Pagina 1 van 1

schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: zo 02-06-2019, 22:46
door Varadoremi
Verleden jaar een nieuwe V-Strom XT 1000 gekocht. Al van bij het begin vond ik de V-Strom moeilijk schakelen. Elke schakelbeurt vraagt de nodige oplettendheid. Als ik hoog in toeren schakel is er geen probleem, maar zodra het toerental minder is (lees onder 4000 tpm) moet ik maar bang afwachten of ik wel genoeg kracht heb gezet of misschien net teveel. Soms verloopt alles ook heel erg soepel.
Met andere woorden: elke schakelbeurt is weer een verrassing.
Ik heb de pook al in allerlei standen gezet maar dat geeft geen merkbare verbetering. Ook ben ik al bij 2 verdelers geweest die mijn motor hebben getest en verklaren dat er niet meteen iets aan de hand is
'Een V-Strom schakelt nu eenmaal zo' of ''Het is natuurlijk geen 4 cylinder' is dan de uitleg.
Ps. Dit is mijn 13de motor (6 merken) en heb meer dan 500.000 km op de teller staan. (zowel met 1,2,3 en 4 cilinders)
Dit is de slechtst schakelende motor die ik ooit heb gehad en met de gegeven uitleg neem ik geen voldoening.

Nog iemand die deze problemen ervaart van deze voor de rest meer dan uitstekende motor?
Of kent iemand de truc om de V-Strom toch lekkerder te schakelen? (ik heb al gedacht om een kortere aftermarket schakelpook te installeren (als dit al bestaat??) want ik vind de originele te lang en dus ook de opwaartse lift te lang.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 03-06-2019, 00:25
door RedStrom
Hij hoort gewoon goed te schakelen. Zeker een 2018 model.
Die van mij uit 2014 doet het ook prima, zelfs zonder koppeling zo af en toe. Denken aan mijn grote linkerteen is vaak al voldoende om te schakelen :)
Dat ie onder de 2500-3000 rpm wat minder loopt mag je aan dat die 2 halve liters wijten in V-vorm. Maar dat heeft niks met schakelen te maken.
Ik zou teruggaan naar waar je hem gekocht hebt en/of de importeur contacten. Je hebt 3 jaar garantie tenslotte.
Misschien is het de schakelassistent of slipperclutch die niet meewerkt.
En als je iemand weet die ook een 100 rijdt in de beurt, laat die eens rijden.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 03-06-2019, 21:00
door Weerman
Ik heb geen 1000 maar een 650, deze schakelt super zowel op toeren als met weinig toeren hoef er nooit bij na te denken.
Terug naar evt naar een andere dealer wat die er van zegt.

Wim.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 03-06-2019, 22:14
door Varadoremi
Als je van 2 dealers hebt vernomen dat er niets abnormaals is te vinden, begin je aan jezelf te twijfelen. Maar zoals ik al zei; ik ben heel ervaren en ik voel wat ik voel (nooit eerder ervaren, ook niet bij mijn GS'en 1200 die toch ook niet meteen bekend staan als schakelwonders).
Ik herinner me ook dat ik bij mijn testrit dit helemaal niet heb ervaren.
Tja, dan nog maar eens een dealer opzoeken, maar wie?? Ben eerst bij Erckens geweest maar deze is gestopt met Suzuki en ben dan bij Suzuki Motoservice Mike geweest.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 03-06-2019, 22:42
door Eikie
Luc, ik weet niet waar je woont, maar Marc Hoegee is een serieuze gast met jaren ervaring in de racerij. Anders even bij Mike langs in Barneveld de Valkenier.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 04-06-2019, 00:14
door Frank
Ik heb een 1000 van 2017, model L8... maar geen schakelproblemen... gaat soepeltjes... en ik schakel heel veel.. rij constant achter een paar lesmotoren aan...

... dus er zou iets met jouw motor aan de hand moeten zijn..

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 04-06-2019, 09:21
door Toto844
Ik heb ook een 1000 2018 nooit geen problemen gehad met het schakelen ja van 1 naar 2 gaan soms wat stroever maar bij welke motor is dat niet zo. Heb je dit in elke versnelling dan en alleen onder de 4000 toeren?

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 04-06-2019, 13:36
door Dendrummer
Bij Suzuki Dealer Jacqmaer in Bilzen zou je eens kunnen gaan vragen,die hebben een zeer goede monteur. :duim:

Greetz
Gerard

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 04-06-2019, 21:56
door Hessel
ik heb een 2015 strom 1000 gehad en die schakelde altijd wat hakerig van 1 naar 2 met name. de rest van de versnellingen gingen goed.
ik heb nu een 2019 strom 1000 en die schakelt boterzacht door alle versnellingen ...
jou 2018 is hetzelfde dus zou dit ook moeten doen....
komt de koppeling wel goed vrij? .....

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 04-06-2019, 23:19
door Varadoremi
Fantastisch om te vernemen dat jullie motor geweldig schakelt en ook fantastisch om te vernemen dat jullie zo massaal en hulpvaardig reageren. :worship: Nu ik weet dat mijn schakelprobleem eerder een uitzondering is, ga ik zeker nog eens bij een dealer langs.
Langs de andere kant blijft het vreemd dat reeds gecontacteerde dealers het probleem niet onderkennen.
Enig idee hoe de mecanieker in Bilzen heet?

Ik heb precies ook de indruk dat naargelang de motor warmer wordt het schakelen er niet beter op wordt. M.a.w. met een koude motor schakelt hij beter. Ook al tegenstrijdig, niet??

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 04-06-2019, 23:37
door Tulipan
Al eens op een andere V Strom 1000 2018 gereden ?
Dan zou iedereen ( en jijzelf ) direct jouw probleem herkennen O:-)

My 2 cents

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: wo 05-06-2019, 09:29
door Toto844
Als de motor warm is en dan slechter begint te schakelen is er zeker iets mis, lijkt me toch echt een versnellingsbakprobleem. Ik zou zeker nog eens bij een andere dealer langsgaan.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: wo 05-06-2019, 22:37
door Varadoremi
Vandaag een dealer telefonisch gecontacteerd met de vraag of ik kan langs komen met het schakelprobleem dat ik kort heb geschetst.
Ongelofelijk maar waar maar deze dealer maakt er zich dadelijk vanaf met zijn antwoord dat de V-Strom al zo lang is doorontwikkeld dat er GEEN problemen kunnen zijn.
Het kan hoogstens zijn dat de pook in een andere positie moet gezet worden. (reeds geprobeerd)
Halo :shock: :shock: :shock: :shock:
Ja jongens; zo is het gemakkelijk om 3 jaar garantie te geven. :evil:
Ik mag evenwel begin volgende week langs komen zodat de mecanicien een proefrit kan maken. Ik zal er maar op ingaan alhoewel die vooringenomenheid me niet bevalt.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: wo 05-06-2019, 23:34
door Tulipan
heeft ie een demo, ga samen. Heen ene motor en terug ruilen Beste test

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: do 06-06-2019, 20:14
door Hessel
geen problemen kunnen zijn is natuurlijk onzin.
dat valt samen met de uitspraak " die dingen mankeert nooit wat aan"
heel eerlijk, ik geloof wel dat in het geval van de strom 1000 er behoorlijke individuele verschillen zijn waar te nemen.
als ik kijk naar mijn eigen ervaring kan ik enkel stellen dat de oude minder goed schakelde maar mechanisch wel stiller was.
mijn huidige klappert er stationair lustig op los al vanaf dag 1....
ik denk een kwestie van ruime productie toleranties waarbij het dus een roulette wordt of je een "strakke" of minder "strakke " treft.
mijn huidige is echt luider als de vorige mechanisch tot op het niveau dat ik er 2x mee terug gegaan ben.
volgens de dealer normaal bij de nieuwe types en hij doet ook niks fout maar als het zoals vorige week echt heet is en je staat stationair te draaien bij een stoplicht kun je de koppelingkorf flink horen klapperen.
........nu al dus dat wordt nog wat straks als er nog meer speling op komt.....
volgens de legende worden ze er oud mee,ik ga het wel zien......

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: za 08-06-2019, 17:58
door TT-Strom
Moet zeggen dat ik het wel herken.
Hiervoor 2x een 650 gereden en altijd boterzacht schakelen.
Heb nu een DL1000 L8 en die schakelt lang zo soepel niet. Denk erover om mee terug te gaan.

Wat valt mij op:
- van 1 naar 2 soms ratel (alsof tandwielen langs elkaar heen schuren) en hard klak geluid.
- van 3 naar 2 ook veel kracht zetten en hard klak geluid.

En ja, ik trek de koppeling goed in :-).

Als je toeren en snelheid maakt lijkt van 3-6 en 6-3 wel prima te schakelen.

Heb dit met de 650 nooit ervaren.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: za 08-06-2019, 18:23
door Eikie
@ Piet Zahut

Kom er eens in Marco.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: zo 09-06-2019, 08:13
door Hessel
TT-Strom schreef: za 08-06-2019, 17:58 Moet zeggen dat ik het wel herken.
Hiervoor 2x een 650 gereden en altijd boterzacht schakelen.
Heb nu een DL1000 L8 en die schakelt lang zo soepel niet. Denk erover om mee terug te gaan.

Wat valt mij op:
- van 1 naar 2 soms ratel (alsof tandwielen langs elkaar heen schuren) en hard klak geluid.
- van 3 naar 2 ook veel kracht zetten en hard klak geluid.

En ja, ik trek de koppeling goed in :-).

Als je toeren en snelheid maakt lijkt van 3-6 en 6-3 wel prima te schakelen.

Heb dit met de 650 nooit ervaren.
ik zie dat je net als ik uit assen komt?
mischien kunnen we eens kijken en vergelijken?

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 10-06-2019, 17:34
door TT-Strom
Hey Hessel,

Zeker! Ik stuur je een pb.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 10-06-2019, 19:31
door Schepstrom
Ook ik ben ook terug geweest met mijn 1000 (L6) maar daar ging het over van 1 naar 2 schakelen (deed de 650 veel beter) maar die was goed ingereden. Moet zeggen met 18k op de teller dat de boel wel ingesleten is en heb ik het af en toe nog last van.
Dealer gaf aan dat het een Suzuki kwaal is en dat ik goed moest doortrappen naar 2, zelf heb ik een tijdje eerst naar neutraal geschakeld en van daaruit door naar 2 maar dat schiet niet op.
Hoop dat je testrit uitkomst bied.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 10-06-2019, 22:27
door Varadoremi
Eureka ofwel hoe stom kan iets zijn.
Dit weekend de V-Strom een poetsbeurt gegeven en daarbij merkte ik dat er veel speling zat op de versnellingspook. Blijkt dat de bout waaraan de pook is bevestigd d.m.v. van een klipje LOS zat.
Door het vast draaien beweegt de pook eenduidiger en zit ik bij wijze van spreken niet meer te roeren in de rommelpot. :)
Niet dat de fiets nu meteen een schoolvoorbeeld van schakelkunst is geworden maar hier kan ik mee leven.

PS. Als je een geweldig schakelende fiets wilt hebben kan je evenzeer bij Suzuki terecht (met de GSXR 750).

En dat 2 fietsen inderdaad erg verschillend kunnen zijn heb ik gemerkt bij mijn 2 GS'en. De ene verbruikte geen olie terwijl de andere 1 liter per 5000 km nodig had. (Volkomen normaal zeggen ze bij BMW en dat begrijp ik eerder dan wanneer men zegt dat er NIETS mis kan.)

PS. Ik gebruik nooit de eerste versnelling. Vertrek altijd in 2. Is sneller, koppelrijke motor kan het best aan en het scheelt 1 schakelbeurt. Hoezee.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: ma 10-06-2019, 23:13
door Iron Horse
Varadoremi schreef: ma 10-06-2019, 22:27 .... Blijkt dat de bout waaraan de pook is bevestigd d.m.v. van een klipje LOS zat.
Door het vast draaien beweegt de pook eenduidiger en zit ik bij wijze van spreken niet meer te roeren in de rommelpot. :) .....
Dat heeft natuurlijk niets te maken met het probleem van de TS.
Varadoremi schreef: ma 10-06-2019, 22:27 PS. Ik gebruik nooit de eerste versnelling. Vertrek altijd in 2. Is sneller, koppelrijke motor kan het best aan en het scheelt 1 schakelbeurt. Hoezee.
Complete onzin. Als die eerste versnelling niet zinvol was geweest had hij er nooit opgezeten. Als je op zo'n manier rijdt kun je misschien beter een Daf overwegen :roll: Hoef je ook niet op 2 wielen te rijden ......

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 11-06-2019, 08:59
door Iron Horse
Iron Horse schreef: ma 10-06-2019, 23:13 Dat heeft natuurlijk niets te maken met het probleem van de TS.
:frusty: :frusty: Dat is natuurlijk stom van mij aangezien het de TS zelf is. :schater:

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 11-06-2019, 18:05
door Eikie
DAF...koop een Africa Twin met DCT

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 11-06-2019, 20:03
door Hessel
Varadoremi schreef: ma 10-06-2019, 22:27 Eureka ofwel hoe stom kan iets zijn.
Dit weekend de V-Strom een poetsbeurt gegeven en daarbij merkte ik dat er veel speling zat op de versnellingspook. Blijkt dat de bout waaraan de pook is bevestigd d.m.v. van een klipje LOS zat.
Door het vast draaien beweegt de pook eenduidiger en zit ik bij wijze van spreken niet meer te roeren in de rommelpot. :)
Niet dat de fiets nu meteen een schoolvoorbeeld van schakelkunst is geworden maar hier kan ik mee leven.

PS. Als je een geweldig schakelende fiets wilt hebben kan je evenzeer bij Suzuki terecht (met de GSXR 750).

En dat 2 fietsen inderdaad erg verschillend kunnen zijn heb ik gemerkt bij mijn 2 GS'en. De ene verbruikte geen olie terwijl de andere 1 liter per 5000 km nodig had. (Volkomen normaal zeggen ze bij BMW en dat begrijp ik eerder dan wanneer men zegt dat er NIETS mis kan.)

PS. Ik gebruik nooit de eerste versnelling. Vertrek altijd in 2. Is sneller, koppelrijke motor kan het best aan en het scheelt 1 schakelbeurt. Hoezee.
mooi dat de oplossing niet heel vervelend was.
het zijn een beetje agrarische bakken maar met wat gevoel en verstand toch wel goed te schakelen.

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Geplaatst: di 11-06-2019, 21:01
door Droadje
Wellicht zorgen dat de koppeling goed afgesteld staat maakt ook veel verschil. Vooral als je van die kortere handels monteert.