Remblokken vervangen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
ADV
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Remblokken vervangen

Bericht door ADV » zo 11 okt 2015, 20:42

Is het verstandig om alleen remblokken te vervangen maar niet de remschijven?

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1979
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Cplegt » zo 11 okt 2015, 20:56

Alles mag, niets hoeft en dit gelukkig zeker niet. Setje schijven voor kost 300 euro. Alleen vervangen als ze te dun zijn.
Dus alleen de blokken vervangen. Kan evt zelf maar zorg dat je het secuur en goed doet.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1244
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Dyrck » zo 11 okt 2015, 21:08

Ik wil niet belerend overkomen, maar als je die vraag stelt, neem ik aan dat je dit nog niet eerder hebt gedaan.
Voor je eigen veiligheid adviseer ik dit niet zelf voor de eerste keer te doen, maar met hulp van iemand die dit vaker heeft gedaan.

Het is niet moeilijk om dit zelf te doen, zelfs met 2 linkerhanden kun je het, maar het is wel van levensbelang (letterlijk!) dat je het goed doet.
Bedenk alleen maar wat er kan gebeuren als je een borgpennetje vergeet terug te zetten......
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7856
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Eikie » zo 11 okt 2015, 21:11

Anders bij Chiel in de werkplaats samen doen een idee ?
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Stroom2
DL650 berijder
Berichten: 176
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 19:19
Mijn motor is een: V-Strom 650XTA
Locatie: Lunteren

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Stroom2 » zo 11 okt 2015, 21:17

Ja ...... schijven gaan langer mee dan remblokken. Schijven vervangen agv 'gewone' slijtage heb ik nog niet meegemaakt bij een motor.

Nieuwe remblokjes slijten door het gebruik/aanremmen 'gewoon' weer op juiste wijze tov je schijven. Eigenlijk net zoiets als een cilinder tov een cilinderwand......

Bij mijn voor laatste motor, een triumph tiger 1050 heb ik de voorrem blokken met 24000 vervangen ( voor brembo :duim: ) ..... schijven gaan mogelijk wel 3,4,5 keer langer mee.
Soms worden schijven wel eens afgedraaid als ze erg beschadigd zijn of als er een klein slagje in zit of is gekomen.
Normaal gesproken hoef je je geen zorgen te maken om je schijven.... gewoon goede rem blokjes kiezen. Brembo heeft uit eigen ervaring voor mij de voorkeur... beter gevoel bij het aan remmen, minder abrupt en dus wat beter te doseren. Wellicht zijn er anderen met andere ervaringen..... blijft ook nog wel een persoonlijk verhaal. :-)}
Groeten Barry/Stroom2.

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Margon » zo 11 okt 2015, 21:33

Sta dacht ik op de schijf wat de minimale dikte moet zijn.
:-)}

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8074
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Iron Horse » zo 11 okt 2015, 22:22

Front disc service limit is 4,5 mm (blz. 7-65 WHB). Daarbij komt een runout tolerance van 0,3 mm, oftewel de excentrische afwijking afgetrokken van de dikte. Is de som minder dan die 4,5 mm zou de schijf moeten worden vervangen. Maar je kunt mij niet wijs maken dat je bij 4 mm ineens gevaar loopt. Maar veiligheid voor alles. Tijd genoeg dus om vervanging af te wachten. Blokken slijten normaliter vele malen sneller dan je schijven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1875
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Remblokken vervangen

Bericht door PDvD » ma 12 okt 2015, 08:03

Blokjes vervangen is erg makkelijk. Zo iedere 20k zeker doen! En ze goed checken en tussentijds er af om de boel schoon te maken. Als je bij de schijven een echte diepe rand voelt dan zijn ze wel op. De mijne heb ik na 85k vervangen. Duur geintje.....

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

ADV
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Remblokken vervangen

Bericht door ADV » ma 12 okt 2015, 09:57

Bedankt voor de info!

Ik zit inmiddels op zo'n 22000 km en het wordt tijd.

Ga het eerst bij de motor van een vriend doen en dan binnenkort bij mijn eigen motor. Oefening baart kunst.

Brembo heeft ook mijn voorkeur. Nog tips mbt een bestel adres of montage?

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Margon » ma 12 okt 2015, 16:23

Wel even wachten met je eigen motor tot je vriend (ex) wat km heeft gereden, dan weet je zeker of goed is gegaan O:-)
:-)}

Plaats reactie