ketting naar de maan???

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Roeleke

ketting naar de maan???

Bericht door Roeleke »

Na een totaal van net geen 18000 km en een toch van 2 weken (4400km door de alpen naar corsica en via het centraal massief terug) denk ik dat door oa de warmte, slechte smering (scottoiler was al leeg na 1700 km (vergeten te vullen voor vertrek :oops: :oops: :oops: ) denk ik dat de o-ringen tussen de schakels aan het uitkomen zijn. Dit voor ongeveer 1/4de van de ketting schat ik.

Ziet er zo uit:
Afbeelding

Ook beginnen sommige schakels vast te zitten... meestal vlak langs een schakel waar de oring er tussen uit is gekomen.

Kan iemand dit bevestigen?

EDIT: het is dus bevestigd op het internationale V-Strom forum: ze is dus naar de maan.
Vermoedelijk door te droog en te hoge temperaturen (zuiden van Frankrijk & Corsica de voorbije 2 weken 8) )
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

ketting

Bericht door Stroom2 »

Tja.....je bent er inmiddels uit las ik. Mijn ketting op de DL 1000 was met net 18.000 km zo goed als op.

Bij vertrek naar Schotland was de ketting netjes op spanning (15000 km). Als de ketting 'kaal' gereden was na wat overvloedig water, heb ik de ketting gesmeerd zoals ik gewend was te doen. Na een tussenstop ergens in de Highlands, zag ik de ketting er wel erg slap bij hangen en heb deze toen gesteld. Na een kleine 500 km kon ik weer aan de gang. Thuis gekomen heb ik de ketting vervangen bij de 18000 km beurt. Heb nu een DID 'x-ring' laten monteren ipv van een 'o-ring' en dan in combinatie met een zwart gekleurd tandwiel.

Het fenomeen dat jij omschrijft heb ik al eens eerder op dit forum gelezen. De originele ketting van Suzuki is er nu ook niet een van de betere kwaliteit volgens mij.
Schijnt veelvuldig zo rond de 18000 km 'op' te zijn. (de een (1) uiteraard meer en de ander minder). "Stroompje" heeft er bijna 24000 km mee rond kunnen rijden.
Groeten Barry/Stroom2.
Bandit

Re: ketting

Bericht door Bandit »

Stroom2 schreef:Tja.....je bent er inmiddels uit las ik. Mijn ketting op de DL 1000 was met net 18.000 km zo goed als op.

Bij vertrek naar Schotland was de ketting netjes op spanning (15000 km). Als de ketting 'kaal' gereden was na wat overvloedig water, heb ik de ketting gesmeerd zoals ik gewend was te doen. Na een tussenstop ergens in de Highlands, zag ik de ketting er wel erg slap bij hangen en heb deze toen gesteld. Na een kleine 500 km kon ik weer aan de gang. Thuis gekomen heb ik de ketting vervangen bij de 18000 km beurt. Heb nu een DID 'x-ring' laten monteren ipv van een 'o-ring' en dan in combinatie met een zwart gekleurd tandwiel.

Het fenomeen dat jij omschrijft heb ik al eens eerder op dit forum gelezen. De originele ketting van Suzuki is er nu ook niet een van de betere kwaliteit volgens mij.
Schijnt veelvuldig zo rond de 18000 km 'op' te zijn. (de een (1) uiteraard meer en de ander minder). "Stroompje" heeft er bijna 24000 km mee rond kunnen rijden.
Ja dat heb je met een (rechter) vrouwenhand Barry. Die zijn zelfs lief voor een Suzuki ketting :D

Groetjes Toon 8)
CVke

Bericht door CVke »

Yep, mijn ketting en tandwielen, vooral het voorste, volledig op bij 17000km.
Nieuwe laten legen, ook een x-ring. garage garandeerd met zeker 25000km met deze ketting onder voorbehoud dat ik ze gesmeerd hou.
Een automatisch smeersysteem raden ze me af omdat ze de ervaring hebben dat vele regelmatig vergeten bij te vullen, het automatisme om na elke rit te smeren vervalt natuurlijk, en dat ze dan te lang met ongesmeerde ketting doorrijden.
bjorri

Bericht door bjorri »

CVke schreef: Een automatisch smeersysteem raden ze me af omdat ze de ervaring hebben dat vele regelmatig vergeten bij te vullen,
Eh, de scotoiler met toeringtankje (achter het nummerbord) houdt het zo'n 15.000 km vol op een keer vullen en is ook nog in een oogopslag te controleren. Dus gewoon bij of na de beurt weer vullen. Waarom zou je dat vergeten? Motorolie controleer je toch ook elke paar duizend Km.
CVke

Bericht door CVke »

Dit komt niet van mij maar van een garagist van motorfietsen.
Waarom zou hij aan iets waaraan hij verdient afbraak doen en vermelden dat hij dit niet graag installeerd omwille van die dingen?
Ik weet het niet, ik heb alleen zijn raad gevolgd en dat ding niet geinstalleerd en smeer nu netjes telkens na elke rit mijn ketting wel zelf. Tijdens het smeren kan ik dan ook nog eens kontroleren of alles in orde is met de kettingen tandwielen en/of de ketting niet moet worden bijgespannen.
Zo wordt dit een macht der gewoonte.
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je niet telkens moet kijken of je ketting vettig genoeg is, dat je dit wel eens zou kunnen vergeten voor een grote rit met alle gevolgen vandien.
Maar dit laatste is mijn mening en ik probeer niemand dit ding af te raden. Ik wil enkel meedelen wat ik gehoord heb.
bjorri

Bericht door bjorri »

Als je perse wilt zoeken naar de 'verborgen agenda' van de garage dan gok ik erop dat de installatie van de scotoiler een rot klus is en dat ie op den duur minder gaat verdienen aan kettingen en tandwielen.

Maar ik ga nooit uit van het slechte in mensen....

Wel een nadeel van de scotoiler is dat ie op onverharde wegen de olie eruit gooit. Pas dus op voor olievlekken in de franse alpen want daar heb ik mijn tankje leeg gerammeld. Voor het bijvullen van de toering moet je het nummerbord eraf halen, wonderlijk ontwerp dus. Verder zeer tevreden over (19.000 km).
Plaats reactie