Ketting bij eerste gebruik osco

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Margon »

Ik ga over op een osco oiler. Nu is mijn ketting met de hand gesmeerd.met vet. Denk dat als ik gelijk over stap de olie en vet elkaar niet fijn gaan vinden en de olie er gelijk af valt.
Eerst ketting goed reinigen en dan lekker veel olie de eerste keer .Klopt mijn gedachten gang ?
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Iron Horse »

Je kunt ook eerst even een testje doen buiten de ketting om. Kijk even wat de olie doet op het vet. Afhankelijk van de samenstelling kan het mee- of tegenvallen. Als het meevalt dan vermengt het zich gemakkelijk als het tegenvalt dan zul je een duidelijke scheiding tussen vet en olie blijven zien. Een beetje zul je het wel moeten "helpen", als je ketting draait mengt die natuurlijk ook actief.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Rjzilver
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 04-11-2016, 21:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000XT (2017)
Woonplaats: Noord Holland
Contacteer:

Re: Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Rjzilver »

Dat had ik ook wel eens mogen bedenken :oops: . Bij mij zit de Osco er vrijwel vanaf het begin op (nu 3000km). Ik heb de ketting in het begin wel regelmatig met een droge doek 'vetvrij' gemaakt maar meer ook niet. Heb nu de indruk dat er weinig tot geen vet meer op de ketting zit en dat de Osco netjes z'n werk doet. Had misschien inderdaad wel beter geweest om de ketting wat agressiever schoon te maken. Het duurde best wel lang voordat het vet begon te verdwijnen, al vond ik dat niet zo heel erg :lol: . Had niet bedacht dat de olie er ondertussen wellicht 'extra' afgeslingerd werd. De velg blijft nu wel veel schoner dan in het begin :D . Ik hoop maar dat de zaak er bij het voorste kettingwiel ook nog netjes uitziet. Wel zo fijn als je daar mag sleutelen :roll: .
Groet, Roelof Jan
Suzuki V-Strom 1000 XT ABS (2017)
Stromjäger
EX- V-Strom berijder
Berichten: 167
Lid geworden op: za 16-05-2015, 17:04
Mijn motor is een: Honda Africa Twin adventure tri colore
Woonplaats: Rijssen

Re: Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Stromjäger »

Osco werkt prima. De osco olie is alleen (te) duur.
Na wat speurwerk en info (bij osco !) blijkt de volgende mix overeen te komen met de olie van osco:
1 liter cardanolie 75/90 1 op 1 mixen met een liter kettingzaagolie.
Werkt perfect en kost een fractie van de osco olie prijs.

En waar het om gaat: de ketting blijft heel goed.
You can't buy happiness, but you can buy an Africa Twin and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Pdendrijver »

Waarom OSCO? Een scott oiler of Tutoro werkt beter! Een osco is gewoon een busje kettingvet/olie dat aan je motor is vastgemaakt...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Iron Horse »

Ik heb een paar OSCO's gehad en werkt prima. Is goedkoper, heeft minder kans op storing, is veel gemakkelijker te installeren, hoeft niet ingesteld te worden. Dus dat lijken me argumenten genoeg. Maar het blijft natuurlijk ook een persoonlijke keuze en voorkeur. Ik heb nu een Loobman liggen, maar dat vind ik dus 3 keer niks. Zal best werken maar geklooi om het erop te zetten en goedkope kwaliteit. Kost ook maar 1/5 van de OSCO, maar het verschil in kwaliteit is er ook naar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Pdendrijver »

Diezelfde argumenten kun je aanvoeren voor een Tutoro, net zo simpel en gemakkelijk. :)
Het mooie van zo'n kettingsmeersysteem is dat de smering dan ook gelijk continu kan plaatsvinden, met een OSCO blijf je met pieksmering zitten (dus meestal of te weinig of te veel, net als met een spuitbusje, het scheelt alleen wat gedoe.

En die goedkope dingen moet je inderdaad niet aan willen beginnen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting bij eerste gebruik osco

Bericht door Iron Horse »

Ik heb eigenlijk nooit ervaren dat het een te duidelijke pieksmering was. Bij elke tankbeurt even aan de plunjer trekken en alles blijft prima gesmeerd. Weinig last van vol gespetterde velg of zo. En bij erg nat weer even een keertje extra tussen de tankbeurten door. Met de andere systemen zal het best iets gelijkmatiger gebeuren maar ik heb het nooit als een nadeel ervaren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie