Ketting aanspannen
Ketting aanspannen
Heb zonet m'n ketting een beetje (veel) aangespand, nu is mijn vraag in hoeverre je dit mag doen? ik zit aan het derde streepje ...
binnenkort een nieuwe kettingset of kan ik nog even rijden?
binnenkort een nieuwe kettingset of kan ik nog even rijden?
Laatst gewijzigd door Berie op di 27-03-2007, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
De ketting van de Strom is versleten/uitgerekt wanneer de onderstaande maat/meting wordt overschreden. Uiteraard afgezien van alle andere mogelijke oorzaken en gevolgen van slijtage.
Verder moet de ketting een speling hebben van minimaal 20 mm. Dit meet je in het midden van het onderdoor lopende deel van de ketting terwijl de motor op de zijstandaard of de middenbok staat. In het laatste geval kan de speling wat meer zijn richting 25 mm. Je neemt een maatlatje en meet het verschil tussen de ketting helemaal naar de grond geduwd en helemaal naar boven geduwd. Is dat minder dan de eerder genoemde speling dan loop je de kans dat bij het inveren (zeker met een duo) de ketting (onnodig) wordt uitgerekt. In het ergste geval kan hij zelfs breken, maar dan heb je wel heel erg weinig speling gehad.
Mocht je ketting versleten zijn monteer dan altijd een compleet nieuwe set kettingwielen plus ketting. Alleen een ketting of kettingwielen vervangen is vragen om moeilijkheden en de slijtage gaat ook 2 keer zo snel.
Verder moet de ketting een speling hebben van minimaal 20 mm. Dit meet je in het midden van het onderdoor lopende deel van de ketting terwijl de motor op de zijstandaard of de middenbok staat. In het laatste geval kan de speling wat meer zijn richting 25 mm. Je neemt een maatlatje en meet het verschil tussen de ketting helemaal naar de grond geduwd en helemaal naar boven geduwd. Is dat minder dan de eerder genoemde speling dan loop je de kans dat bij het inveren (zeker met een duo) de ketting (onnodig) wordt uitgerekt. In het ergste geval kan hij zelfs breken, maar dan heb je wel heel erg weinig speling gehad.
Mocht je ketting versleten zijn monteer dan altijd een compleet nieuwe set kettingwielen plus ketting. Alleen een ketting of kettingwielen vervangen is vragen om moeilijkheden en de slijtage gaat ook 2 keer zo snel.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Don't worry, ik heb het deels gekopieerd uit een al heel veel langer geleden bericht dat ik hierover al eens had geplaatst. Ik had natuurlijk ook kunnen schrijven de zoekfuktie in het forum te gebruiken, maar dit leek me een wat vriendelijker manier om het antwoord te geven dat eigenlijk al op het forum aanwezig is.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Zoek bij deze methode wel eerst het "strakke punt" in je ketting. Iedere ketting heeft dit en dit punt is voelbaar; de speling tussen op en neer gaan is op dit punt aanmerkelijk kleiner!! Heb je het strakke punt gevonden, houdt dan de bovenstaande speling aan, dan gaat het (vrijwel) altijd goed.Iron Horse schreef:De ketting van de Strom is versleten/uitgerekt wanneer de onderstaande maat/meting wordt overschreden. Uiteraard afgezien van alle andere mogelijke oorzaken en gevolgen van slijtage.
Verder moet de ketting een speling hebben van minimaal 20 mm. Dit meet je in het midden van het onderdoor lopende deel van de ketting terwijl de motor op de zijstandaard of de middenbok staat.
Suc6
Mark