schakelen zonder koppeling.

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

schakelen zonder koppeling.

Bericht door V-Stoom »

Hé stromers.

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie ervaringen met schakelen zonder de koppeling te gebruiken.

Bij mijn oude motor, een oude gsx750ef deed ik dat nog wel eens maar bij mijn 3 jaar oude V durf ik dat egenlijk niet echt omdat ik niet weet of dit schade kan opleveren aan het mechaniek.

Ik weet wel dat veel acceleratietests gebeuren zonder koppeling om op de snelste tijd te komen. De versnellingsbak moet dan dus enorme opdonders krijgen.

Wat zijn jullie gedachten hierover en doe je het wel eens zonder (koppeling dan).

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Bandit

Bericht door Bandit »

Opschakelen wel :D Neer schakelen nooit :wink: .

Maar dat zal je snelgenoeg merken.

Succes 8)
Paul

Bericht door Paul »

Met name het opschakelen zal weinig tot geen schade opleveren. Echter dien je dit ook met beleid te doen.

Ook neerschakelen kan zonder koppeling, echter moet je dit wel heel rustig doen. heeeeel zachtjes het gas dicht draaien en je voet op het pedaal houden.

Let wel, ik praat hier over snelheden onder de 60 km/h.
Remko

Bericht door Remko »

quickshifter monteren en een kind kan de was doen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Met de auto heb ik er geen enkel moeite mee zowel up als down. Dat werkt zonder problemen behalve dat de Scenic een foutmelding van de automatische parkeerrem geeft dus doe ik het bij deze auto weinig of niet. Met de Strom heb ik het nog nooit gedaan. Ik ben er van overtuigd dat het probleemloos moet kunnen, want het is net als bij de auto het juiste gevoel bij de juiste snelheid en de juiste druk op de schakelpook. De rest wordt automatisch verzorgd door de synchromesringen. Ik houd het echter voorlopig toch maar bij gewoon schakelen tijdens ontkoppelen. :wink: Een quickshifter is aan mij op de motor niet besteed omdat ik daar relatief rustig mee rijd en dan heeft het geen toegevoegde waarde. Voor iemand die flink wil kunnen doorrijden en veel schakelt is het een goede optie en het overwegen waard.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Paul

Bericht door Paul »

Ben ik niet helemaal met je eens Iron,

Een Quickshifter onderbreekt de ontsteking op het moment dat de schakelpook word bewogen.
Een Quickshifter is bedoelt voor de racerij, zonder gas dicht te doen toch te kunnen schakelen.

Ik betwijfel of een Quickshifter prettig rijd wanneer je niet maximaal aan het gummen bent.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

úuuh Quickshifter? sorry uitleg graag. Wat is het en hoe werkt het en wellicht wat kost dat?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Remko

Bericht door Remko »

V-Stoom schreef:úuuh Quickshifter? sorry uitleg graag. Wat is het en hoe werkt het en wellicht wat kost dat?

Groet, Allard.


Met Google en Quickshifter kom je al snel het volgende tegen
Actune Quickshifter .com Club schreef:
De Actune Quickshifter.com Club is een elektronisch systeem dat de acceleratie van motorfietsen aanzienlijk verbetert. Met de Quickshifter.com Club kan het gas tijdens het opschakelen vol open blijven staan en wordt de koppeling niet bediend, waardoor er veel sneller opgeschakeld kan worden.

Soortgelijke systemen worden door diverse fabrieksteams al met succes toegepast in de Grand Prix en Superbike racerij. Met de Quickshifter.com Club kunnen ook andere raceklassen en zelfs weggebruikers van deze nieuwe techniek gebruik maken.

Voordelen van het Quickshifter.com systeem:
Het opschakelen is veel sneller afgerond, waardoor de totale acceleratie efficiënter verloopt.
Het gas blijft tijdens het opschakelen vol open staan, waardoor de mengselstroom door het gasklephuis niet verstoord wordt. Hierdoor wordt er vlak na het schakelen een hogere vullingsgraad in de verbrandingsruimte bereikt en is er dus meer vermogen beschikbaar.
Het opschakelen vraagt minder aandacht van de coureur. Hierdoor kan deze zich beter richten op het racen zelf
en worden veel schakelfouten vermeden.

De Quickshifter.com Club wordt geleverd als universele kit, die op alle motoren met 12V ontsteking toegepast kan worden. Al het voor de installatie benodigd materiaal en een uitgebreide handleiding worden meegeleverd.

De Quickshifter.com Club kit kost 224,-- Euro.

Lijkt mij redelijk duidelijk!! Het wordt bediend door een druk gevoelig stangetje tussen je schakelpook en schakelas.

En nee, ik heb geen aandelen, geen quickshifter en ik wil er ook geen eentje!!

Beetje koppelen en beetje gas eraf werkt ook prima!!

:D :D :D :D :D :D
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

Zowel op- als terugschakelen gaat zeer goed zonder uw ambriage te gebruiken, met uw voet een heel klein beetje druk op uw pedalleke, gas geven ( of lossen hangt er van af of ge wilt op- of terugschakelen) en hoeps, geen probleem, gaat even zacht als met uw ambriage! Ik zou wel niks gaan forceren wat dan krijgt ge geluiden die me niet gezond overkomen.

Maar of dat kwaad kan?
Paul

Bericht door Paul »

Ondanks dat het schakelen zonder koppeling wel KAN, weet ik zeker dat het gebruik van de koppeling bij het schakelen ZEKER beter is voor de gehele drijflijn!
Suuz

Bericht door Suuz »

Paul schreef:Ondanks dat het schakelen zonder koppeling wel KAN, weet ik zeker dat het gebruik van de koppeling bij het schakelen ZEKER beter is voor de gehele drijflijn!
Kun je ook onderbouwen waarom je dat vind?
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Bericht door Bacchus »

misschien een domme vraag maar waarom zou je zonder koppelen schakelen?
Remko

Bericht door Remko »

Bacchus schreef:misschien een domme vraag maar waarom zou je zonder koppelen schakelen?


Omdat het kan en omdat ze dat in wedstrijden ook doen.........



8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)



Ik koppel wel en draai mijn gas wat dicht, koppelingsplaten vervangen is minder werk dan tandwieltjes vervangen.
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Als je de kunst beheerst kun je veilig zonder extra slijtage op en neer schakelen en zal het even lang meegaan als iemand die de koppeling gebruikt. Maar je moet dus met je gas zo kunnen spelen het zulk gevoel voor motorrijden hebben dat je zelf het juiste gasverschil geeft voor zo'n schakelactie.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Bericht door RvGS »

Juist Jwaterink, daar gaat het om . . . je moet er gewoon wel gevoel voor hebben!
Er zijn zelfs lieden die met gebruik van de koppeling de zaak nog aan gort draaien :cry:

Zelf schakel ik regelmatig zonder koppeling met name opschakelen. Mijn duo ,ook motorrijdster, merkt het niets eens :P en dat is toch mijn minister van financieën :wink:
Groet, Robert |
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

Bacchus schreef:misschien een domme vraag maar waarom zou je zonder koppelen schakelen?
Waarom zou je uw ambriage gebruiken als het niet nodig is?
FastLoe

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door FastLoe »

De synchromesh, dat onderdeeltje wat we allemaal kennen en in de bak de synchronisatie regelt, werkt helaas alleen samen met de koppeling. Schakelen zonder koppeling houdt dus bepaalde risico's in. Over het algemeen zijn we met de linkervoet snel genoeg om van tandwieltjes te wisselen zonder koppeling. Met m'n GSX1100 en Honda Sabre doe ik niet anders. Dit is geen kwestie van wedstrijd gevoel of wedstrijd gedrag, nee gewoon luiïgheid en bovendien kunnen die bakken, zeker de Honda, dit heel goed hebben. Dat ze bovendien, allebij niet zo'n heel soepel koppelingetje hebben, speelt ook een rol
Op de DL1000 merk ik toch wat tegenwerking, over het algemen gaat het goed maar soms (ligt aan het toerental) komen er toch wat protesterende geluiden uit het vooronder, vooral boven de 5000 rpm etjes.
Standaard blijf ik in het vervolg de koppeling op de DL gebruiken, nadeel is dat je ongeveer een tiende van een seconde langer bezig bent om de 150 per uur te bereiken, voordeel is dat je linkerhand ook wat meer fitness krijgt. Mijn rechterhand was door de GSX al 2x zo gespierd (van het remknijpen en schakelen zonder koppeling) geworden als de linkerhand en dat trekt nu weer een beetje bij.
Wil je echt zonder koppeling schakelen, koop dan een brommer zonder koppeling. Of een Vespa, die hebben zelfs twee wielen voor, is dat gedoe over jiffy's en middenbok ook gelijk verleden tijd :)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Iron Horse »

FastLoe schreef: Of een Vespa, die hebben zelfs twee wielen voor, is dat gedoe over jiffy's en middenbok ook gelijk verleden tijd :)
Je zult de MP3 van Piaggio bedoelen, Vespa komt ook uit Piaggiofabrieken, maar heeft echt nog steeds maar 1 wiel voor.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Frank »

Iron Horse schreef:
FastLoe schreef: Of een Vespa, die hebben zelfs twee wielen voor, is dat gedoe over jiffy's en middenbok ook gelijk verleden tijd :)
Je zult de MP3 van Piaggio bedoelen, Vespa komt ook uit Piaggiofabrieken, maar heeft echt nog steeds maar 1 wiel voor.
In beide gevallen heb je geen koppeling meer... op de MP3 mag je met een motorrijbewijs niet eens rijden... vaag genoeg.. daar heb je rijbewijs B voor nodig...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Iron Horse »

Foutje Frank, de MP3 RL mag je alleen met een A-rijbewijs berijden en de MP3 LT versie mag je alleen met een B-rijbewijs rijden. De LT versie is de aangepaste versie en heeft een 4,5 cm bredere spoorbreedte, een extra voetrem (onding), andere richtingaanwijzers en nummerplaat(verlichting). Daardoor kost hij ook ruim 1000 Euro meer dan z'n RL broertje.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Frank »

Iron Horse schreef:Foutje Frank, de MP3 RL mag je alleen met een A-rijbewijs berijden en de MP3 LT versie mag je alleen met een B-rijbewijs rijden. De LT versie is de aangepaste versie en heeft een 4,5 cm bredere spoorbreedte, een extra voetrem (onding), andere richtingaanwijzers en nummerplaat(verlichting). Daardoor kost hij ook ruim 1000 Euro meer dan z'n RL broertje.
Ow.. zo ver had ik me er nog niet in verdiept.. had alleen over de mp3 en B-rijbewijs gehoord. Maar dat wordt voor de politie lastig controleren straks dan... :? Ik vraag me ook af of je met de MP3 nog wel zo mooi tussen de files door kunt knallen...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Iron Horse »

Je mag in Nederland met de MP3 tussen de file door. In België mag dat echter weer niet met de B-rijbewijs uitvoering. De Belgische wetgever houdt z'n poot stijf en zegt dat de LT versie als auto te boek staat en daardoor dus gewoon achteraan in de file moet aansluiten. In Nederland zijn ze in dit geval een stukje coulanter en zien de LT weliswaar als "auto", maar met de breedte van een motorfiets dus wordt het wel toegestaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Frank »

Dat het mag begrijp ik wel.. maar of het lekker gaat, weet ik niet.. het is alsof je met een V-Strom met zijkoffers rijdt en dat gaat ook niet lekker tussen de files door... maar we dwalen af...

Weer Ontopic:
Ik schakel per ongeluk wel eens zonder koppeling. Gaat eigenlijk vrij soepel als je de juiste toeren maar hebt op het moment dat je het doet...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door V-Stoom »

Nu er over dit (door mij opgestartte) onderwerp weer wat geschreven wordt, merk ik dat ik het wat verwaarloosd heb (sorry). Ik heb het nu toch af en toe wat voorzichtig geprobeerd, maar ik blijf toch het gevoel houden dat er uiteindelijk iets kapot gaat. Wellicht is het onzin, maar ik denk toch dat ik het stuur handeltje maar blijf proberen.

Groet, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Iron Horse »

Het is er uiteindelijk ook voor gemaakt nietwaar? Niet gebruiken is eigenlijk gemakzucht, maar het blok is er niet op gebouwd al zal het misschien vaak wel werken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leipo

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Leipo »

Iron Horse schreef:Je mag in Nederland met de MP3 tussen de file door. In België mag dat echter weer niet met de B-rijbewijs uitvoering. De Belgische wetgever houdt z'n poot stijf en zegt dat de LT versie als auto te boek staat en daardoor dus gewoon achteraan in de file moet aansluiten. In Nederland zijn ze in dit geval een stukje coulanter en zien de LT weliswaar als "auto", maar met de breedte van een motorfiets dus wordt het wel toegestaan.
in de nederlandse wet staat nergens dat alleen motoren tussen de file door mogen, er staat wel iets over motorvoertuigen ;)
dat betekend dat ieder motorvoertuig (dus ook auto's en vrachtwagens) tussen de file door mag als daar de ruimte voor zou zijn :P
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Frank »

In de wet staat juist dat met een motor tussen de file doorrijden verboden is... maar er is een gedoogbeleid om de file met een maximaal snelheidsverschil van 10 km/u in te halen....
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Suzie

Re: schakelen zonder koppeling.

Bericht door Suzie »

Even terug naar het topic: Schakelen zonder koppeling.

In de motorcross wordt dit toegepast omdat je soms vanwege de knippen en je houding op de motor net even niet goed bij de koppeling kan komen. Opschakelen zonder koppeling gaat dan goed mits je de belasting van de bak afhaalt door even het gas dicht te doen. Hetzelfde geldt bij extreem een bocht in stuiteren± tussen gas geven en gas loslaten snel even terugschakelen is mogelijk. Ik betwijfel of het uiteindelijk goed is voor je versnellingsbak, maar dat zal je worst wezen indien je wedstrijden rijdt.

Om een maximale accelleratie te bewerkstelling is het niet handig om het gas dicht te doen, aangezien dit vertragend werkt. De dure jongens hebben een quickshifter welke de ontsteking even onderbreekt op het moment van schakelen ,eigenlijk hetzelfde als het gas in een fractie loslaten zodat de
bak onbelast is
Indien je met standaard materiaal een maximale accelleratie wilt hou je het gas vol tegen de stuit en knijp je snel even de koppeling in bij het schakelen. Snel even de koppeling betekent in dit geval echt heel kort, voldoende om de bak even te ontlasten. Het gas gaat absoluut niet dicht.

Het zijn technieken die leuk zijn in competitieverband, ik zie het nut er niet van in om dat op de weg te doen. De enige reden om even niet te ontkoppelen bij het schakelen zou het eten van een banaantje kunnen zijn. Ik ken echter weinig motorrijders die zo van fruit houden dat er tijdens het rijden gegeten wordt.

Groet,
Andre
Plaats reactie