ketting spannen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Hans rs

ketting spannen

Bericht door Hans rs »

Even een vraagje, ik wil mijn ketting spannen van mijn V-strom 650,maar nu merk ik dat de rechter asmoer maar een heel klein beetje beweegd,terwijl als ik hem vastzet,ik de steekas kan ronddraaien :? wat doe ik fout????

Hans
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je moet aan beide kanten gelijktijdig een moersleutel gebruiken. Er zit aan beide kanten een moer op. Aan de ene zijde een "dunne" en aan de andere zijde een "dikke".
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hans rs

Bericht door Hans rs »

Hi Rob

Dat heb ik gedaan,maar is het normaal dat ik de steekas kan draaien als deze vastgedraaid is :shock:

Hans
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nee, hij zou dan vast moeten zitten. Is hij wel goed vast gedraaid. Het vastdraaimoment is 100 Nm. (oftewel een kracht van ca 10 kilo bij gebruikmaking van een hefboom die 1 meter lang is) En dat is best fors. Op afstand is het verder moeilijk beoordelen, maar de as zelf draait niet als de moeren zijn vastgedraaid. Het wiel draait nu eenmaal op de wiellagers en niet d.m.v. de steekas. Ik zou er ook zeker niet de straat mee opgaan voordat je dit goed hebt opgelost!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

"Vast" is wel met 100Nm....... :wink:

en Rob was me weer eens voor haha
Hans rs

Bericht door Hans rs »

Ben vandaag bij de dealer geweest betreffende mijn "losse"steekas,en wat bleek,de moer was er vanaf de fabriek scheef opgezet : :shock:
Ze hebben er een ringsleutel op moeten vastlassen :idea: om er zeer veel kracht op te kunnen zetten en dan losgedraaid 8) Dit had ik dus nooit alleen kunnen doen,er waren 4 man voor nodig om de moer los te krijgen :!:
Toen hij los kwam,was de schroefdraad uiteraard naar zijn mallemoer,steekas eruit gehaald en er werd een nieuwe ingezet :) en de zaak werd weer gemonteerd.
Zo zie je maar weer,dat ze op de fabriek ook fouten maken :oops:

Groeten
Hans
Plaats reactie