ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!!!!!

Frame, vering, ketting etc
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

ROEST:ZÉÉR BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR V-STROM RIJDERS!!!!!!

Bericht door Sparkle Black Peter » za 13 jan 2007, 00:51

Beste Forumleden en V-STROM liefhebbers,

Ik hoop dat jullie de moeite nemen om dit bericht aandachtig te lezen. Het bevat BELANGRIJKE informatie voor diegene die te maken hebben gehad, nog steeds te maken hebben of in de toekomst te maken gaan krijgen met ROEST.

Vanwege de urgentie, staat dit TOPIC als APART ONDERWERP vermeld. Ook wil ik vragen of jullie deze informatie onder de aandacht willen brengen van zoveel mogelijk
V-STROM rijders, al dan niet lid van dit forum.

Ik heb aandachtig alle reacties (272) gelezen op “DOODZIEK… ROEST EN NOG EENS ROEST” en werd er bijna zelf doodziek van. Het kan toch niet zo zijn dat mensen op deze manier met een kluitje in het riet worden gestuurd. Ondanks hun verwoede pogingen om hun gelijk te halen. Als het nu om een incidenteel “geval” zou gaan oké, maar 40 – 45 (bij mij bekend) roestmeldingen, is voor mij niet meer incidenteel te noemen. Dit vraagt om een nader onderzoek.

Ik heb dan ook de daad bij het woord gevoegd en contact opgenomen met een jurist van de A.N.W.B. en daar het verhaal een beetje uitgelegd. De jurist reageerde verontwaardigd. Hij gaf mij te kennen dat het roesten van motoren die tussen de 0 maanden en 2-3* jaar oud zijn, NIET door de beugel kan, ondanks de garantiebepalingen in de voorwaarden. Als je een product koopt is de verkoper, WETTELIJK VERPLICHT, je een deugdelijk product te leveren. Bij roesten is er géén sprake van een deugdelijk product. Of het nu gaat om een auto, motor of koelkast. Dit noemt men “CONFORMITEIT”.
De wet zegt dat je in ieder geval mag verwachten dat het product de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik (motorrijden) nodig zijn en waarvan u niet hoefde te twijfelen dat die eigenschappen aanwezig waren. Roesten is géén eigenschap die aanwezig is. Dan zou tijdens de aankoop, overeenkomst en in de garantievoorwaarden vermeld moeten worden dat er grote kans is, dat de motor gaat roesten. Ik ben het nog nergens tegengekomen!
* exacte jaartal dat een motor “mag” gaan roesten is (nog) niet bekend.

De jurist heeft mij het volgende aangeraden om een eventuele procedure op te kunnen starten:
Zoveel mogelijk informatie verzamelen van gedupeerde motorrijders. Daarom wil ik jullie vragen om mij onderstaande gegevens toe te sturen;
• jaartal van de motor
• jaar van aankoop
• nieuw of 2e hands
• type motor (DL1000, DL650, Tour, Black Rhino enz.)
• foto’s van de roest (foto’s niet te groot)
• kopieën van eventuele correspondentie met NIMAG , Suzuki of dealer.
• E-mailadres


Uiteraard worden deze gegevens NIET doorgegeven aan derde en wordt er zorgvuldig omgesprongen met persoonlijke gegevens.

Ook heeft het motorblad PROMOTOR van de A.N.W.B. interesse getoond. De hoofdredacteur is zelf een V-STROM rijder en reageerde verbaast op het roestprobleem. Hij heeft er zelf geen last van. Ik heb hem daarom gevraagd om het TOPIC “doodziek..roest en nog eens roest” te lezen.

Op deze manier krijgt het meer draagvlak en staan we niet meer “alleen”. Het heeft echter alleen maar een kans van slagen met jullie medewerking. IK REKEN OP JULLIE!!!
Mijn e-mailadres voor je gegevens is rhinovstrom@hotmail.com

Mail van de A.N.W.B.

Geachte heer Van Roy,
In aansluiting op ons telefonisch onderhoud van hedenmiddag zend ik u zoals afgesproken enige informatie toe ter zake het juridische begrip `conformiteit`.

Succes!
P.s. zal uw mail doorsturen aan ProMotor ANWB

Met vriendelijke groet,
Michiel Boos, ANWB Rechtshulp.


LETS KICK SOME ASS :) (figuurlijk dan hé)

M.V.M.G.
Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse » za 13 jan 2007, 11:47

Ik vind het heel dapper dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken en actie onderneemt. Helaas is het zo dat bij mij pas veel later duidelijk is geworden dat ik die ene bewuste keer in januari wél met pekel in aanraking geweest ben zonder het te weten. Wist ik veel dat men tegenwoordig preventief strooit. Die ene keer reed ik net in een stortbui met vers gestrooide pekel omdat het rond de nul graden was voorspeld.

Dat heeft echter niks te maken met de roestverschijnselen op het chroom van de voorpoten en het roesten van de tankonderzijde en de ophangen van de kuipdelen.

Helaas heb ik niets van mijn contacten en gesprekken op papier of e-mail staan. Ik heb ook verzuimd die gesprekken schriftelijk te bevestigen. Verder werd mij destijds door een jurist verteld dat Nimag met hun preventieve onderhoudsvoorschriften een heel grote kans had de zaak te winnen. Dit ondanks het feit dat je zou denken dat je zonder dat preventieve onderhoud mag verwachten dat hij niet of wenig roest. Ze geven daarmee echter wel aan wat je geacht wordt te doen om de motorfiets in goede en beschermde conditie te houden. Het komt mij een beetje over zoals ik weleens heb gezien in badkleding. Het wasvoorschrift dat daarin stond gaf aan dat het kledingstuk niet in aanraking mocht komen met chloor of zeewater en uit de buurt van UV-straling moest worden gehouden. :shock:

Tevens heeft de motor zo nu en dan onder een motorhoes gestaan en ook dat werd meteen als één van de oorzaken van versnelde roestvorming bestempeld. Feit is dat onder bepaalde omstandigheden je inderdaad een verhoogde kans hebt op versnelde roestvorming doordat bij een koude vochtige atmosfeer er onder de hoes versterkte condensvorming kan ontstaan die bij het opkomen van de zon niet zo snel weg kan zoals dat wel het geval is bij een niet afgedekte motorfiets. Dat hij welliswaar niet onder die omstandigheden onder de hoes had gestaan is voor Nimag niet te bewijzen, dus is het één van de oorzaken.....

Het feit dat ik de motor buiten geparkeerd heb staan werd door Nimag ook als niet gewenst geacht. Je zult ook wel gelezen hebben dat de desbetreffende persoon ook doodleuk vertelde nog niet eerder van zulke klachten gehoord te hebben. En alles wat er op forums geschreven wordt is volgens deze persoon ook volledige onzin. Maar dit zijn helaas telefonische uitspraken geweest en staan ook niet zwart op wit.

Verder was de medewerking van Nimag en de dealer waar ik hem heb gekocht nul komma nul aangezien ik hem gekocht heb bij een niet officiële Suzukidealer en men geen zaken wilde doen met zowel mij rechtstreeks als via de niet officiële dealer.

Aangezien het een heel langdurig en onprettige touwtrekkerij ging worden en ik eigenlijk maar één ding echt wilde doen; en dat is lekker motorrijden heb ik het op een gegeven moment voor gezien gehouden. Ik heb uiteindelijk de meeste roestplekken maar zelf behandeld waar dat kon. Pekelinvloeden op de velgen zijn eigenlijk alleen te behandelen met een totaal nieuwe laklaag maar zullen moeilijk of niet te claimen zijn. Ik was het dus zat en ben ermee opgehouden. Ook gezien de geringe kans van slagen.

Ik hoop dat jij alsnog verder komt al zal ik daar waarschijnlijk weinig aan hebben. Je kunt voor de details de foto's van het forum downloaden. Mijn V-Strom is een nieuwgekochte 650. Afgifte kenteken deel-I is 27 maart 2004.

Het bovenstaande is eigenlijk een samenvatting van hetgeen er ook al in de meerdere berichten in het andere topic staan, maar zo is eenieder dan weer even bijgepraat.

Succes met je kruistocht, ik zal het op de voet volgen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Bericht door Stroompje » zo 14 jan 2007, 17:03

Hmmmm je nw topic is al vaak gelezen Peter..............maar hier niet veel reactie's :!:
Tja ook wij hebben niet te klagen over roest :arrow: gelukkig niet :!:
Mijn Barry is er dan ook wel een van het preventieve en poetserige type :arrow: Gelukkig wel :!:

Krijg jij ze wel per e-mail binnen :?:
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
DL650
DL650 berijder
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:16
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650
Locatie: Maasdam

Tank

Bericht door DL650 » ma 15 jan 2007, 22:34

Peter,

Mijn DL650 is van 26 mrt 2004 ,de tank begon al vrij snel te roesten op diverse punten. Deze werd onder garantie vervangen. De tank die ik toen kreeg begon vrij snel op een puntlas te roesten (motor staat binnen),ik heb toen naar Nimag gebeld en die hebben toen toegezegd, als het zou verergeren dat ze niet voor dit probleem zouden weglopen. Dit is alleen per telefoon toegezegd.
Ik heb zelf toen de tank gedemonteerd en alle naden vol laten lopen met tectyl. Misschien niet slim van mij kant om dit te doen ,maar ik had geen zin om op een toezegging per telefoon te gaan discuseren over dit probleem. En ik heb de roest tot op heden nog onder controle.Ik hoop voor jou dat je nu berichten gaat krijgen waar je wat mee kan.



Peter, DL650

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » di 16 jan 2007, 00:54

Stroompje schreef:Hmmmm je nw topic is al vaak gelezen Peter..............maar hier niet veel reactie's :!:
Tja ook wij hebben niet te klagen over roest :arrow: gelukkig niet :!:
Mijn Barry is er dan ook wel een van het preventieve en poetserige type :arrow: Gelukkig wel :!:

Krijg jij ze wel per e-mail binnen :?:
Hoi Stroompje,

Gelukkig dat jullie geen last hebben van roest :D . En wat die reacties betreft, die vallen tot nu toe ook een beetje tegen :evil:. Zeker als je bedenkt dat er welgeteld ongeveer 40 StromRijders op het roestTopic alleen al, klachten hebben over roest. Dan heb ik het nog niet over die andere collega's die er géén melding van doen via het forum :(. Daarom nogmaals: LAAT HET FF WETEN!!! Kleine moeite groot gebaar?

Ook via de mail loopt het niet storm. Het mag ook via een PB als je dat prettiger vindt :P.

Je moet de groe(n)ten van ... hebben. (we gaan hier tenslotte géén reclame maken)

Ha Peter DL650,

Ook bedankt voor je bericht. Ik zal het meenemen in het totale verhaal. Wie weet.

WE ZULLEN DOORGAAN...

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Ikke

Bericht door Ikke » di 16 jan 2007, 18:34

Het topic is pas drie dagen geplaatst, dus reacties zullen nog wel komen denk ik. Niet iedereen zit ieder dag op het forum.
Ik moet zeggen, ik ben in het geheel geen poetser, maar kan op mijn DL 1000 van juni 2005 geen roest ontdekken. Hij staat wel altijd binnen en ik ben een watje, dus wordt de Strom alleen maar per ongeluk nat :oops: .

Ik denk dat bij een eventuele melding in Promotor, er bij Nimag wel wat zweetdruppeltjes zullen verschijnen.

Succes,
Marco

Broekie

Bericht door Broekie » di 16 jan 2007, 19:07

Dag Rhino VStrom, :)

Vooraf al vast mijn complimenten voor de opgezette aktie !
Uit ervaring weet ik (helaas/gelukkig) dat er heel wat bij komt kijken en dat het vaak een "berg" werk maar vooral veel tijd kost,
Dikke Pluim.

Aangezien ik ook een 650 heb waaraan een klein beetje roest zit had ik mij in de discussie gemengd. Ik heb GEEN actie ondernomen richting dealer of importeur daar ik een tweede hands motor heb aangeschaft die op dat moment net uit de garantie ging. Weliswaar had ie pas 2300 km op de teller en de momenten dat er niet gereden is heeft ie volgens de vorige eigenaar binnen gestaan maar toch was/is er al sprake van roestvorming onder de tank

Afbeelding

Afbeelding


Ook de Centrale Moer onder de onderste kroonplaat is rijkelijk van roest voorzien !

na het lezen van betreffende topic heb ik de inventarisatielijst opgesteld en besloten om te accepteren dat het zo zij !!, wat mijn motor betreft.
Uiteraard heb ik de motor daarna wel direkt een behandeling gegeven met ACF-50 en zal na de winter kijken hoe het geheel zich houdt cq ontwikkeld.

Eigenlijk weet ik niet goed of ik nog "rechten" heb om te reklameren, zo ja of het wel zinvol is ?

Wellicht zal het blijken de komende tijd en als mijn aandeel een bijdrage kan leveren verneem ik dat graag.

Met vriendelijke maar vooral succesvolle groeten, Hans :wink:

Rino Negro

Hart onder de riem

Bericht door Rino Negro » di 16 jan 2007, 19:26

Hoi Rhino Vstrom,

Ik herken het roestprobleem niet (gelukkig) maar het is heel goed dat je de actie gestart bent omdat het blijkbaar wel vaak voorkomt. Daarom wil ik je een hart onder de riem steken met jouw actie :wink:

PS lijkt het je niet zinvol om een poll hierover te houden om een goed beeld te krijgen:?:

Het lijkt mij namelijk ook heel nuttig in zo'n onderzoek om te weten hoeveel procent geen last van dit probleem heeft.

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 17 jan 2007, 01:14

Broekie schreef:Dag Rhino VStrom, :)



Eigenlijk weet ik niet goed of ik nog "rechten" heb om te reklameren, zo ja of het wel zinvol is ?

Wellicht zal het blijken de komende tijd en als mijn aandeel een bijdrage kan leveren verneem ik dat graag.

Met vriendelijke maar vooral succesvolle groeten, Hans :wink:
Hoi Hans,

Bedankt voor het compliment :oops:.

Ik zal je aandeel en foto's meenemen in het DOSSIER dat ik aan het samenstellen ben. Zodra ik genoeg informatie heb ontvangen van de roestproblemen bij de diverse V-Stroms, gaat het geheel naar een jurist. Hierna gaan we kijken welke stappen we gaan/kunnen ondernemen.

Hieruit zal o.a. moeten blijken of je nog rechten hebt.

p.s. Van welk bouwjaar is jouw motor :?:

Ik hou je op de hoogte :?: .

M.V.M.G.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Hart onder de riem

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 17 jan 2007, 01:36

Rino Negro schreef:Hoi Rhino Vstrom,

Ik herken het roestprobleem niet (gelukkig) maar het is heel goed dat je de actie gestart bent omdat het blijkbaar wel vaak voorkomt. Daarom wil ik je een hart onder de riem steken met jouw actie :wink:

PS lijkt het je niet zinvol om een poll hierover te houden om een goed beeld te krijgen:?:

Het lijkt mij namelijk ook heel nuttig in zo'n onderzoek om te weten hoeveel procent geen last van dit probleem heeft.
Beste Rhino Nigro,

Bedankt voor je hart :P

Een Poll is wel zinvol maar dan moeten diegene die invullen, dat ze wél last hebben van roest, dit ook onderbouwen en melden, zoals boven wordt gevraagd.
De uitslag van de Poll kan dan ook meegenomen worden in het DOSSIER.

Misschien heb jij tijd/zin om een Poll op het forum te plaatsen :?:

P.S. Hou van je Black-Rhino goed de bevestigingsmoeren van je zijkofferrekken in de gaten. Deze roesten erg snel.

Hasta La Pasta.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Rino Negro

Bericht door Rino Negro » wo 17 jan 2007, 13:31

@ Rhino Vstrom

Thnx voor de tip en ik zal een poll opzetten. :!: :!:

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 19 jan 2007, 02:03

Beste V-Strom lovers :oops:,

Even een kleine UP-DATE mijnerzijds.

Om wat meer inzicht te krijgen in het fenomeen ROEST (door specialisten ook wel corrosie genoemd), heb ik een aantal specialisten, om advies gevraagd. Ik heb 3 brieven gestuurd naar verschillende organisaties die gespecialiseerd :shock: zijn in CORROSIE. Te weten:

T.N.O. in Delft

T.U. technische universiteit afd. materiaalwetenschappen

NCC Nederlands Corrosie Advies Centrum

Ik hoop hier binnen afzienbare tijd enkele reacties van te verwachten.

Ik hou jullie op de hoogte :idea: :!:

Met winderige groet :oops:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Rino Negro

Goed werk!

Bericht door Rino Negro » vr 19 jan 2007, 12:48

Blijf doorgaan, ik volg het op de voet. 8)

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse » vr 02 feb 2007, 19:06

Inmiddels alweer 2 weken geen reacties meer gezien. Hoe is de stand van zaken momenteel?
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » za 03 feb 2007, 02:36

Hoi Rob,

Bedankt voor de interesse, hier een kleine up-date :!:

Ik heb van 10 personen ( Boris, Moupie, Spyball, Broekje, Iron Horse, VStrom Power, DL650, Shopper Biker, Willem en MacB) een dossier aangelegd, waarvan 3 met foto's ( mochten die andere 7 nog foto's hebben dan graag). Deze informatie heb ikzelf van het forum afgehaald. Forumleden, dan wel niet forumleden, hebben mij tot nu toe nog géén informatie toegezonden, ondanks de vele reacties op "DOODZIEK...ROEST EN NOG EENS ROEST" Maar ik wacht nog even af O:-)

Ondertussen heb ik ook een brief gestuurd naar de Nederlandse kamer van Koophandel in Japan, die ik om het adres van Suzuki Motor Corporation heb gevraagd. Of mocht iemand van jullie het adres hebben, geef het dan ff door. In de brief aan Suzuki staan o.a. vragen over de anti-roestbehandeling vanuit de fabriek, hoelang zou een motor, bij 'normaal' gebruik roestvrij moeten blijven. En is het normaal als je een nieuwe motor koopt, deze eerst moet behandelen met een roestwerend middel?

Bij TNO denken ze er zo over!!

1; is het normaal dat je een nieuwe/bijna nieuwe motor éérst moet behandelen met antiroest? Dat zou niet nodig moeten zijn. Dat doe je een auto toch ook niet!

2; worden de onderdelen vanuit de fabriek niet standaard behandeld met een antiroestmiddel voordat deze worden gespoten? Je verwacht een zekere corrosiebestendigheid

3; als je een motor NIET behandeld,als je hem gekocht hebt, wat is dan een redelijke tijd dat zich roest gaat vormen? Sterk afh. van de gebruikscondities en wat vind je redelijk. Zonder corrosiebescherming kan onder invloed van bijv. pekel heel snel corrosie optreden.

4; welke leeftijd van een motor is acceptabel, als het om roestvorming gaat? zie vraag 3

5; kan men onderzoeken waar de roestvorming vandaan komt? Bijvoorbeeld, dat het metaal niet goed behandeld is o.i.d. Ja dat kan.

6; hoe wordt normaal gesproken roest tegen gegaan? Of hoe kan men het roestproces vertragen? Er zijn veel mogelijkheden afh van het materiaal en de eisen.

7; zijn er al meer onderzoeken geweest die hier mee te maken hebben? Er is mij hiernaar geen specifiek onderzoek bekend.

BLAUW ZIJN DE ANTWOORDEN VAN TNO :roll:
Hr. B. Huis in ’t Veld, (TNO)

Van het CorrosieCentrum heb ik nog geen reactie. Ik zal ze een riminder sturen :twisted:

Het is natuurlijk niet zo dat ik blijf wachten op 'roestgevallen' "TOT IK EEN ONS WEEG". Eind februari ga ik alles inventariseren en blijkt er dan niet genoeg draagvlak te zijn, dan stop ik ermee :!:

Dan hebben sommige hun best gedaan. :idea:

M.V.M.G.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1312
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Bericht door Dyrck » za 03 feb 2007, 10:40

Rob,

Hartelijk dank namens de zwijgende meerderheid voor de daadkracht die je wilt ondernemen.

Ik heb mijn Black Rhino (mrt '06) nog maar een week en heb ook al wat roest ontdekt.
De onderzijde van het balhoofd is verroest en de binnenringen van de remschijven beginnen wat roestvlekken te vertonen.
Nu hoor ik dat dit een kwaal is die vaker voorkomt bij de Vstrom en wil graag meeliften in jouw actie.
Ik zal je binnenkort een pb sturen met m'n gegevens.
Laatst gewijzigd door Dyrck op za 03 feb 2007, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse » za 03 feb 2007, 11:04

Hoi Dirk,

bedankt voor je bijdrage. Om misverstanden te voorkomen; met dit topic heeft Peter (Rhino Vstrom) de draad weer opgepakt. Ik had het eigenlijk al afgedaan. Zie elders in de diverse topics. Dus alle eer komt nu Peter toe..... :roll: :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Leipo
DL650 berijder
Berichten: 236
Lid geworden op: do 27 okt 2005, 09:33

Bericht door Leipo » ma 05 feb 2007, 10:41

ik heb ook last van roest, maar het feit dat de motor altijd onder een motorhoes staat en ook een gehele winter door de pekel heeft gereden werkt niet echt in mijn voordeel :(

wat ik veel erger vind is dat connectors/splitters in mijn kabelboom ook doorroesten (met electronische problemen als gevolg)

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » di 06 feb 2007, 01:12

Hoi Leipo,

Maak wat foto's, zet je gegevens erbij ( bouwjaar, nieuw of 2e hands, type, model enz) en stuur die naar het, elders in dit topic vermelde, mailadres. Mag ook via een PB. Dan kunnen we er misschien iets mee. Je weet maar nooit :?:

Tanx4Now

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 07 feb 2007, 03:07

De laatste stand van zaken.

Onderstaande brief heb ik gestuurd naar het consumentenprogramma KASSA :twisted: . Kijken of die er iets mee kunnen. Wie weet!!!

Beste redactie van Kassa,

Ik ben één van de 500 leden van een forum die zich bezig houden met alles wat met een V-Strom te maken heeft. Een V-Strom is een type motor van Suzuki. Op dit forum hebben we een onderdeel “DOODZIEK… ROEST EN NOG EENS ROEST” staan. Tot onze grote verbazing is dit onderdeel al 24.250 keer bekeken en hebben we er 227 reacties op gekregen. Hier de link naar de website: http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=578" onclick="window.open(this.href);return false;

Het blijkt dat veel V-Strom-rijders last hebben van roest. De leeftijd van de motoren die hier last van hebben, varieert van 3 maanden tot 3 jaar. Van de dealer/importeur krijgen vele van deze motorrijders, niet met pekel of slecht weer rijden en goed behandelen met een anti-roestmiddel, als reactie. Het kan toch niet zo zijn dat, als je een nieuwe /bijna nieuwe motor koopt, deze eerst helemaal moet behandelen met een roestwerend middel? Als je een nieuwe auto koopt hoeft dat toch ook niet.! We zijn nu dan ook bezig om van alle roestgevallen een dossier aan te leggen en te kijken of we hiermee stappen kunnen ondernemen.

De vragen die ons bezig houden zijn;

1- vanaf welke leeftijd mag/kan een motor gaan roesten?

2- Is er een bepaalde garantie op het roesten van (jonge) motoren?

3- Worden motoren in de fabriek niet behandeld met een roestwerend middel?

4- Je moet een motor toch gewoon kunnen gebruiken (ook bij regen en pekel) zonder bang te zijn dat hij ernstig gaat roesten?

We hebben sinds korte tijd een Poll opgezet en hebben tot 06-02-2007 al 43 reacties. 13 motoren van de 43 hebben last van roest. Dat is bijna 30%. mocht dit zo doorgaan dan hebben van de 500 leden er 150 last van roest op hun motoren. Dat kan geen toeval zijn!

ROEST JA OF NEE

650 MET Roest 25% [ 11 ]

650 ZONDER Roest 18% [ 8 ]

1000 MET Roest 4% [ 2 ]

1000 ZONDER Roest 51% [ 22 ]

Totaal aantal stemmen : 43

Ook de A.N.W.B. stond te kijken van deze cijfers en raden aan om het te inventariseren.

Misschien kunt u ons helpen hierin wat duidelijkheid te krijgen.

In de bijlage stuur ik wat foto’s en een reactie van de importeur van onze motoren (NIMAG).

Mede namens 500 V-Stom rijders,

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Peter.


Ik hou jullie op de hoogte :idea:

...En Morgen Gezond Weer Op.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Bandit

Bericht door Bandit » wo 07 feb 2007, 18:08

Als dat op de "BUIS"kunnen krijgen, dan gaan we met zijn allen (met de Strom). Dat zal een "bulderend effect geven denk ik, zeker bij Nimag. :lol:

8)

Gebruikersavatar
Strompel
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 20:27
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Locatie: Enschede

Bericht door Strompel » wo 14 feb 2007, 22:44

tsja, eigenlijk heb ik niet zo`n last van roest. Mijn vorig jaar aangeschafte DL 1000 k4 was goed onderhouden, al kwam die volgens de dealer van Texel. Toch houd ik van preventief onderhoud en heb zodoende mijn tank gedemonteerd en inderdaad, daar was wat roest in de maak. Ik heb het ingespoten met ACF-50. ( tevens de mogelijkheid benut om het luchtfilter te ontdoen van een laag insecten waar je u tegen zegt)
Volgens enkele foto`s kan het binnenwerk van de wielen ook aangetast zijn, zover ga ik echter niet. Ik wil voordat de motor weer van stal komt nog wel even checken of de ACF-50 doet wat men beweert.
Wat ik wél snel vindt gaan is de plek waar je met je laarzen tegen het blok aan wrijft (rechts). dit wordt spontaan gepolijst.

Ik hoop dat je actie slaagt. Ik weet dat als het erop aankomt degenen met het grootste geklaag veelal als laatsten in de rij zullen staan. SUCCES.
Wie sterft vol goede ideeën, ligt net zo goed beneeën. (opa Beelen)
Wer stirbt mit gute ideeën, ist auch tot. (Meins)

Gebruikersavatar
Cor
DL650 berijder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 17:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Meppel

Bericht door Cor » vr 16 feb 2007, 21:35

Wij hebben onze rode 650 sinds oktober 2006, 1900 km mee gereden en ik ben vandaag een uurtje bezig geweest met schoonmaken. En dan bedoel ik niet de bovenkant, maar ik ben vooral bezig geweest het binnenste deel van de remschijven te ontdoen van .....roest. De meeste roest is er wel weer af, op enkele plekken, rondom die ronde busjes :?: , zit er nog wat. Ook heb ik de velgen schoongemaakt met lampolie, zien er verder nog goed uit. De ketting, hoewel met regelmaat ingesmeerd, vertoonde ook roestplekjes. Deze zijn na reiniging verdwenen. Wat verder opvalt is dat er al veel bouten en moeren bedekt zijn met corrosie, dat ziet er dan grijs en korrelig uit.
Ik heb vanaf het begin de motor regelmatig ingespoten met anti-corrosie spul van Scottoiler. Hiermee had ik op de vorige motor, een bandit 600, goede resultaten. En deze spoot ik minder vaak in..... ligt het misschien daaraan :lol:
Volgens de dealer komt de roest door de pekel van de laatste weken en kun je dit met normaal onderhoud weer verwijderen. Ik heb er echter weinig lol aan om remschijven te poetsen, de veel oudere bandit had hier geen last van. Dankzij het poetswerk van vandaag heeft het maken van foto's weinig zin. Wanneer de roest weer opduikt zal ik dat wel doen.
We zijn reeds 78000 kilometer onderweg en komen geen meter verder van huis. (01-02-2017)

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1312
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Bericht door Dyrck » zo 18 feb 2007, 15:19

Gisteren de binenringen van de remschijven ook ontdaan van roestvlekjes.
Ben benieuwd hoe lang de schijven het volhouden.
Tevens onderaan het balhoofd een roestige ring, een aansluiting op de dynamo en een ringetje bij de schakelas geverfd met zinkverf.

't Neushoorntje ziet er weer piekfijn uit. :-)}
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
MacB
EX- V-Strom berijder
Berichten: 776
Lid geworden op: wo 01 sep 2004, 20:45
Mijn motor is een: Ex-DL 1000 nu Super Tenere
Locatie: Belgie

Bericht door MacB » do 22 feb 2007, 20:37

Hello Rhino,

Ik vindt een prachtig initiatief, maar spijtig genoeg is mijn motor ondertussen 4 jaar in gebruik door weer en wind. Ik weet niet of ik nog een referentie ben. :wink:

Gebruikersavatar
Korsan
EX- V-Strom berijder
Berichten: 557
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 23:19
Mijn motor is een: Piaggio Fly 125 ;-)
Locatie: Amsterdam

Bericht door Korsan » do 22 feb 2007, 21:03

Hetzelfde probleem nu bij de remschijven en de motor is pas 3 maanden oud. Staat nu op 6000 km en ik zal bij de beurt dit aan kaarten.
GSX600F, Fazer 600, DL1000, DL 650A, Honda XRV650AT

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 23 feb 2007, 02:58

Korsan schreef:Hetzelfde probleem nu bij de remschijven en de motor is pas 3 maanden oud. Staat nu op 6000 km en ik zal bij de beurt dit aan kaarten.
Da's K.. :oops: Laat FF weten hoe de dealer dit oplost, ben erg benieuwd :!:

Succes!!!

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Veldhoven

Bericht door Biker » za 24 feb 2007, 12:07

Afgelopen donderdag liep ik op de Suzuki stand in Utrecht en daar spak iemand met een van de medewerkers over de V-Strom en wat waren ze aan het bepraten.............roest op het bagagerek!!
Beter 1 motor in bezit dan 10 bij de dealer!

Gebruikersavatar
Korsan
EX- V-Strom berijder
Berichten: 557
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 23:19
Mijn motor is een: Piaggio Fly 125 ;-)
Locatie: Amsterdam

Bericht door Korsan » za 03 mar 2007, 23:00

Korsan schreef:Hetzelfde probleem nu bij de remschijven en de motor is pas 3 maanden oud. Staat nu op 6000 km en ik zal bij de beurt dit aan kaarten.
Vandaag dus beurt gehad en navraag gedaan naar de roest op de schijven. Dit schijnt normaal te zijn en te liggen aan metaalsoort van de schijven. Waar de remblokken de schijven niet raken (aan de binnenkant) zit roest.
Metaal dient enigzins "zacht" te zijn om goeie wrijving/grip te krijgen met de remblokken voor een goede remresultaat. Bij bv Ducati schijnen de schijven nog zachter te zijn voor super remmen. De schijven van de Duc vertonen al meteen roest als ze een dag buiten staan en worden bij het remmen weer schoongeveegd. Met schoonmaken valt het grootste gedeelte weer weg. Dit verhaal klonk mij heel erg aannemelijk.
GSX600F, Fazer 600, DL1000, DL 650A, Honda XRV650AT

Gebruikersavatar
Cor
DL650 berijder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 17:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Meppel

Bericht door Cor » zo 04 mar 2007, 21:17

Roest op de schijven zie je ook bij auto's, maar alleen op het deel waar de remschijven tegen aan komen. Bij de V-strom zit er voornamelijk roest op het deel waar de schijven niet zitten, rondom de rondjes. (Die worden dus niet schoongeveegd :wink: )
We zijn reeds 78000 kilometer onderweg en komen geen meter verder van huis. (01-02-2017)

Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1042
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS | Actual een FGSA
Locatie: N51 56.455 E6 04.925

Bericht door RvGS » ma 05 mar 2007, 00:03

Cor schreef: Bij de V-strom zit er voornamelijk roest op het deel waar de schijven niet zitten, rondom de rondjes. (Die worden dus niet schoongeveegd :wink: )
Komt bekend voor...maar heb dit héél weinig.
Groet, Robert | Der rote Fuerstuhl |

Rino Negro

Bericht door Rino Negro » di 06 mar 2007, 22:07

Rhino VStrom schreef:
Ik hou jullie op de hoogte :idea:

Peter
Ha die Peter, laat ons even weten hoe het staat met de kruistocht tegen de roestduivel. :wink: Je hebt de moed toch niet laten zakken hoop ik :frusty:

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 07 mar 2007, 02:22

Rino Negro schreef:
Rhino VStrom schreef:
Ik hou jullie op de hoogte :idea:

Peter
Ha die Peter, laat ons even weten hoe het staat met de kruistocht tegen de roestduivel. :wink: Je hebt de moed toch niet laten zakken hoop ik :frusty:
Nee Hoor!! ben druk bezig om het dossier samen te stellen. Het aantal reacties valt een beetje tegen :( Ik had er meer verwacht. Het dossier is nu 17 pagina's dik, voorzien van foto's, reacties van forumleden en deskundige. Ik wacht nog op een brief uit Japan. Ik heb namelijk een brief gestuurd naar de Suzuki fabriek in Japan, met de vraag naar wat informatie m.b.t. de V-Strom. Ook de Anti-roestbehandeling komt hierin ter sprake. Verder heb ik gevraagd of ze al een tipje van de sluier op kunnen lichten voor wat betreft de NIEUWE V-STROM 2008. :lol: :o Ik hoop hier binnenkort antwoord op te krijgen.

Tot zover een kleine up-date.


ﭖﭚﭮﭨﭦﭳסּטּ

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Bericht door Stroompje » wo 07 mar 2007, 15:12

Rhino VStrom schreef:

Tot zover een kleine up-date.


ﭖﭚﭮﭨﭦﭳסּטּ

eeeeeh Afbeelding ikke niet japans spleken..... :!:
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 07 mar 2007, 23:18

Stroompje schreef:
Rhino VStrom schreef:

Tot zover een kleine up-date.


ﭖﭚﭮﭨﭦﭳסּטּ

eeeeeh Afbeelding ikke niet japans spleken..... :!:
MET VLIENDELIJKE GLOETEN :lol:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 27 apr 2007, 00:45

Hoi Roestgedupeerde :?

Het dossier is klaar. 20 pagina's met meer leed dan lief :twisted: :evil: Ik hoop dat jullie het kunnen openen. Dit dossier stuur ik naar NIMAG ter informatie. kunnen ze in ieder geval niet meer zeggen dat ze maar WEINIG klachten krijgen over ROEST :!: Ook gaat het dossier richting PROMOTOR van de A.N.W.B. met de vraag of ze er iets mee kunnen/willen?

Mocht je nog aanvullingen hebben, laat het dan FF weten. Kan ik die nog verwerken. De tweede week van MEI wil ik het opsturen/mailen.
Hieronder de LINK:

http://members.home.nl/petervanroy/inde ... %20SUZUKI/

Toedeledokie

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Rino Negro

Bericht door Rino Negro » vr 27 apr 2007, 23:42

Ziet er netjes uit Peter. Nu maar hopen dat het eindelijk eens begrepen wordt door :twisted: NIMAG :twisted: .

Succes!

Gebruikersavatar
Dos Nijntjes
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 16:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Vlijmen

Bericht door Dos Nijntjes » za 28 apr 2007, 06:18

Peter, dat ziet er netjes uit. Wat me opviel was dat op zowel pagina 13 als pagina 17 tweemaal dezelfde brief van NIMAG staat (datum, referentie, tekst), terwijl het twee verschillende forumleden betreft. Dit lijkt me niet helemaal juist.

Verder is het top :!: :!:
XJ-600S, YZF-600R, DL650A BR k7, DL650A (k7 BR configuratie) L0

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Bericht door Stroompje » za 28 apr 2007, 15:31

Dos Nijntjes schreef:Peter, dat ziet er netjes uit. Wat me opviel was dat op zowel pagina 13 als pagina 17 tweemaal dezelfde brief van NIMAG staat (datum, referentie, tekst), terwijl het twee verschillende forumleden betreft. Dit lijkt me niet helemaal juist.

Verder is het top :!: :!:

@Dos nijntje,
tja de standaard brieven..... die zo hier en daar lichtelijk worden aangepast....... :roll:
@Peter,
Inderdaad, een niet zo mooi, zo goed mogelijk verzameld verhaal. :arrow: Zou het een vervolg krijgen.......... :?: :?: :?:
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
Korsan
EX- V-Strom berijder
Berichten: 557
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 23:19
Mijn motor is een: Piaggio Fly 125 ;-)
Locatie: Amsterdam

Bericht door Korsan » za 28 apr 2007, 22:35

Ziet er goed uit. De foto's van IH kreeg ik in een vreemde kleur te zien. Hebben jullie dat ook?
GSX600F, Fazer 600, DL1000, DL 650A, Honda XRV650AT

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Bericht door Stroompje » za 28 apr 2007, 23:37

yep hier idem dito.....groen/paars :arrow: geen roest te bekennen :shock:
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » zo 29 apr 2007, 02:23

Dos Nijntjes schreef:Peter, dat ziet er netjes uit. Wat me opviel was dat op zowel pagina 13 als pagina 17 tweemaal dezelfde brief van NIMAG staat (datum, referentie, tekst), terwijl het twee verschillende forumleden betreft. Dit lijkt me niet helemaal juist.

Verder is het top :!: :!:
Goed gezien!!

De éérste brief van Nimag heb ik van I.H. (staat op het forum). De twééde brief heb ik deze week toegestuurd gekregen van F. Na onderzoek blijkt dat F. deze brief al eerder aan I.H. had toegestuurd.

Ik zal hem verwijderen uit het dossier.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Bericht door Chopperbiker » ma 30 apr 2007, 21:44

Perfect overzicht, het dossier is met zorg samengesteld : klasse.

Niet erg fraai van Suzuki om de roestproblemen te negeren.
Met deze kop-in-het-zand-methode doe je zeker niet aan klantenbinding en neem je je klanten en klachten niet serieus.

Een oplossing zou kunnen zijn om tijdens een reguliere onderhoudsbeurt, een aantal specifieke roest-bekende-punten door de dealer te laten checken.
Het kan natuurlijk geen kwaad om als eigenaar vooraf een (standaard-) aandachtspuntenlijstje aan te bieden.

Het is m.i. niet meer dan redelijk dat de Suzuki dealer de dan constateerde problemen netjes onder garantie oplost.

Ik zal bij mijn eerst volgende beurt de monteur een lijstje met roest-inspectiepunten overhandigen en zal hem vragen om e.e.a. met Suzuki-NL kort te sluiten.

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 11 mei 2007, 21:08

HULP UIT ONVERWACHTE HOEK :o :o

Zoals al eerder aangegeven heb ik een paar specialisten benaderd over het roestprobleem van de V-Strom. Eerlijk gezegd had ik hier niet veel reacties van verwacht. Heb ik me toch vergist :!: :!:

Ik kreeg vandaag een mailtje van een CORROSIESPECIALIST die enige naam heeft op dit gebied. Hieronder z'n bericht.

Beste Peter,

Ik ben net terug van vacantie en kom er zeker op terug. Binnen de kring van corrosiespecialisten in Nederland is nog een motorrijder die beslist ook belangstelling zal hebben om het probleem aan te pakken.

Vriendelijke groeten,

Wally Huijbregts

Websites:
http://www.hbscc.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.studiekern-corrosie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Voordat ik het dossier opstuur naar NIMAG, wacht ik bovenstaande nog even af. Misschien biedt dit perspectief.

Ik hou jullie op de hoogte.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse » vr 11 mei 2007, 22:50

Ziet er veelbelovend uit. Lijkt hulp uit een bijzonder deskundige en invloedrijke hoek. Nu nog even afwachten wat de praktijk gaat opleveren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Demous
DL1000 berijder
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 19:38
Mijn motor is een: Suzuki DL1000GT + Yamaha FZ750 fighter
Locatie: somewhere up north

Bericht door Demous » za 12 mei 2007, 09:58

Mischien overbodig maar toch maar ff melden,ik heb zojuist het dossier gelezen en het viel mij in de reactie van Nimag op dat ze aangeven eigenlijk niets met dit forum te hebben.Mocht dit zo zijn vind ik het vreemd dat ze mensen die (in ieder geval) een nwe V-Strom aanschaffen zelf schriftelijk naar dit forum verwijzen.Hieruit doorgeredeneerd zou je toch zeggen dat alle roest problemen wel zeker bij hun bekent zijn maw houden ze hier volgens mij echt wel een oogje in het zeil.Ik weet niet of ik de betreffende brief nog heb maar ben zeker bereid om deze te zoeken mocht het nodig zijn.

ps gelukkig heb ik op mijn 1000GT nog geen roest gezien,maar ik houd het zeer zeker in de gaten.

GrTzzzzzzz

Demous

Gebruikersavatar
Fred
EX- V-Strom berijder
Berichten: 994
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 18:34
Mijn motor is een: was een DL 1000 en nu ne BMW K1200RS
Locatie: Lummen, België

Bericht door Fred » za 12 mei 2007, 10:28

zeer goed en grondig dossiertje. Indien men dit nu met genoeg aandacht dmv media naar de buitenwereld kan brengen, en er ook nog een consumenten organisatie zou op willen inspelen, denk ik dat Suzuki niet meer anders zal kunnen dan hierop reageren en met compensaties over de brug komen.
Nu weet ik niet hoe het zit met de roest problemen van de 650 in andere landen en hoe daar de reactie is van de gebruikers is, en/of de plaatselijke importeurs anders reageren op klachten. De 650 is duidelijk roestgevoeliger dan de 1000, het gaat hier duidelijk om een constructiefout, of zoals men weleens zegt "verborgen gebreken". Ik zal dit topic in de toekomst met nieuwsgierigheid volgen.
Proficiat aan de opstellen van het dossiertje, goed gedaan.

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » zo 13 mei 2007, 01:35

REACTIE CORROSIE (ROEST) SPECIALIST

Beste mensen;

Ik heb vandaag weer een reactie gekregen van de Corrosiespecialist. Hieronder zijn mail;

Beste Peter,

Ik heb het verhaal gelezen en heb gevraagd aan de voorzitter van de Studiekern Corrosie op de komende vergadering op 30 mei wat tijd te reserveren voor een korte presentatie waar ik de corrosieschades kan laten zien.
Binnen deze studiekern zitten de corrosiespecialisten van Nederland, geen juristen, maar puur vak specialisten. Kijk op hun website http://www.studiekern-corrosie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een werkgroep van de bond voor materialenkennis. Het NCC is sinds kort failliet.

Ik zag op het forum of in het rapport dat Suziki zich wel door het onderhoudvoorschrift aardig heeft ingedekt.
Mijn eerste indruk is dat veel van de schades in de buurt van de lassen zitten.
Als er nog meer foto's zijn, stuur ze me.

Vriendelijke groeten,

Wally Huijbregts


Zoals je kunt lezen gaan de specialisten er aandacht aan besteden. Mijn vraag aan jullie is dan ook:

MOCHT JE NOG FOTO'S HEBBEN VAN JE ROESTIGE MOTOR, OF KUN JE DIE NOG MAKEN, STUUR DIE DAN VÓÓR 27 MEI NAAR MIJN E-MAIL ADRES.

Dan kan ik ze nog optijd doorsturen. En breng zoveel mogelijk V-Strom rijders op de hoogte van dit onderwerp. Dit is misschien dé kans om een vuist te maken tegen het roestprobleem. :twisted:

Ook tegen onze vrienden uit België en Duitsland wil ik zeggen:

GEEF HET DOOR :!: :!: :!:

Groet,

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Roest/corrosie problems

Bericht door Chopperbiker » vr 18 mei 2007, 15:37

Peter, naar aanleiding van je input-oproep heb ik hem vandaag weer eens goed gepoetst en in de was gezet.
Ehh, de Suzuki bedoel ik natuurlijk :lol:

Buiten de roest is ook op diverse plekken het aluminium aangeslagen: de schakel- & rempook en ook de startmotor zien er alles behalve fraai uit.

Voor de statestieken :
DL650 nieuw gekocht op 11-7-2005 voor 8000,= euro, zeg maar een kleine 18000 gulden.
Voor die prijs mag je toch wel kwaliteit verwachten :?: :roll:

Alle voorgeschreven beurtjes bij de dealer gehad, kilometersstand nu 15200, staat altijd droog in de schuur, baasje houd niet van regen maar ontkomt er soms niet aan, ben er zuinig op, wordt dan ook regelmatig gepoetst.
Ben GEEN oud vrouwtje :!:

Ik hoop dat de fotoserie bruikbare plaatjes bevat betreffende de roest-discussie. Meer kunnen uiteraard op verzoek worden geschoten.
Laatst gewijzigd door Chopperbiker op di 14 okt 2008, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6856
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter » za 19 mei 2007, 01:40

Hoi Chopperbiker,

Bedankt voor de foto's, ze gaan mee in het dossier.(dat roest niet alleen maar rijmt ook nog :wink: ) en ik stuur ze door. Ik hoop dat er van andere V-Strommers ook nog foto's zullen volgen. Het kan nog tot 27 mei :!: :!: :!:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Plaats reactie