Achterbrug demonteren...

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Achterbrug demonteren...

Bericht door Ballie »

Zoals ik vorige week al meldde, zijn de bevestigingen van mijn kettingbeschermer beiden afgebroken. Ik heb daarom bij Boonstra een nieuwe tweedehands achterbrug besteld (en ontvangen). Vandaag de betreffende pagina's van het werkplaatshandboek uitgeprint en vol goede hoop wat gereedschap gepakt. In de veronderstelling dat er gewoon een stel grote moeren losgedraaid moesten worden kwam ik meteen voor een grote verrassing te staan. Om de as van de achterbrug los te draaien heb ik een stuk speciaal gereedschap nodig, en wel met het onderdeelnummer: 09940-14940.

Na dit te hebben opgezocht (Google) kom ik er wel één tegen bij CMSNL, maar die kost me dan meteen € 125,-- voor één enkele dop. Vind ik nogal veel om heel eerlijk te zijn.

Verder kom ik alleen verwijzingen tegen naar een gereedschapsset waarmee je bijv. ook de moer van het balhoofd e.d. waarbij de DL650 niet voorkomt, wel de DL1000 en de SV650. Durf ik niet goed aan, ben bang dat het dan net een verkeerde maat is. Daar vind ik het dan te kostbaar voor. Zeker gezien er ook nog invoerrechten bij komen...

Heeft iemand een idee waar ik dit voor een redelijke prijs in Nederland of een ander Europees (Schengen) land te pakken kan krijgen? En of ik nog ander speciaal gereedschap nodig heb? Ik wil toch steeds meer zelf aan mijn motor gaan sleutelen en dan is het juiste gereedschap wel zo prettig.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Roncor »

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
John
Berichten: 37
Lid geworden op: za 03-01-2015, 12:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door John »

http://www.motionpro.com/motorcycle/partno/08-0568/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Cronny »

Ik heb indertijd zelf een sleutel hiervoor gemaakt uit dop van 30MM (was voor dl1000,ik veronderstel dat dit voor 650 hetzelfde is)
Vermits mijn tijd als motorrijder toch voorbij is,kunt u deze gratis komen afhalen als u wil,is wel rit van ong 80 KM enkel.
Als u iemand moest kennen die herfstrit meerijdt,aankomst is minder dan 1 KM van bij mij thuis.
http://www.hartrijders.be/index.php?pagina=affiche2014

Groetjes

Ronny
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door AVC »

Ik heb zelf zo'n sleutel gekocht in mei van dit jaar, het heeft me toen 12 euro's gekost. De sleutel past ook voor een GSXR 600 denk ik. Ik heb het ding via ebay besteld, het kwam uit Engeland. Mijn garagist zei dat je er ook gewoon met een priem en een hamer op kon meppen. Dit wilde ik vermijden om logische redenen. Maar het zou dus lukken zo.
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Ballie »

Tja, los zul je 'm wel krijgen op die manier. Maar dan moet 'ie ook nog weer goed vastgezet worden en dat gaat op die manier denk ik niet lukken...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door PDvD »

Wat een drama! Zeker ook een RVS of alu ketting beschermer gemonteerd? Bij mij zijn ze ook afgebroken. Beste oplossing is een klein hoek stukje te pakken met aan beide kanten een gat. De achter brug van een strom is behoorlijk dik. Daar dus 2 gaatjes m5 met draad in laten tappen is zo gedaan. Werkt perfect! Maar wel de kunstof ketting beschermer terug want met die grote dingen breekt alles zo weer af!

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door PDvD »

Hier nog een foto van hoe het dan zit
Echter deze brak ook door de lompe beschermer. De draad was gewoon nog intact dus een nieuw beugeltje gemaakt en de oude kunstof gemonteerd. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Ballie »

PDvD schreef:Wat een drama! Zeker ook een RVS of alu ketting beschermer gemonteerd?
Klopt helemaal. Zolang de bouten goed vast zitten lijkt het allemaal goed te houden, maar wanneer dit niet het geval is krijgt 'ie de ruimte om te gaan trillen wat uiteindelijk tot een breuk in het metaal leidt. Ook ik neem het zekere voor het onzekere, en zet er weer de originele kunststof kap terug op.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Ballie »

Vandaag bij Cronny geweest om de sleutel op te halen. (Ronny, nogmaals bedankt hiervoor)
Resultaat: Ik heb alles los liggen BEHALVE DE UITLAAT :evil:

Ik had alles eigenlijk binnen een half uurtje los, toen ik er achter kwam dat de uitlaat door de achterbrug heen liep. Die moest er dus toch vanaf. Al had ik gehoopt dat ik dat (met wat prullen) kon overslaan. Enfin, de juiste inbus- en dopsleutels gepakt en de zaak losgedraait. De onderste pijp heb ik los, maar de pijp vanaf de achterste cilinder krijg ik met geen mogelijkheid los. Hij is wel een klein stukje losgeschoven, maar verder wil hij niet. Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.

Morgen weer verder...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Cplegt »

Grappig, bij mij uitlaatdemontage aan de 650 wilde de achterste wel los maar de pijp onder t blok niet (vanaf de voorzijde)
Uiteindelijk meer veel gerubberhamer en verhitten kwam ie los.
Als je t speuitstuk aan de voorste cilinder los maakt heb je meer beweegruimte. Misschien dat t helpt.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Ballie »

Die wil ik nou net laten zitten omdat ik dan ook weer weg moet om een pakking te halen. Niet zo erg, maar daar gaat dan weer net teveel tijd in zitten. Niet dat 't nu erg snel gaat. Ben denk ik 2 uur bezig geweest om 'm los te krijgen. Het is net of er nog ergens een bout zit die 'm tegen houdt. Maar hij is toch echt helemaal vrij.

De lambda kan ik niet bij om die los te halen dus dat moet toch echt pas als de rest los is.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Cplegt »

Lambda zit een stekkertje aan.
Bij t monteren van de uitlaat van mijn 650 ook geen nieuwe pakking gebruikt, gewoon een beetje uitlaatmontage pasta.
Bij t loshalen van de uitlaat was er wel 1 bout die erg moeilijk los kwam, heb em zelfs moeten doorslijpen.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Ballie »

Cplegt schreef:gewoon een beetje uitlaatmontage pasta.
Levert dat geen problemen op wanneer 'ie er weer af moet?
Bij t loshalen van de uitlaat was er wel 1 bout die erg moeilijk los kwam, heb em zelfs moeten doorslijpen.
Dat ken ik van mijn vorige motor. Er is er altijd wel eentje (soms meerdere) die niet mee wil(len) werken. Of je krijgt ze niet los, of je krijgt ze niet vast :frusty:
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Cplegt »

Bij auto's krijg ik t wel weer los. Verwacht bij een motor niet veel anders.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door PDvD »

Was een gaatje tappen zoals ik heb gedaan niet makkelijker?

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Achterbrug demonteren...

Bericht door Ballie »

Oh, dat zou ongetwijfeld makkelijker geweest zijn, maar ik wilde het graag weer netjes hebben. Ik ben er ongeveer anderhalve dag mee bezig geweest, maar de klus is nu wel geklaard.

De uitlaat leverde de meeste hoofdbrekens op. Uiteindelijk heb ik de uitlaat compleet losgehaald waarna hij nog geen kant uit wilde. Bleek ik 1 inbusboutje over het hoofd te hebben gezien. Vervolgens zat de carterbescherming nog in de weg en moest ik de beugel waar die aan de achterkant aan vast zit even weg buigen. Daarvoor moest aan de linkerzijde teveel worden verwijderd om die normaal los te maken.

Bij het weer in elkaar zetten alles denk ik wel 3 of 4 maal weer in en uit elkaar gehaald omdat ik de uitlaat nu weer niet op zijn plek kreeg. Het spruitstuk aan de achterste cilinder kon ik zo slecht bij dat ik slechts met heel veel moeite de boutjes er weer in. Om 'm daarna meteen weer iets los te kunnen halen omdat ik anders de pijp naar de demper er niet terug omheen kreeg. En ook aan de voorkant heb ik inventief moeten zijn om de zaak weer op zijn plek te krijgen.

In elk geval zit alles weer op zijn plek en zit er weer de originele kunststof kettingbeschermer op. Ondanks dat 'ie er fantastisch uit zag/ziet, is de metalen kettingbeschermer een te zware belasting voor de bevestiging op de achterbrug.

Van de week nog een paar kleinigheidjes afwerken, dan kan 'ie weer de weg op. Voor vandaag ben ik gestopt omdat het donker begon te worden en last but not least: Het begon te regenen.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Plaats reactie