Ketting schoonspuiten

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Joan

Ketting schoonspuiten

Bericht door Joan »

Even een vraagje van een beginner.
Mag je de ketting schoonspuiten met een hoge druk reiniger (dit even buiten het feit om dat het niet milieu vriendelijk is)??????????
V-Strom for fun

Re: Ketting schoonspuiten

Bericht door V-Strom for fun »

Joan schreef:Even een vraagje van een beginner.
Mag je de ketting schoonspuiten met een hoge druk reiniger (dit even buiten het feit om dat het niet milieu vriendelijk is)??????????
nee niet doen de rubber afdichtingen kunnen daar kapot van gaan gewoon reinigen met schoonmaak middel voor je ketting je hen tegewoordig ook 2 in 1 smeren en reinigen tegelijk :wink: :arrow:
V2fun

Bericht door V2fun »

Lijkt me niet verstandig,zelf maak ik de ketting 2xper jaar schoon met een bokkepoot en dieselolie,daarna met doeken goed schoonmaken en opnieuw invetten met de kwast, om de 500km.
De originele ketting is zo 35000km mee gegaan en was eigenlijk nog niet versleten :wink:
snarf

Bericht door snarf »

Kettingschoonmaken is in mijn ogen een nutteloze bezigheid ;) Ik heb de nodige ketting fietsen gehad en één keer de fout gemaakt een ketting schoon te maken. Het is nergens voor nodig. De smurrie bij het voortandwiel weghalen nadat de kapje verwijders is kan wel zinvol zijn. Maar verder: een ketting draait zo snel rond dat alle losse zooi er vanaf vliegt. En een goede vette ketting roest niet en gaat daardoor langer mee.

Een oliesysteem als een Osco o.i.d. kan wel zinvol zijn: die dunnere olie levert vaak minder vette klodders en troep dan de spuitbussen kettingsmeer.
Dgr

Bericht door Dgr »

Zet je fiets op de middenbok, of bij gebrek aan een middenbok op een paddockstand oid, beetje lampenolie in een potje doen en met een kwastje schoonborstelen. Werkt geweldig, ook voor het schoonmaken van de achtervelg.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Nooit schoonspuiten met de hoge drukspuit. Zo spoel je echt alle smerende delen weg.

Heb zelf kettingspray van Forté. IS wel duur, maar smeert en reinigd de ketting.

Uiteindelijk ga ik toch weer terug naar de Scotoiler (maar nu effe niet)
Plaats reactie