Achterveer of schommel?
Achterveer of schommel?
Hoi allemaal,
Afgelopen weekend voor het eerst met mijn vrouw achterop wezen rijden om m'n Strom. Ik heb uiteidelijk de veervoorspanning van de achterschokker helemaal op max. moeten zetten om enigzins te kunnen rijden ipv te schommelen. Nog kreeg ik lichtseinen wegens het voeren van grootlicht (wat dus helemaal niet het geval was)en sloeg de veer nog al eens door. Deelt iemend deze ervaring en zijn er oplossingen voor? Dit vergalt het duo plezier enorm, want ik rijdt alles aan de grond en moet zo wel erg voorzichtig de bocht in/door.
groeten,
Mark
Afgelopen weekend voor het eerst met mijn vrouw achterop wezen rijden om m'n Strom. Ik heb uiteidelijk de veervoorspanning van de achterschokker helemaal op max. moeten zetten om enigzins te kunnen rijden ipv te schommelen. Nog kreeg ik lichtseinen wegens het voeren van grootlicht (wat dus helemaal niet het geval was)en sloeg de veer nog al eens door. Deelt iemend deze ervaring en zijn er oplossingen voor? Dit vergalt het duo plezier enorm, want ik rijdt alles aan de grond en moet zo wel erg voorzichtig de bocht in/door.
groeten,
Mark
Hoi Mark.
Ik kan niet spreken over de laatste tijd (helaas), maar het eerste jaar dat ik mijn 1000 Diva bereed, ging mijn Ega met grote regelmaat mee op de duo, en ondanks haar 120 kilo en daarbij opgeteld mijn slanke body van 93 kilo, is het mij nooit overkomen de zaken zoals jij die hierboven omschrijft. Ik weet niet of er rijwiel technisch iets veranderd is de afgelopen drie jaar (mijn Diva is van april 2004) maar anders zou ik even langs een deskundige gaan, want het lijkt mij geen prettig idee om rond te rijden met een "deinende Diva". Veel plezier voor de toekomst, met de Ega op de duo.
O ja voor ik het vergeet, de voorspanning in de achterveer is bij nooit verder gekomen dan standje "halverwegen"of hooguit een tandje strakker.
Toon
Ik kan niet spreken over de laatste tijd (helaas), maar het eerste jaar dat ik mijn 1000 Diva bereed, ging mijn Ega met grote regelmaat mee op de duo, en ondanks haar 120 kilo en daarbij opgeteld mijn slanke body van 93 kilo, is het mij nooit overkomen de zaken zoals jij die hierboven omschrijft. Ik weet niet of er rijwiel technisch iets veranderd is de afgelopen drie jaar (mijn Diva is van april 2004) maar anders zou ik even langs een deskundige gaan, want het lijkt mij geen prettig idee om rond te rijden met een "deinende Diva". Veel plezier voor de toekomst, met de Ega op de duo.
O ja voor ik het vergeet, de voorspanning in de achterveer is bij nooit verder gekomen dan standje "halverwegen"of hooguit een tandje strakker.
Toon
Wij rijden (bijna) altijd duo, en ik en mijn vrouw zijn nu niet bepaald slank. (Ahum , zeg maar zwaar, ik zit er niet mee!).
Doorslaan van de achterveer heb ik nog niet eerder gehad, de middenbok raakt eerder de grond, dan dat dat gebeurt. Schommelen hebben we geen last van, maar misschien staat de demping van je achterveer niet helemaal goed. (Voor het geval je dit niet wist, dat is wat anders dan de voorspanning.)
De koplampen van de Vstrom staan al snel te hoog, het enige wat je kunt doen is lager afstellen. En als je dan alleen rijdt staan ze eigenlijk weer te laag.
PS We rijden een 650
Doorslaan van de achterveer heb ik nog niet eerder gehad, de middenbok raakt eerder de grond, dan dat dat gebeurt. Schommelen hebben we geen last van, maar misschien staat de demping van je achterveer niet helemaal goed. (Voor het geval je dit niet wist, dat is wat anders dan de voorspanning.)
De koplampen van de Vstrom staan al snel te hoog, het enige wat je kunt doen is lager afstellen. En als je dan alleen rijdt staan ze eigenlijk weer te laag.
PS We rijden een 650
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Het klinkt mij ook niet als normaal in de oren. Ik zou inderdaad maar eens de vering/demper laten controleren. Of jullie moeten een duo van 300 kg+ vertegenwoordigen. Kan natuurlijk, maar ook daar zijn technische aanpassingen voor mogelijk!
Een schommel of nadijning wijst sowieso altijd op een niet goed werkende demping!
Een schommel of nadijning wijst sowieso altijd op een niet goed werkende demping!
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik heb dezelfde (slechte) ervaring met mijn 650 K6. Met mijn vrouw achterop krijg ik ook lichtsignalen. Wat ik erger vind is dat de motor achter duidelijk dieper in zijn veren zit, en dat heeft ook invloed op de wegligging en het stuurgedrag. En dat met de vering in zijn strafste stand!
Ik ben nu dus aan het overwegen of ik een stuggere veer moet laten plaatsen. Iemand daar ervaring mee
Ik ben nu dus aan het overwegen of ik een stuggere veer moet laten plaatsen. Iemand daar ervaring mee
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Schommeling heeft niet zo zeer met de stugheid van de veer te maken, maar hoofdzakelijk met de demping door de schokbreker. Die laatste voorkomt juist het door blijven gaan van het veren. Bij een auto kun je dat gemakkelijker zien. druk de voorkant van de auta maar eens goed in en laat hem los, daarna wordt na het terugkomen de reactie van de veer door de schokbreker gedemt en staat de vering stil. Tenzij de schokbreker kapot is want dan deint hij nog enkele keren na.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik rij al 20.000 km rond met een hyperproveer op de achterschokbreker.Moer60 schreef:Ik heb dezelfde (slechte) ervaring met mijn 650 K6. Met mijn vrouw achterop krijg ik ook lichtsignalen. Wat ik erger vind is dat de motor achter duidelijk dieper in zijn veren zit, en dat heeft ook invloed op de wegligging en het stuurgedrag. En dat met de vering in zijn strafste stand!
Ik ben nu dus aan het overwegen of ik een stuggere veer moet laten plaatsen. Iemand daar ervaring mee
Veer is iets stugger en progressief gewonden.
Ook met volle bepakking en duo herken ik niets van bovengenoemde
problemen.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Heb je trouwens de uitveerspanning wel eens gecontroleerd. Die is bij de V-Strom instelbaar d.m.v. een schroef in de centrale demper. Staat deze namelijk helemaal naar links gedraaid dan heb je een zwakkere demping dan gemiddeld en staat hij helemaal naar rechts gedraaid dan moet je de maximale demping hebben. Als deze helemaal naar links staat kan het heel goed dat je met een duo gaat schommelen. E.e.a. staat trouwens ook in de handleiding.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Achterveer of schommel?
ik zou een zwaardere veer laten monteren als het regelmatig doorslaat bij niet alte gekke acties, als je over drempels ramt in de bbkom met 80 dan dan ben je gek bezig.markh schreef:Hoi allemaal,
Afgelopen weekend voor het eerst met mijn vrouw achterop wezen rijden om m'n Strom. Ik heb uiteidelijk de veervoorspanning van de achterschokker helemaal op max. moeten zetten om enigzins te kunnen rijden ipv te schommelen. Nog kreeg ik lichtseinen wegens het voeren van grootlicht (wat dus helemaal niet het geval was)en sloeg de veer nog al eens door. Deelt iemend deze ervaring en zijn er oplossingen voor? Dit vergalt het duo plezier enorm, want ik rijdt alles aan de grond en moet zo wel erg voorzichtig de bocht in/door.
groeten,
Mark
Heel stellig genomen zijn japanse motoren te slap afgeveerd voor gemiddelde europeanen. ik heb de veren vervangen van mijn bandit en in mijn omgeving hebben diverse het ook laten doen bij hun japanse motor. qua rij en stuurgedrag knappen de meeste er echt van op.
Bij mijn cagiva is het niet nodig.
Rob,Iron Horse schreef:Heb je trouwens de uitveerspanning wel eens gecontroleerd. Die is bij de V-Strom instelbaar d.m.v. een schroef in de centrale demper. Staat deze namelijk helemaal naar links gedraaid dan heb je een zwakkere demping dan gemiddeld en staat hij helemaal naar rechts gedraaid dan moet je de maximale demping hebben. Als deze helemaal naar links staat kan het heel goed dat je met een duo gaat schommelen. E.e.a. staat trouwens ook in de handleiding.
Ik dacht dat deze schroef voor de ingaande dempng was.
of zit er tweede schroef op de schokker?
Mark
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik citeer even de eerste zin uit de handleiding: "De uitveerdempingskracht-afsteller (2) bevindt zich aan de onderkant van de achterveerdemper. ..... "
Dus misschien toch maar even nakijken of die wel juist is ingesteld.
Dus misschien toch maar even nakijken of die wel juist is ingesteld.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik heb gelukkig geen problemen met de demping zoals markh die beschrijft, maar wel met de vering. Mijn Strom zakt aan de achterkant gewoon te ver in. Niet zo erg dat ik snel op de aanslag zit, maar voor mijn gevoel heeft het behoorlijk invloed op mijn manouvreerbaarheid en wegligging
Gisteren even nagevraag gedaan bij Jan van Sommeren, hij gaf als aanbeveling om over te stappen op WP vering, voor en achter.
Gisteren even nagevraag gedaan bij Jan van Sommeren, hij gaf als aanbeveling om over te stappen op WP vering, voor en achter.
inveren cq dempen
Om alles even duidelijk te stellen:
Ik heb het idee dat m'n Strom te ver de achterveer ingedrukt wordt dan goed is voor stuureigenschappen, wegligging ed.
Of dit komt door een te slappe veer of niet goed ingestelde demping weet ik niet, dat probeer ik op dit forum (mede) te ontdekken.
Dat het me, bij ethousiast rijden over minirotondes en drempels een middenbok kan kosten ben ik inmiddels wel achter (hoef je niet eens zo veel voor te doen).
Dat het tegemoet komende verkeer het niet leuk vindt op de manier waarop ik bij duo gebruik de weg verlicht inmiddels ook.
Kortom, van gevolgen ben ik op de hoogte, maar van de oorzaak nog niet.
Ik neig te denken richting te slappe veer.
Alvast bedankt voor de inbreng, en meer geode suggestisch zijn natuurlijk altijd van harte welkom
Mark
Ik heb het idee dat m'n Strom te ver de achterveer ingedrukt wordt dan goed is voor stuureigenschappen, wegligging ed.
Of dit komt door een te slappe veer of niet goed ingestelde demping weet ik niet, dat probeer ik op dit forum (mede) te ontdekken.
Dat het me, bij ethousiast rijden over minirotondes en drempels een middenbok kan kosten ben ik inmiddels wel achter (hoef je niet eens zo veel voor te doen).
Dat het tegemoet komende verkeer het niet leuk vindt op de manier waarop ik bij duo gebruik de weg verlicht inmiddels ook.
Kortom, van gevolgen ben ik op de hoogte, maar van de oorzaak nog niet.
Ik neig te denken richting te slappe veer.
Alvast bedankt voor de inbreng, en meer geode suggestisch zijn natuurlijk altijd van harte welkom
Mark
Mark ,mischien een onbescheide vraag ,wat wegen jullie samen ?
Ik rij zelf op een 650,mijn vrouw en ik zijn al diverse keren met de motor op vakantie geweest.Samen wegen we ongeveer 150 kg ,drie koffers en een tank tas. Als ik zo weg gaat zet ik de demping achter op zijn maximale demping en de veer op zijn strakst . En dan heb geen last van doorslaan. Als het mijn motor was ging ik toch even naar een motorzaak of verings specialist . Zoals er eerder is gemeld werkt de demper niet zoals het moet zijn.
Succes.
Peter
Ik rij zelf op een 650,mijn vrouw en ik zijn al diverse keren met de motor op vakantie geweest.Samen wegen we ongeveer 150 kg ,drie koffers en een tank tas. Als ik zo weg gaat zet ik de demping achter op zijn maximale demping en de veer op zijn strakst . En dan heb geen last van doorslaan. Als het mijn motor was ging ik toch even naar een motorzaak of verings specialist . Zoals er eerder is gemeld werkt de demper niet zoals het moet zijn.
Succes.
Peter
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
na de vakantie ook wat vering-ervaring opgedaan.
2 man ca. 150 kg + 10 kg kleding, laarzen, helmen, + 35 kg bagage zo rond de 200 kg belading.
met hyperpro-veren voor en achter: perfecte wegligging, niet nadeinen (achter op max demping.
gaat strak over de weg
hyperpro kost € 350 voor en achter incl montage bij hunzelf.
2 man ca. 150 kg + 10 kg kleding, laarzen, helmen, + 35 kg bagage zo rond de 200 kg belading.
met hyperpro-veren voor en achter: perfecte wegligging, niet nadeinen (achter op max demping.
gaat strak over de weg
hyperpro kost € 350 voor en achter incl montage bij hunzelf.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Bij ons komt het totaal op 195 kilo, daar kan de vering duidelijk niet mee overweg. De V-Strom is sowieso nogal slap geveerd, waarschijnlijk ivm mogelijk off-the-road gebruik.
Ik heb inmiddels de vering laten vervangen door een progressieve set van HK, en dat is een duidelijke verbetering. Niet alleen slaat de V-Strom niet meer door, maar het is in alle opzichten een strakker sturende fiets geworden. En ook het remmen gaat beter vanwege het mindere duiken.
Wat mij betreft een aanrader voor elke V-Strom rijder. De prijs was vrijwel identiek aan het bedrag dat Peter kwijt was voor zijn Hyperpro vering, 345 euro inclusief montage (door mijn Suzuki dealer).
Ik heb inmiddels de vering laten vervangen door een progressieve set van HK, en dat is een duidelijke verbetering. Niet alleen slaat de V-Strom niet meer door, maar het is in alle opzichten een strakker sturende fiets geworden. En ook het remmen gaat beter vanwege het mindere duiken.
Wat mij betreft een aanrader voor elke V-Strom rijder. De prijs was vrijwel identiek aan het bedrag dat Peter kwijt was voor zijn Hyperpro vering, 345 euro inclusief montage (door mijn Suzuki dealer).
De schroef onderaan is de uitgaande demping. normaal gesproken staat hij ongeveer in het midden. Te weining uitgaande demping zal tot deinen lijden en te stugge uitgaande demping tot contactverlies van de band met het wegdek omdat de veer te laat terug is. Bij aanpassen van de motor voor extra belasting (duo en/of bagage) is het alleen noodzakelijk om de veervoorspanning via de hydralische knop bij te stellen.
Pas de dempingsschroef alleen aan met kleine stapjes en ga rijden om het verschil te merken.
Doorslaan van vering is of een te slappe veer of te weinig veervoorspanning. Laatste aternatief is een lekke demper waardoor er geen/te weinig ingaande demping meer is.
Als je andere veren laat monteren: leg het gebruik uit en neem eventueel je duo mee (kan je direct even proefrijden om te kijken of de veer voldoet). Meeste veren/demper leveranciers hebben diverse categoriën veren achter de hand voor divers gebruik.
Pas de dempingsschroef alleen aan met kleine stapjes en ga rijden om het verschil te merken.
Doorslaan van vering is of een te slappe veer of te weinig veervoorspanning. Laatste aternatief is een lekke demper waardoor er geen/te weinig ingaande demping meer is.
Als je andere veren laat monteren: leg het gebruik uit en neem eventueel je duo mee (kan je direct even proefrijden om te kijken of de veer voldoet). Meeste veren/demper leveranciers hebben diverse categoriën veren achter de hand voor divers gebruik.