Pagina 1 van 1

Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: wo 28-09-2016, 21:20
door Stromjäger
Vraagje aan V-strom DL1000 (model 2014 tot heden):
Heeft jou DL1000 (enige) speling op de achterbrug. Te horen en voelen bij het zijdelings bewegen van het achterwiel en wil je resultaat (ja of nee) vermelden in deze topic.

Waarom deze vraag?
Mijn nieuwe DL1000 heeft vanaf het begin een zoekend stuurgedrag wat bij hogere snelheid overgaat in pendelen. De motor is vanaf nieuw uitgevoerd met Pirelli Scorpion Trail II banden. De veerinstelingen zijn door Hyperpro gecontroleerd en zo optimaal mogelijk afgesteld. Door de Suzuki dealer is de bevestiging van de achterbrug gecontroleerd en conform de fabrieksnormen afgesteld. Hoewel er een paar dagen een duidelijke verbetering merkbaar was, is het nu weer zoals het was. Zoekerig.
Morgen gaan we een paar andere banden proberen (Bridgestone) en kijken of dat verbetering opleverd.

De vraag stel ik omdat ik speling/beweging op een achterbrug überhaubt vreemd vind. Maar als ieder nieuw model 1000 dat heeft en de motor rijdt verder strak dan kunnen we dat uitsluiten.

Ik zie jullie ja of nee graag tegemoet.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: do 29-09-2016, 01:43
door Sparkle Black Peter
Net even gecontroleerd en geen spelling te bekennen. De mijne rijdt zo strak als een weet ik wat.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HLpjdx0C ... e=youtu.be[/youtube]

Peter

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: do 29-09-2016, 07:07
door Frimeur
Controleer ook je balhoofdlager eens, misschien staat deze iets te strak. Hierdoor krijg je een soort van zoekend gedrag.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: vr 30-09-2016, 08:59
door Stromjäger
We zijn er uit.
De kleine speling in de achterbrug van (elke) V-strom blijkt normaal te zijn omdat de lagers enige ruimte nodig hebben om te kunnen draaien. Het probleem zat hem in de achterband. De Pirelli STII die er af kwam heeft zulke zachte zij-wangen dat de motor als het ware continu waggelde op de achterband wat het zoeken helemaal verklaard. Er zijn nu een setje Bridgestone A40 op de wielen gedraaid en hij rijdt nu strak als een scheermes.
We gaan nog wel even onderzoeken of de zachte wangen bij de PSTII exemplarisch is of dat het een normale eigenschap is voor de PSTII.
Het resultaat daarvan komt te staan in de topic van de Pirelli Scorpion Trail II.

Peter bedankt voor de feedback.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: vr 30-09-2016, 10:14
door Eikie
Da's heel bijzonder Ben. Uitgesproken deze band was de testwinnaar van de bandentest in de Motoplus.

Het zal toch niet zo zijn dat de Mafiosi de boel omgekocht hebben. Neh dat kan niet. De Motoplus is een eerlijk en objectief magazine. Toch ? O:-)

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: vr 30-09-2016, 10:53
door Motormuus
Ik rij ook met de pirelli, nergens last van. Zijn iets zachtere banden. En ik kijk ook nooit naar hoelang mijn banden meegaan. Op de supersport motoren waarmee ik voorheen reed. Alleen op straat. Gingen de banden ook maar een 7 duizend km mee vind grip en vertrouwen belangrijker.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: vr 30-09-2016, 12:06
door Stromjäger
Ik heb gekozen voor de PSTII omdat die band 2 jaar achter elkaar als winnaar uit de test kwam. Met zulke zachte wangen moet elke motor waggelen. In de test en bij motormuus blijkt daar niets. Je kan met 3.6 bar druk rijden maar dat is ook niet normaal.
Zoals gezegd gaan we nu onderzoeken of het exemplarisch is. Dus even geduld.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: zo 02-10-2016, 18:12
door RedStrom
Bij Michelin Pilot Road 4 gebruikers hoor je dit ook.
Dan is het meestal een kwestie van het verkeerde type.
PR4 komt in verschillende types voor verschillend gebruik. Touring, standaar, etc.
Kan dat met jouw Pirelli's ook zo zijn?
Moet een uniek probleem zijn. Die Pirelli banden doen het juist goed op zwaardere allroads.

Dat de A40 goed is, is inmiddels mij en anderen wel duidelijk. Top band :duim:

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: zo 02-10-2016, 18:37
door The Peck
De Pirelli's heb ik geen ervaring mee. Op mijn BMW R1100RT reed ik altijd Michelin PR 3+4 . De 4 in de GT versie. Prima band met lange levensduur. Ik reed wel altijd met hoge bandenspanning om vervorming tegen te gaan. Nu op mijn V Strom 650 bridgestone A40 laten leggen. Voordat ze op de velg gedraaid werden de banden even gevoeld. Het viel mij op hoe stijf de wangen van de band zijn. Ik rij nu met 2.4 en 2.8 bar. Banden geven veel vertrouwen en sturen als op rails.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: zo 02-10-2016, 20:11
door RedboyChefke
De A40 moet je wel goed op spanning blijven houden.
Dat is wel heel belangrijk, laats met zo kerel gepraat van Bridstone.
Maar volgens mij voor alle banden wel belangrijk voor de spanning hihiih :lol:

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: za 15-10-2016, 10:58
door Stromjäger
De Pirelli Scorpion Trail II zijn door een vertegenwoordiger van Pirelli beoordeeld. Zie verder de topic van de Pirelli STII.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: za 28-01-2017, 17:23
door Ripple
RedStrom schreef: zo 02-10-2016, 18:12 Bij Michelin Pilot Road 4 gebruikers hoor je dit ook.
Dan is het meestal een kwestie van het verkeerde type.
PR4 komt in verschillende types voor verschillend gebruik. Touring, standaar, etc.
Kan dat met jouw Pirelli's ook zo zijn?
Moet een uniek probleem zijn. Die Pirelli banden doen het juist goed op zwaardere allroads.
Heb mij ook laten vangen aan de Michelin Pilot Road 4 Trial ... deze band is idd NIET geschikt voor een DL1000 ABS ... in 39 jaar rijervaring nog nooit te maken gehad met deze verkeerde bandenkeuze :evil:
Afbeelding

Na 2300 km terug afgezwierd en vervangen door Metzeler tourance next ... laat het zonnetje maar komen :-)}
Afbeelding

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: di 31-01-2017, 00:25
door Shifty
Die Metzelers heb ik er ook onder, wat een fantastische band is dat.
Had hiervoor diverse Michelins, van Anakee2 en 3 tot Pilot Road weet ik veel.

Dit is vele malen beter als het op stuurgedrag aankomt. Ga ze zeker weer monteren als ze op zijn.

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Geplaatst: di 31-01-2017, 19:20
door Ripple
Al leuk dit te lezen ... :duim: