Ik hoop dat jullie de moeite nemen om dit bericht aandachtig te lezen. Het bevat BELANGRIJKE informatie voor diegene die te maken hebben gehad, nog steeds te maken hebben of in de toekomst te maken gaan krijgen met ROEST.
Vanwege de urgentie, staat dit TOPIC als APART ONDERWERP vermeld. Ook wil ik vragen of jullie deze informatie onder de aandacht willen brengen van zoveel mogelijk
V-STROM rijders, al dan niet lid van dit forum.
Ik heb aandachtig alle reacties (272) gelezen op “DOODZIEK… ROEST EN NOG EENS ROEST” en werd er bijna zelf doodziek van. Het kan toch niet zo zijn dat mensen op deze manier met een kluitje in het riet worden gestuurd. Ondanks hun verwoede pogingen om hun gelijk te halen. Als het nu om een incidenteel “geval” zou gaan oké, maar 40 – 45 (bij mij bekend) roestmeldingen, is voor mij niet meer incidenteel te noemen. Dit vraagt om een nader onderzoek.
Ik heb dan ook de daad bij het woord gevoegd en contact opgenomen met een jurist van de A.N.W.B. en daar het verhaal een beetje uitgelegd. De jurist reageerde verontwaardigd. Hij gaf mij te kennen dat het roesten van motoren die tussen de 0 maanden en 2-3* jaar oud zijn, NIET door de beugel kan, ondanks de garantiebepalingen in de voorwaarden. Als je een product koopt is de verkoper, WETTELIJK VERPLICHT, je een deugdelijk product te leveren. Bij roesten is er géén sprake van een deugdelijk product. Of het nu gaat om een auto, motor of koelkast. Dit noemt men “CONFORMITEIT”.
De wet zegt dat je in ieder geval mag verwachten dat het product de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik (motorrijden) nodig zijn en waarvan u niet hoefde te twijfelen dat die eigenschappen aanwezig waren. Roesten is géén eigenschap die aanwezig is. Dan zou tijdens de aankoop, overeenkomst en in de garantievoorwaarden vermeld moeten worden dat er grote kans is, dat de motor gaat roesten. Ik ben het nog nergens tegengekomen!
* exacte jaartal dat een motor “mag” gaan roesten is (nog) niet bekend.
De jurist heeft mij het volgende aangeraden om een eventuele procedure op te kunnen starten:
Zoveel mogelijk informatie verzamelen van gedupeerde motorrijders. Daarom wil ik jullie vragen om mij onderstaande gegevens toe te sturen;
• jaartal van de motor
• jaar van aankoop
• nieuw of 2e hands
• type motor (DL1000, DL650, Tour, Black Rhino enz.)
• foto’s van de roest (foto’s niet te groot)
• kopieën van eventuele correspondentie met NIMAG , Suzuki of dealer.
• E-mailadres
Uiteraard worden deze gegevens NIET doorgegeven aan derde en wordt er zorgvuldig omgesprongen met persoonlijke gegevens.
Ook heeft het motorblad PROMOTOR van de A.N.W.B. interesse getoond. De hoofdredacteur is zelf een V-STROM rijder en reageerde verbaast op het roestprobleem. Hij heeft er zelf geen last van. Ik heb hem daarom gevraagd om het TOPIC “doodziek..roest en nog eens roest” te lezen.
Op deze manier krijgt het meer draagvlak en staan we niet meer “alleen”. Het heeft echter alleen maar een kans van slagen met jullie medewerking. IK REKEN OP JULLIE!!!
Mijn e-mailadres voor je gegevens is rhinovstrom@hotmail.com
Mail van de A.N.W.B.
Geachte heer Van Roy,
In aansluiting op ons telefonisch onderhoud van hedenmiddag zend ik u zoals afgesproken enige informatie toe ter zake het juridische begrip `conformiteit`.
Succes!
P.s. zal uw mail doorsturen aan ProMotor ANWB
Met vriendelijke groet,
Michiel Boos, ANWB Rechtshulp.
LETS KICK SOME ASS

M.V.M.G.
Peter