Speling tussen kettingwieldrager en transmissiedempers

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Ferdo

Speling tussen kettingwieldrager en transmissiedempers

Bericht door Ferdo »

Al een tijdje loopt op het duitse en engelse forum een draadje over een vermeende constructiefout bij de DL1000. Ene MasterMike, uit Zwitserland is erachter gekomen dat volgens hem Suzuki de twee afstandsbussen die het kettingwiel op zijn plaats houden, verkeerd heeft gedimensioneerd.

Volgens hem is er sprake van een fout van 2mm, waardoor het kettingwiel 2mm te ver naar buiten staat en zich dus standaard niet in één lijn bevindt met het voorste kettingwiel. Dat zou te merken zijn aan ongelijke slijtage van het achterste kettingwiel en ongelijke slijtage aan de kettinggeleider op de swingarm.

Doordat het kettingwiel 2mm te ver naar buiten staat is er te weinig tegendruk van de transmissiedempers waardoor bij versnelling een axiale rotatie van het kettingwiel optreedt. Deze axiale rotatie wordt daardoor ook gedeeltelijk opgevangen door het kettingwiellager. Dat zou verklaren waarom deze lagers bij de DL1000 soms al na 25.000 km vervangen moeten worden.

[toegegevoegd: De term axiale rotatie is kennelijk niet helemaal goed gekozen. Ik bedoel er niet de wielas mee, maar de vertikale as].

Van MasterMike heb ik in december 2 afstandsbussen met de verbeterde maten gekocht en het vorige week erop laten zetten door Peter van No Limits in Roden. Gelukkig was het zaterdag niet zo heel erg koud, dus kon ik het tijdens een ritje van 150 km uitproberen.

De vibraties onder de 3800 rpm verdwenen hierdoor niet, zoals ik gehoopt had. De vibraties in de 6de versnelling bij 5000 rpm, of 150 km/uur werden wel een stuk minder. En ik kan nu zelfs in de 6de bij 2000 rpm door een dorpje tuffen...

Maar wat me echter het meest opvalt, is dat het schakelen opeens heel erg veel verbeterd is! Het lijkt nu wel alsof ik door boter snij! Was het eerst zo dat ik het schakelen van de eerste naar de tweede vaak uitstelde tot wat hogere toeren om de KLOINK te vermijden, dat hoeft nu niet meer. Van de tweede naar de derde was vaak ook behoorlijjk luidruchtig. Zo was ik dat ook niet gewend van mijn vorige DL650. Maar nu hoor ik helemaal niets meer of het moet een klik zijn. Ik kan nu bijvoorbeeld opeens ook prima schakelen in een bocht. Deze lastwissels zorgen nu niet meer voor een onveilig gevoel. De achterkant van mijn DL1000 voelt opeens veel strakker en stabieler aan.

Ik kan alle DL1000 rijders deze modificatie aanbevelen. Als je geen afstandsbussen kan krijgen, kun je de binnenste 2 mm korter (laten)draaien en bij de buitenste een afstandsschijf van 2mm dik erbij plaatsen.
Let wel even op dat je achterwiel dan nog soepel draaid. Er zijn meldingen dat bij sommige kettingwieldragers nog een 0,5mm weggedraaid moet worden.

Voor plaatjes, duitse en engelse tekst hierover zie:

http://www.v-stromforum.de/viewtopic.php?t=125

http://11109.rapidforum.com/topic=101176542802
Laatst gewijzigd door Ferdo op wo 25-01-2006, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

met 40.000km waren bij mijn dl650 ook de lagers van het tandwiel en aan 1 kant van het wiel versleten...daardoor kwam er ook veel speling op het tandwiel...met als resultaat erg klote schakelen.... de hele bende maar laten vervangen, kosten: zo'n 85 euri
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ferdo, ik wil de conclusies niet meteen in twijfel trekken. En ik heb ook niet de moeite genomen alle ingezonden stukken hierover te lezen.

Wat mij echter wel bevreemdt is dat 2 mm axiaal verschil over een lengte van ca. 1 meter (naar het achtertandwiel) zoveel "schade" zou toebrengen. Immers, iemand die bruut optrekt of wheelies maakt, veroorzaakt minimaal (maar eigenlijk veel meer) diezelfde afwijking.

Ik vind het twijfelachtig dat deze zeer kleine afwijking, als die überhaupt waar is, die gevolgen zou hebben. Ik weet ook wel; de eeuwig drup holt een steen. Ik zeg dus niet dat het niet waar is, maar ik betwijfel het ten zeerste. Soms wordt er gezocht naar iets dat er niet is of waar een heel andere oorzaak aan ten grondslag ligt. Daarbij komt dat er ook nog en kleine axiale speling zit in het ketting/kettingwielcontact die volgens mij die 2 mm met gemak teniet doet. (Maar ik laat me graag overtuigen zonder de gepostte episels door te lezen.... ;-0 )

Ik ben wel benieuwd of er hier DL1000 rijders zijn die het "probleem" kennen, maar dat zullen de reacties wel laten zien.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Bij No Limits stond toen ook een Suzuki Bandit en Peter's eigen Kawasaki. Bij deze laatste konden we met onze spierkracht het kettingwiel met geen mogelijkheid axiaal laten roteren. Bij de Bandit wel, makkelijk, zeker meer dan 1 mm.

Misschien hebben ALLE Suziki's hier een probleem???
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Rob, je hebt gelijk dat de 2mm afwijking voor de lineaire loop van de ketting niet zo'n heel groot probleem is. Maar toch is er ongelijke slijtage waargenomen.

Belangrijker is dat de lastwissel krachten niet alleen in de draairichting van het wiel optreden, waarvoor de transmissiedempers bedoeld zijn, maar er ook krachten optreden tijdens de axiale rotatie van het kettingwiel. Behalve extra slijtage aan het kettingwiellager levert dat ongelijkmatig verdeelde zijwaarste krachten op de transmissiedempers op.

Je hoeft het ook allemaal niet te geloven Rob, als je mij maar gelooft dat mijn VStrom nu een stuk fijner rijdt! :-)

Misschien een citaat van MasterMike in Zwitserduuts:
Mal schauen, ob Du Allemänisch "dechiffrieren" kannst!

Das isch genau das, wo ig immer gseid ha! So lang me nid de metallischi Schlag i de Füess uf de Raschte gschpürt, isch de Kuppligschorb eher OK!
De KRT isch es so wichtigs Teili im Aatriebs-Strang, dass sich e sörige Fähler eifach Massiv uuswirkt! Und....Folgeerschiinige tüe sich richtig Motor furtpflanze!

ENIGMA = Pointless

Master Mike
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik geloof dat er hier wat termen ongewild onjuist door elkaar worden gebruikt.

Axiaal betekent; in de richting of het verlengde van de as.
Radiaal betekent; in de richting van de (draaiende) cirkel.


Axiale rotatie is dus iets wat ik wel eens in de praktijk wil zien, want dan vliegt de complete aandrijfas je blok uit. :lol: :wink:

Dit is niet sarcastisch bedoeld :!: , maar ik wil er alleen even op wijzen dat er wat begripsverwarring is die het bespreken van het onderwerp (kunnen) bemoeilijken.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 24-01-2006, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ik bedoel met een axiale rotatie de rotatie om de vertikale aardas dus het rotatievlak ligt dan parallel aan het loodrechte vlak.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Erik Hofstee schreef:met 40.000km waren bij mijn dl650 ook de lagers van het tandwiel en aan 1 kant van het wiel versleten...daardoor kwam er ook veel speling op het tandwiel...met als resultaat erg klote schakelen.... de hele bende maar laten vervangen, kosten: zo'n 85 euri
Dit vind ik niet meteen spectaculair. 40K is een respectabel aantal kilometers op een motor en daar horen ook enkele vervangingen bij, die je misschien liever later had gezien. Maar zoals je al aangaf is dat met 85 Euro nu ook niet meteen een wereldprijs en iets om over in te zitten. Maar de meningen daarover kunnen natuurlijk verschillen.
Oplossing; een motorfiets met cardan...... :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Fred

Bericht door Fred »

Iron Horse schreef:
Erik Hofstee schreef:met 40.000km waren bij mijn dl650 ook de lagers van het tandwiel en aan 1 kant van het wiel versleten...daardoor kwam er ook veel speling op het tandwiel...met als resultaat erg klote schakelen.... de hele bende maar laten vervangen, kosten: zo'n 85 euri
Dit vind ik niet meteen spectaculair. 40K is een respectabel aantal kilometers op een motor en daar horen ook enkele vervangingen bij, die je misschien liever later had gezien. Maar zoals je al aangaf is dat met 85 Euro nu ook niet meteen een wereldprijs en iets om over in te zitten. Maar de meningen daarover kunnen natuurlijk verschillen.
Oplossing; een motorfiets met cardan...... :lol:
Een kardan? Als je daar stukken aan krijgt kost dat meer dan 85 euro.
Mijn broer met zijne BMW kan daar over meespreken hoor, de angst na zijn laatste factuur zit er diep in.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

cardan heb ik al gehad ik vind het zelf niet lekker rijden.....de suzuki is wel mijn eerste motor waar de lagers er na 40.000 uitvallen van ellende....het zal wel normaal zijn, ik vind het te snel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Misschien nog een aardig stukje gereedschap dat heel nauwkeurig de kettingvlucht kan controleren.

Afbeelding
€ 49,95
PROFI - LASER C.A.T. Kettenfluchttester mit Punktlaser:
Mit diesem Gerät können Sie mühelos Ketten- und Zahnriemenflucht Ihrer Maschine überprüfen; für eine 100% korrekte Kettenflucht und einen optimalen Geradeauslauf des Hinterrades. Gleichzeitig werden Radachse und Hinterrad lasergenau eingestellt. Exakte Messergebnisse stehen in wenigen Sekunden zur Verfügung. Die geniale Handhabung wird durch viele Tests der internationalen Fachpresse bestätigt.

Weitere Vorteile:

- Optimales Fahrverhalten
- Weniger Verschleiß
- Mehr Sicherheit
- Erhöhter Fahrspaß

Lieferung inkl. Bedienungsanleitung, Batterien und Aufbewahrungstasche.

P.S. Der PROFI - Laser C.A.T. Kettenfluchttester wurde im Test der Zeitschrift Motorrad (Ausgabe: 01/2005) mit "gut" ausgezeichnet!
Kijk voor een voorbeeld van de toepassing hier. Even iets naar onderen scrollen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Korsan

Bericht door Korsan »

Heren nu even in het nederlands voor de leken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Sorry, ik ging er vanuit dat het ook in het Duits gemakkelijk leesbaar zou zijn. Maar neem maar aan dat het een handig apparaatje is waarmee je met behulp van een laser de kettingvlucht kunt controleren. Oftewel de afwijking tussen de rechte lijn die er niet zou moeten zijn tussen het traject dat de ketting aflegt tussen het voorste kettingwiel en het achterste kettingwiel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
John Koole

Bericht door John Koole »

er bestaat iderdaad uitlijn problemen ik heb een 1000 en die heeft het ook
bij mijn 2002 geen last bij 2005 wel
op de duitse site staat het probleem ook
de oplossing is simpel .niets afdraaien maar het achter tandwiel omdraaien daar zit een kamer van 2milleimeter in en dat heb ik gedaan en moet nu in de praktijk eut gaan proberen of het nu beter doet
Ferdo

Bericht door Ferdo »

john koole schreef:er bestaat iderdaad uitlijn problemen ik heb een 1000 en die heeft het ook
bij mijn 2002 geen last bij 2005 wel
op de duitse site staat het probleem ook
de oplossing is simpel .niets afdraaien maar het achter tandwiel omdraaien daar zit een kamer van 2milleimeter in en dat heb ik gedaan en moet nu in de praktijk eut gaan proberen of het nu beter doet
Daarmee los je misschien een ketting uitlijn problem op, maar blijf je zitten met de 2 mm speling van de kettingwieldrager t.o.v de dempingsrubbers.

Op het engelse forum wordt in het hierover gaande draadje ook het probleem met de uitlijning van de ketting besproken. Volgens mij wordt daar terecht opgemerkt dat 2 mm verschil tussen beide kettingwielen helemaal niet zo erg is dan een continue kantelende achterkettingwieldrager.

Sinds ik de spelling weggewerkt hebt met de bussen van MasterMike, rijdt mijn DL1000K5 echt heel erg strak. Met name de harde KLONK tijdens het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling is weg. Ik kan ook veel lagere toeren in de 6de halen, wel 2000 rpm, zonder het gevoel te hebben dat de motor gaat afslaan. Bovendien zijn de trillingen bij 5000 rpm in de 5de en 6de versnelling veel minder geworden.
Bandit

Bericht door Bandit »

Blijft natuurlijk de vraag..... WAT DOET SUZUKI CQ NIMAG met dit gegeven ???? :?

8)
Ferdo

Bericht door Ferdo »

bandit schreef:Blijft natuurlijk de vraag..... WAT DOET SUZUKI CQ NIMAG met dit gegeven ???? :?

8)
Hahaha, dat wil ik niet eens weten. Inmiddels is de informatie op alle Vstrom forums enorm groot en mijn kennis ook behoorlijk toegenomen. Bovendien heb ik nu een monteur gevonden die met mij meedenkt ipv helemaal niet of alleen in de beperkingen die Nimag stelt.

Voor garantie gevalletjes is Nimag prima, maar de echte verbeteringen moet je toch echt zelf (laten) doen....

Bovendien heeft de heer Kaalverink van Nimag mij aan de telefoon gezegd dat hij alles wat op deze fora geschreven staat onzin vindt. Ach, het werkplaats handboek kost 50 dollar bij http://www.repairmanuals.com, dus daar kom je al een heel eind mee. Weten jullie wat Nimag voor diezelfde manual vraagt? 110 euro's!!!! Bij Nimag zijn ze meer geinteresseerd in Morgans en weet ik wat voor snelle auto's de baas daar nog meer als hobby heeft.
John Koole

Bericht door John Koole »

dat klopt maar mijn k5 is ook mijn ketting naar zn grootje en de witte boorden van nimag vind het een broodje aap verhaal maar in het verledenal een akkevietje met mijn bandit gehad dus die mannen daar zijn net zo destrofiek als in verleden mithibutie ook jaren over alles gelogen en verzwegen tot zij tegen de lamp lopen en ettelijke miljoenen heeft moeten betalen wegens opzettelijk verzwijgen van de verborgen ge breken
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Het is een beetje jammer dat dit onderwerp bij de Nederlandstalige DL1000 bezitters zo weinig losmaakt.

In de draadjes op het duitse en engelse forum wordt er door meer mensen over gepraat. Maar reken er maar niet op dat Suzuki duitsland of Suzuki VS er iets aan gaat doen daardoor.

Opvallend is wel dat de DL650 zo veel beter uit de fabriek komt dan de DL1000. Terwijl bij die laatste nog zoveel te verbeteren valt, doet Suzuki alsof alles helemaal ok is. Zou er daar iemand rondlopen die al die mindere dingen onder de pet houdt?

Nu ja, ik begin zo langzamerhand te denken dat Suzuki niet in staat is twee precies identieke DL1000's in elkaar te zetten. Er zit te veel kwaliteits verschil tussen de verschillende exemplaren. En de slechten rijden dan ook echt slecht. En de goeden erg lekker! ;-)

En helemaal vreemd is het, dat Suzuki zich ogenschijnlijk publiekelijk weinig aantrekt van de kritiek. Zo'n arrogante houding kunnen niet veel fabrikanten lang volhouden voordat ze met de billen bloot moeten. Nu ja, eerder halen ze waarschijnlijk de DL1000 gewoon van de markt af, ook een manier om van het gezeur af te komen.

Eigenlijk zou een medewerker van Nimag, als vertegenwoordiger van Suzuki in Nederland, op dit forum de klachten omtrent de Strom's in behandeling moeten nemen. En een passend antwoord geven.

Soms heb ik het idee dat de DL1000 gebruikers nog steeds bezig zijn die motor te 'debuggen' terwijl Suzuki al helemaal niet meer geinterreseerd lijkt in wat de berijders er nu van vinden. Dat zou een software/hardware fabrikant zich absoluut niet kunnen veroorloven.
John Koole

Bericht door John Koole »

inderdaad lost je probleem niet mee op maar inmiddels een nieuwe prop gedraaid en de speling er uit gehaald en gaat ik het proberen of het nu verholpen is en gelijk een nieuwe kettingset besteld ik hou jullie op de hoogte
Bonelli

Speling

Bericht door Bonelli »

Ik heb een DL-1000 K4.

Hiervan vind ik dat het achterste tandwiel wel erg los in de rubbers zit. Is dit de speling die jullie bedoelen ??? :oops:

Ik kan met de hand het tandwiel behoorlijk heen en weer bewegen. :?:

Ik weet van de vorige eigenaar dat er onder garantie al een keer de tandwielen en ketting vervangen zijn wegens een breuk in de ketting. Kan dit dan een direct gevolg geweest zijn van de door jullie omschreven speling ???

Graag reacties.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

dan zijn volgens mij je lagers aan de kant vd ketting versleten.
Bonelli

Speling

Bericht door Bonelli »

Ik heb alles los gehaald maar voelde op de lagers geen speling.
Ferdo

Re: Speling

Bericht door Ferdo »

Bonelli schreef:Ik heb een DL-1000 K4.

Hiervan vind ik dat het achterste tandwiel wel erg los in de rubbers zit. Is dit de speling die jullie bedoelen ??? :oops:
Yep. Dat is hem. Wat is je kilometerstand overigens? Misschien zijn de dempingsrubbers ook wel aan vervanging toe.

Maare, lees ff de draadjes op het duitse en engelse forum, dan wordt het je wel duidelijker.

Het zou trouwens al zo ver kunnen zijn bij je DL1000 dat door de speling van de KWD het lager ervan al versleten zou kunnen zijn.

Probeer gewoon die mooie afstandsbussen uit Zwitserland en het dichte Lager uit duitsland te krijgen en je hebt zeker voor 100000 km rust achterin
.
Bonelli

Bericht door Bonelli »

Hij heeft nu 20.000 km gelopen !!
Bonelli

Bericht door Bonelli »

Heb jij de adressen van die afstandsbussen uit Zwitserland en het dichte Lager uit duitsland ???
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Nee, niet direct. Ik heb met ze gemaild via PM's op het duitse forum.
Bonelli

Bericht door Bonelli »

Nou, ik heb de duitse site helemaal doorgelzen en het is me duidelijk. De duitsers zweren erbij en het moet een 100% verbetering zijn.

Ik heb inmiddels ook al gemaild met ene Jutta die de bussen maakt.

Ik ben benieuwd naar haar reactie.

Het beste is om meteen die bussen te bestellen en ook nieuwe DICHTE lagers en alle problemen zijn opgelost.

Waar ik nog wel aan zit te denken zijn de rubbers die achter het tandwiel in het huis liggen. Moeten die ook niet vervangen worden ???

Ik ga in ieder geval vanavond nog het hele soepzootje los halen zodat mijn Bike klaar is als die vervelende pekel van de weg is en we weer wat km's kunnen maken.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Bonelli schreef:Nou, ik heb de duitse site helemaal doorgelzen en het is me duidelijk. De duitsers zweren erbij en het moet een 100% verbetering zijn.
Op de engelse site zweren sommigen er ook bij. Alhoewel een aantal Duisters erg goed engels kunnen...
Ik heb inmiddels ook al gemaild met ene Jutta die de bussen maakt.
Ik ben benieuwd naar haar reactie.
Zij heeft een adres voor de dichte lagers gevonden en verkoopt ze door. Let wel op dat je van haar het goede IBAN nummer krijgt. Ik had het verkeerde en kreeg 10 euro kosten voor mijn kiezen. Op haar rekening kwam 9 euro aan!!
Het beste is om meteen die bussen te bestellen en ook nieuwe DICHTE lagers en alle problemen zijn opgelost.
De afstandsbussen worden door een Zwitser met de nick Master-Mike gemaakt. Hij is aardig en betrouwbaar.
Waar ik nog wel aan zit te denken zijn de rubbers die achter het tandwiel in het huis liggen. Moeten die ook niet vervangen worden ??
Misschien is dat niet eens zo'n gek idee. Door de speling kregen de rubbers extra slijtage te verduren. Maar ik las ook ergens een oplossing door een leeg colablikje plat te slaan en de stukken blik te gebruiken als opvulling.
Ik ga in ieder geval vanavond nog het hele soepzootje los halen zodat mijn Bike klaar is als die vervelende pekel van de weg is en we weer wat km's kunnen maken.
Heb vandaag voor het eerst sinds anderhalve week weer gereden. Afgelopen nacht heeft de regen al flink veel pekel weggespoelt. En de meldtkamer van de regiopolitie Drenthe wist me te vertellen dat er niet gestrooid was vandaag. Het winterse landschap zag lag er nog erg doods bij maar de zuurstof deed me goed vanmiddag!
Off Topic
In tegenstelling tot de Drentse meldkamer wil de Groningse meldtkamer eigenlijk nooit voor me nakijken of er een strooimelding van het rijkswaterstaat, provincie of gemeente is binnengekomen. De groningse politie begint gelijk een discussie over het belang van het verstrekken van die info aan een burger. Pfff, nu laat ik me gelijk doorverbinden met Drente en krijg daar zelfs soms ook motorrijdende agenten aan de lijn die wel even de meldingen voor me willen doorkijken.

Eigenlijk zou er een website moeten zijn waarop de regio's staan waar en door wie (soort wegen) voor het laatst gestrooid is.

Van rijkswaterstaat en de milieudienst van de gemeente Groningen weet ik dat ze op de gladheidswaarschuwingen van meteoconsult zijn geabboneerd. Als het rijk, de provincie en/of de gemeente dan gaan strooien melden ze dat aan de meldtkamers van de politie. Maar de politie peinst er niet over die info publiekelijk beschikbaar te stellen. Ik kan natuurlijk een abbonement nemen op de lokale gladheidswaarschuwingen van meteoconsult maar een openbare website zou toch veel mooier zijn.
Bonelli

Speling

Bericht door Bonelli »

Nou, ik heb de lagers inmiddels besteld bij Mike. Met het lager ben ik hier in Nederland nog bezig. Lijkt mij dat ik die hier ook kan krijgen.
Ik het het nummer gekregen van Jutta.

Ik verwacht met ca. 1 week de bussen van Mike uit Zwitserland binnen. Ik zal ze dan meteen monteren en ook enkele foto's maken.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

:wink:
Bandit

Bericht door Bandit »

Missschien kan je het "lagernummer"hier even openbaar maken. :lol:
Dat lijkt mij hardstikke handig, dan kunnen wij het vooraf bestellen zondereerst te moeten demonteren :lol:

8)
Bonelli

Bericht door Bonelli »

Correctie: ik heb de afstandsbussen bij Mike besteld en het lager bij Jutta. :oops:

Het nummer van het lager is: NSK 62/32 DDU :idea:

Ben ook nog bezig het lager in Nederland te krijgen maar tot op heden nog geen resultaat.
Bonelli

Bericht door Bonelli »

Vandaag de bussen uit Zwitserland ontvangen van Mike. Keurig verpakt. Overigens een aardige en betrouwbare vent die Mike. :wink:

Het lager heb ik gewoon in nederland gekocht via de inkoop kanalen van mijn buurman.

Mijn motor is van Juni 2004 en heeft 20.000 km gelopen. Toen ik vanavond het oude lager eruit haalde schrok ik vreselijk van de toestand van het lager. Wat een berg roest zat daar in. :shock: :shock: :evil:

Ik ben van mening da Suzuki hier een te goedkoop en verkeerd lager heeft gebruikt. :!: :!:

Ik heb wel foto's maar kan die hier niet plaatsen.

Ik heb de bussen en het lager vervangen en was binnen een klein uurtje klaar. Heb even kort een proefrit gemaakt om te kijken of alles wel lekker loopt en niet ergens aanloopt etc. etc.

Probeer morgen of dit weekend een langere rit te maken en hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Het vervangen van het lager lijkt mij voor iedereen zinvol. Als ik met dit lager door was gereden dan had ik gegarandeerd deze zomer problemen gekregen ermee.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Bonelli schreef:Ik heb wel foto's maar kan die hier niet plaatsen.
Lijkt het hier op?

Afbeelding
Bonelli

Bericht door Bonelli »

Inderdaad, kan een copie zijn.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

@Bonelli,

hoe bevalen de nieuwe spacers eigenlijk?
Bonelli

Bericht door Bonelli »

Ik durf het bijna niet te zeggen maar heb ze er weer uit gehaald. Toen ik mijn banden vernieuwde en het achterwiel eruit had heb ik de boel maar eens los gehaald en bekeken.

Ik schrok van de situatie die ik aantrof.

Het tandwiel huis en het wiel komen in het midden tegen elkaar aan en hadden op dat punt flink liggen knallen.

Op het forum had ik al gelezen dat bij sommige dan een stuk rondom het gat weggevreesd moet worden en dat zal bij de mijne ook moeten gebeuren.

Mijn "dure" spacers liggen dus nu op de werkbank zonder te werken.

Ik heb de oude er weer in gezet.

Wellicht ga ik ze verkopen.

En om heel eerlijk te zeggen: heb ik duidelijk verschil gemerkt ????

Ik zal het eens uit proberen om het in één dag te testen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Klopt, daar was al voor gewaarschuwd. Worden je nieuwe spacers dan ook heel erg heet?

Als je ze wilt verkopen, dan zijn er kopers genoeg. Mike is namelijk uitverkocht en maakt pas misschien in de hersft weer nieuwe. Zijn lijst met bestellingen groeit wel gewoon door trouwens. Dus er is vraag genoeg...
Plaats reactie