Voorspanning achterveren 650

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Martin

Voorspanning achterveren 650

Bericht door Martin »

Deze week mn 650 opgehaald. Jaartje oud en weinig op de teller.
De eerste ervaringen zijn top! Zeker in vergelijking met mn eerdere diversion 600.
Wel een punt waar ik nog behoorlijk mee aan het klooien ben...de instelling van de voorspanning van de achterveer.

Ik kan naar beide kanten onbeoerkt blijven draaien en merk niks. Errder is hier ook in dit forum over gepraat maar ik vind geen afdoende antwoord.
Wie helpt mij verder vanuit zijn ervaring?

Martin
    The V

    Bericht door The V »

    Bij de vering zie je streepjes (geloof een stuk of 4/5) Hoe meer streepjes je ziet, hoe stugger de vering. Ik geloof dat met de klok mee stuuger is. Als het goed is voel en hoor je dan ook een tikje per slag dat je m draait.
    Remakil

    Bericht door Remakil »

    Je bedoeld deze draaiknop?
    Afbeelding

    Ik heb em helemaal naar rechts gedraaid (met de klok mee) en op max. gezet... vind ik de achterzijde een stuk stabieler mee... :)
    Martin

    Bericht door Martin »

    Bedankt voor jullie reactie...het gaat echt snel hier.

    Wat ik al vertelde...ik kan blijven draaien en merk niets van streepjes of klikjes....Morgen bij daglicht maar is verder op onderzoek.
    Misschien niet goed gekeken of nog niet bekend waar ik op moet letten.
    Martin
    The V

    Bericht door The V »

    heb je het boekje nog? Daar al in gekeken?
    Martin

    Bericht door Martin »

    Ja dat heb ik maar geeft me nog niet voldoende oplossing.
    Zoals ik jullie begrijp moet ik beter op zoek naar de streepjes en zo..morgen maar is kijken en dan reageer ik wel weer.
    Alvast bedankt!!!
    Het werkt hier leuk
    Martin
    The V

    Bericht door The V »

    Welkom bij de grootste familie van Nederland :wink:
    Martin

    Bericht door Martin »

    Ik zag bij jouw profiel blauw..blauw
    Deze week mn eerste tourtje langs de dijk bij Schoonhoven.
    Kwamen 6 blauwe heren op transalpjes me tegemoet...vrolijk groetend.
    Moeten zeker v-strom liefhebbers zijn geweest :D
    The V

    Bericht door The V »

    Ha ha, ik denk dat dat de "bonnenfabrieken op motor in opleiding" waren...
    Ook bij die beroepstak zijn de dijken errug geliefd :!: :wink:

    Ben je al wat verder met je vering?
    Remakil

    Bericht door Remakil »

    Martin schreef:Bedankt voor jullie reactie...het gaat echt snel hier.

    Wat ik al vertelde...ik kan blijven draaien en merk niets van streepjes of klikjes....Morgen bij daglicht maar is verder op onderzoek.
    Misschien niet goed gekeken of nog niet bekend waar ik op moet letten.
    Martin
    Het is een hydraulisch systeem en naar mijn mening geeft die draaiknop geen klikjes... ;)
    Ik heb em dus naar max. gedraaid, zonder klikjes te horen, je ziet ook weinig gebeuren, maar je merkt het wel tijdens het rijden... :P

    Overigens spreken ze op de suzuki site over het regelen van de veervoorspanning... maar iets zegt me dat we over demping praten, hetgeen toch enig verschil is! Maar misschien is dat "iets" in mij wel niet slim genoeg... ;)

    Iig... zet je hem op z'n laagst en je plempt dan iemand achterop... dan merk je het verschil tussen max en low wel... :lol:
    The V

    Bericht door The V »

    Bij mij geeft de draaiknop wel tikjes als ik "clockwise" draai.

    Afbeelding
    Remakil

    Bericht door Remakil »

    The V schreef:Bij mij geeft de draaiknop wel tikjes als ik "clockwise" draai.
    Shit... dan is mijn systeem verrot... :shock:
    Of ik merk simpelweg nix als ik er aan draai... ;)

    Het effect werkt gelukkig wel... en ik zie dat als je aan de knop draait de kop van de veer zakt (of stijgt) en dat je daarmee je veerspanning verhoogt... mijn "iets" zit er dus naast... ;)

    De uitgaande demping zou dacht ik ook te regelen zijn, moet ik ff naar kijken... ik hou van stug... wil wegcontact voelen... als ik comfi wil rijden koop ik een goldwing... :lol: :P ;)
    Blackstrom

    Bericht door Blackstrom »

    Remakil schreef: Shit... dan is mijn systeem verrot... :shock:
    Of ik merk simpelweg nix als ik er aan draai... ;)
    Onder de draaiknop zitten twee kleine kogeltjes met een veertje erachter.
    deze hoor je klikken als je aan de stelknop draait.
    Soms komt er vuil tussen of is er een kogeltje weg en dan hoor je
    geen klik meer, maar dit maakt voor de werking van het systeem
    niets uit. Het enige wat belangrijk is, is dat als je stugger wilt rijden
    er meer ringen tevoorschijn moeten komen (bovenkant veer)

    gr,
    Richard
    Martin

    Bericht door Martin »

    Vandaag is op onderzoek geweest en denk er wel uit te zijn.
    Wist niet dat de befaamde streepjes op de veer zelf zaten...nou ja, nog wat onervaren zal ik maar zeggen.
    Inderdaad bij een volle slag hoor en voel je een subtiel klikje.
    Met twee op de motor een stuk gereden, eerst standje vier...stug, Daarna standje 2.. en prima resultaat. Mn bijrijdster merkte het nog beter dan ik zelf. Voor mij dus onder normale omstandigheden op de tweede ring.
    Mn voorveren staan overigens ook op 2 ringen afgesteld en daar blijf ik van af want het werkt naar mijn idee optimaal.
    Deze "kwestie" heb ik dus helder.
    Bedankt jongens!

    Martin
    DL650

    Demping

    Bericht door DL650 »

    Martin,

    Aan de rechter onderzijde van de demper zit een schroefje , met dit schroefje kan je de demping instellen.Op blz 28 van je handleiding zie je wat ik bedoel.

    Peter,
    Remakil

    Re: Demping

    Bericht door Remakil »

    DL650 schreef:Martin,

    Aan de rechter onderzijde van de demper zit een schroefje , met dit schroefje kan je de demping instellen.Op blz 28 van je handleiding zie je wat ik bedoel.

    Peter,
    Eeeejjj... now we are talking... :):):)
    Dat moest ik dus ff weten... ik ga spitten... ;)
    Martin

    Bericht door Martin »

    Peter,

    ja, ik geloof dat ik er nu wel uit ben.
    Ik heb me beperkt tot het instellen van de voorspanning van de achter veren.
    Jouw verhaal gaat verder...ben ik nog niet aan toe gekomen.
    Hij veert en rijdt nu prima.
    Wat biedt het om hier mee aan de slag te gaan?

    Martin
    DL650

    Demping

    Bericht door DL650 »

    Martin,

    Met zijn tweeen op 1 motor op vakantie volle bepakking ,topkoffer, zijkoffers ,tanktas ,dan zet ik de veervoorspanning op zijn strakst, de demping zet ik iets soepeler. Op de plaats van bestemming zet ik de veervoorspannig weer normaal. De demping zet ik thuis als we terug zijn van vakantie weer op de originele stand.


    Peter,
    Martin

    Re: Demping

    Bericht door Martin »

    [quote="DL650"]Martin,

    Met zijn tweeen op 1 motor op vakantie volle bepakking ,topkoffer, zijkoffers ,tanktas ,dan zet ik de veervoorspanning op zijn strakst, de demping zet ik iets soepeler. Op de plaats van bestemming zet ik de veervoorspannig weer normaal. De demping zet ik thuis als we terug zijn van vakantie weer op de originele stand.


    Peter,[/quote]

    Peter,
    Goeie tips...ga ik zeker deze zomer is uitproberen als de wat langere en bepakte ritten voor de deur staan. Bedankt!
    Martn
    Leipo

    Bericht door Leipo »

    Remakil schreef:Ik heb em helemaal naar rechts gedraaid (met de klok mee) en op max. gezet... vind ik de achterzijde een stuk stabieler mee... :)
    Ik heb hem vandaag op zijn max gehouden nadat ik gisteren met duo gereden hebt en op de snelweg bevalt het me wel :P
    de wat hobbeligere wegjes zou ik hem toch 1 standje minder zetten :)
    Martin

    Bericht door Martin »

    [quote="Leipo"][quote="Remakil"]Ik heb em helemaal naar rechts gedraaid (met de klok mee) en op max. gezet... vind ik de achterzijde een stuk stabieler mee... :)[/quote]

    Ik heb hem vandaag op zijn max gehouden nadat ik gisteren met duo gereden hebt en op de snelweg bevalt het me wel :P
    de wat hobbeligere wegjes zou ik hem toch 1 standje minder zetten :)[/quote]

    gisteren ook met twee getoert....stand 2 met 2...het rijmt en werkt bij mij het best..
    Ben nu begonnen met af stellen van mn voorruitje...eerst de laagste gehad...redelijk goed...nu in het midden...wat beter...
    Remakil

    Bericht door Remakil »

    Leipo schreef:
    Remakil schreef:Ik heb em helemaal naar rechts gedraaid (met de klok mee) en op max. gezet... vind ik de achterzijde een stuk stabieler mee... :)
    Ik heb hem vandaag op zijn max gehouden nadat ik gisteren met duo gereden hebt en op de snelweg bevalt het me wel :P
    de wat hobbeligere wegjes zou ik hem toch 1 standje minder zetten :)
    Op de hobbelige wegen is het idd niet altijd even comfortabel, maar doorgaans rij ik enigzins sportief en dan heb ik liever het gevoel van hobbels, dan van een zwabberende achterkant... ;)

    Is ook een kwestie van gewenning... maar op de meeste wegen blijft hij bij mij op maximaal staan, als het echt heel slecht is, dan is het anders, maar zelfs op grindpaden met 80 km/u heb ik het zo gelaten... :)
    Boris

    Bericht door Boris »

    Op m'n TRX heb ik naast veervoorspanning ook nog instelbere ingaande en uitgaande demping. Hierdoor raak je al helemaal snel de kluts kwijt. Zeker in combinatie met de Michelin Pilot powers die ik eronder heb zitten. Die geven zo belachelijk veel grip dat je weinig met vering hoeft te doen om alsnog absurd plat en hard door een bocht te gaan.

    Eigenlijk zouden fabrikanten veel meer aandacht aan vering en demping moeten besteden in boekjes (bv op basis van gewicht van bestuurder), maar waarschijnlijk zijn ze bang om aangeklaagd te worden door een of ander americaan :?
    Plaats reactie