er is al wel 1x gestrooid........roest aan de ketting

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Cor

er is al wel 1x gestrooid........roest aan de ketting

Bericht door Cor »

Ik heb de ketting regelmatig schoongemaakt en voorzien van een vers laagje kettingvet. Nooit problemen gehad. Zie ik vanmorgen dat de hele ketting rijkelijk voorzien is van roest op de buitenkant van de schakels. Volgens mij heeft er ooit eens iemand de term "pisbakkenstaal" gebruikt voor de originele ketting. Is een aftermarket ketting dan echt beter??
Heb nu de meeste roest er wel af geloof ik en er zit weer flink wat vet op. Dat laat ik dan maar de hele winter zitten.
Remko

Bericht door Remko »

Kettingen roesten altijd, alleen de ene ketting wat sneller dan de ander.
Daar waar de ketting goed gesmeerd is zal hij minder of niet roesten en over het algemeen zit er roest op de plekken waar het weinig kwaad kan.

Ik maak mijn ketting overigens niet vaak schoon. Ik zorg alleen dat hij goed gesmeerd blijft! Ik moet eigenlijk nog even een Pro-Oiler bestellen en monteren. Dan kom ik bijna helemaal niet meer aan de ketting van mijn brommert. Alleen de echte bagger eraf halen en de spanning controleren/bijstellen.

Wat dat aan gaat ben ik erg lui!!!



:) :) :) :) :) :)
Strommax

Bericht door Strommax »

ACF-50 op ketting spuiten. Dit voorkomt roesten en stopt het reeds bestaande roest proces 8) Doe ik ook, nog geen problemen gehad en geen roest op de ketting 8)
DL650

DID

Bericht door DL650 »

Standaard zat er een DID ketting onder hier heb ik 22000 km mee gereden en geen roest.Nu weer een DID gemonteerd maar wel goed vet houden ook de buiten kant licht in smeren met een doek met ketting vet.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

en inderdaad niet teveel schoonmaken.
hoe meer vet er op zit hoe beter
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

Strommax schreef:ACF-50 op ketting spuiten. Dit voorkomt roesten en stopt het reeds bestaande roest proces 8) Doe ik ook, nog geen problemen gehad en geen roest op de ketting 8)
En hoe doe je dat? Eerst poetsen, ACF 50 en dan smeren? Volgens mij heeft de combinatie van smeer en acf-50 weinig zin en is een goei vettige ketting zeker voldoende beschremd of ben ik hier mis in?
Strommax

Bericht door Strommax »

Wel Tom, dan moet ge inderdaad de ketting volledig ontvetten. Bij mij is dat gebeurd tijdens de wintervoorbereiding een paar weken terug. Dan ontvet ik de motor volledig (speciaal product uit de maritieme wereld :wink: ) en spuit deze dan terug in met ACF-50. Omdat de pro-oiler niet zo snel smeert, spuit ik de ketting apart in met een kettingfoam spray die de eerste vettigheid verzorgd 8)
Plaats reactie