

Bericht door MacReal »

Die stang kun je er zo afschroeven, hij is meer bedoeld voor accesoires (roadboek, gps, enz).

Montage viel mee, op de linkerstuurhelft zit een patroon in het metaal, waardoor je het handvat niet hoeft te lijmen. Nadeel is wel, dat je hem er dus lastig op krijgt.

De handkappen monteren was ook even improviseren, aangezien de originele bevestiging niet meer in het stuur paste. Daar heb ik een paar keilbouten voor gebruikt.
Djustmie

Re: Ander stuur

Bericht door Djustmie »

[quote="MacReal"]Die stang kun je er zo afschroeven, hij is meer bedoeld voor accesoires (roadboek, gps, enz).

quote]
dat stangetje is echt niet bedoeld voor accesoires
(dat het kan is wat anders) MAAR voor stabiliteit en stevigheid!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Ander stuur

Bericht door PDvD »

MacReal schreef:Zelf een renthal gekocht, stukken beter. Ook lekker dik, dus buigen zal die niet snel meer doen :mrgreen:
Afbeelding
Stoer stuur... waar heb je ''m besteld? Die stang ertussen lijkt me overigens ook wel wat!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Leville

Re: Ander stuur

Bericht door Leville »

djustmie schreef:
MacReal schreef:Die stang kun je er zo afschroeven, hij is meer bedoeld voor accesoires (roadboek, gps, enz).
dat stangetje is echt niet bedoeld voor accesoires (dat het kan is wat anders) MAAR voor stabiliteit en stevigheid!
Als je gaat crossen...
MacReal

Re: Ander stuur

Bericht door MacReal »

PDvD schreef:
MacReal schreef:Zelf een renthal gekocht, stukken beter. Ook lekker dik, dus buigen zal die niet snel meer doen :mrgreen:
Afbeelding
Stoer stuur... waar heb je ''m besteld? Die stang ertussen lijkt me overigens ook wel wat!
Optitune.nl :)
Leville schreef:
djustmie schreef:
MacReal schreef:Die stang kun je er zo afschroeven, hij is meer bedoeld voor accesoires (roadboek, gps, enz).
dat stangetje is echt niet bedoeld voor accesoires (dat het kan is wat anders) MAAR voor stabiliteit en stevigheid!
Als je gaat crossen...
Precies, voor de gemiddelde V-strom rijder niet echt nodig. Zeker als je kijkt hoe dik de wanddikte van het stuur is. Een stuk dikker dan het originele stuur en dus zonder stang al een stuk sterker!
Leville

Re: Ander stuur

Bericht door Leville »

Het originele stuur is wel van staal. Alu heeft of meer diameter of meer wanddikte nodig om dezelfde stevigheid te hebben. Maar bij gewoon gebruik zal het Renthal stuur zonder verstevigingsbar wel volstaan. Suzuki verkoopt het ook zo, dacht ik.
Djustmie

Re: Ander stuur

Bericht door Djustmie »

mij maakt het niks uit hoor of je de stabilisatie stang weg laat of juist niet
of volhangt met accesoires :wink:

maar het blijft een feit dat het tussenstangetje niet gemaakt is voor
accesoires te bevestigen, maar toch echt voor stabiliteit en stevigheid
van het stuur.
ook als je niet gaat crossen :-)}
(overigens gaat mijn dl echt het zand niet in, geen meter)
MacReal

Re: Ander stuur

Bericht door MacReal »

Heb zelf het stuurtje op aanraden gekocht vanwege de stevigheid. Ga zelf met de strom namelijk wel het zand in :-)}
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Ander stuur

Bericht door PDvD »

MacReal schreef:Heb zelf het stuurtje op aanraden gekocht vanwege de stevigheid. Ga zelf met de strom namelijk wel het zand in :-)}
Na al mijn investeringen die er de komende tijd nog aankomen zal ik van het voorjaar ook maar eens zo'n stuurtje gaan overwegen. Echt zandrijden doe ik ook niet graag... wel gravel, grint, rotsen, sneeuw.... oftewel overal waar ik doorheen kan komen. Binnenkort tkc's er op en dan gaat het nog makkelijker ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
MacReal

Re: Ander stuur

Bericht door MacReal »

Van mijn Rhino zijn genoeg plaatjes te vinden waar ik weer eens "lekker bezig" geweest ben. Na een ongelukje dit jaar een stalen stuur van motozoom gemonteerd, maar dat was na 1 keer de brommer oprapen al krom. Daarom dus gelijk maar goed aangepakt.
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Ander stuur

Bericht door The DanMan »

Ik heb een stuurtje van LSL besteld, op aanraden van iemand van hier :)

Gewoon een stalen exemplaar, zodoende kan ik eenvoudig de orginele stuurgewichten weer gebruiken icm de handkappen.
Bijkomend voordeel is dat je de maximale stuuruitslag nogsteeds kunt benutten met dit stuur.

Zodra die erop zit zal ik hier een plaatje posten.

Maar voorlopig is deze nog niet binnen bij de dealer, geduld is een schone zaak...
Plaats reactie