instelling vering - DL1000 L4

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 119
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

instelling vering - DL1000 L4

Bericht door LHoey » di 29 mar 2016, 09:22

Even een informatieronde.

Wie heeft de instelling van de vering aangepast en hoe?

Bij mij staat hij standaard. Enkel met bagage voor een week regel ik achteraan wat bij...

Standaard is
Vooraan:
preload: 11mm
uitgaande demping: 8 klikken tegen de klok
ingaande demping: 8 klikken tegen de klok

Achteraan:
preload: 11 klikken met de klok
uitgaande demping: 1,25 toeren tegen de klok

mvg
Lode

Gebruikersavatar
Vstrommer
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 23:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Locatie: Zwolle

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door Vstrommer » wo 30 mar 2016, 01:18

Daar ben ik ook wel benieuwd na .
meestal in Motorplus staan bij testen ook wel instellingen.
Geen idee of dit er ook is ..
Vstrom1000A 2015 Kaki.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4630
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RedStrom » do 31 mar 2016, 22:52

LEZEN
Nog een topic

Standaard instelling is prut.
2 linkjes naar interessante info.
Ik zou een heel lang verhaal kunnen maar hou het kort.
Wat mis je aan de standaard instelling, wat wil je verbeteren, wat zoek je?

Achter is standaard te slap, voor te hard.
Bij mij nu:
- voor: preload standaard op 4, uitgaand op 7 tegen de klok, ingaand 13 tegen de klok.
- achter, uitgaand nooit meer dan 0,75 toeren tegen de klok, preload 17 klikken met de klok mee.
Vooral die 0,75 is bepalend.
Merk je weinig verschil bij 1 of 2 klikjes meer of minder, so be it.
Schrijf op wat je doet. Je kunt zo maar de verkeerde kant op draaien en helemaal lost raken.
Succes. :-)}
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 119
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door LHoey » vr 01 apr 2016, 08:43

Bedankt RedStrom,

Die eerste had ik ook gevonden.

Die tweede had ik nog niet gevonden op het forum en daar staat wel wat extra info op.

Misschien de SAG ook eens meten. Ik weeg 80kg maar dat is misschien wat minder dan de gemiddelde V-strommer. :D

Eerlijk gezegd vind ik de L4 zo al heerlijk rijden. Maar ik lees overal dat de vering instellen nog en enorme verbetering is. En als het nog beter kan...
Dus ga ik ook maar eens met die instelling spelen.


Grtn
Lode

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4630
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RedStrom » za 23 apr 2016, 08:18

En Lode, nog in de speeltuin geweest?
Ben wel benieuwd. Met name naar wat je van die 0,75 demping ipv de te slappe 1,25.

Met 80 kg zou mijn (preload achter) 17 bij jou ongeveer 15 zijn voor dezelfde SAG.
Voor maakt het niet veel uit die 6 kg verschil.
Je tank vol of leeg heeft een groter effect.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 119
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door LHoey » zo 24 apr 2016, 20:20

14 dagen geleden eens stevig kunnen door raggen. Sankt-Vith, Luxemburg, en een stukje Duitsland.
Ik merk wel met de standaard instelling dat hij vooraan te hard is en dat hij naar de buitenkant van de bocht wil.

Nu staat hij op preload, uitgaand, ingaand vooraan op respectievelijk 8mm, 8ccw, 13ccw en preload, uitgaand achteraan op respectievelijk 13cw en 1ccw.

Voorlaatste week van mei een dikke week naar Oostenrijk, Slovenië, Italië. Ik benieuwd hoe hij zich vol gepakt zal gedragen.

Grtn
Lode

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4630
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RedStrom » zo 24 apr 2016, 20:26

Klinkt goed. Herkenbare instellingen.
Vandaag met passagier gereden. Preload achter 7 clicks strakker. Had nog wel meer gemogen.
Balans was weg. Maar nog goed te doen.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 323
Lid geworden op: za 30 mei 2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RichardA » zo 01 mei 2016, 11:42

Vervolg van het verhaal op;
viewtopic.php?f=1&t=11626&p=186070#p186070" onclick="window.open(this.href);return false;

@JW;
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt in de notatie; ik heb de ingaande demping voor veranderd naar 14, niet de voorspanning.

Denk dat een eenduidige notatie van de instelling nodig is om misverstanden te voorkomen;
- de notatie van LHoey vond ik het meest duidelijk

Met vorige post had ik dus het volgende;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: niet gecontroleerd
ingaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 14
Achteraan:
preload: 5 klikken met de klok ==> veranderd naar 8
uitgaande demping: ?? toeren tegen de klok (moet eerst de bagger weghalen :oops: )

Nu gemerkt, dat de SAG niet klopt : als ik, in het donker met licht aan, over de motor sta en ga vervolgens op de motor zitten, komt me koplamp omhoog, m.a.w. hij veert achter meer in dan voor.
Ook gemerkt; als ik snel over de verkeersdrempel rijd, veert hij achter verder door als ik de drempel af ga dan voor : achter dus slapper dan voor.

Net dus weer wat aangepast en gaan we weer testrijden;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 8
ingaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 14
Achteraan:
preload: 5 klikken met de klok ==> veranderd naar 8 ==> veranderd naar 14
uitgaande demping: ?? toeren tegen de klok (moet eerst de bagger weghalen :oops: )


Heb nog wel 3 vraagjes......
1: uit het SAG filmpje van Keith Code maak ik op, dat met de voorspanning van de achterveer aanpassen, je dus niet alleen de hoogte aanpast, maar ook de stugheid van de veer..... (vering achter word dus harder)
2: ik heb nog de originele Battlewings (nu met 23500 km) en m'n voorband zit nu op de slijtnok, maar achter nog 2 a 3 mm boven de slijtnok; kan het zijn dat mijn voorband harder gesleten is door de harde ingaande demping ?? (dat de band dus veel heeft opgevangen ipv de demping en daardoor harder gesleten is dan achter)
3: het is me niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als ik de uitgaande demping harder/slapper zet... ik heb hem van 7 naar 8 gezet, volgens het boekje dus "slapper", maar veert hij dan sneller uit (minder gedempt) of juist minder snel (meer gedempt)?


Richard.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4630
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RedStrom » zo 01 mei 2016, 19:08

Goed bezig. Ben benieuwd naar het resultaat. Dit lijkt erg op hoe ik rij.

1/ Veervoorspanning verhogen/verlagen maakt een veer niet stugger of slapper. Je gebruikt alleen al een stuk van de veerweg, van de mm's die de veer ingedrukt kan worden.
Voorspanning is een verwarrende term eigenlijk.
Bij progressieve veren gaat dit niet helemaal op, maar wel binnen het beperkte stelbereik.

2/ Slijtage hangt van meer af dan alleen vering. Gezien je lage voorspanning achter zou je juist meer achter verwachten.
Rijstijl, banden zelf, druk, etc. Ik belast voor ook relatief meer dan achter, ook al met de 650.

3/ Slapper betekent dat hij meer tijd krijgt om te bewegen. Stugger is minder beweging. Hyperpro vind dat demping ongeveer 1 seconde mag duren.
Niet langer, maar ook niet korter. Dan wordt het wel erg oncomfortabel.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2933
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door Bozobin » zo 01 mei 2016, 23:50

Als je harder remt dan optrekt is je voorband eerder op, als je harder optrekt dan remt is je achterband eerder op.
Mijn achterband is altijd eerder versleten omdat ik zo veel mogelijk op de motor afrem en soms best wel flink op kan trekken.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 323
Lid geworden op: za 30 mei 2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RichardA » ma 02 mei 2016, 00:31

@Bobizin,
Kijk, dat is een logische verklaring, waar ik wat mee kan;
Om mijn voorband niet zo hard te laten slijten, zodat hij net zolang mee gaat als achter, moet ik dus voortaan gewoon harder optrekken, mogelijk met af en toe een wheelie erbij :duim:

Richard

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1035
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door Motormuus » ma 02 mei 2016, 09:21

Wheelie hoe je op de 1000 geen moeite voor te doen. Maar hier vreet is ik in 8000 ook een achterband op. Idd afremmen op de motor. Leuk voor de 4 cilinder die achter je rijd. Mijn rij-instructeur heeft mij dat ook zo geleerd. Moest een dijkje over en mocht niet remmen alleen de motorrem gebruiken.

Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 323
Lid geworden op: za 30 mei 2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RichardA » ma 02 mei 2016, 10:26

Heb een keer gehad dat een busje achter me, me ging waarschuwen dat m'n remlicht het niet deed ; hoe leg je dan uit dat ik ook niet geremd had ?

Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 323
Lid geworden op: za 30 mei 2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RichardA » wo 04 mei 2016, 20:39

Vandaag de SAG afgesteld; 58mm voor & achter.
voor vertikaal omhoog gemeten naar het spatbord en niet schuin langs de vorkpoot.

Instelling staat nu;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: 14 klikken tegen de klok
ingaande demping: 8 klikken tegen de klok
Achteraan:
preload: 20 klikken met de klok
uitgaande demping: 1.5 toeren tegen de klok 

N.b. ik heb 1.5 uitgaande demping nodig om de twee stippen tegenover elkaar te krijgen ipv de 1.25 die in de manual staat.
Uiteindelijk is mijn preload achter in meerdere fases van 5 naar 20 gegaan.... : moet dus echt veel te zacht gestaan hebben.

Nu weer proefrijden.
Heb wel gemerkt dat met de ingaande demping voor van 7 naar 14 en de preload achter van 5 naar 14 hij minder last had van wind en makkelijker door korte bochten (rotonde) ging.
Wat ik nog vreemder vind; de motor is nu dus meer naar voren gekanteld, maar plots zit ik meer tegen de opstaande rand van het zadel..... ook overweegde ik barbacks te monteren, maar vind het nu niet meer zo nodig...... dit terwijl ik nu dus juist meer voorover zou zitten. :roll:

Richard.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4630
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RedStrom » wo 04 mei 2016, 20:55

Goed bezig Richard.
In- en uitgaande demping voor zal wel andersom zijn.
Mooi dat het werkt. Weer 1 die het ervaart.
:duim:
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 148
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door Stromjäger » wo 24 aug 2016, 20:47

Deze topic maar eens doorgelezen om ook mijn nieuwe 1000 in balans te krijgen. Van de basisafstelling begrijp ik niets. Dan is het een stuiterbal.
Ik heb het als volgt:
Voor: preload op 4 ringen. Ingaand op 13 en Uitgaand op 7 klikken.
Achter: preload op 16 klikken (met topkoffer) en Uitgaand op 0.75.

Goed werk gedaan JW. Scheelt een hoop gemier.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4630
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RedStrom » do 25 aug 2016, 21:24

Exact zoals ik hem nu heb. :duim:
Ik heb hem een tijdje strakker gehad, maar mistte de feedback voor.
Met iedere rijder die wel met zijn vering stoeit ben ik blij als Churandy.
Het is zo zonde van die 12.999,- als je dat niet doet.
:-)} :-)} :-)}
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4630
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door RedStrom » za 30 sep 2017, 09:44

Voor: preload op 3 (was 4) ringen. Ingaand op 9 en uitgaand op 12 (was 8 ) klikken.
Achter: preload op 17 klikken en uitgaand op 0.63 (tussen 0.50 en 0.75 in).

Update nav bezoek aan Mile Pajic. Bekend van uitlaten en tuning, maar ook voor gewoon onderhoud en vering.
Die heeft naar de vering gekeken.
Hij vond alles ok, behalve de uitgaande demping voor. Die heeft hij losser gezet.
Terwijl ik aan het overwegen was om hem toch weer stakker te zetten.
Opmerkelijk verschil toch weer. Nog meer balans en rust in de hele fiets nu.

Het is vaak bij vering zo dat je andersom moet denken. Achter voelt niet goed, dan voor wat bijstellen.
En dus ook denk je iets strakker te moeten zetten, dan blijkt het losser te zijn.
Mile Pajic approved settings: ik laat ze mooi staan zo. :duim:
Het schroevendraaiertje voor het onderweg aanpassen en testen blijft vanaf nu thuis.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 119
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: instelling vering - DL1000 L4

Bericht door LHoey » do 12 okt 2017, 08:50

die richting gaat het bij mij ook uit al niet zo extreem.

ik zit nu op 3 ringen, 10 klikken ingaand en 10 klikken uitgaand.
achteraan op 14 klikken preload en demping op 1.


grtn
Lode

Plaats reactie