Pagina 1 van 1

Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: vr 27-07-2018, 17:47
door Moose
Een vraagje aan de experten.
Een enkel O-ringetje van de ketting van mijn V-strom 1000 XT (L8) met 10500 Km op de teller is middendoor gescheurd en steekt er parmantig tussenuit. De rest van de O-ringen lijkt mij na een grondige controle OK. De ketting is nauwelijks gelengd en ook de andere elementen van de ketting zien er nog meer dan patent uit.
Ik gebruik de motor voornamelijk met duo en bagage voor langere trips. Ik ben geen hardrijder, ook geen slak, een vlot toerrijder dus eigenlijk. De ketting wordt pijnlijk nauwkeurig onderhouden, op regelmatige tijdstippen gereinigd en gesmeerd. In de regel krijgt de ketting om de 600 à 700 Km een smeerbeurtje, bij gebruik bij regenweer dagelijks. Vooraleer te smeren wordt de ketting uiteraard gereinigd als dat nodig is. Om de 1500 à 2000 Km wordt ze volledig gereinigd en opnieuw gesmeerd. Voor het reinigen on the road een vodje met wat petroleum, thuis een speciale kettingborstel. De hoge drukreiniger komt er nooit aan te pas. Ik gebruik de bekende S100 reiniger en S100 witte smeerspray.
Mijn vraag nu: denken jullie dat de ketting volledig moet vervangen worden of dat het volstaat enkel de schakel met de gescheurde O-ring te vervangen? Ik wil niet overkomen als een cheapoo maar 10.000 Km of daaromtrent vind ik wat weinig om een ketting te vervangen. Bij vroegere kettingmotoren overleefden de kettingen 30.000 tot 35.000 Km.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: vr 27-07-2018, 17:57
door Iron Horse
Zolang je een geklonken schakel neemt lijkt me er niks mis mee het te proberen. Moet hij natuurlijk verder wel in orde zijn, maar dat schrijf je al.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: vr 27-07-2018, 18:39
door Motormuus
Bij Jos Smit in Haarlem online voor 104 een nieuwe kettingset inclusief Tandwielen. Merk Did ketting.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: vr 27-07-2018, 21:00
door Iron Horse
Maar voor dat bedrag ligt alles er nog niet op. Of je moet het zelf (kunnen) doen.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: za 28-07-2018, 08:03
door Eikie
Een enkele schakel vervangen is ook niet goedkoop om te laten doen met het uurloon wat tegenwoordig berekent wordt.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: za 28-07-2018, 08:06
door Moose
Alvast bedankt voor de tips.
Ketting en tandwielen vervangen is geen rocket science: heb er het gereedschap, de tijd en de plaats voor.
Ga dan toch maar het zekere voor het onzekere nemen en een nieuwe ketting omdoen. De andere O-ringen lijken dan wel nog OK, maar ik zie niet meer zo goed :-)

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: za 28-07-2018, 09:48
door Marc lw
Goeie beslissing,je wil niet zien wat een afgelopen ketting aan schade kan opleveren

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: za 28-07-2018, 12:29
door Pdendrijver
Ik kan me niet voorstellen dat de andere O-ringen er veel beter aan toe zijn.

Net als met voorvorkkeeringen, als de een gaat lekken, allebei vervangen.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: za 28-07-2018, 18:37
door Moose
Rest dan nog alleen de vraag of het redelijk is dat na slechts 10.000 Km en minutieus onderhoud een motorfietsketting rijp is voor de schroothoop? Is al van 2008 geleden dat ik nog een kettingaangedreven motor had en haalde toen makkelijk 30.000 Km en meer met een kettingset. Nam aan dat de techniek en de ontwikkeling niet was blijven stilstaan en dat motorkettingen nog beter zouden geworden zijn. Blijkbaar was dat een wensdroom :-( (Met een beetje heimwee naar de onderhoudsarme cardan ....)

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: za 28-07-2018, 18:42
door Motormuus
Je reinigd je ketting wel erg vaak. Mogelijk dat dat ook een oorzaak kan zijn. Elke 2500km. Volledig reinigen is wel erg veel. Smeten om de 600 a700km. Vind ik wat weinig. Iets vaker smeren. Waar smeert u mee? Een indicatie dat er gesmeerd moet worden is als de rolletjes glimmen.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: za 28-07-2018, 18:55
door Moose
Ik gebruik nooit bijtende of O-ring onverdraaglijke producten, hogedrukreiniger is uit den boze. Ik smeer en reinig hoofdzakelijk met de producten van S100. In vergelijkingstests van kettingsmeermiddelen is hun witte kettingspray al jaren de beste en dat volgens meerdere motortijdschriften.
Ik weet uit ervaring dat de keuze van motorolie, banden, kettingreinigers, kettingsprays, ruiten in motorland evenveel meningen telt als er motorrijders zijn.
Tja, ik las op andere fora dat de OEM-kettingen waarmee de Strom wordt afgeleverd niet meteen hoogvliegers zijn. Vooral in Duitsland genieten deze een redelijk kwalijke reputatie.
Ach, soms kan je gewoon ook pech hebben ... :-)

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 29-07-2018, 12:00
door Ballie
Ik moet zeggen dat ik het met Motormuus eens ben over je reinigings interval. In je eerste post schreef je ook al dat je een doekje met petroleum gebruikt. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is dat een redelijk agressieve stof. Ik kan mij herinneren dat ik het als kind eens over mij heen heb gekregen, wat mij enkele eerstegraads brandwonden opleverde. Dat geeft dus te denken wat het doet met je rubbers. Al kun je natuurlijk inderdaad gewoon pech hebben gehad en is 1 van de o-ringen gewoon slecht geweest.

Beter zou je (naar mijn mening) dieselolie gebruiken. Dit gebruik ik ook wel om vet en olieresten van mijn handen te wassen wanneer er geen slaolie voorhanden is, (slaolie zou ik overigens ook niet gebruiken om de ketting te reinigen, omdat dit na verloop van tijd een gomlaag achterlaat).

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 29-07-2018, 12:12
door Iron Horse
Dan kun je beter lampenolie gebruiken i.p.v. diesel. Diesel stinkt een uur tegen de wind in en heb je het op je kleren dan kun je die tig keer apart wassen voordat de lucht eruit is.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 29-07-2018, 12:18
door Akako
Volgens mij heb je gewoon een beetje pech.

Mijn dl1000 uit 2015 staat nu op 30.000 km. Zit de eerste ketting nog op. Ik reinig de ketting nooit. Smeren met intervallen van 500-1000km als het regent eerder 500 en als het droog is eerder 1000 km. Ik gebruik motorex kettingspray. Ga nu eerst nog eens op vakantie en daarna zal het wel vervangen moeten worden denk ik. Maar dan heb ik er ook zo een 35k mee gedaan.

Mijn vorige dl1000 heb ik ingeruild met 30.000km en daar zat ook nog de eerste kettingset op.

Ter vergelijk: de kettingset van mijn nieuw gekochte ktm adventure was na 20.000km totaal versleten

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 29-07-2018, 21:03
door Moose
Petroleum is hier in België gewoon een andere benaming voor lampolie of kerosene, wat door heel wat motorfabrikanten als geschikt beschouwd wordt om kettingen te reinigen. Bovendien wordt mijn ketting, na het reinigen met petroleum/kerosene, steeds met water en een zacht sopje gespoeld. Had bij vorige motoren geen negatief effect.
Was ik maar bij cardan gebleven. Jezus wat een gedoe met die ketting. Bijna nog gevoeliger dan mijn vrouw ... :-)

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 29-07-2018, 22:38
door Eikie
Lampolie, dieselolie, kerosine etc kan ik begrijpen om een ketting mee te reinigen, maar water met een sopje ? Dat zou ik zelf gevoelsmatig nooit doen.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: ma 30-07-2018, 10:37
door F2ride2001
Pfff, ik maak mijn ketting nooit schoon. Scottoiler erop en gaan.
Ik zie wel waar ik strand.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: ma 30-07-2018, 11:51
door Pdendrijver
Ketting reinigen is echt nergens voor nodig. Flauwekul om je weer een potje te kunnen verkopen.
Dat spul moet juist vet zijn. Gebruik dunne olie, en het liefst een automatisch kettinsmeersysteem, (Tutoro of Scott-Oiler) zodat je smering altijd optimaal is en vuil (zand en harde deeltjes) van de ketting af worden geslingerd.

Als je dan met de hand smeert doe dan minstens 2x zo vaak smeren. 6/700km is echt teveel. Dan snap ik wel dat die ketting zo snel op is. Met een kettingsmeersysteem moet 30/40k geen probleem zijn, en je hebt er nog eens geen omkijken naar ook.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: ma 30-07-2018, 12:27
door Motormuus
Daarom heb ik dus een pro-oiler. 1x per 7000km het flesje vullen.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: ma 30-07-2018, 21:18
door Moose
Hm, ketting niet reinigen met water en zacht sopje? Jullie lezen de gebruikshandleiding van jullie motor toch, he? Staat netjes vermeld in deze van de gevierde V-Strom, althans van de L8-versie.
Enfin, zoveel meningen als bestuurders en als motordealers. En als je dan de uiteenlopende versies op You Tube nog meerekent... onoverzichtelijk bos :-)
Ik keer terug naar een cardanfiets. Helemaal geen omkijken naar en geen oilers of toestanden. Heb meer dan 300.000 km zonder problemen gereden met mijn (zelf onderhouden) GS Adventure. Overstap naar Suzuki en Strom was een vergissing. In een jaar tijd al meer (weliswaar kleine) akkefietjes dan in 8 jaar Beemeren. Strom rijdt wel fijn, daar niet van, maar hij is mij te frêle.
Dus, so long amigos ... tot ergens onderweg.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: ma 30-07-2018, 22:17
door Eikie
Doei Claes en laat nog eens wat van je horen

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 05-08-2018, 08:46
door RedStrom
Ongelofeloos. De uitzondering die de regel bevestigd. Hij bestaat.
Teveel bomen, en wellicht ook beren, in het onzichtbare bos, maar wel de speld in de hooiberg gevonden.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 05-08-2018, 10:12
door Motormuus
Ach meneer keert terug naar een gs. Die ken ik er meer. Elke 2jaar Voor 27000 euro. Een nieuwe gs kopen. Omdat na 2 jaar de garantie verloopt en het goedkoper is om hem in te ruilen. Dan zelf alle kosten te dragen omdat de motor weer kapot is.

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: zo 05-08-2018, 13:04
door Karel
Nooit meer een boxer van BMW, ik heb er twee gehad.
Één gebruikte 1 liter olie op de 1200 km.
BMW doet er pas wat aan als hij 1 liter olie op de 1000 km gebruikt.
Ik heb verschillende BMW boxer rijders gezien die bij een weekend tripje olie bij zich hadden in de zijkoffer.
Ik rijd nu Deauville maar weet zeker dat ik in 2019 een V-Strom 650 rijd.
BMW boxer nee dat nooit meer

Groetjes Karel

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: ma 06-08-2018, 08:45
door Pdendrijver
Ik heb me anders uitstekend vermaakt op een R65 uit '81. Heerlijke fiets, maar kan qua remmen eigenlijk niet meer mee met het hedendaagse verkeer. :D

Maar jullie bedoelen de nieuwe boxers natuurlijk. ;) De vriend van mijn zus heeft er een, een geweldig ding, ben benieuwd of hij er nog problemen mee gaat krijgen, het rijdt in ieder geval echt fantastisch

Re: Volledige ketting of enkele schakel vervangen?

Geplaatst: ma 06-08-2018, 11:54
door Rene
Ik rij inmiddels op een motor van een ander merk, en daar zie ik na 12KKm ook hier en daar stukken O-ring naar buiten komen.
(Smeer regelmatig, maak nooit schoon)
Ik hoor het vaker. Niet goed, ook geen drama (vind ik)
Een ketting zonder O-ring is net als vroeger - werkt prima, maar slijt harder.
Zolang de ketting soepel blijft en niet begint te rekken (1 keer gesteld na nieuw aanschaf (+ een keer bij de nieuwe banden)) blijf ik hem gewoon gebruiken.
Hou het ding wel goed in de gaten, en smeer nog regelmatiger.