Hyperpro veren (laten) monteren

Frame, vering, ketting etc
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Ik lees hier meer dan mensen voor Hyperpro veren zijn gegaan. Ik heb even gevraagd wat dat compleet zou kosten voor mijn DL1000 en dat komt op €425,- als ik kies voor het vervangen van de veer op de achterdemper en €749,- als ik voor een geheel nieuwe achterdemper ga. In beide gevallen worden de veren voor ook vervangen.

Dat prijsverschil liegt er niet om, dus ik was wel benieuwd naar ervaringen. Is het het prijsverschil van €324,- waard om de gehele demper te vervangen? Ik heb niet echt klachten over de huidige maar dacht als ik voor laat doen dan pak ik liefst ook achter meteen mee.
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Ebrostrom »

Alleen een nieuwe achterveer (icm voorveren) maakt van de V-strom al een compleet andere motor kan ik uit ervaring zeggen. Geen idee of een nieuwe demper dat nog substantieel verbeterd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Klinkt goed. Ik denk dat ik gewoon voor enkel een verse veer ga. Er zitten nog wel wat dingetjes aan te komen dus die centen raken toch wel op. :o)

Daarbij gaat het mij eigenlijk meer om de voorkant want die duikt me teveel bij remmen en lijkt wel te stuiteren bij korte hobbels.
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Nou, de afspraak staat. Omdat ik graag op zaterdag wil duurt 't nog even, maar 7 oktober ga ik naar Alphen om de boel aan te laten pakken. :-)
KFFR - Metal!
Thijs
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10-10-2010, 21:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Thijs »

Kun je bij hyperpro niet gewoon vragen of ze je schokdemper controleren? Die moet er toch uit om de veer er vanaf te halen en zij hebben er verstand van.
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Uiteraard kan dat, maar volgens mij mankeert m'n achterveer niets. Althans, ik heb er geen klachten over.
Ik vroeg me gewoon even af of het verschil tussen alleen een nieuwe veer of een volledig vervangende schokbreker het prijsverschil waard zou zijn.

Besef me achteraf ook wel dat er waarschijnlijk niet veel mensen zullen zijn die met beide opties gereden hebben.
In een mailconversatie kreeg ik dit als antwoord (op mijn vraag of je het verschil zult merken):
Eerlijk antwoord: bij een DL1000 heel veel.
Je krijgt veel meer feedback van de achterkant, zonder dat je comfort verliest.
Je voelt als het ware precies wat je achterkant en achterband aan het doen is en hoeveel je nog over hebt.
Maarja, dat zou ik ook zeggen als ik iets te verkopen had. :lol:

Hoe dan ook, ik heb geen klachten over de achterkant dus ik houd het even op enkel een nieuwe veer voor nu want €749,- is mij op dit moment iets teveel van het goede.
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Ebrostrom »

Ook met alleen voor- en achterveren ga je echt heel veel plezier beleven :duim: let maar eens op. Je krijgt n compleet nieuwe strom terug. :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Thijs
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10-10-2010, 21:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Thijs »

Een demper verslijt ook, maar vaak heel geleidelijk. Daardoor krijgen mensen pas door wat het verschil met een versleten schokdemper is als er een nieuwe onder zit.

Een streetbox kost €530, scheelt een stukje, moet je alleen zelf schroeven.
Gebruikersavatar
JeePeetje
DL650 berijder
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JeePeetje »

Ik heb de voorveren,schokbreker en veer laten vervangen bij Hyperpro.
Ik wist niet wat ik meemaakte. Zo superstrak in het bochtenwerk. En hier in Oostenrijk is het helemaal feest.
De demper verliest met de tijd toch deels zijn werking.
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Net weer thuis! De voorkant is gedaan, nieuwe keringen erop ook (die vond hij er eigenlijk nog niet zo gek uitzien maar toen ik de prijs hoorde zei ik: doe maar gewoon). De achterveer was even een uitdaging voor hem want zowel de uitlaten als de middenbok zaten in de weg. Na een poging met de lossen van de uitlaatophanging heeft hij toch de middenbok er maar af geschroefd om bij de veer te kunnen.

Nieuwe veer op de demper. Eigenlijk een beetje op het laatste moment een ander model gekozen dan hij eigenlijk van plan was te monteren dus het is een zwarte geworden want dit model had 'ie niet in paars liggen.

Helaas was het weer er niet naar om het eens goed te testen. Ik reed in de regen naar huis... en dan durf ik niet zoveel meer.
Wel kon ik merken dat het effect van de redelijk stevige wind enorm was afgenomen! Ik hoefde veel minder te werken. Daarbij veert 'ie soepeler en stuurt 'ie vlotter, maar dat laatste wellicht door het ietsjes doorsteken van de voorvork.

De fork-brace ging er wel af. Die heb ik los mee terug genomen. Hij vertelde dat die de keringen wat kunnen vastdrukken waardoor kleine oneffenheden minder mooi worden opgevangen. Ik ga eens zonder rijden en schroef 'm er misschien later nog eens op om te kijken wat het verschil is. Sowieso is de hele machine nu zoveel stabieler dat 'ie eigenlijk niet meer nodig lijkt.
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Rulesy
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 11-04-2014, 19:59
Mijn motor is een: Suzuki DL1000 V-strom (2008)
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Rulesy »

Ik kan een nieuw topic beginnen, maar kan deze ook rustig misbruiken 8)
Ik zit zelf ook te denken aan hyper pro.. en dan een streetbox omdat zelf sleutelen gewoon leuk is :lol:

Maar dan de vraag.. hoe wat en waar met het afstellen?
Ik heb begrepen dat als je het door hyper pro laat uitvoeren zij ook de boel afstellen?
Kan je ook alleen laten afstellen door hyper pro en wat kost da?

Ben benieuwd...

Greetz Roel :-)}
Live while you're alive, sleep when you're dead...
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Voorvork valt niets aan af te stellen dus dat lijkt me niet zo'n punt. Achter heeft 'ie bij mij in de 0 stand gezet... maar desgewenst kan je volgens mij gewoon bij ze langs gaan en vragen even naar de aftelling te kijken zonder dat je meteen een rekening krijgt.

Ik ben nog steeds erg blij dat ik het gedaan heb trouwens. Vooral de stabiliteit is enorm vooruit gegaan. Gisteravond werd de helm bijna van m'n kop getrokken door de wind (toch fijn dat bandje...) maar onder me voelde alles retestabiel. Niets hoeven doen om de fiets in z'n spoor te houden.
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Eikie »

3 november gaan er ook Hyperpro voorveren bij mij in. Ben benieuwd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Motormuus »

Word een heel verschil rene. Je kan ook een Ktm kopen...mijne heeft er wp vering op zitten.. met je wel een r versie nemen. Anders geen instelbare vering.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Ebrostrom »

Highking schreef:Voorvork valt niets aan af te stellen dus dat lijkt me niet zo'n punt. Achter heeft 'ie bij mij in de 0 stand gezet... maar desgewenst kan je volgens mij gewoon bij ze langs gaan en vragen even naar de aftelling te kijken zonder dat je meteen een rekening krijgt.

Ik ben nog steeds erg blij dat ik het gedaan heb trouwens. Vooral de stabiliteit is enorm vooruit gegaan. Gisteravond werd de helm bijna van m'n kop getrokken door de wind (toch fijn dat bandje...) maar onder me voelde alles retestabiel. Niets hoeven doen om de fiets in z'n spoor te houden.
Vorig weekend heeft HK suspension uitgaande demping achter juist op driekwart gezet (open of dicht, dat weet ik niet meer). Dan komt hij met de sterke hyperpro veer niet zo snel meer omhoog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Ebrostrom »

Eikie schreef:3 november gaan er ook Hyperpro voorveren bij mij in. Ben benieuwd.
Huh...je kent de verhalen als geen ander. Dus n verrassing kan t niet zijn :-)
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Ebrostrom »

Rulesy schreef:Ik kan een nieuw topic beginnen, maar kan deze ook rustig misbruiken 8)
Ik zit zelf ook te denken aan hyper pro.. en dan een streetbox omdat zelf sleutelen gewoon leuk is :lol:

Maar dan de vraag.. hoe wat en waar met het afstellen?
Ik heb begrepen dat als je het door hyper pro laat uitvoeren zij ook de boel afstellen?
Kan je ook alleen laten afstellen door hyper pro en wat kost da?

Ben benieuwd...

Greetz Roel :-)}
Hyperpro heeft alle prijzen op internet staan. Maar bij de strom valt er standaard weinig af te stellen, behalve als je de demper van hyperpro erbij neemt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Eikie »

Ebrostrom schreef: vr 20-10-2017, 12:33
Eikie schreef:3 november gaan er ook Hyperpro voorveren bij mij in. Ben benieuwd.
Huh...je kent de verhalen als geen ander. Dus n verrassing kan t niet zijn :-)
Ervaren en dan pas oordelen toch ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Ebrostrom schreef: vr 20-10-2017, 12:32 Vorig weekend heeft HK suspension uitgaande demping achter juist op driekwart gezet (open of dicht, dat weet ik niet meer). Dan komt hij met de sterke hyperpro veer niet zo snel meer omhoog.
Is bij jou ook de voorvork 'doorgestoken'? Ik had na aandraaien van de dempingsdinges het idee dat 'ie achter juist even teveel omhoog stond.


Verzonden vanaf mijn bureau met uitzicht op (nu nog) groene bomen.
KFFR - Metal!
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Margon »

Bij mij zijn de voor poten ook door gestoken
Dit is dacht ik omdat de origineel veer iets langer is dan de hyperpro versie.
Om de geometrie van de motror te behouden is deze door gestoken , staat ook in het montage boekje wat bij de veren is geleverd.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

En om de afstelling perfect te maken: De SAG afstellen :worship:
How To:
http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ag#p110743
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Wacht even... pre-load schroeven op de voorvork? Die zijn er volgens mij niet... :?:
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Iron Horse »

Wat dacht je van die schroef in het midden van de 6-kant bovenop de vork? In het WPH staat het als volgt omschreven:

SPRING PRE-LOAD ADJUSTMENT
There are four grooved lines on the side of the spring adjuster.
Position 0 provides the maximum spring pre-load and position 5
provides the minimum spring pre-load.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

Rob is zoals gebruikelijk, weer compleet in zijn uitleg :duim:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Ebrostrom »

Highking schreef:
Ebrostrom schreef: vr 20-10-2017, 12:32 Vorig weekend heeft HK suspension uitgaande demping achter juist op driekwart gezet (open of dicht, dat weet ik niet meer). Dan komt hij met de sterke hyperpro veer niet zo snel meer omhoog.
Is bij jou ook de voorvork 'doorgestoken'? Ik had na aandraaien van de dempingsdinges het idee dat 'ie achter juist even teveel omhoog stond.
Op advies van enkelen heb ik tijdens de laatste beurt met t vervangen vd vorkolie idd de veren 1 cm ook laten doorsteken. Dat was destijds niet door hyperpro gedaan. Stuurt nu wat scherper en lichter. T is wel even wennen.

Voor zover ik weet (begrijp) is t bij de v-strom (althans mijn K9) niet mogelijk om de hoogte vd veren in te stellen met de knoppen en schroefjes. Voor kun je m stijver/slapper maken door t in/uitdraaien vd schroeven (je drukt de veer dan als t ware al wat in, voorveerspanning?), idem voor achter met de zwarte knop als je met bagage ofzo gaat rijden en met t schroefje onder in de demper sneller of trager laten uitveren (hyperpro veer is sterker en springt dus eerder en sneller uit, uitgaande demping?).
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

Iron Horse schreef: di 31-10-2017, 20:43 Wat dacht je van die schroef in het midden van de 6-kant bovenop de vork? In het WPH staat het als volgt omschreven:

SPRING PRE-LOAD ADJUSTMENT
There are four grooved lines on the side of the spring adjuster.
Position 0 provides the maximum spring pre-load and position 5
provides the minimum spring pre-load.
Bij mij ziet de voorvork er zo uit:
https://www.totalparts.nl/picture/boons ... 5946-8.jpg

Je bedoeld niet de 6-kant zelf toch? Die verstelschroef die daarop zou moeten zitten is dan zeker weer iets wat het 2002/2003 model niet heeft? :lol:
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat je gelijk hebt. Het 2003/2004 model is daar niet in voorzien. Ik had even niet naar het jaartal van je fiets gekeken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Woonplaats: Heemskerk
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Highking »

In ieder geval goed om te weten dat de nieuwere modellen dat dus wel hebben. Mochten de poten ooit vervangen moeten worden weet ik waar ik naar ga kijken. ;)
KFFR - Metal!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Eikie »

Eikie schreef: vr 20-10-2017, 13:06
Ebrostrom schreef: vr 20-10-2017, 12:33
Eikie schreef:3 november gaan er ook Hyperpro voorveren bij mij in. Ben benieuwd.
Huh...je kent de verhalen als geen ander. Dus n verrassing kan t niet zijn :-)
Ervaren en dan pas oordelen toch ?
Duiken bij remmen was voor mij de reden om de voorkant aan te pakken. Soms zat ik aan het einde van de veerweg en greep de ABS er ook wel eens bij in en gaf geen fijn gevoel. Dit laten controleren en zou bij de leeftijd en kilometers (60000) van de motor horen. Olie had ik een jaartje geleden laten verversen maar gaf geen verbetering. Dikkere olie werd niet aanbevolen. De demping zou alleen trager worden. De vering blijft gelijk. Dus maar een setje nieuwe progressieve veren er in. Nu ca 50 km met regen gereden. Duiken is weg en verder moet ik het allemaal gaan ervaren. Eerst een weekje naar Sevilla (zonder motor) op vakantie. Wordt vervolgd.

Oja. Ook een centimeter doorgestoken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door RedStrom »

Duiken kan ook helpen met insturen op het korte werk.
Maar 1 cm doorsteken ook.
Ben benieuwd naar je ervaringen. Zoveel L2's zijn er niet met Hyperpro. Altijd goed om te horen.
Prettige vakantie.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Ik zit er over te denken om Hyperpro veren te bestellen voor mijn V-Strom 650 2017 , gezien de vele positieve reacties .

Maar ik wil alles zelf monteren , anders wordt het mij te duur .

De voorveren lijkt me zeker te doen maar ik twijfel over de achterveer , heb je daar een verenpers voor nodig of kan dit op een andere manier ?

Ik kan ook geen prijs vinden van het monteren van de veer op een losse demper , de demper er onderuit halen moet wel lukken , misschien valt die prijs wel mee en rijd ik naar Werkendam met een losse demper .

Heeft iemand een antwoord op mijn vragen ?

Mvg. Jan
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

Hier staat iets misschien heb je er wat aan zelf nog niet gedaan.
https://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=47&t=15028

Succes Wim
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Bedankt voor je reactie , vraag me wel af met twee spanbanden op die korte afstand .

Ga wel een PB sturen .
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Dendrummer »

Kan iemand mij vertellen hoeveel kliks op de orginele achtervering moet om op Soft - Standaard - Hard ingesteld te moeten worden. :roll: of is dat natte vinger werk?
In totaal zijn er 20 kliks. :shock:

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Dyrck »

Nu heb ik mijn 2006-model Hyperpro voorveren zitten.
Weet iemand of ik die zondermeer over kan zetten op mijn 2019-model?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Iron Horse »

Op de website van Hyperpro is het voor de 2006 en de 2019 een andere bestelling.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Dyrck »

Da’s nou jammer.
Had ik eigenlijk wel een mooie manier van recyclen gevonden.

Anders misschien van de week Hyperpro eens bellen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Aspeve
Berichten: 45
Lid geworden op: za 06-10-2018, 18:46

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Aspeve »

Dendrummer schreef: do 30-04-2020, 08:57 Kan iemand mij vertellen hoeveel kliks op de orginele achtervering moet om op Soft - Standaard - Hard ingesteld te moeten worden. :roll: of is dat natte vinger werk?
In totaal zijn er 20 kliks. :shock:

Greetz
Gerard
Dat is zeker geen natte vingerwerk. Verdiep je eens in SAG. Wat voor de een 5 klik hard is, is voor de ander vanwege zijn gewicht bijv. veel te hard. Deze instellingen zijn puur persoonlijk en kan je uiteraard wel berekenen.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

JanF schreef: zo 26-04-2020, 12:21 Bedankt voor je reactie , vraag me wel af met twee spanbanden op die korte afstand .

Ga wel een PB sturen .
Nog gelukt met die achter veer?

Wim.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Ik denk eigenlijk wel dat het moet lukken met die spanbanden maar ik heb de veren bij mijn plaatselijke motorzaak bestelt voor dezelfde prijs als bij Hyperpro.

Ik heb de afspraak gemaakt dat hij de achterveer er even opzet ( kosteloos ) .

De voorvorkveren ga ik zelf doen , moet wel lukken denk ik .

Ik ga morgen beginnen .

Grt Jan
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Motormuus »

Veren en spanbanden geen goede combinatie. Gewoon en paar veren spanners gebruiken. Ik zie bij mijn. Oltimer wagen wel hoeveel kracht erop kan staan.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

Dat is goed geregeld janF, ik weet niet hoeveel voorspanning er op die achter veer staat ik heb op het werk wel veerspanners ook wel kleine maar weet niet of die klein genoeg zijn.

Motorhuis, een auto veer staat denk ik wel meer voor spanning op ik heb wel met veerspanners de veer met ringen tegen elkaar moeten draaien om te kunnen monteren als het gereedschap dan ook breekt of dat er iets anders gebeurt vliegt de veer door het dak en hopelijk niet tegen je zelf aan.

Wim.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Ik heb inmiddels de Hyperpro op mijn V-Strom 2017 gemonteerd.
Gisteren naar de Eifel geweest , sturen is inderdaad strakker , directer , ik heb er tegelijkertijd ook twee nieuwe banden op dus dat is ook altijd een groot verschil.

Ik vind de vooral de voorkant erg stug , ik heb alle testen gedaan en gemeten zoals de zakking etc.
De "zak" voor is 30 mm , precies volgens de beschrijving .

Maar als ik het filmpje bekijk van Hyperpro , die in het midden van de motor met twee handen drukken waarbij de motor voor en achter gelijk moet inveren krijg ik er met mijn handen voor geen beweging in , achter zakt wel in .

Als ik op de motor ga staan , op de voetsteunen, en gooi mijn hele gewicht ( 78 kg ) op de voetsteunen , veert de motor wel voor en achter gelijk in , maar wel heel weinig .

Mijn vraag is nu heeft iemand dezelfde ervaring en is dit toch goed , je moet natuurlijk altijd wennen aan veranderingen .

Grt . JanF
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

De " zak " zoals jij het noemt moet ingaan als je er normaal op gaat zitten.
Even een tytap om een voorpoot. tegen het afdichtingsrubber duwen.
Dan rustig op de motor gaan zitten en de tyrap schuift mee omhoog.
Weer afstappen en kijk of de tyrap 3 cm boven de rubberafdichting zit.
Zoniet de stelschroef boven strakker of losser zetten, naar gelang de afwijking.
Klaar is Jan :duim:

Daarna even een rondje rijden en bij terugkomst even feedback geven.

Succes
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Bedankt voor je reactie maar zo staat het niet in de montage handleiding .

Ik heb toch even gemeten met een tiewrap om de vorkpoot en dan is de "zak "40 mm.
Bij een 650 kun je aan de voorvork niets instellen .

De achterdemper moet een statische zak hebben van 12 mm , ik had geen voorspanning ingesteld en mat toen 20 mm .
Met twee ringen in zicht kom ik nu op 12 mm , precies volgens de handleiding .

Bij de achterdemper kun je wel de uitgaande demping instellen , die staat precies op de helft ( is standaard ) , daar kan ik dan misschien nog wel iets mee doen maar ik vind vooral de voorvork erg stug .

Misschien dat meer motorrijders hetzelfde hebben ervaren en er toch aan gewend raakten .

Grt. Jan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Iron Horse »

JanF schreef: za 30-05-2020, 12:19 Bij een 650 kun je aan de voorvork niets instellen .
Ik weet niet hoe dat bij jouw 650 zit maar ik kan bij de mijne de voorspanning weldegelijk instellen.
VV.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Calimero »

Bij de nieuwe 650 kan dit niet meer.
Misschien heeft Jan reeds een model zonder de mogelijkheid om de veervoorspanning van de voorvering te verstellen.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Iron Horse »

Zou kunnen het jaartal staat niet onder z'n avatar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

Ik zou zeggen, zoek een video uit om te begrijpen wat SAG is.

Sag zoeken

Want iets doe je niet goed. O:-)
ps. even nagekeken in zijn posts:
Ik heb inmiddels de Hyperpro op mijn V-Strom 2017 gemonteerd.
Hij heeft dus een 2017 model. Kun je daar niks meer aan stellen ? :shock:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

Nee klopt niets aan te stellen bij nieuwste 650.

Zelf heb ik geen hyperpro zat er wel over te denken maar laat het maar zo mijn nieuwe bandjes geven een dusdanig verschil dat ik het zo wel goed vindt.
Jammer dat je eigenlijk niet het verschil kunt voelen omdat je 2 dingen tegelijk hebt veranderd nieuwe banden doen veel mijn ervaring.

Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie