Ketting aanspannen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Berie

Ketting aanspannen

Bericht door Berie »

Heb zonet m'n ketting een beetje (veel) aangespand, nu is mijn vraag in hoeverre je dit mag doen? ik zit aan het derde streepje ...
binnenkort een nieuwe kettingset of kan ik nog even rijden?
Laatst gewijzigd door Berie op di 27-03-2007, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Deres

Bericht door Deres »

moeilijke vraag , maar ik zal straks eens kijken in de service manual , daar staat de maximum lengte in die je mag meten over 20 schakels van je ketting , zit je daarboven , dan is het tijd voor vervanging .

Greetz
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Die streepjesmethode gewoon vergeten.
Als je midden op het achtertandwiel de ketting naar achteren trekt met je vingers, en je kunt de ketting bijna een tandhoogte naar achteren trekken is ie versleten.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De ketting van de Strom is versleten/uitgerekt wanneer de onderstaande maat/meting wordt overschreden. Uiteraard afgezien van alle andere mogelijke oorzaken en gevolgen van slijtage.

Afbeelding

Verder moet de ketting een speling hebben van minimaal 20 mm. Dit meet je in het midden van het onderdoor lopende deel van de ketting terwijl de motor op de zijstandaard of de middenbok staat. In het laatste geval kan de speling wat meer zijn richting 25 mm. Je neemt een maatlatje en meet het verschil tussen de ketting helemaal naar de grond geduwd en helemaal naar boven geduwd. Is dat minder dan de eerder genoemde speling dan loop je de kans dat bij het inveren (zeker met een duo) de ketting (onnodig) wordt uitgerekt. In het ergste geval kan hij zelfs breken, maar dan heb je wel heel erg weinig speling gehad.

Mocht je ketting versleten zijn monteer dan altijd een compleet nieuwe set kettingwielen plus ketting. Alleen een ketting of kettingwielen vervangen is vragen om moeilijkheden en de slijtage gaat ook 2 keer zo snel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Deres

Bericht door Deres »

maar allee , ik had dat er ook wel op gezet zenne ....
was alleen een beetje later thuis ,
snik, snotter, snif

:roll:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Don't worry, ik heb het deels gekopieerd uit een al heel veel langer geleden bericht dat ik hierover al eens had geplaatst. Ik had natuurlijk ook kunnen schrijven de zoekfuktie in het forum te gebruiken, maar dit leek me een wat vriendelijker manier om het antwoord te geven dat eigenlijk al op het forum aanwezig is. :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Berie

Bericht door Berie »

hehe bedankt Iron Horse ...
jah die zoekfunctie, iedereen vergeet die al eens te gebruiken hé :)
Markh

Bericht door Markh »

Iron Horse schreef:De ketting van de Strom is versleten/uitgerekt wanneer de onderstaande maat/meting wordt overschreden. Uiteraard afgezien van alle andere mogelijke oorzaken en gevolgen van slijtage.

Afbeelding

Verder moet de ketting een speling hebben van minimaal 20 mm. Dit meet je in het midden van het onderdoor lopende deel van de ketting terwijl de motor op de zijstandaard of de middenbok staat.
Zoek bij deze methode wel eerst het "strakke punt" in je ketting. Iedere ketting heeft dit en dit punt is voelbaar; de speling tussen op en neer gaan is op dit punt aanmerkelijk kleiner!! Heb je het strakke punt gevonden, houdt dan de bovenstaande speling aan, dan gaat het (vrijwel) altijd goed.

Suc6

Mark
Plaats reactie