Osco of Pro-oiler ???

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Speed Dog

Osco of Pro-oiler ???

Bericht door Speed Dog »

Hallo,

Op het forum staan verschillende items over de Osco en Pro-oiler.
Ik begrijp dat de levensduur van de ketting met deze systemen vele malen langer is.
Wat is het verschil tussen beiden, wat kosten ze en welke heeft de voorkeur? :roll:
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Bericht door Puff »

CLS is ook een optie.....

Dat het ik er op zitten en ben er zeer tevreden over...

Danny.
Ter Land Ter Zee en........
xlrider

Bericht door xlrider »

De OSCO is als het ware een op de motor geinstalleerd olie-reservoir waarbij je zelf beslist wanneer je je ketting smeert, en dit kan dan op een heel snelle, gemakkelijke manier.
info vind je op http://www.osco.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

De Pro-Oiler doet in principe hetzelfde, maar automatisch.
Het aantal impulsen van de speedometer wordt getelt, en daarmee de gereden afstand bepaald. Een pompje zorgt automatisch voor smering.
info vind je op http://www.pro-oiler.com" onclick="window.open(this.href);return false;

btw,
ik het een pro-oiler en ben er tevreden over.
anderzijds ken ik ook iemand die heel enthousiast is over zijn OSCO.

Aan U de keuze. :wink:
Spreewen

Bericht door Spreewen »

Heeft iemand zelf pro-olier gemonteerd? zo ja, was het moeilijk
Willystrom

Bericht door Willystrom »

Ik heb zelf scottoiler en ben hier ook zeer tevreden over.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

OP mijn SV1000 heb ik ook een Scotoilr gehad. Ondanks dat 2-cilinders aardig aan de ketting sleuren, is de ketting pas na 17000 km vernieuwd.

Scotoiler wordt overigens aangestuurd door het vacuum van je motor. op het moment dat je gas loslaat wordt er wat olie vrijgegeven. De scotoiler kun je nagenoeg traploos instellen (meestal pas als je stilstaat), terwijl de ProOiler ook onder het rijden ingesteld kan worden.

Krijg je dus een bui op je dak onderweg, dan kun je bij de pro-oil de hoeveelheid gevoedde olie wat makkelijker opvoeren.

Scot oil heeft trouwens ook een dual oiler. Hiermee worden beide zijkanten van de ketting geolied.

Ik loop nu zelf nog te rotzooien met kettingvet, maar dat er een automatisch kettingsmeerder opkomt is zeker
MacB

Bericht door MacB »

Flipsen schreef: pas na 17000 km vernieuwd :?: :?:
Ik heb geen smeersysteem en mijn ketting gaat +/-24000km mee.
17000 is extreem weinig, ikzelf heb mijn eerste ketting versleten op 17000km, :oops: :oops: ik wist namelijk niet dat je die moest aanspannen, dus misschien moet je het reservoir v/d scotoiler eens vullen :lol: :wink:
Fred

Bericht door Fred »

MacB schreef:
Flipsen schreef: pas na 17000 km vernieuwd :?: :?:
Ik heb geen smeersysteem en mijn ketting gaat +/-24000km mee.
17000 is extreem weinig, ikzelf heb mijn eerste ketting versleten op 17000km, :oops: :oops: ik wist namelijk niet dat je die moest aanspannen, dus misschien moet je het reservoir v/d scotoiler eens vullen :lol: :wink:
17000 km is inderdaad weinig voor een ketting. Op mijn vorige fietsen ging die toch ook altijd minimum 20 a 25000 mee. Ik smeer ze dan wel ongeveer om de 500 km met spray en jaarlijks of twee maal per jaar reinig ik ze met petroleum door middel van een grote verfborstel en een kom eronder.
Remko

Bericht door Remko »

fred schreef: 17000 km is inderdaad weinig voor een ketting. Op mijn vorige fietsen ging die toch ook altijd minimum 20 a 25000 mee.


Dat waren dan ongetwijfeld brommers met meer dan 2 cilinders!!!

:D :D :D :D :D
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Mensen, houden jullie er wel rekening mee dat het een SV1000 was.
Maar dan met 124 pk en 105 Nm ipv de 97 of 98 pk van de DL1000. Ondanks dat het hetzelfde blok is, is er toch een groot verschil.

Oh ja, een tip : goed lezen wat er staat
VSTROMERIK

Bericht door VSTROMERIK »

Heb zelf ook de scottoiler met dualinjector. Ben er erg tevreden over. In het begin de even de juiste instelling uitpuzzelen. In de winter moet je hem wel iets "rijker" instellen omdat dan de olie wat dikker is.

Ik vond alleen de hoeveelheid olie wat weinig en heb ipv de "lubetube"te kopen een oliebestendige slang aan weerszijden afgedicht met aluminium stop met nippel via aanvoerslangetje naar de scottoiler toe. Dit alles past mooi achter de linker kap onder de zadel.
Flipsen schreef:
Scotoiler wordt overigens aangestuurd door het vacuum van je motor. op het moment dat je gas loslaat wordt er wat olie vrijgegeven. De scotoiler kun je nagenoeg traploos instellen (meestal pas als je stilstaat), terwijl de ProOiler ook onder het rijden ingesteld kan worden.

Overigens zal de scottoiler niet alleen worden aangstuurd tijdens gas loslaten maar ook gewoon tijdens rijden, want dan heerst er ook een vacuum in het inlaatspruitstuk. Zodra je in eens vol gas gaat zal je vacuum wegvallen. Dus tijdens normaal rijden zal je ketting continu worden gesmeerd
Strommax

Bericht door Strommax »

Pro oiler nemen, en als je problemen hebt met installatie, gewoon aan Pablo (uitvinder van de Pro-Oiler)vragen je te helpen. Mijn kettingset net vervangen op 30000kms 8)
Remko

Bericht door Remko »

Waarde techneuten en andere lezertjes,


In het inlaatspruitstuk is de druk, bij pruttelende motor, altijd lager dan de atmosferische druk, tenminste zolang je geen compressor of iets dergelijks hebt opgebouwd.





:? :? :? :? :? :?
Spreewen

Bericht door Spreewen »

hallo Greetz Strommax,

Heb jij het zelf gemonteerd pro-oiler?
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

Voor de statistieken wil ik alleen even melden dat ik de OSCO op mijn BR gemonteerd heb :) maar aangezien dat 3 weken geleden was, nog geen ervaring op de lange duur :wink:
Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Roeleke

Bericht door Roeleke »

Spreewen schreef:hallo Greetz Strommax,

Heb jij het zelf gemonteerd pro-oiler?
Zijn handigheid kennende, waarschijnlijk niet nee :lol: :oops:

Maar, don't shoot me if I'm wrong he :wink:
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Ik heb/had de Pro-Oiler erop zitten en dat is een verrekte goed werkend product. Montage is even afzien, maar het gebruik is eenvoudig, olie bijvullen (+/- 5000km) met normale motorolie en bij een regenbui hem even een standje sneller zetten.
Robkds

Bericht door Robkds »

Op mijn SV650 zit sinds vorig jaar zomer een Osco, en op mijn nieuwe DL650 heb ik er ook gelijk eentje laten zetten.

De Pro-oiler lijkt me nogal kwetsbaar omdat het een redelijk gecompliceerd ding is (12V aansluiting, magneetje in een boutje, draadjes door je motor, bediening op het stuur enz). De Osco is super eenvoudig.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn goed maar die strekt nog maar enkele duizenden kilometers. Wel heb ik van anderen bij de SV-club over Osco erg positieve verhalen gehoord.

Via motorgoedkoop.nl trouwens een stuk voordeliger aan te schaffen dan in de winkel.
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Het pompje is pulserend, dus zonder koolborstels, maar een kogel met een veer en een vaste spoel. Deze bekrachtiging zit ook in electrische kleppen van bv wasmachines. Zoals dit ding is opgebouwd gaat die niet stuk.

Verder heb ik die opnemer nooit gebruikt, hij krijgt signaal van het Suzuki tellerwerk. Spanning komt vanaf het stadslicht.

Uitwendige verbinding dus slechts 3.
MarcT

Bericht door MarcT »

Spreewen schreef:Heeft iemand zelf pro-olier gemonteerd? zo ja, was het moeilijk
Ik heb zelf al meerdere motoren voorzien van een Pro-Oiler. Is niet echt moeilijk, maar neem er gewoon wel effe de tijd voor. De positie van de nozzle is heel belangrijk. Moet echt RECHT zitten !
Verder even een contact-geschakeld stroompunt zoeken, dus je moet wel een multimeter hebben enzo.
Ondanks dat mijn Pro-Oiler al 2x helemaal kapot is geweest, ben ik er zeer tevreden over. Vooral omdat ik al 2x gratis een nieuwe heb gekregen van Pablo (moet ik de kapotte onderdelen terugsturen). Dus de service is buitenaards. Het gebruiksgemak ook wel. Fijn ding !
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Voor wat betreft de levensduur van de ketting: met het spuitbusje is de ketting op mijn laatste motor ongeveer 35.000 km meegegaan.

Heb op mijn vorig motor een scottoiler gehad. Nadeel hierbij is dat als hij het niet meer doet, de ketting heel snel droogvalt (terwijl je erop vertrouwd dat hij goed gesmeerd is). Heb mijn scottoiler gedemonteerd omdat hij na zo'n 60.000 kilometer versleten wat. Toen gooide hij in 4 dagen tijd de olievoorraad van een heel jaar (bij 20.000 km per jaar) er uit. Geeft een gigantische bende en je motor lekt nog een maand of wat olie na. Zit er nu wel aan te denken om een osco smeer systeem te monteren.

Gerrit
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

gerrit schreef: Heb op mijn vorig motor een scottoiler gehad. Nadeel hierbij is dat als hij het niet meer doet, de ketting heel snel droogvalt (terwijl je erop vertrouwd dat hij goed gesmeerd is). Heb mijn scottoiler gedemonteerd omdat hij na zo'n 60.000 kilometer versleten wat. Toen gooide hij in 4 dagen tijd de olievoorraad van een heel jaar (bij 20.000 km per jaar) er uit. Geeft een gigantische bende en je motor lekt nog een maand of wat olie na. Zit er nu wel aan te denken om een osco smeer systeem te monteren.
Gerrit
Is dit een bekend verhaal? Want bij de 1000km beurt wordt er straks bij mij een Scottoiler gemonteerd. Voordeel zou zijn dat je alleen maar hoeft te kijken of er nog olie in het potje zit en verder niks hoeft te doen.

Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
MarcT

Bericht door MarcT »

jwaterink schreef:Verder heb ik die opnemer nooit gebruikt, hij krijgt signaal van het Suzuki tellerwerk.
Hoe heb je dat aangesloten ? Dus aan welke contacten van de Suz ?
jwaterink

Bericht door jwaterink »

de tywraps doorknippen waarmee de kabel vanaf de snelheidsopnemer zit (vanaf de voorwielnaaf) die loopt over de radiator heen. Als je die tywraps losknipt krijg je ruimte om de stekker achter tussen de radiator en de cylinderkop naar je toe te halen en hem los te koppelen.

De stekker is 3 polig en je bent de rose draad nodig.

Let wel op dat je ook de prooiler zelf omschakelt, hoe staat in de beschrijving. Normaal zit op het printje links boven in de magneetschakelaar, nu zit alleen op de bovenste het snelheidssignaal en wat ook nog belangrijker is, je moet van de kabel die naar het display loopt 1 draad loskoppelen en een andere die tot nu toe los hing ervoor in de plaats hangen, de beschrijving staat netjes op pro-oiler.com. Ik ben mijn eigen leesvoer kwijt, maar ik had alles genoteerd zoals ik het moest monteren voor de overbouw naar mijn huidige strom.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Frank schreef:
Is dit een bekend verhaal? Want bij de 1000km beurt wordt er straks bij mij een Scottoiler gemonteerd. Voordeel zou zijn dat je alleen maar hoeft te kijken of er nog olie in het potje zit en verder niks hoeft te doen.

Groetjes,
Frank
Tsja, ligt er maar net aan hoeveel kilometers je rijdt. Na zo'n 50.000 kilometer is het toch wel einde oefening (heb dit nu bij twee motoren meegemaakt). Op zich niet zo'n ramp, heb wel het gemak gehad, en heb het break-even wel gehaald (met het spuitbusje ben je ook een vermogen kwijt). Vlottertje heeft heeft de beide keren een probleem opgeleverd. De ene keer gaf hij niets meer, de andere keer heeft hij in 4 dagen tijd de olievoorraad van een halfjaar er doorheen gegooit (gaf een gigantische smeerbende). Sinds die tijd heb ik niet zo gek veel vertrouwen in automatische smeersystemen, wil dit zelf onder controle hebben. Heb nu dan ook maar een osco-oiler laten monteren. Ben benieuwd hoe dit bevalt.

Gerrit
Korsan

Bericht door Korsan »

Krijg je geen spijt van. Om de paar dagen als hij op de middenbok staat even trekken en wiel draaien.
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

Helemaal met Korsan eens :D het is in een paar tellen gebeurd en de ketting blijft er gewoon goed uitzien :!:

Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Plaats reactie