Spankoppels/torque settings

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Hallo Strom-veteranen,
sinds vandaag eigenaar van een DL 1000 XT Traveller 2017.
Bij het in ontvangst nemen stelde ik vast dat het stuur meer dan een beetje offset stond. De technieker was vriendelijk en behulpzaam, maar aan zijn werkwijze te oordelen wist hij niet goed hoe het euvel te verhelpen, hoewel hij claimt 41 jaar ervaring te hebben. Hij loste de vier spanbouten van de onderste kroonplaat en de beide klembouten van de bovenste kroonplaat. Nadien wrikte hij heen en weer aan het stuur alsof zijn leven er van afhing terwijl hij het voorwiel tegen een garagepoort blokkeerde. Holy shit!!!
Garantie of niet, deze peut komt niet meer aan mijn motorfiets. Ik ga het zelf wel doen, heb enige sleutelervaring, ken de juiste procedure en bezit het nodige gereedschap.
Het enige waarover ik niet beschik omdat ik de motor pas heb en nog geen WPH heb aangekocht, zijn de juiste spankoppels/torque settings van de centrale moer op de bovenste kroonplaat, van de klembouten van de bovenste en onderste kroonplaat, van de bouten van de remklauwen, van de voorwielas en van de klepboutjes van de voorwielas.
Wie kan ze mij bezorgen?
Dank bij voorbaat.
One bike ride a day keeps the doctor away
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Margon »

Geloof niet dat ik daar ooit terug zou komen als ze zo ermee omgaan.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Margon, ik deel je mening.
Mechaniekers dienen motorfietsen te pamperen en niet te "verkrachten" :-)
One bike ride a day keeps the doctor away
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Iron Horse »

Probleempje is dat er nog geen WPH voor de 2017 is. Maar aangezien er mogelijk toch veel overeenkomsten zijn en aantrekmomenten daar vaak ook onder vallen kun je misschien het "oude" gebruiken. WPH is hier op het forum te downloaden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Hoi Rob,
dat is nog eens een snelle, positieve en constructieve respons. Voel me als newbi meteen opgenomen in de groep.
Heb het "oude" WHP gedownload en ik denk ook dat ik er mee aan de slag kan. De opgegeven aantrekmomenten lijken me best logisch en aannemelijk.
Morgen gelijk dat kromme stuur eens rechtzetten.
Thanks!!!!
One bike ride a day keeps the doctor away
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Eikie »

Ludo, je hebt garantie op de motorfiets ! Gebruik die dan !!
Nu ga je zelf lopen klooien en straks maak je iets kapot en lacht de dealer in z'n vuistje. Zoek een betrouwbare dealer en laat deze volgens de fabrieksgarantie de boel herstellen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Eikie »

Moose schreef: wo 30-08-2017, 20:59 ...sinds vandaag eigenaar van een DL 1000 XT Traveller 2017.
Bij het in ontvangst nemen stelde ik vast dat het stuur meer dan een beetje offset stond.
Even voor mijn beeldvorming. Heb je een gloednieuwe of gebruikte DL1000 uit 2017?

Een gebruikte 2017 met 'offset' voorvork zou duiden op een schuiver of aanrijding. Dan zou de hoge korting mogelijk te verklaren zijn.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Eikie, is een gloednieuwe DL ... kwam net uit de verpakking. Is ook voor de eerste keer ingeschreven en op kenteken gezet.
Er stond 1 Km op de teller. Zou wel erg zijn moest precies op deze korte afstand een ongeval gebeurd zijn.
Heb trouwens de bij nieuwkoop voorziene twee jaar Assistance en de volle drie jaar garantie gekregen die in België van toepassing is: twee jaar door de fabrikant en één jaar door de invoerder.
One bike ride a day keeps the doctor away
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Eikie »

Dan zou het voor mij zeker zijn dat een Suzuki dealer de motor in 100% conditie aflevert. Ik zou zelf nooit gaan sleutelen binnen de garantieperiode. Je koopt een topproduct en je mag eisen dat dit ook geleverd wordt.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Motormuus »

Topproduct?
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Heb in de loop van de dag een afspraak gemaakt voor morgen, maar dan wel onder de voorwaarde dat een andere mechanieker zich om mijn Strom bekommert. Ben het vertrouwen in die eerste medewerker kwijt, zo simpel is het.
Eens uitkijken naar een andere officiële dealer, maar hier in de buurt zijn er niet zo gek veel. Mijn actuele dealer is zowat 30 Km verwijderd, de anderen al minstens 50 Km, wat evenwel niet het einde van de (bewoonde) wereld betekent. Er is wel een dealer net over de grens, zo'n 15 Km, Van Gerven in Bergeijck. De reviews over dit bedrijf zijn niet negatief.Zouden Nederlandse dealers willen/mogen instaan voor het onderhoud en de garantie van een in België gekochte brommer? De garantietermijnen liggen gelijk op drie jaar. Enfin, vragen kan geen kwaad en kost, tot nader order, nog altijd niets :-)
One bike ride a day keeps the doctor away
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Zo, Soes is in orde. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad eer de dealer er werk van wilde maken: bleek uiteindelijk het stuur zelf te zijn dat niet goed in de rubbers zat. Ook zat er wat spanning op de kroonplaten. Ik ben er heilig van overtuigd dat dat niet "zomaar" kan maar dat de eerste "onorthodoxe" interventie van zijn oudste technieker hier aan de basis ligt. Het is trouwens één van de jongere mechaniekers die het euvel heeft opgelost.
Was er toevallig ook getuige van een supersnelle onderhoudsbeurt op een TMax-scooter. Duurde al bij al zo'n 15 minuten .... :shock: Denk dat er nogal losjes wordt omgesprongen met de voorschriften. Bij ons in Vlaanderen zegt men: er wordt met de klak naar gegooid! :?
Ik weet het nu wel zeker: mijn Strom zal zijn zorgen krijgen bij een andere dealert :-)
By the way: Nederlandse dealers mogen inderdaad het onderhoud en de garantie overnemen, zij het dat zij slechts twee jaar waarborg kunnen geven. De twee eerste jaren gelden wereldwijd, het derde jaar waarborg wordt door de nationale invoerder verleend, in mijn geval dus de Belgische importeur. Vinden we wel een oplossing voor. Als het zo ver komt dat ik tussen september 2019 - september 2020 beroep moet doen op waarborg, val ik noodgedwongen een Belgische dealer lastig. Zo lang het onderhoud is uitgevoerd door een erkend (eventueel Nederlands) concessiehouder, moet de Belgische dealer alsnog de garantieregels naleven. Hopelijk zijn Suzuki's zo goed ontworpen dat ik überhaupt geen beroep op waarborg moet doen :lol:
One bike ride a day keeps the doctor away
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Eikie »

:duim:

Mijn motor had gewoon 3 jaar volledige fabrieksgarantie. Dus de stelling die je nu opgeeft lijkt mij niet kloppen.
In het verleden werd er in België maar 2 jaar garantie gegeven en in NL 3 jaar.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Sparkle Black Peter »

Het stuur moet er na 'uitkratten' door de dealer worden opgezet. Zo ook het voorwiel. Dus wellicht dat het daar al fout is gegaan. Slechte zaak :cry:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Silverstorm »

Ik ben supercontent van http://www.jacqmaer.be/ in munsterbilzen.
Als het niet te ver is voor jou zou ik daar gaan.
Hanteren zeer democratische prijzen en bekwame technieker.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

20170907_104805.jpg
Eikie,
ook in België wordt sinds 2015 drie jaar garantie gegeven: twee jaar fabrieksgarantie en één jaar door Suzuki België. Ten bewijze stuur ik je een fotootje van mijn garantieboekje.

Op de Nederlandse website van Suzuki kan je op de Q&A lezen: "Bij uw motorfiets wordt een onderhouds/garantieboekje geleverd dat, voorzien van een garantieregistratiekaart, dient als garantiebewijs. In dit boekje staan alle garantievoorwaarden aangegeven. Vanaf 1 januari 2011 geven wij drie jaar garantie op nieuwe Suzuki motorfietsen. Heeft u geen garantiekaart? Neem dan contact op met uw dealer."

De stelling dat het derde jaar van de 'nationale' garantie niet wordt overgenomen door een buitenlandse dealer werd mij uitgelegd door een Nederlandse Suzuki-dealer die mij bevestigde dat hij de eerste twee jaar wel kon garanderen, maar het derde jaar niet, precies omdat mijn motorfiets is ingeschreven in België.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
One bike ride a day keeps the doctor away
Stromjäger
EX- V-Strom berijder
Berichten: 167
Lid geworden op: za 16-05-2015, 17:04
Mijn motor is een: Honda Africa Twin adventure tri colore
Woonplaats: Rijssen

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Stromjäger »

De 2 imbusbouten bovenste kroonplaat op 20 Nm.
De 4 imbusbouten onderste kroonplaat op 15 Nm.

Vooral het aanhaalmoment van de imbussen in de onderste kroonplaat luistert nauw.
Meer Nm (te strak) dus belemmert het invoeren van de vork, klemt de bussen af.
You can't buy happiness, but you can buy an Africa Twin and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Volgens WPH is het aanhaalmoment voor de bouten van beide kroonplaten 23 Nm ...
One bike ride a day keeps the doctor away
Stromjäger
EX- V-Strom berijder
Berichten: 167
Lid geworden op: za 16-05-2015, 17:04
Mijn motor is een: Honda Africa Twin adventure tri colore
Woonplaats: Rijssen

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Stromjäger »

Daar twijfel ik geen moment aan. Mijn motor is voorzien van HP vering (bij SO, Andre Stamsnijder, Bornerbroek). Daar werd aangegeven de eerder genoemde aanhaalmomenten niet te overschrijden. Met name voor de onderste kroonplaat. Bijna alle vorken zitten daar te strak waardoor een vrije vering wordt verhinderd. (Blijven hangen).
You can't buy happiness, but you can buy an Africa Twin and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Spankoppels/torque settings

Bericht door Moose »

Hallo Jäger,
ik hou je aanbevelingen in het achterhoofd. Heb nog gehoord dat de spankoppels van de fabrikant niet altijd even aangewezen waren.
In ieder geval bedankt voor de input!
Greetz
One bike ride a day keeps the doctor away
Plaats reactie