Schakelen 1 <-> N <-> 2

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Schakelen 1 <-> N <-> 2

Bericht door PvdBogaard »

Deze sessie wil nogal eens een luide knal veroorzaken. Ook gaande van 2 naar 1 resulteerd te regelmatig in een "versnelling in neutraal". Erg lullig als je denkt weg te kunnen rijden :twisted:

Zie dat er zoiets bestaat als een 2 mm spacer welke het tandwiel aan het achterwiel 2 mm verplaats. De uitlijning met het voortandwiel zou nu beter moeten zijn. Hierdoor reductie in trillingen, knallen, etc

Zou alleen voor de DL 1000 gelden.

Iemand hier ervaring met deze "spacer"? of de hierboven genoemde verschijnselen?


Eea te lezen op:
http://11109.rapidforum.com/topic=10117 ... &startid=1" onclick="window.open(this.href);return false;
MarcT

Bericht door MarcT »

Ik heb wel dat schakelen van de 1 naar de 2 rottig gaat. Ik moet echt agressief schakelen (dus gewoon hard in de 2 schoppen), anders wordt het tanden poetsen...

Volgens de dealer is dat normaal....hmmmm :x
wr450f'05

Bericht door wr450f'05 »

dit is niet normaal, mijn vstrom schakelt erg soepel van 1 naar 2 en ik hoef echt niet agressief te schakelen.

De enige keer wanneer je een knal hoort is als je per ongeluk terwijl de motor nog snelheid heeft van 2 naar 1 schakelt.

Ik heb trouwens een Vstrom 1000 uit 2003.
Vant

Bericht door Vant »

Hangt af van bij welk toerental ik schakel, maar helemaal boterzacht van 1 naar 2 of omgekeerd lukt mij ook maar zelden... Een duidelijke 'klak' is dikwijls toch van de partij... Heb besloten om mij er niet aan te storen, zoveel schakel je toch niet tussen 1 en 2 (enkel bij vertrekken en stoppen en in heel scherpe haarspelden - voor de rest trekt hij zich er wel door in 2).
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Nog even een mogelijke oplossing voor het zogenaamde "klacken" bij het in of overschakelen.

- zorg voor de juiste speling op de ketting.
- let er op dat de spanners links en rechts beslist op dezelfde streep staan.
( als de ketting niet recht op de tandwielen staan zul je dit merken.)
- smeer de ketting regelmatig. / haal zand of troep desnoods met tandenborstel of een doek van de ketting
- in de motor de juiste olie, op temperatuur!. (de meter op het dashboard geeft je vloeistofkoeling aan /niet de olie.)
- de olie is pas na zo'n 5 km aan zijn minimale temperatuur.

Zelfs de juiste schoenen of laarsen kunnen soms je schakelgedrag beinvloeden.

Baat het niet dan..................
Bandit

Bericht door Bandit »

Als ik mij niet vergis is over dit onderwerp al eerder het e.a. geschreven, niet dat dit erg is want als je het hierboven omschreven met regelmaat ervaar dan is het knap hinderlijk.
Mij is (al in de tijd dat ik nog druk aan het oefenen was voor het zo fel begeerde roze papiertje) al verteld dat je bijna altijd dit vervelende geluid kunt voorkomen door (tenminste bij het opschakelen) met je voet een beetje voorspanning te geven tegen het schakel pedaal. Op het moment dat je dan wilt gaan schakelen en het koppelingshandel inknijpt vallen de tandwielen zo goed als zonder hindelijke geluiden in elkaar.
Heerlijk gevoel, als een mes door de zachte boter.

Laat nog even weten of het hiermee beter gaat.
Veel plezier met het schakelen (een noodzakelijke handeling bij het motor rijden :lol: )

Toon 8)
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Bericht door TT-Strom »

Klopt Bandit, dit is mij toen ook verteld tijdens het lessen.

Het opschakelen gaat bij mij eigenlijk altijd heel soepel, ik heb voornamelijk "klak" geluiden bij het terug schakelen.

Voorbeeld: je komt aanrijden voor een bocht in 3, laat gas los en moet terug naar 2. Dit terugschakelen gaat eigenlijk altijd met een klak. Zelfde geldt voor bv. terug van 4 naar 3 etc.

Als iemand een tip heeft, graag, volgens mij hoort dit er gewoon bij.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Plaats reactie