Pagina 1 van 1

Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: za 29-07-2017, 14:00
door Martijn76
Ik heb een v strom 1000 uit 2004
Tijdens het rijden hoor ik een constante tik bij mijn ketting.
Toen ik thuis ging kijken zag ik dat de ketting bij een hele slag op een bepaald punt bij het voor tandwiel heel stroef ging en de ketting staat dan heel strak, als je dan het wiel doordraaid loopt hij weer soepel maar wanneer hij dat punt bereikt begint het weer te kraken en staat de ketting helemaal strak.
Kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn?

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: za 29-07-2017, 15:36
door Ebrostrom
Kijk eens of je vaste schakels hebt. Dan staan ze niet in lijn met de andere schakels maar in n klein afwijkend hoekje. De ketting is dan geen rechte lijn meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: za 29-07-2017, 18:04
door Motormuus
Of de ketting It ergens vast. Of hij is op 1 plaats uitgerekt.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: za 29-07-2017, 19:43
door RedStrom
Hoeveel km gereden met deze ketting?

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: za 29-07-2017, 20:07
door Martijn76
Geen idee, ik heb de motor pas 2 maanden.
Volgens de vorige eigenaar 1.5 jaar geleden, hij heeft best veel km gereden. Dus ik vermoed zo'n 12000 km

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: za 29-07-2017, 21:58
door John007
12000 km met een ketting is niet echt veel hoor!

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 08:22
door Margon
Eens goed schoonmaken , kijken of er vaste schakels zijn. Hoe ziet de voor tandwiel eruit ?

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 10:28
door Frank
John007 schreef:12000 km met een ketting is niet echt veel hoor!
Dat hangt er vanaf wat je er mee doet... als je veel schakelt, zoals ik met rijlessen, gaat de ketting echt niet langer dan 12.000 mee.. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 10:52
door Marc lw
Staat de ketting niet TE strak gespannen? zitten de ketting spanners vast/los ?is , word de ketting gesmeerd?

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 15:24
door Martijn76
Ik ga van de week eens verder onderzoeken, achterwiel eruit om de ketting eens na te lopen of er schakels vastzitten. Ook het voortandwiel bekijken.
De motor is van een rijschool geweest en gebruikt als volgmotor, dus heeft best wel wat moeten doorstaan denk ik.
Als ik de ketting losser zet dan hoor je niks en rijdt hij prima, alleen dan hangt de ketting veel te los. Ik heb hem van de week gespannen, ongeveer 1 a 2 cm speling en dan begint het probleem.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 15:55
door Iron Horse
Begrijp ik, 1 cm is gevaarlijk weinig. Een diepe kuil en even goed door veren en als je pech hebt breekt je ketting. 20 tot 30 mm is de regel. Zelf houd ik meestal 25 mm aan.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 15:56
door Eikie
.... en je voortandwiellager krijgt een aardige opdonder

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 15:58
door Iron Horse
Inderdaad, dat moet je ook niet vergeten, kan dure grap worden.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 16:15
door RedStrom
2-3 of nog meer staat er in het boekje.
1-2 is veel te weinig met allerlei gevolgschade mogelijk. Oa dat lager.
Begin eens, voor de volgende rit, met de speling conform boekje te zetten.
Heb je die niet dan is die wel te vinden op dit forum middels de zoekfunctie.
Het is een ketting, geen elastiek.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: zo 30-07-2017, 21:49
door John007
En houd er rekening mee dat het ketting strakker komt te staan zodra je op de motor gaat zitten/ rijden!

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: do 03-08-2017, 15:52
door Martijn76
Ik heb inmiddels de ketting helemaal nagelopen en er zaten geen vaste schakels tussen. Voortandwiel bekeken en zag er best aardig uit, tenminste niet erg versleten.
Ga voor de zekerheid de ketting en tandwielen maar vervangen. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik dit zelf ga doen, zag bij Jos Smit motoren een kettingset voor een leuke prijs, of dat ik het ga laten doen. (dan ben ik zo'n 150 euro duurder uit)
Want ik heb zelf geen setje om de ketting te klinken.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: do 03-08-2017, 18:20
door Margon
klink Setje bij jos erbij kopen ben nog steeds voordeliger uit :)

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: do 03-08-2017, 18:44
door Eric66
Als je er zelf geen ervaring mee hebt kan je met klinken de schakel vast slaan of de pen kapot of krom tikken.
Laat het lekker doen en laat je adviseren over de juiste kettingspeling/ spanning.
Het is te belangrijk en als je het niet goed doet kan je nieuwe ketting breken of losschieten. Je tandwielen worden opgevreten of je aandrijflager gaat verrot.
Zo duur is een set en een montage uurtje niet.
Wees wijzer dan gierig.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: vr 04-08-2017, 08:16
door Piet Zahut
Strak punt in de ketting = versleten ketting....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: wo 09-08-2017, 15:33
door Martijn76
vandaag staat de motor bij Bike Company in Soest, daar krijgt hij een nieuwe ketting en tandwielen.
Ik hoop dat hij straks weer als een zonnetje rijdt...

Deze topic kan dus gesloten worden, bedankt voor jullie tips!

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: wo 09-08-2017, 15:50
door RedStrom
Maar dit overkomt je niet nog een keer.
Net als de rest hier heb je wat geleerd.
Leuk zo'n forum.
Samen weten we bijna alles.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: wo 09-08-2017, 20:23
door Tulipan
Wacht even, we willen wel volledige feedback....
Rijden met de nieuwe ketting geeft het gewenste resultaat nu ?

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: wo 09-08-2017, 20:28
door Iron Horse
Dit soort topics blijft ook gewoon open :wink:

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: ma 21-08-2017, 09:45
door Marre
Ik wou ook wel willen weten of de nieuwe ketting het probleem heeft verholpen.

Ik zit namelijk met een zeer gelijkaardig probleem (althans volgens de symptomen); een kleine tik, ergens rond het voorste tandwiel, dat voelbaar is als ik gestaag optrek, dus vooral koppel zet. Bij hogere toerentallen lijkt het niet aanwezig te zijn. Of niet meer voelbaar door de hoge frequentie van het getik ?. Het is al even, en het lijkt niet te verergeren.

Reeds gecontroleerd / aangepast:
- kettingspanning: die zat idd iets te straks (ong 1,5 cm), dus ketting wat losser gezet
- goed gesmeerd
--> geen verbetering, tik is er nog steeds

Wel gemerkt dat er een strak punt zit in. Als ik aan het achterwiel draai (op middenbok), is er een punt waarop de ketting veel strakker staat. Ik heb geen harde/vaste schakels, nog beschadigingen op het achtertandwiel gevonden.
Ik weet (bij singlespeed fietsen) dat dit kan komen door een tandwiel dat niet 100% rond is, een beetje ovaal dus, zodat de omtrek op 1 punt iets groter is.
Iemand die dit herkent bij motoren?

BTW: kettingset is ong 27000 km oud, maar is nog niet versleten volgens mij (kettingspanner zit nog maar aan het 4e streepje van het einde, wel voldoende gesmeerd, en met het droge voorjaar heel weinig regen gezien, en dat is bij mij de voornaamste variabele factor voor de slijtage).

Wat ik nog plan om te controleren:
- grondige check van het tandwiel vooraan (slijtage, scheve tanden, bramen ...)
- check lagering as van van voorste tandwiel (geen idee of ik dit kan voelen ?)

Ik zou vooral willen weten of het de kettingset/tandwielen zijn, dan is het onmiddellijk vervangen. Maar als het elder ligt, zou het spijtig zijn, om de set te vroeg te vervangen. (Ik zit aan ong. 1 set per jaar), dus enkele duizenden kilometers meer zijn altijd welkom.

Alle tips welkom.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: ma 21-08-2017, 18:47
door Calimero
Hallo Marre,

Wanneer je een tik bij het voorste tandwiel hoort lijkt het mij logisch om na alles wat je al bekeken hebt de beschermkap rond het voorste tandwiel te demonteren en de staat van dit tandwiel te beoordelen.
Wanneer het tandwiel er op zich goed uitziet kijk dan eens of je de tik ook kunt horen wanneer je het achterwiel van de grond vrij zet en het achterwiel draait.
Wanneer de tik dan nog steeds hoorbaar is op telkens hetzelfde punt van de ketting ligt het waarschijnlijk aan die ketting.

De streepjes van de kettingspanner hoeven op zich geen indicatie te zijn over het al dan niet versleten zijn van je ketting.
Pak de middelste schakel van het deel van de ketting dat om het achtertandwiel zit eens beet een kijk of je het naar achteren kunt trekken. Wanneer de ketting los komt van het tandwiel (meer dan een paar millimeter) is dit een indicatie van een versleten ketting.

Zelf heb ik een DL650 L3 uit 2013 en vervang één keer per jaar mijn ketting. Met een jaargemiddelde van 27.000 km zit ik precies op de kilometrage van jouw ketting.
Mijn motor is voorzien van een automatisch kettingsmeersysteem, dus wat betreft de smering van mijn ketting zit het goed.

De kans dat je ketting toch versleten is is dus toch aanwezig.

Succes met de verdere controle.

Re: Tik bij ketting tijdens rijden

Geplaatst: di 22-08-2017, 11:48
door Marre
Calimero, al bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Vanavond even sleutelen (moet toch andere olie op), en ga het nog eens bestuderen. Voorlopig heb ik die tik nog niet gehoord in idle.
Ik merkte vanmorgen wel dat ik het meer hoor net na schakelen of ontkoppelen, en niet als ik vertraag en terug wee optrek (vanuit laag toerental). Ik weet het niet zeker, maar hierdoor dacht ik of dat een koppelingsprobleem zou kunnen zijn. (Nu 72000 km op de klok).