Frame als aarde / ground gebruiken?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Leipo

Frame als aarde / ground gebruiken?

Bericht door Leipo »

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat omdat het frame van de V-strom van een Aluminiumlegering gemaakt is je deze niet mag gebruiken als aarde/ground: stroom door het frame zou het frame kunnen verzwakken. Ik moet namelijk een accesoire aan aarde hangen en de min-pool van mijn accu is niet goed genoeg ;)

de fabrikant van de accesoire claimt dat het niet uitmaakt of je frame van staal of alumimium is: je kan het gewoon gebruiken als aarde, maar wat is nu waarheid?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Er staat inderdaad (ergens, weet niet precies meer waar) in het werkplaatshandboek dat je alle accessoires d.m.v. 2 draden met het elektrisch circuit moet verbinden en daarbij NIET het frame als nul of aarde mag gebruiken. Of het frame er door zou verzwakken lijkt me sterk. Dat het niet goed is wanneer je diverse metalen met elkaar in aanraking hebt en daar stroom doorjaagt kan ik me wel voorstellen dat dat negatieve effecten heeft omdat het een electrolytisch effect geeft, maar of dat in dit geval meteen tot zwakte zal leiden lijkt me stug. Gewoon alles met 2 draadjes verbinden dus.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
P2U

Bericht door P2U »

Iron Horse schreef:Er staat inderdaad (ergens, weet niet precies meer waar) in het werkplaatshandboek dat je alle accessoires d.m.v. 2 draden met het elektrisch circuit moet verbinden en daarbij NIET het frame als nul of aarde mag gebruiken. Of het frame er door zou verzwakken lijkt me sterk. Dat het niet goed is wanneer je diverse metalen met elkaar in aanraking hebt en daar stroom doorjaagt kan ik me wel voorstellen dat dat negatieve effecten heeft omdat het een electrolytisch effect geeft, maar of dat in dit geval meteen tot zwakte zal leiden lijkt me stug. Gewoon alles met 2 draadjes verbinden dus.
Ik dacht het te hebben gelezen in de gebruikershandleiding.
En ik zou wel degelijk rekening houden met deze waarschuwing omdat het gaat over de bouten en moeren waarmee het hulpchassis op het chassis bevestigd wordt. Electrolyse is een raar beestje en ik zou niet willen dat m'n hulpchassis onder m'n kont wagzakt tijdens een ritje.
Ik denk hierbij in het bijzonder aan diegenen die regelmatig met passagier en/of volle bepakking onderweg zijn.
Leipo

Bericht door Leipo »

ja zoiets dacht ik dus al, enig idee welke draad ik het beste kan pakken voor aarde bij de accu? (daar zit de accesoire: Pro-oiler) ik heb namelijk geen zin alles overhoop te halen om te zoeken naar een geschikte draad :P
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Verwar de nul niet met aarde. Die worden vaak wel genoemd voor hetzelfde doel, namelijk de tegenpool van de plus, maar dat is niet helemaal correct. Maar om op je vraag te antwoorden; de nul van de accu wordt door het hele bedradingscircuit gebruikt met een zwarte draad met een witte tracer. Zolang de draaddiameter voldoet en de zekering toereikend is kun het dus op de desbetreffende groep aansluiten. Maar om zeker te zijn, want ik wil geen claim aan m'n broek als een uitzondering schade zou veroorzaken, controleer even of die aansluiting ook daadwerkelijk in contact staat met de nul van de accu. (Even een tester of een voltmeter tussen dat punt en de plus van de accu plaatsen. Is de uitlezing positief, lampje brand of er wordt 12,x volt aangewezen, dan klopt het.)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Niet om te zeiken, maar.....

Je hebt 12 Volt op de pluspool.
De andere pool is de min pool.
We spreken dan over gelijkspanning.

De nul komt niet voor in het rijtje. Behalve als het circuit van de 3 fasen dynamo en gelijkrichter erbij gehaald wordt.
Nul heeft namelijk te maken met wisselspanning, niet met gelijkspanning.

En toch ligt de minpool van de accu aan de massa.
Volgens mij wordt het blok ook gebruikt als massa.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Scottie,

dat is geen "gezeik", het bewijst alleen maar de spraakverwarring. Men bedoelt in alle gevallen (bij de motorfiets met gelijkspanning dus) de tegenpool van de plus, maar geeft er telkens een andere benaming aan. De min is eigenlijk de enige juiste benaming.

Ik weet wel zeker dat er "ergens" gesproken wordt over het aansluiten met 2 draden en niet het frame te gebruiken voor de "retour". Het lijkt me ook safer aangezien bij scharnierpunten mogelijk weerstand wordt opgebouwd. En dat is niet wat je wilt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
FastLoe

Re: Frame als aarde / ground gebruiken?

Bericht door FastLoe »

Het probleem is niet weerstand of het alluminium frame. Het probleem is het gebruik van verschillende materialen, staal en alluminium. Electrolyse treedt altijd op bij verschillende materialen maar wordt helaas versterkt als je er een electrische stroom door laat lopen, zoals ht gebruik van het frame als - pool.
Gevolg, sterk verhoogde corrosie (roest dus) van het "on-edelste" materiaal.
Ga er maar vanuit dat je binnen redelijk afzienbare tijd de schroefdraad die, waar dan ook in je alluminium frame zit, en waar stalen bouten inzitten, naar de kl.ten helpt
Stromtrooper

Re: Frame als aarde / ground gebruiken?

Bericht door Stromtrooper »

Wat voor een accesoire ga je plaatsen dan??!! (een GPA 5/8 antenne ofzo, grapje)
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Frame als aarde / ground gebruiken?

Bericht door TT-Strom »

Fastloe: had je gezien dat dit een topic is van al bijna 4 jaar oud waar je op reageert :-)}
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
FastLoe

Re: Frame als aarde / ground gebruiken?

Bericht door FastLoe »

Ja, had ik gezien, alleen de juiste verklaring ontbrak nog :D
Plaats reactie