ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!!!!!

Frame, vering, ketting etc
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Martien_1000 »

De rechterkant van mijn blok is ook stevig aangetast door pekel. Ziet er niet zo mooi uit.
De lakkwaliteit laat hier echt wel te wensen over. Dat is toch wel een van de redenen om de volgende keer geen V-strom meer te kopen.
Erik Hofstee

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Erik Hofstee »

Het merk en type motor maakt echt niet veel uit als je door de pekel rijdt.....pekel zorgt ervoor dat echt alles gaat rotten.
Ik heb met heel veel soorten en merken motoren doorgereden door de winter, en ze altijd heel goed beschermd met tectyl, en toch zag je op iedere motor wel wat pekelschade. Meestal beperkt tot aangevreten boutjes, maar dat is meer dankzij de tectyl dan door de lakkwaliteit van de motorfiets dat het niet erger was.

:-)}
Jokapo

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Jokapo »

afgelopen woensdag de tectyl van het strommeke afgeblazen met petroleum MAN het gleed eraf als een jonge dame zon glad was het.......

ben de winter dus ook redelijk zonder pekelschade doorgekomen op een heel klein plekje op het blok na
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door PDvD »

Vorige week maar eens aan de slag gegaan met het ontroesten van mIjn strommetje. Begin is gemaakt met mijn bagage/kofferrek oliefilterkoeler (de nog goede lak vloog er in de carswash plots ook vanaf) en mijn standaards. Nog geen echt goede foto's maar wel een paar kiekjes van het proces. zie: www.wonderfulldays.nl/strom

Bagagerek eerst goed schoongemaakt,lichtjes geschuurd, in de primer en daarna in vele lagen matzwart er overheen. Oliefilterkoeler wilde er niet van af komen, en de standaards wilde ik er niet van af halen dus die zijn in de zwarte hamerite gegaan.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door PDvD »

Deze wilde ik ook maar even hier posten

Voor:

Afbeelding

Na demonteren een laagje primer en enkele lagen zwarte lak.... en weer monteren

Afbeelding
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Korsan

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Korsan »

Lekker hoor. Hoe lang heeft dit klusje geduurd? Het zou handiger geweest zijn als ze dit onderdeel van hele sterke plastic maken. Scheelt in gewicht en roest!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door PDvD »

Ik ben een middagje kwijt geweest met uit elkaar halen, schuren en primeren van het frame. Daarna nog een uurtje of 2 voor het in de lak zetten en monteren van het frame. Gisteravond weer 2 uurtjes voor het perfect in de wax zetten van alles en het hermonteren van het kuipwerk. In totaal heeft het me een uurtje of 6 à 7 gekost maar dit kan veel sneller omdat ik niet wist hoe alles in en uit elkaar moest. Was ook de eerste keer dat ik deze onderdelen verwijderde en ook niet wist hoe ik bepaalde stekkertjes los moest halen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
M.A.D

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door M.A.D »

Dapper hoor , om hier 'eventjes ' aan te beginnen .
En dan ook nog eens klus waar je achteraf niet veel eer aan kan belven omdat je er niets meer van ziet.


Maar het kan zeker geen kwaad om roest te weren . :worship:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door PDvD »

Het volgende "roest" projectje is ook bijna afgerond. De RS dempers (laat die V maar weg) en tegelijk het subframe. De demper sheb ik al genoemd in het uitlatentopic maar bij deze even alles bij elkaar.

De uitlaatjes gemonteerd voor ze overgespoten waren (zonder kap

Afbeelding

En na ze gespoten te hebben..

Afbeelding

Het subframe voor hets puiten

Afbeelding

En erna...

Afbeelding

De rest ook gelijk maar even goed schoongemaakt en toen was er slechts een halve Strom over....

Afbeelding

Van de week alles maar weer eens in elkaar fabrieken....
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Frank »

Pfff, wat een klus, wel dapper! Maar goed, je hebt altijd de Kawa nog... :mrgreen:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door PDvD »

Moet vandaag naar de tandarts... normaal fiets ik naar mijn werk, maar gezien de afstand tussen werk en tandarts niet te fietsen is zal dat zo met de Kawa gebeuren.
Aan deze klus is weinig dappers aan, als een schroefje vast zit kan het los, het is een simpel bouwpakketje. Het enige waar ik me (nog) niet aan waag is aan het echt motorische gedeelte en de schokbrekers (die zijn met hulp gereviseerd).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Flipsen

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Flipsen »

Vandaag begonnen met het wisselen van de ketting. Niet dat de ketting zo slecht was, maar het voortandwiel was op.
Omdat ik een zgn eindeloze ketting plaats moet ik de achterbrug demonteren. Meteen een mooie reden om de ruimte rond het voortandwiel en de rest eens schoon te maken.

Wat schetst mijn verbazing; de lak van de achterbrug laat op sommige plekken spontaan los. Het is een k8 Dl650 met de nodige gebruikssporen, maar dit viel toch even vies tegen. Kijkend naar hoe delak loskomt, denk ik dat het een hechtings probleem is van de lak :cry:

Eén ding weet ik nu wel, dit was de laatste keer dat ik een Suzuki koop. Prijstechnisch erg interessant (zeker voor een goedsturende fiets als de DL650), maar ik baal van de erg slechte kwaliteit lak en afwerking.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door PDvD »

Foto's?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
hobbyhakkie

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door hobbyhakkie »

Hallo,

Ik rijd een Yamaha FZ6 Fazer en ik zit erover na te denken een V-Strom 650 aan te schaffen. Ik weet er eentje te koop van mei 2010 met 3000km op de teller. Is er al meer bekend over het roestprobleem bij de nieuwere modellen, zeg maar van bouwjaar 2010 en 2011. Als ik het forum goed doorgelezen heb, las ik regelmatig, dat direkt na aanschaf van een nieuwe motor (ook in de zomer) er al roestplekken ontstonden. Dat was echter bij modellen van 2006 t/m 2009. Hoe is dat nu met de nieuwere bouwjaren? Met mijn huidige FZ6 heb ik helemaal geen roestproblemen en ben een beetje huiverig om daar verandering in te brengen door een V-Strom te kopen.

Alvast bedankt,
Rene
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Wullebolle »

Op men DL1000 2008, na twee winters woonwerk en geen speciale anti pekel bescherming, nog steeds geen sikkepit roest.
Enkel een paar alu boutjes vertonen een weinig corosie. Niets om me zorgen om te maken.
Spooky Action At A Distance !
Wils

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Wils »

Mijn Strommetje is nu ruim 1 jaar oud... ongeveer 13000 op de teller.. en nog niet 1 !!!!! plekje roest te bespeuren...!!!!!
Ook ik heb een FZ6 ingeruild voor DL650... :mrgreen: en nog nooit spijt van gehad.... :mrgreen: :-)}
hobbyhakkie

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door hobbyhakkie »

Wils schreef:Mijn Strommetje is nu ruim 1 jaar oud... ongeveer 13000 op de teller.. en nog niet 1 !!!!! plekje roest te bespeuren...!!!!!
Ook ik heb een FZ6 ingeruild voor DL650... :mrgreen: en nog nooit spijt van gehad.... :mrgreen: :-)}
Ging dat besluit om een DL650 te kopen niet gepaard met de nodige argwaan na het lezen van alle problemen met roest?? Of heb je iets afgesproken met de dealert? Was het roestprobleem überhaupt bekend bij de dealer?

Vriendelijke groet,
Rene
Gebruikersavatar
DutchHornet
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 06-06-2007, 19:39
Mijn motor is een: BMW RNine T Scrambler
Woonplaats: Papecity

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door DutchHornet »

Buiten de kleinigheidjes baal ik nu wel van het feit dat mijn deksel van de waterpomp aan het corroderen is. Motor is 3 jaar oud, staat altijd binnen en 's winters wordt hij nooit gebruikt.
Dgr

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Dgr »

DutchHornet schreef:Buiten de kleinigheidjes baal ik nu wel van het feit dat mijn deksel van de waterpomp aan het corroderen is. Motor is 3 jaar oud, staat altijd binnen en 's winters wordt hij nooit gebruikt.
Maak je het blok weleens schoon? Mijn fiets is van begin 2008, slaapt buiten onder een afdak en wordt ook in de winter regelmatig gebruikt, maar ik zie niks aan het dekseltje...
Gebruikersavatar
DutchHornet
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 06-06-2007, 19:39
Mijn motor is een: BMW RNine T Scrambler
Woonplaats: Papecity

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door DutchHornet »

Dgr schreef:
DutchHornet schreef:Buiten de kleinigheidjes baal ik nu wel van het feit dat mijn deksel van de waterpomp aan het corroderen is. Motor is 3 jaar oud, staat altijd binnen en 's winters wordt hij nooit gebruikt.
Maak je het blok weleens schoon? Mijn fiets is van begin 2008, slaapt buiten onder een afdak en wordt ook in de winter regelmatig gebruikt, maar ik zie niks aan het dekseltje...
Was ook het motorblok met autoshampoo, maar als je niet in de pekel rijd mag dit absoluut niet gebeuren.
soesboy

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door soesboy »

Ik heb hetzelfde probleem met het deksel van de waterpomp, bladdert helemaal af. Dit wordt zeker ergens anders gemaakt of zo.. Enfin, ik ging even langs de dealer voor een nieuwe, kost ie ook nog 75 euro ex. Ik dacht, kwaliteit laag, prijs laag, maar dat viel dus tegen. Dus zelf maar aan de slag met hammerite of zoiets. In de winkel keek ik nog even bij de tweedehandsjes en daar zag ik hetzelfde probleem bij eentje met wat meer km's op de teller.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Peterzeeland »

Subframe van de kuip van mijn 1000 is ook eens aan de beurt (2006).

Heb al eerder van Kawasaki (!!!) 2 nieuwe uitlaatdempers gekregen, na een keertje door de pekel te hebben gereden, Waardeloos en echt niet RVS (check met magneet, blijft hangen).

Had ACF 50 gebruikt, en dat werkt echt! ga ik deze winter ook weer gebruiken, ding staat buiten onder hoes namelijk.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door OllieX »

@hobbyhakkie Mijn Vstrom is van 2009, zie geen roest. Moet er wel bij vermelden dat ik s'winters niet doorrijd.
Manusia2

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Manusia2 »

helemaal top ......het staat ook in de Europese consument reglement....over dat soort zaken.....
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door Redhead »

OllieX schreef:@hobbyhakkie Mijn Vstrom is van 2009, zie geen roest. Moet er wel bij vermelden dat ik s'winters niet doorrijd.
Ook ik heb een DL650 van Juni 2009.
Dankzij uitgebreid onderhoud, schoonmaak en poetsen (als nieuw) weet ik nu heel zeker.
Suzuki heeft geluisterd naar de zeer terechte klachten over de roest. Alleen de boutjes van de kofferophang-nokken zijn verroest. Gelukkig, die zijn wel te koop of te conserveren. :mrgreen:
De Clown

Re: ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!

Bericht door De Clown »

Dit is een niet te handig advies,

Ik rij zomer en winter, pekel of niet, Ik was hem weinig, en demonteer hem 1 keer per jaar zodat ik het subframe weer kan inspecteren, en repareren. Verder doe ik niet aan conserveren, maar rij ik er alleen op. Wel moest ik na een half jaar (eerste winter achter de rug) de tank, en frame bij de koplamp opnieuw spuiten. Eerst bewerkt met een antiroest primer, en daarna mat zwart hamerrite erop gedaan (alles buiten het zicht) nooit meer schade's, en 2 winters zonder bescherming verder, en nog geen roest.

het subframe aan de achterkant is dit voorjaar aan de beurt. jammer, van het werk, maar eenmaal goed gedaan kan hij er zonder problee 4 jaar tegen zonder omkijken. het motorblok, tja, die lijd wel een beetje onder dit beleid. Daar moet ik met mijn volgende strom, (zou er dan een 1000 zijn, over twee jaar) wel iets op vinden. Zal van het najaar worden dat die optisch onder handen genomen gaat worden.

Dus: mocht je niet al te veel geven om een iets afwijkende zwarte kleur, dan is zelf spuiten met de spuitbus een snelle en eenvoudige remedie bij de oudere modellen.

groetjes van een strom liefhebber, van het rijden in iedergeval. :D
Plaats reactie