Verhogen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
ADV
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Verhogen

Bericht door ADV » wo 14 okt 2015, 20:57

Stel; ik laad mijn 650 strom vol met allerlei bagage, is het dan slim om hem te verhogen? Doel is om hem niet door zijn vering te laten klappen bij elk hobbeltje.

Ik zag bij cosmo een verhoogsetje tot 40 mm in rvs:

http://www.cosmo-accessories.com/online ... -info.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 02 okt 2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Locatie: Salland natuurlijk !

Re: Verhogen

Bericht door De Graaf van Salland » wo 14 okt 2015, 21:08

Eh... Gewoon de achtervering omhoog draaien met die dikke knop?
Zelfs als je een enorme hoeveelheid bagage bij je hebt, is dat qua gewicht toch niet zoveel als een passagier. Dus de motor zou het gemakkelijk moeten kunnen hebben.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6554
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Verhogen

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 14 okt 2015, 23:59

Alleen voor bagage zou ik 'm niet verlagen. De achtervering instellen is ruim voldoende.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 129
Lid geworden op: di 14 feb 2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Locatie: Limburg

Re: Verhogen

Bericht door Frimeur » do 15 okt 2015, 07:58

Als opdraaien niet voldoende is dan helpt verhogen je niet. Je veer wordt er namelijk niet harder van. Bij verhogen, vervangen van bog bones voor andere lengte, blijft je veer hetzelfde. De veerweg, het inzakken door gewicht motor, berijder en bagage is dan nog steeds niet veranderd.

Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 830
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Locatie: Huissen

Re: Verhogen

Bericht door R.Vanmeegen » do 15 okt 2015, 15:04

Bij het plaatsen van langere dog bones wordt je veer wel wat stugger.

Ik heb zelf Dog bones gemaakt, en zo ongeveer 30 mm verhoogd.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200

Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 129
Lid geworden op: di 14 feb 2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Locatie: Limburg

Re: Verhogen

Bericht door Frimeur » do 15 okt 2015, 19:23

Je veer blijft echt even slap of sterk als voorheen. Het gevoel van een stuggere vering is het gevolg dat je arm/hevellengtes aan het wijzigen bent. Zo zal bijvoorbeeld een horizontale voorvork niet inveren en stug aanvoelen en een steilere vork makkelijker inveren en soepeler aanvoelen.
De vraagsteller wilde verhogen om zwaar beladen te zijn en dus weer zijn oorspronkelijke geometrie van de motor herstellen. Dat kan, maar hiermee stel je niet in hoeveel je kan in- en uitveren. Dat kan alleen met de draaiknop binnen een gegeven marge. Als je toch te veel inzakt door veel gewicht helpt alleen een zwaardere veer en verhogen niet!

ADV
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Verhogen

Bericht door ADV » za 17 okt 2015, 10:00

Dank voor jullie input allemaal.

Ik zal hem nooit zo volladen als het gewicht van een passagier. Het instellen van de vering zou dan voldoende moeten zijn.

Eigenwijs als ik ben zou het plaatsen van andere dog bones de wegligging gevoelsmatig wel ten goed komen als ik mijn strom vollaad.

@rvanmeegen; wat zijn jou ervaringen?

Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 830
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Locatie: Huissen

Re: Verhogen

Bericht door R.Vanmeegen » za 17 okt 2015, 18:23

Om de rij eigenschappen te verbeteren kan ik je een Hyperpro veer aanraden. Een enorme verbetering. De motor gaat daardoor veel strakker sturen.

Het vervangen van de Dog bones heb ik gedaan ivm hogere zithouding (ben 1.96), staat mooier en de stepjes komen niet zo snel meer aan de grond. Door het vervangen van de Dog bones veert de motor aan de achterkant wat stugger. Door het terug draaien van de instelbare veer is dat weer opgelost.

Mocht je interesse hebben in een setje Dog Bones, Kun je gerust contact met me op nemen.
Laatst gewijzigd door R.Vanmeegen op za 17 okt 2015, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4292
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Verhogen

Bericht door Ebrostrom » za 17 okt 2015, 18:49

1+ voor de hyperpro...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Plaats reactie