Pagina 1 van 1

Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: ma 09-05-2016, 22:27
door RedStrom
Nieuwe kettingset nodig en in het boekje gekeken.
RK525SMOZ8, 116 schakels staat er. Deze zit geloof ik ook op de 650.

Bij, o.a. bekend van goede prijzen Jos Smit, worden sets aangeboden met 112 schakels.
Wel met 17/41 tandwielen.
Kan dat of staat er ergens een fout?
En nee, ik ga ze niet tellen :wink:

Ps: heeft het nog zin om 30 euri meer uit te geven om een ''versterkte'' ketting te kopen.
De huidige set gaat nu 28500 km mee. Vooral dankzij niet te veel smeren.

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: ma 09-05-2016, 22:50
door Cplegt
Ff schakels natellen?

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: di 10-05-2016, 21:40
door RedStrom
Done.

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: do 12-05-2016, 21:25
door RedStrom
Inmiddels een telling en wat mails met Nimag en dealers verder.

Conclusie: kijk goed uit als je internet via een selectiemenu je kettingset koopt. Niet alles op het internet is waar. Count your chainlinks.

Maar dan koop je ze soms wel voor 50% van wat je dealer je berekend.

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: vr 17-06-2016, 11:03
door Spip70
Mijn 1000 staat vandaag bij de dealer voor een nieuwe kettingset (29.900 km), dat loopt dus vertraging op. De dealer had de officiele set aangevraagd (en gekregen) alleen bleek de ketting te kort. Die was 112 schakels in de set, had 115 moeten zijn. Dit wordt nu in de systemen aangepast!

Ook blijkt de 1000 met een extra zware ketting te zijn uitgerust, je kunt er wel een gewone 115 schakels op leggen maar dan zul je waarschijnlijk wat vaker aan vervanging toe zijn.

Motorgroet :bye:
Johan F.

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: za 25-06-2016, 00:24
door Gerrit
Mijn ketting gisteren laten vervangen.....na 42.000 kilometer. Heb weer gewoon gekozen voor origineel Suzuki. Op naar de volgende 42.000

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: za 25-06-2016, 21:16
door Frank
Van de week ook mijn kettingset laten vervangen.... 22500 km...
Denk dat van mijn ketting wat meer gevraagd wordt met de rijlessen. Veel optrekken, schakelen en stoppen.... :(

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: za 25-06-2016, 21:28
door RedStrom
Vergeet niet na zo'n 1000 km weer even te na te stellen.
De ketting op de 1000 is hetzelfde als op de 650, alleen hangt er wat meer pk en Nm aan. En dat merk je.
Na wat Franse alpen cols, Ardeche en Vecors routes (zie Promotor) is die van mij duidelijk aan een nastelbeurtje toe.
Normaal optrekken etc is niet zo het probleem. Wel als je iedere keer voluit probeert te gaan :)
42000 km is heel netjes. Vanmorgen iemand in Frankrijk gesproken die deed 54000 km op een VFR.
Maar boven de 30000 km hoor je niet veel.

Vraagje over het voorste tandwiel. Daar zit origineel een rubber op. Dat zit er bij aftermarket tandwielen niet op.
Weet iemand waar dat rubber voor dient?
De 650 (K, en L ook denk ik) heeft dat ook.
:bye:

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: zo 26-06-2016, 00:06
door Frank
RedStrom schreef: Normaal optrekken etc is niet zo het probleem. Wel als je iedere keer voluit probeert te gaan :)
Ik denk het wel, anders kan ik niet verklaren waarom mijn ketting maar 22500 mee gaat. Ik rij er niet abnormaal mee... iedere keer voluit zeker niet...
Bij de recall bleek al dat het voortandwiel aan het slijten was. Maar motor Oost doet niet aan alleen nieuwe tandwielen, want 'dan sta ik er over 1000 km weer'.. dus hebben ze ongevraagd de ketting vervangen.
Maar kan er weer ff tegenaan...
:bye:

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: ma 27-06-2016, 10:16
door Jeen
Mijn voortandwiel heb ik 10k geleden vervangen(10 euro). Dat slijt aanmerkelijk harder dan achter. Ketting en achtertandwiel zitten er nu 49K op en zijn nog prima. Het verhaal van motor Oost is mij te makkelijk.
Het rubber op het originele voortandwiel heb ik geinterpreteerd als ondersteuning van de ketting waarbij een deel van de druk op de zijkanten van de ketting komt. Als dat het geval is zou de ketting bij het aftermarket tandwiel wat sneller moeten slijten. Ik zie wel waar het schip strandt.....

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: di 28-06-2016, 19:36
door RedStrom
En Chiel heeft weer gelijk: het rubber is om trillingen maar vooral geluid van de ketting te dempen.
Zojuist door Nimag bevestigd.
Je kunt zonder. Een origineel tandwiel is wel 3x zo duur. Kost 38,85 bij Motoport.

Re: Kettingset DL1000 >L4

Geplaatst: wo 29-06-2016, 08:55
door Jeen
Reductie van geluid: goed om te weten. Alhoewel, het is me alleen niet opgevallen dat na de wissel het geluid anders was. De meerprijs is ook weer niet zo dat je het daarom moet laten. Volgende keer maar ene originele erop en goed opletten op het geluid