(Lucas) Stahlflex remleidingen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

(Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Iron Horse »

Ik heb pas bij Louis de Lucas Stahlflex remleidingen besteld en inmiddels ontvangen. Nu blijkt dat de voorrem 2 separate leidingen van net even verschillende lengte vanaf het remvloeistofreservoir bevat inplaats van een splitsing onder de voorvork. Opzich niks mis mee en staat ook in de beschrijvng. Er wordt een extra duplo holle schroef bijgeleverd voor montage. Maar is er misschien iemand die het al eens heeft gemonteerd en er een mooie leidingverlegging van kan tonen? Doordat de oorspronkelijke uitvoering namelijk aan de voorvork is gemonteerd is die gefixceert op de splitsing. De nieuwe situatie betekent echter eigenlijk 2 losse leidingen. Ik kan uiteraard ook zelf wel iets bedenken voor de geleiding, maar misschien heeft iemand ze al eens geplaatst.

Ik ga ook (als ik het niet vergeet) tijdens de (de)montage de verschillen meten die zichtbaar /voelbaar zijn bij het inknijpen van de remhandle. Opvallend detail in de beschrijving is dat de leidingen getest zijn bij 250 bar gedurende 10 sec. Dat is een druk die niet snel tijdens remmen zal plaatsvinden.

Verder voordeel van deze leidingen is dat ze een veel langere levensduur hebben dan de originele uitvoering. De originele uitvoering is uit een (kunst)rubbersamenstelling die enigszins veerkrachtig is en veroudert. (Eens per 4 jaar vervangen volgens onderhoudsvoorschrift) De Stahlflexleidingen hebben een teflon binnenleiding en een RVS ommanteling die vele malen stugger is dan de originele leiding. Daarnaast is de leiding zogoed als niet waterdoorlatend en daardoor houdt de remvloestof het weer langer uit.

Al met al is het een combinatie van dingen en o.a. goedkoop is duurkoop. Alhoewel dat betrekkelijk is en afhankelijk van hoeveel je rijdt en wat je wensen en verwachtingen zijn.

Ik zie graag andere ervaringen tegemoet en zal de mijne ook nog verder melden. Het is even wachten op wat mooier weer, ik heb helaas geen mooie garage ter beschikking en moet het sleutelen buiten uitvoering.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Intussen even wezen speuren en je moet soms een beetje geluk hebben. Bij de modellen tot 2007 zit het T-stuk aan de rechter vorkpoot gemonteerd en gaat de korte leiding naar de linker rem. Bij het 2007 model zit het T-stuk aan de linker vorkpoot en loopt de korte leiding naar de rechter rem. In beide gevallen zit er om de korte leiding een bevestigingsklem. Alleen is die klem niet symetrisch wat een probleempje geeft wanneer je standaard het linker klemmetje rechts zou monteren. Het gaat wel maar dan wijst het in tegenstelling tot het origineel naar boven. Met de komst van het 2007 model en de plaatsverandering is dus nu plotseling ook een rechter klem beschikbaar. Enige verschil is dat de linker nu zwart is en de rechter straks RVS, maar dat is te verhelpen. De klem is in bestelling.

Wat me bij het 2007 model ook opviel is dat de gebruikte remleidingen van een ander materiaal zijn als voorheen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nou, het beugeltje is binnen. Niks RVS en zelfs zonder het rubbertje dat er in hoort. Wel heel erg strikt. (artikelnummer 59268-27G00) Bij mijn weten stond dat ook niet eens apart vermeld. Voor 8 Euro en 5 cent kunnen we weer verder.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Succes Rob,

heb zelf via murph de spieglers besteld ca 100 euro. wel als origineel met 1 lange en 1 korte leiding, maar helaas was leiding iets te kort, dus zelf montagebeugeltje gemaakt van alu.werkt prima

de remwerking is zeker beter als je harder knijpt. het drukpunt is duidelijker, en je kunt daardoor harder remmen ook,
het is nog niet zo ideaal als op sommige andere motoren, maar wel beter.
heb de idee dat de ook gemonteerde forkbrace de boel juist bij harder remmen strakker in het spoor laat gaan, al met al geen spijt van die paar honderd euro uitgave! de KLVstrom is van huisuit toch al niet de duurste/best geequipeerde, dus moet je nog wat aan doen (als je er last van hebt :o) teminste)
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

(Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Iron Horse »

Al weer een heel lang geleden geopend topic. Maar zojuist voor de huidige Strom maar weer een setje Stahlflex leidingen besteld. Gelijk de Dot 4 vloeistof erbij en een setje Brembo sinterblokken voor de achterpartij.

Nu wist ik wel dat de remvloeistof aan vervanging toe was (metertje van Louis, ideaal en al vaak gebruikt), maar het kwam eigenlijk allemaal opgang omdat ik mijn slot bij het achterwiel los haalde en toen zag dat m'n remblokken achter wel erg dun geworden zijn. Gezien de leeftijd van de fiets, 2004 en het advies elke 4 jaar de remleidingen te vervangen, wat ik wat overdreven vind, maar met de wetenschap dat Stahlflexleidingen toch grote voordelen hebben, toch maar een complete bestelling gedaan. Nu echter niet bij Louis. Die zijn toch aanzienlijk duurder met de leidingen. Nu een complete set voor- en achterremleiding voor 129 euro inclusief verzending bij Motorcorner. Ook dit is voor de voorzijde een set met 2 aparte leidingen vanaf de hoofdremcilinder maar dat vind ik geen probleem. Met een mooi t-stuk kost het al weer 50 euro meer. Ik kan goed leven met 2 losse leidingen (ik heb er natuurlijk al ervaring mee gezien de eerste post van dit topic). Bij Louis kost de Lucas set nu ca. 177 euro, dat is dan nog exclusief verzendkosten! Je bespaart dus ca. 56 euro op die bestelling. Je moet bij Motorcorner wel opletten, want je kunt voor en achter ook apart bestellen en dan ben je met een set dus 10 euro duurder uit. En dat terwijl 1 pagina verder de complete set voordeliger staat zonder dat daar bij de losse melding van gemaakt wordt.

Nog even een weekje wachten en dan kan er weer gesleuteld worden. En nu maar afwachten of de HEL leidingen net zo goed zijn als de Lucas, maar dat lijkt me wel. Ze hebben in ieder geval een Dekra Prüfung, dus geschikt voor legaal straatgebruik in Duitsland (als je onder die wetgeving zou vallen).

De remblokken zijn misschien wel weer aan de dure kant maar daar heb ik meerdere positieve berichten over gelezen. En door ze in deze bestelling meteen mee te nemen bespaar ik verzendkosten en valt de meerprijs dan wel weer mee. Had even m'n twijfels over het wel of niet kiezen voor de sinterblokken, maar ik wil soms(!) wel wat meer remkracht op het achterwiel en men zegt dat dit met deze blokken het geval is, dus we zullen zien. Ik kan ze altijd weer vervangen door organische als het niet blijkt te bevallen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Iron Horse »

Gisteren het pakket thuis gekregen. Vanavond de hele handel vervangen. Die HEL leidingen zijn mooi spul en hebben een goede handleiding. Er staat weliswaar in dat de banjo's in de juiste positie staan voor de desbetreffende motor, maar ik heb ze bij alle drie de leidingen wel tussen 45 en 90 graden moeten draaien aan de remklauwzijde om ze spanningsloos te monteren. Is geen probleem en staat ook beschreven in bijgevoegde handleiding.

De achterrem was zo gedaan. Bleek dat m'n blokken eigenlijk best nog goed waren, inschattingsfoutje. Maar ja, ik heb er nu de gesinterde inzitten, dus dat heeft mogelijk ook weer z'n voordeel. En dat je remschijf dan sneller slijt kan een minpunt zijn, maar die kost ca. 120 euro. Dus mocht die echt sneller slijten dan zijn de kosten vooraf te overzien. Is wat anders met de voorremmen, die zijn dubbel en de eventuele kosten dus ook. Ik zie eerst wel wat de achterpartij gaat doen.

De voorleidingen was uiteindelijk best nog wel een gepiel om alles goed geleid te krijgen zonder dat de leidingen beklemd komen met het stuur draaien. Belangrijk is het originele bevestigingsstuk op de onderste kroonplaat te gebruiken om zeker te zijn dat de kabels worden afgebogen om niet klem te komen zitten. Ik heb alleen de centrale bevestiging gebruikt. De extra beugel die origineel ook wordt gebruikt buigt de leidingen te ver af. Nu had ik in het verleden al eens een rechter geleidingsbeugel gekocht maar toen niet gebruikt, maar die kwam nu wel van pas. Opnieuw vullen en ontluchten duurde dit keer een stuk langer, maar geduld is een goede zaak. Resultaat is wel dat de remhendel 1 cm eerder aangrijpt dan voor de ombouw.

Het was te laat voor een proefritje, maar daar heb ik alle vertrouwen in.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door V-for-Herman »

Da,s mooi, ben benieuwd naar je ervaring na een rit, enne heb je ook fotos van al dat moois op de motorfiets?
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Iron Horse »

Ik heb al wel eerder Stahlflex leidingen gemonteerd gehad zoals je uit het eerdere relaas hierboven kunt lezen. Dus die proefrit is meer voor de test en controle dan voor de ervaring. In de praktijk merk je er niet zo heel veel van. Maar er zijn andere aspecten die ook meetellen zoals minder snelle veroudering en wateropname van de remvloeistof en de toch wel wat "hardere" remkracht. Maar niet iedereen is van dat laatste even gecharmeerd. Ik heb alleen niet eerder gesinterde blokken achter gehad, dus dat moet ik nog wel even ervaren.

Foto's wil ik wel even maken, maar dan moet het toch even droog worden want hij moet toch een stukje de schuur uit en het komt momenteel weer aardig naar beneden. Wordt vervolgd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re:

Bericht door John007 »

Iron Horse schreef: Wat me bij het 2007 model ook opviel is dat de gebruikte remleidingen van een ander materiaal zijn als voorheen.
Kun jij mij ook vertellen wat het verschil in materiaal is Rob? en heeft dat te maken met de komst van het ABS?
Heeft jou motor ook ABS?

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Dyrck »

Ik heb vorige maand een setje van 3 leidingen (2 voor en 1 achter) besteld bij Hel in Engeland.
Kost €83,- als je gebruik maakt van de kortingscode "forum" in het betaalvenster.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Iron Horse »

@ John
Ik zou het niet precies meer weten wat het verschil precies is. Het is ook alweer een paar jaar terug. Mogelijk dat het inderdaad wat met ABS te maken heeft. Die van mij is een 2004 model dus die heeft geen ABS.

@ Dyrck
Sh*t :evil: , dat is waar, ik heb dat bericht toen ook gelezen. Het kwam helaas even niet bij me op toen ik de bestelling deed en ik had de link ook even niet met die HEL leidingen gelegd. Maar ja ze zitten er nu eenmaal op. Maar (namens anderen :twisted: ) wel weer even bedankt voor de tip :duim: .
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
RobD

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door RobD »

Dyrck schreef:Ik heb vorige maand een setje van 3 leidingen (2 voor en 1 achter) besteld bij Hel in Engeland.
Kost €83,- als je gebruik maakt van de kortingscode "forum" in het betaalvenster.

Hoe heb je dat precies gedaan, wanneer en waar vul je dat in.
Heb je met PayPal betaald ?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Iron Horse »

De foto's. Voordeel van deze HEL leidingen is dat er rubber hulzen voorgemonteerd zitten dat hadden de Lucas destijds niet.

De leidingen worden geleverd compleet met nieuwe banjobouten en koperen dichtringen. De oude dus niet hergebruiken!

Pomp eerst de oude leidingen zoveel mogelijk leeg voordat je ze verwijdert om onnodige lekkage van de agressieve remvloeistof te voorkomen. Zorg dat je voldoende schone doekjes onder handbereik hebt om direct gemorste vloeistof te verwijderen. Lijkt misschien overdreven, maar je hebt het echt nodig, je knoeit geheid of er loopt ineens toch ergens onverwacht vloeistof uit. Heb bij het ontluchten geduld. Het kan best even duren voordat je weer druk hebt op de hendel. Je kunt er ook voor kiezen de leidingen vanaf onderen via de nippels te vullen tot de vloeistof in het reservoir naar boven komt. Je moet dan wel een flinke spuit met vloeistof op de nippel(s) kunnen aansluiten. Voordeel daarvan is dat lucht nu eenmaal stijgt en boven blijft en je daardoor minder kans hebt lucht in te sluiten en je hoeft niet te pompen en de nippel telkens te openen en sluiten. Ik doe het lekker ouderwets van boven af.

En let op de aandraaimomenten van de nippels op de remklauwen, die zijn erg klein en als je er geen ervaring mee hebt draai je ze snel kapot en kost het je een nieuwe remklauw. Hetzelfde geldt voor de banjobouten, die hebben eigenlijk ook maar een betrekkelijk klein aandraaimoment. Heb je geen momentsleutel hanteer dan handvast met een steeksleutel en dan nog een kwartslag. Mocht het daarna toch nog lekken dan nog een achtste tot een kwartslag. De koperen dichtringen vangen wel wat op maar erg veel ruimte zit er niet in.

Reinig voor de zekerheid voor gebruik eerst de remschijven met remmenreiniger zodat je zeker weet dat er geen remvloeistof op de schijven zit.

Hoofdremcilinder aansluiting voor de voorremmen met 2 aparte leidingen en een dubbele banjobout. Het alternatief voor de T-splitser die overigens ook tegen een flinke meerprijs beschikbaar is.
Afbeelding

Geleiding door de originele geleider op de onderste kroonplaat en met 2 van de rubberen hulzen vastgeklemd in de geleider. Haak aan deze geleider (links) niet gebruikt.
Afbeelding

Bevestiging langs het spatbord met 1 extra (nieuwe) klem rechts (artikelnummer 59268-27G00). Met de andere rubberen huls vastgeklemd. Voor een goede bevestiging moet je de metalen houder met een tang (beschermd met een doek) wat aanknijpen anders past het niet standaard en kan het (misschien) losschieten. Bij latere jaren (met ABS?) zit het originele T-stuk links i.p.v. rechts en zou je een linker (artikelnummer 59268-06G00) nodig hebben of 2 andere type klemmen die ik vorige keer heb gebruikt. Vergeet niet de kilometerkabel (alleen 650!) weer aan de remleidingen te monteren met een trekbandje anders slijt die kapot op de radiator of komt klem te zitten. Foto ernaast zijn de klemmen die ik de vorige keer gebruikt heb. (Louis.de) Die zijn er in diverse diameters. Klik op die foto voor de websiteinformatie. Let erop dat bij het losdraaien van de bouten er aan beide kanten een plaatmoer uit kan vallen. Die plaatmoer dient met het uitstulpdeel in het spatbord gemonteerd te worden. Je schuift hem er gewoon van onderaf in (er zit een gleuf waar hij in blijft "hangen") en vervolgens draai je de bout erin. Andersom werkt het ook maar is niet de juist manier en hij valt er dan sowieso meteen uit.
Afbeelding Afbeelding

Bij de remkauw rechtsvoor.
Afbeelding

Achterremleiding gemonteerd.
Afbeelding

De oude originele leidingen.
Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Dyrck »

Aha,
Ik dacht al dat ze mij een verkeerde ingepakt hadden, maar nu zie ik dat bij jou de achterremleiding ook veel te lang is.

Ik heb ze trouwens in het zwart, met zwarte banjo's. Die gele huls heb ik er af gesneden, 't tenslotte wel een ratbike hè.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Lucas) Stahlflex remleidingen

Bericht door Iron Horse »

Die achterste is niet te lang. Die lus is nodig om de beweging van de brug soepel op te vangen. Zoals in de gebruiksaanwijzing staat is de kant van de gele (logo) huls de kant van de remklauw. Bij de V-Strom is dat alleen bij de linker voorremleiding eigenlijk echt van belang aangezien daar de hoek van de banjo iets anders is. Zoals eerder al geschreven moet je sowieso toch bij alle 3 de leidingen de banjo's bij de remklauwen ca. 45 tot 90 graden verdraaien, zoals in de gebruiksaanwijzing staat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie